Zapoznanie z literą Z, z.doc

(41 KB) Pobierz
Temat zajęcia: Na zamku Zuzanki, Zenka i Baby Jagi- Wprowadzenie litery „zZ”

Temat zajęcia: Na zamku Zuzanki, Zenka i Baby Jagi- Wprowadzenie litery „zZ”

 

Temat: zapoznanie dzieci z literą z małą i wielką, drukowaną i pisaną na podstawie opowiadania nauczycielki z użyciem sylwet. Odczytanie napisów na tablicy, zapoznanie dzieci z Babą Jagą i rycerzem. Wykonywanie zadań przez dzieci.:”literowy bal”, „wybudowanie muru z wyrazów”, układanie nazw kwiatów z sylab”, analiza i synteza słuchowa wyrazów Zenek, zegar,. Pokaz małej i wielkiej drukowanej i pisanej litery z. zabawa ruchowa „modelowanie nowej litery ciałem”. Kreślenie litery z w powietrzu, na dywanie, na plecach kolegów. Zabawa „zagadki księżniczki”, zabawa „zagadki księcia”. Zabawa ruchowa „Raz dwa trzy Baba Jaga patrzy”. Czytanie ze zrozumieniem – praca indywidualna przy stolikach.

 

Cele ogólne:

- analiza i synteza wyrazów,

- czytanie sylab, wyrazów, zdań,

- układanie wyrazów z sylab,

- wskazywanie kierunków w przestrzeni,

- czytanie prostych zdań,

- przeliczanie przedmiotów w zakresie 8

 

Cele operacyjne:

     Dziecko:        

-dokonuje analizy i  syntezy słuchowo-wzrokowej

-odczytuje sylaby, wyrazy i zdania

-układa  wyrazy z sylab i liter już poznanych

-nazywa i wskazuje kierunki w przestrzeni(w prawo,

  w lewo, pod, nad, za, obok, do góry, do dołu)

-czyta ze zrozumieniem  krótki tekst

-przelicza przedmioty i dopełnia w zakresie 8

-zgodnie współpracuje w grupie

-chętnie bawi się przy muzyce                                                               

 

Metody:   podające, problemowe, praktycznego działania, eksponujące,

 

Formy: praca zbiorowa, indywidualna , grupowa

 

Środki dydaktyczne:  duża makieta zamku; wydruk napisów „ZAMEK , ZEGAR , BABA JAGA” ; pacynki: czarownicy, Królewicza, królewny;  makieta muru, zegar, kartoniki z literami(a A, bB, cC, dD, eE, gG, iI, kK, lL, łŁ, mM, nN, oO, pP, rR, sS, tT,  uU, wW, yY, zZ) ;napisy wyrazów: (drabina, Darek, komin,  Karolina, kot, kubek, krasnal,  kluski, waga, woda, Wanda, winda, gumka, gitara, gawra, garnek, gospodyni, materac, Magda, masło, butelka, banan,  Bartek , burak, bratki, Balbina, balet, pole, paleta, pomidor, palto, Patryk, Polska, pisak, ptaki) ;kartoniki z cyferkami(1-8); sylwety kwiatów, płatki kwiatów z napisami sylab( kro-, ku-,sy ; sa-,san-,ki;  i-,ry-,sy); napisy wyrazów rozpoczynających się nowo poznaną literą „z” ; tekst do   czytania; koperty z poleceniami do wykonania ; skrytki 1,2.3 ;; tekst do samodzielnego czytania.             

 

 

  Przebieg zajęć

I.                    Na makiecie dużego zamku widnieją napisy do globalnego przeczytania:

„ ZAMEK, ZEGAR, BABA JAGA”

Na murach zamku pojawia się pacynka BABY JAGI ,która  zachęca dzieci do rozmowy:

   -Ha! , ha!  -ha! , ha! – nareszcie udało mi się zamknąć na wieży piękną księżniczkę!

   -Teraz ja będę najpiękniejszą ! –ha ! ,ha! ........(śmieje się  )

   -O !.....dzieci !   (dziwi się  )   -Dzień dobry ! ( zwraca się do dzieci )

   -Dzień dobry ! (odpowiadają dzieci )

Baba Jaga (kontynuuje )   -Już wiecie , że na wysokiej wieży uwięziłam piękną księżniczkę     O ! ....ktoś tu się jeszcze zbliża ! jakiś książę ! Czego sobie życzysz piękny młodzieńcze ?

Książę (pacynka) :  -powiedział mi stary kruk,  iż uwięziłaś  piękną księżniczkę ! O !  ja nieszczęśliwy........ (zwraca się do dzieci ) –Dzieci pomóżcie mi uwolnić piękną księżniczkę!

Baba-Jaga : -Skoro zapraszasz  do pomocy dzieci, to żeby uwolnić księżniczkę musicie spełnić 3 zadania. (na tablicy pojawia się napis : 3 ZADANIA

Zadania te znajdują się w skrytkach:

(Nauczyciel trzyma w ręku pacynkę Baby- Jagi)

Baba Jaga wydaje polecenia: - Skrytka numer 1 znajduje się :pod tablicą , na prawo od muru obronnego zamku , obok napisu  „ WITAMY”

(Wybrany zespół dzieci poszukuje skrytki, gdy ją znajduje,  dobrze czytające dziecko odczytuje głośno treść zadania):

ZADANIE 1

Znajdujecie się na  „ literkowym balu” .Każde z was otrzymuje „ literkę- identyfikator”. Muzyka zachęca was do tańca.  W momencie,  gdy  ucichnie, będę zapraszała do siebie różne litery. Zaproszony gość szybko wymienia wyraz rozpoczynający się swoją literą. Każde  dziecko ma przypiętą literę (małą i wielką )   W rytm skocznej melodii dzieci tańczą , na umówiony sygnał  Baba Jaga zaprasza do siebie różne literki. Zaproszone „dziecko - litera” mówi  wyraz rozpoczynający się swoją literą.                                                               

ZADANIE 2

znajduje się w SKRYTCE 2, która jest „po prawej stronie  od drzwi, na tablicy, w lewym dolnym rogu”

Inny zespół dzieci odszukuje skrytkę i nauczyciel czyta głośno zadanie do wykonania                     

„Zbudujcie z wyrazów murek, który obroni księżniczkę przed groźnymi zwierzętami. Odczytajcie wyrazy, a następnie przyklejcie je tak, aby rozpoczynały się daną literą”                                                                                                     

Obok zamku znajduje się makieta murku , na którym przypięte są litery: mM; dD; kK; wW; gG; bB; pP;

Każde dziecko otrzymuje wyraz do samodzielnego przeczytania, a następnie przykleja go obok litery rozpoczynającej ten wyraz.

Następnie każda grupa przelicza wyrazy rozpoczynające się daną literką i ustawia cyferki informujące o ilości wyrazów. Dzieci porównują i ustalają która grupa zgromadziła największą i najmniejszą liczbę wyrazów

ZADANIE3

znajduje się w skrytce 3, którą Baba Jaga ukryła „Obok szafki czerwonej, na lewo od zamku, pod drugim oknem , za doniczką” Zadanie brzmi:

„Ułóżcie nazwy kwiatów z podanych sylab; „sa, sa, nki, kro, ku,  sy, i, ry, sy.

Płatki kwiatów z zapisanymi sylabami, dzieci umieszczają na wcześniej przygotowanych łodygach kwiatów. Następuje odczytanie sylab i utworzonych wyrazów.

      sasanki        krokusy           irysy

 

Pojawia się ponownie Baba Jaga ,która zrozpaczona wyznaje ,iż dzieciom i księciu  udało się należycie wykonać zadania, dlatego musi uwolnić księżniczkę.

N. włącza nagranie głośnych fanfar i na szczycie zamku pojawia się pacynka księżniczki. Dzieci witają gościa i zapraszają do wspólnej zabawy.

Księżniczka dziękuje dzieciom za pomoc w uwolnieniu jej z więzienia Baby Jagi.

 

II.  analiza i synteza słuchowa wyrazów zegar Zenek:

- podział wyrazów na sylaby i głoski,

-co słychać na początku wyrazu Zenek, zegar,

- ile głosek jest w tym wyrazie?

- budowanie schematów wyrazu łodyga,

- Określanie rodzaju głoski Z,

- Pokaz małej i wielkiej litery „ zZ” drukowanej i pisanej        

- zastępowanie cegiełek literami,

- kreślenie litery z w powietrzu, na dywanie i plecach kolegów,                            

·         ZAGADKI KSIĘŻNICZKI 

Ćwiczenia  słuchowe połączone z przeliczaniem wyrazów –zabawa „Ile wyrazów słyszysz ?”

N . czyta ciąg wyrazów .Zadaniem dzieci  jest przeliczeni ich  i podniesienie do góry kartonika z odpowiadającą cyferką.

Będę wam czytała po kilka wyrazów z literą  „z”. Waszym zadaniem jest przeliczenie , ile wyrazów wymieniłam i pokazanie cyferki obrazującej ich liczbę  np.

- koza, waza, zapałki       Dz. Pokazują kartonik z cyferką 3

- N. czyta ciągi wyrazów: mazaki,  zając, jazda, Zuzanna    Dz. Wskazują na cyferkę 4

- zamek, mazgaj, mizeria, zabawa, waza, Zosia   Dz.   pokazują cyfrę 6

- zegarek, obrazek, zawilec, zebra, razem, zabawki,  zupa, zegarmistrz  Dz. Wskazują na cyferkę 8

- zagadki, zadania, zapasy, pojazdy, wazon – Dz. wskazują cyfrę 5

·         ZAGADKI KSIĘCIA

-Wymieńcie proszę,  imiona rozpoczynające się głoską „Z”

dziewczynek i chłopców Dziewczynki mogą mieć na imię: Zosia, Zuzia, Zenia,

Chłopcy mogą nosić imiona: Zbyszek, Zenek, Zygmuś

14. Zabawa ruchowa „ Raz, dwa, trzy –Baba Jaga patrzy”

N. wybiera dziecko ,które będzie grało rolę Baby Jagi. Baba Jaga stoi tyłem odwrócona do dzieci. Te wesoło biegają po całej sali. Na hasło: Raz, dwa, trzy-Baba Jaga patrzy” – Baba-Jaga energicznie odwraca się , dzieci zaś zastygają. Kto się poruszy-tego przechwyci Baba Jaga. Zwycięża to dziecko , które zostało najdłużej nie zauważone przez Babę Jagę.

·         Czytanie ze zrozumieniem tekstu utrwalającego nową literę:

N. Przeczytajcie zdania i wykonajcie do nich ilustrację.

To stary zamek.

Ten zamek ma zegar.

Obok zamku stoi Zenek.

Zenek ma zegarek.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin