SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE I
Klasa: I
Temat bloku: Listopadowe podróże.
Temat dnia: W krainie telewizji i radia.
Zapis w dzienniku:
Godziny 1.00, 2.00, 3.00, 4.00 Na zegarze.
- Ćwiczenia związane z płaceniem w zakresie 4 zł.
Rozmowa o tym jak rozsądnie korzystać z audycji telewizyjnych i radiowych inspirowana doświadczeniami dzieci i treścią tekstu Laury Łącz Wampiry.
– Zapoznanie z rodzajami audycji radiowych i telewizyjnych.
– Rozmowa na temat zalet i wad oglądania telewizji i słuchania radia.
– Rozmowa na temat czasu przeznaczonego na oglądanie telewizji przez dzieci.
- Pisanie sylab: im, id, it, Im, Id, It.
Wykonanie telewizora z pudełka. Wymyślanie filmów tzw.„kreskówek”.
Cel ogólny:
- kształtowanie umiejętności świadomego odbioru programów telewizyjnych i radiowych.
Cele operacyjne:
- czyta i pisze wyrazy i zdania z poznanymi literami,
- wymienia rodzaje audycji telewizyjnych i radiowych,
- potrafi opowiedzieć o swoich ulubionych audycjach radiowych i telewizyjnych,
- zna zagrożenia wynikające z nadmiernego oglądania telewizji,
- dokonuje prostych obliczeń zegarowych i pieniężnych,
- uczestniczy w zabawach ruchowych.
Metody (wg Okonia):
Ćwiczebna, ekspresyjna, inscenizacja, zabawowa, praca z książką, pogadanka, dyskusja,
Formy pracy: indywidualnie, grupowo, zbiorowo.
Środki dydaktyczne: odtwarzacz CD, płyta 1, tablica demonstracyjna 64, podręcznik s. 55-58, tamburyn, model zegara, 4 rysunki zegarów wskazujących godziny: 1:00. 2:00, 3:00, 4:00,skakanki, woreczki, kartoniki z cyframi od 1 do 4, po dwanaście 1-złotówek i pięć 2-złotówek dla każdego dziecka, koszyk, pudełko, karton, cienka tektura, klej, nożyczki, mazaki.
Przebieg zajęć:
Czynności nauczyciela:
Czynności ucznia:
Uwagi:
1. Zabawy z odczytywaniem wskazań zegara.
- Nauczyciel układa ze skakanek duży zegar, aby dzieci po położeniu się mogły udawać wskazówki. Za pomocą kartoników z cyframi zaznacza miejsca godzin: 1:00, 2:00, 3:00, 4:00. Zaznacza także woreczkiem środek zegara.
· Pewien smok uwielbiał oglądać telewizję. Codziennie spędzał przed telewizorem wiele godzin. Jadł przy tym ciasteczka, cukiereczki i lizaki, wiec tył, tył i tył. O 1:00 oglądał bajkę o małym jeżyku. Zjadł podczas niej całą miskę chipsów.
· O godzinie drugiej zaczął oglądać zawody lekkoatletyczne.
· W czasie oglądania zawoła go inny smok, żeby pograła z nim w piłkę, ale nasz smok wolał leżeć na kanapie i patrzeć w szklany ekran.
· O godzinie trzeciej zafascynował go film przyrodniczy o skowronkach, chociaż zza okna jego pokoju dochodził głos prawdziwego skowronka.
· O godzinie czwartej nasz smok był już tak zmęczony jedzeniem, oglądaniem telewizji, brakiem ruchu, brakiem świeżego powietrza, że poszedł spać.
· Śniło mu się, że biega po świeżym powietrzu, bawi się z kolegami, obserwuje ptaki i rośliny. Kiedy zbudził się następnego dnia postanowił.. Jak myślicie, co postanowił smok? Dokończcie bajkę.
- Ćwiczenie odwrotne.
Teraz pozostałe pary dzieci będą układać godziny na zegarze, a my będziemy odczytywać te godziny.
- Ćwiczenia ze zmianą środka dydaktycznego.
Nauczyciel rozkłada w różnych częściach sali rysunki 4 zegarów wskazujących godziny: 1:00, 2:00, 3:00, 4:00.
· Jest godzina 3:00. Pora na obiad. Myjcie ręce!
· Ciocia Hania przyjedzie o godzinie 2:00. Będziemy razem z ciocią tańczyli twista.
· O godzinie 4:00 pójdę z mama na spacer. Będę rzucał psu kije.
· Tata wróci dziś o godzinie 1:00 i zagramy w piłkę nożną.
2. Zabawy z płaceniem.
Dzieci dostają po dwanaście 1-złotówek i pięć 2-złotówek.
Zapraszam was do wesołego miasteczka. Dostaliście kieszonkowe na bilety. Ja będę podawać cenę biletu, a wy będziecie płacić swoimi pieniędzmi.
· Pierwsza atrakcja- karuzela cena 2 zł.
Jakimi monetami płaciliście za wejście na karuzelę?
· Druga atrakcja- rzucanie do celu, cena 3 zł.
Jakimi monetami płaciliście za możliwość rzucania do celu?
· Trzecia atrakcja- kolejka górska, cena 4 zł.
Jakimi monetami płaciliście za możliwość pojechania kolejka górską?
Ile pieniędzy wam zostało?
W jakich monetach?
- Dzieci dobierają się parami i umawiają, które będzie wskazówka minutową, a które godzinową. Dzieci siadają w kręgu wokół zegara, tak, aby utworzyć właściwą godzinę.
· Wskazane dzieci układają ze swoich ciał wskazówki tak, aby wskazywały godzinę pierwszą.
· Wskazane dzieci układają ze swoich ciał wskazówki tak, aby wskazywały godzinę drugą.
· Wskazane dzieci układają ze swoich ciał wskazówki tak, aby wskazywały godzinę trzecią.
· Wskazane dzieci układają ze swoich ciał wskazówki tak, aby wskazywały godzinę czwartą.
- Dzieci chodzą po sali. Po usłyszeniu zdań powiedzianych przez nauczyciela musza się zgromadzić pod odpowiednim zegarem i pokazać za pomocą ruchu czynność wymienioną w zadaniu.
- Jedno dziecko ustawia na modelu zegara godzinę (od 1:00 do 4:00) i wskazuje dziecko, które ma ja odczytać i powiedzieć, co robi o tej godzinie w dni wolne od szkoły.
· Dzieci płacą, a potem stają w kole, chwytają się za ręce i posuwają się cwałem bocznym.
- 2 zł lub 1 zł i 1 zł
· Dzieci płacą, a potem rzucają kolejno woreczkami do kosza oddalonego o 2-3 m.
- 2 zł i 1 zł lub 1 zł i 1 zł i 1 zł
· Dzieci płacą, a potem stają jedno za drugim. Każde kładzie ręce na ramiona kolegi stojącego przed nim i kolejka rusza.
- 2 zł i 2 zł lub 2 zł i 1 zł i 1 zł, 1 zł i 1 zł i 1 zł i 1 zł,
- 3 zł
- 2zł i 1 zł lub 1 zł i 1 zł i 1 zł
ZAJĘCIA NA DYWANIE,
EDUKACJA MATEMATYCZNA, METODY: ĆWICZEBNA,
3. Praca z podręcznikiem s. 55.
- To bilet do kina. Przeczytajcie informacje na bilecie i zaznaczcie swoje miejsce na widowni.
- Mama dała wam pieniądze do kina na 3 bilety, po 4 zł każdy. Zapłaćcie za bilety tymi monetami. Narysujcie je.
- Napiszcie, która godzina.
4. Zabawa „Spacer smoków”.
5. Zajęcia na dywanie.
Tablica demonstracyjna 64.
- Czy oglądacie telewizje i słuchacie radia? Dlaczego?
- Co wolicie robić: oglądać telewizję czy słuchać radia? Dlaczego?
- Jakie są wasze ulubione audycje radiowe i telewizyjne?
- Czy macie swoich ulubionych aktorów?
- Czy wolicie oglądać telewizję i słuchać radia samotnie czy razem z rodziną? Dlaczego?
- Którymi zmysłami odbieracie audycje telewizyjne, a którymi – radiowe?
- Czy rodzice pozwalają wam oglądać wszystkie audycje telewizyjne? Jak to uzasadniają?
- Nazwijcie rodzaje audycji telewizyjnych przedstawionych na zdjęciach.
- Wskażcie na zdjęciach, które audycje telewizyjne lubicie oglądać.
- Co oznaczają znaczki na dole strony? Czy widzieliście takie znaczki w telewizji?
- Jakich audycji radiowych słuchacie?
6. Słuchanie opowiadania Laury Łącz „Wampiry”.
· Rozmowa na temat utworu.
- Czego przestraszył się Wojtek?
- Czy Jurek miał zgodę rodziców na obejrzenie filmu?
- Dlaczego dorośli zabraniają dzieciom oglądać niektóre filmy i audycje?
- Dlaczego niektóre filmy dzieci powinny oglądać tylko za zgodą dorosłych i w ich obecności?
7. Zabawa „Straszne miny”.
8. Rozmowa na temat zalet i wad oglądania telewizji i słuchania radia.
- Powiedzcie, co dobrego jest w oglądaniu telewizji. Coś dobrego to inaczej zaleta.
- Powiedzcie, co złego jest w oglądaniu telewizji. Coś złego to inaczej wada.
- Czy radio ma podobne zalety i wady?
Rozmowa na temat czasu przeznaczonego na oglądanie telewizji przez dzieci.
- Ile godzin dziennie oglądacie telewizję?
- Co moglibyście robić w tym czasie?
9. Praca z podręcznikiem s. 56-57.
S. 56
- Odszukajcie podkreślone sylaby w wyrazach znajdujących się po ich prawej stronie.
- Napiszcie sylaby w wielkiej lub małej liniaturze.
- Przeczytajcie sylaby.
S. 57
- Przeczytajcie wypowiedzenie.
- Przeczytajcie to wypowiedzenie z podziałem na sylaby.
- Napiszcie to wypowiedzenie.
- Przeczytajcie tekst wyrazowo-obrazkowy.
- Wskażcie na obrazkach tatę Idy i tatę Adama.
- Podpiszcie obrazki.
10. Zabawa „Klaskanie”
Klaszczeny dłonmi i możemy również tupać nogą.
11. Praca z podręcznikiem s. 58.
- ...
Ironowa