Jak napisać dobry list motywacyjny.doc

(25 KB) Pobierz
Jak napisać dobry list motywacyjny

Jak napisać dobry list motywacyjny

Dopóki nie spotkasz się z osobą rekrutującą osobiście jesteś tak dobry, jak to, co napisałeś w swoich dokumentach. A pierwszym tekstem, jaki zostanie przeczytany jest Twój list motywacyjny. Firmy zalewane są listami motywacyjnymi - warto, aby Twój pozytywnie się odróżniał na tle innych aplikacji. Liczy się przede wszystkim autoreklama i umiejętność promowania własnej osoby. Musisz sprawić by ten dokument reklamował Ciebie!

Nie należy posługiwać się jednym listem motywacyjnym. Przede wszystkim będziesz wysyłał listy odnoszące się przynajmniej do dwóch różnych sytuacji - pierwsza - w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę, druga - składając ofertę w firmie, którą sam wyszukałeś i skierowane do dwóch różnych adresatów: pracodawców i pośredników takich jak konsultanci lub agencje pośrednictwa pracy.

Zanim przystapisz do pisania listu motywacyjnego, warto abyś odpowiedział sobie na dwa podstawowe pytania:

1. Dlaczego się starasz o tę pracę?

2. Dlaczego uważasz, że właśnie Ciebie należy zatrudnić?

 

Nie powinieneś w liście motywacyjnym prosić o pracę - powinieneś napisać dlaczego firma ma właśnie Ciebie zatrudnić!

 

Wskazówki do napisania listu motywacyjnego:

zadaniem listu motywacyjnego jest przedstawienie Twojej kandydatury na konkretne stanowisko i uzyskanie zaproszenia do bezpośredniego spotkania z pracodawcą,

obok czysto grzecznościowych zwrotów oraz wyrazów zainteresowania powinno się znaleźć uzasadnienie faktu ubiegania się o pracę,

uzasadnienie powinno być krótkie i treściwe (jak cały list), wiarygodne i przekonywujące,

warto podkreślić pozytywne motywy zmiany lub podjęcia nowej pracy np. chęć dalszego rozwoju zawodowego, sprawdzania się itp.,

list motywacyjny nie jest powtórzeniem CV - jest Twoim osobistym ogłoszeniem i reklamą,

 

Formalne wymagania do listu motywacyjnego:

formalne wymagania są takie same jak w odniesieniu do typowej korespondencji urzędowej - swoje dane (adres, telefon) w lewym, górnym rogu, nazwa firmy w prawym, górnym rogu,

list najlepiej pisać do określonej osoby, dobrze jest zacząć "Szanowny Panie" a zakończyć "Z poważaniem",

umieść nagłówek, zwierając w nim numer referencyjny oraz stanowisko, jeśli ubiegasz się o wakat,

dobrze jest umieścić na początku listu informację skąd wiemy o danym miejscu pracy np. "W Gazecie Wyborczej z dnia....przeczytałem, że poszukują Państwo.......".

stosuj precyzyjne wyrażenia, unikaj wyrażania opinii i trzymaj się takich faktów, które można zweryfikować (najlepiej gdyby dało się je określić ilościowo),

dąż do tego, aby układ tekstu Twojego listu był przejrzysty i jasny, z dużymi paragrafami i odstępami między akapitami,

podpis - podpisz się tak jak zawsze, pod listem, własnoręcznie.

 

Nie wolno:

używać skrótów lub sloganów,

używać takich nagłówków jak: "Dotyczy: orientacji ogólnej", "Rozwój kariery zawodowej", "Okazje do rozwoju kariery zawodowej",

przepraszać,

przedłużać listu (maksymalnie 1 strona A4),

robić błędów ortograficznych,

zapomnieć o sprawdzeniu dokładnie treści przed wysłaniem.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin