DOBORY MATERIAŁOWE W OGRODACH ZABYTKOWYCH(1).pdf

(403 KB) Pobierz
KK-7_4.pdf
" #$%& $ ( )*+$ ,& r
-.+$*+ -/"0*+1 )/+0-$
!#!
Barbara Furmanik *
Ogród zabytkowy jest unikalnym rodzajem zabytku,
do którego powinno si& stosowa' odr&bne przepisy
specjalne, zarówno w kwestii jego badania, jak i prac
rewaloryzacyjnych. Jak de(niuje Karta Florencka, za-
bytkowy ogród jest zabytkiem "ywym (art. 3), kompo-
zycj# architektoniczn#, której podstawowym materiałem
jest ro%linno%&, a wi'c materiał "ywy podlegaj#cy znisz-
czeniu i odrodzeniu (art. 2) . Kompozycja architektonicz-
na ogrodu historycznego obejmuje: jego rozplanowanie
wł#cznie z rze(b# terenu, zespoły ro%linne, ich rozmiary,
gr' kolorów, ich zgrupowanie i zró"nicowanie wysoko%ci
w ka"dej z grup, elementy konstrukcyjne i dekoracyjne,
wody ruchome i stoj#ce, w których odbija si' niebo (art.
4). Autentyczno%& ogrodu historycznego dotyczy w jed-
nakiej mierze jego rysunku i wielko%ci poszczególnych
jego cz'%ci, jak i jego dekoracji, wyboru ro%lin lub minera-
łów, z których si' składa (art. 9) .
Na przestrzeni dziejów kształtowały si& ró+ne
mody i podej/cie do sztuki ogrodowej. W zale+no/ci
od stylu ogrodowego, który okre/lał charakterystycz-
ne cechy kompozycji ogrodowej, zmieniały si& te+ ma-
teriały i formy poszczególnych elementów buduj0cych
ogród. Prawidłowo prowadzony proces rewaloryzacji
zabytkowego ogrodu jest mo+liwy tylko przy jak naj-
wierniejszym odtwarzaniu wszystkich jego elemen-
tów kompozycyjnych, tj. ro/linno/ci, ukształtowania
układu drogowego, układu wodnego oraz architektu-
ry ogrodowej i wyposa+enia. Ka+dy z tych elementów
powinien składa' si& z odpowiedniego budulca oraz
mie' odpowiedni0 form& charakterystyczn0 dla dane-
go stylu sztuki ogrodowej.
$%&$'( )&*'+,$-,*/02 (4,-46 -.)
Ogrody /redniowieczne stawiały przede wszystkim
na u+ytkowo/'. Były miejscem uprawy ro/lin – drzew
owocowych, warzyw i ro/lin leczniczych. Z upływem
czasu coraz bardziej zwracano uwag& na estetyczn0
stron& ogrodów, które stały si& ozdob0 domów i rezy-
dencji. Stosowano ro/liny rodzime.
1
2
#- . Ogród zabaw Ogród Edenu, autor nieznany, malowidło ok.
1410, Niemcy, reprod za: www.wga.hu, oryginał w Städelsches
Kunstinstitut we Frankfurcie] i ogród warzywny
(rycina, reprod. za: www.cpx.republika.pl, oryginał w: M. Siennik,
Herbarz ziół , Kraków (1568).
Zioła, ro/liny lecznicze i przyprawowe stoso-
wano zarówno w ogrodach u+ytkowych (zielniki),
jak i ozdobnych (wirydarz, ogrody opackie, hortus
conclusus, ogrody zabaw, ł0ki kwietne). Uprawiane ro-
/liny to: mi&ta, koper, hyzop, melisa, majeranek, pie-
truszka, szałwia, tymianek, lawenda, rozmaryn, ruta,
konwalia, mieczyk, kminek, malwa, cz0ber, polej,
rze+ucha, bo+e drzewko, wrotycz, krzew balsamowy,
bazylia, kolendra.
Podobne zastosowanie miały ro/liny kwiatowe
i pn0cza: ró+ne gatunki ró+ – ró+e czerwone, ró+e da-
1. RO"LINNO"#
Ro/linno/' jest podstawowym budulcem, bez niej
ogród praktycznie by nie zaistniał.
* Autorka jest pracownikiem Pracowni Kształtowania Poli-
tyki Konserwatorskiej KOBiDZ.
$"0)+.-23* r
" #$%& $ ( )*+$ ,&
697670979.005.png 697670979.006.png 697670979.007.png
" #$%& $ ( )*+$ ,&
masce<skie, ró+e muszkatołowe, winoro/le, ja/min,
bluszcz, lilie, irysy, (ołki, nagietki, go=dziki, lewkonie,
stokrotki, orliki, dzwonki, krokusy, konwalie, pier-
wiosnki, przebi/niegi, malwy, piwonie, rumiany.
W ogrodzie warzywnym rosły: bób, groch, socze-
wica, cieciorka, mak, czosnek, ogórki, rzepa, dynia,
bo'wina – buraki li/ciowe. W winnicach i chmielni-
kach: pn0cza winoro/li i chmielu.
Z drzew owocowych hodowano: jabłonie, grusze,
/liwy, wi/nie, leszczyn&, a tak+e pochodzenia obcego:
orzech włoski, brzoskwinie, winoro/l, pigwy, morwy.
Krzewy stosowano na ci&te +ywopłoty, wysokie
labirynty i topiary: bukszpan, cis.
Drzewa sadzono najcz&/ciej jako solitery (w wi-
rydarzach, ogrodach opackich, hortus conclusus, czy
ogrodach zabaw), a tak+e w labiryntach i +ywopło-
tach, w alejach i gajach: lipy, d&by, jawory, graby, buki,
jesiony.
jako solitery w kwaterach i parterach ogrodowych
jako aleje i boskiety (boschetto) .
Oprócz rodzimych owoców i warzyw, pojawiły si&
warzywa zwane potocznie włoszczyzn0, które pojawi-
ły si& w Polsce wraz z królow0 Bon0: seler, por, rzod-
kiew, kala(or, koper włoski, sałata głowiasta i rzym-
ska, kapusta włoska, kapusta biała, kapusta czerwona,
marchew, pietruszka, buraki 'wikłowe i cebula.
Ro/liny introdukowane sprowadzano głównie
z Holandii i Włoch. Poza wspomnianymi warzywami,
owocami i ziołami były to cytrusy: cytryny, pomara<-
cze, a tak+e: pasi@ora, sza(rek, korona, /niedek, lobe-
lia, nowe odmiany irysów i ró+.
$%&$'( <2&$=; (46,,-46,,, -.)
Moda na ogrody barokowe do/' szybko rozpowszech-
niła si& w naszym kraju. Podstaw0 były ogrody wło-
skie, które rozbudowywano. Zakładano te+ nowe
ogrody przy nowo powstaj0cych zamkach i rezyden-
cjach magnackich. Natura – ro/linno/' musiała pod-
porz0dkowa' si& człowiekowi i jego nowej kreacji. Po-
szukiwano nowych walorów i efektów plastycznych
poprzez organizowanie wn&trz przestrzennych ogro-
$%&$'( &*+*:2+:; (46, -.)
Polskie ogrody Renesansu w du+ej mierze wywodziły
si& z tradycji ogrodów /redniowiecznych i bardzo je
przypominały. Były /ci/le powi0zane z otaczaj0cym
krajobrazem, regularne, podporz0dkowane archi-
tekturze i ł0czyły funkcje ozdobne z u+ytkowymi.
Stosowano głównie ro/linny krajowe. Wraz z nasta-
niem panowania Bony Sforzy, dzi&ki sprowadzeniu
licznych włoskich architektów i ogrodników, w Polsce
rozpowszechniły si& nowe gatunki i odmiany ro/lin
ozdobnych i u+ytkowych.
Ogród ziołowy (giardio de semplici) przypominał
/redniowieczne herbarium . Dobór ziół i ro/lin przy-
prawowych był taki sam jak w ogrodach /rednio-
wiecznych.
Dobór ro/lin kwiatowych obejmował przede
wszystkim gatunki rodzime: lilie, irysy, (ołki, go=-
dziki, ró+e, lawend&, pierwiosnki, hiacynty, mieczyki,
orliki, niecierpki, niezapominajki, czarnuszk&, kon-
walie, bluszcz, winoro/l, nagietki, malwy, barwinek,
szpikanard, kocimi&tk&, marzank&.
W ogrodach renesansowych ceniono sobie gatun-
ki zimozielone, które dawały zamierzony efekt przez
cały rok oraz ro/liny, które znosz0 silne ci&cia for-
muj0ce: bukszpan, cis, rozmaryn, grab. Formowano
z nich +ywopłoty, szpalery i topiary (strzy+one w ró+-
ne kształty drzewa i krzewy).
Cienniki i binda+e – kryte tunele i chodniki, utwo-
rzone z odpowiednio prowadzonych drzew sadzo-
nych w szpalery b0d= prowadzonych po półkolistym
drewnianym stela+u, wykonywano głównie z grabów,
czasami lip. Pergole i treja+e obsadzano winoro/l0,
chmielem i fasol0.
Drzewa głównie krajowe: graby, lipy, d&by, sosny
i cisy, a tak+e platany, orzechy włoskie wprowadzano
>-?. Parter haftowy oran+eriowy i binda+ (berso) , ogród Het Loo.
Wszystkie fot. B. Furmanik.
3
4
697670979.008.png
" #$%& $ ( )*+$ ,& r
-.+$*+ -/"0*+1 )/+0-$
!#!
du, zestawienie brył i płaszczyzn, kontrastowanie
barw i faktur ro/lin i materiału architektonicznego.
Proste renesansowe kwatery i partery ogrodowe zo-
stały rozbudowane i znacznie wzbogacone w okazał0
ornamentyk&. Wn&trza ogrodowe miały by' kolejny-
mi salami i gabinetami domu.
Dobór ro/linny obejmował głównie gatunki ro-
dzime, z domieszk0 drzew i krzewów obcych (przede
wszystkim hodowanych w oran+eriach, które wysta-
wiano jako ro/liny kubłowe). Formy kompozycyjne
i elementy ro/linne cechowało wi&ksze bogactwo
i urozmaicenie ni+ we wcze/niejszych stylach.
Partery haftowe były oparte na ornamencie hafto-
wym inspirowanym kobiercami orientalnymi. Orna-
ment stanowił +ywopłot z wolno rosn0cych odmian
bukszpanu lub ligustru. Tło parteru wysypywano
kruszywem o ró+nych kolorach.
Partery rabatowe były to przewa+nie symetrycz-
ne wydzielone rabaty kwiatowe, otoczone /cie+kami
z piasku lub kolorowego materiału. Rabaty otaczał
niski +ywopłot z bukszpanu. Wypełnienie kwiatowe
rabat zmieniano co najmniej trzykrotnie w sezonie,
aby cały czas dawały efekt bogactwa i przepychu.
Stosowano kwiaty roczne i dwuletnie: aksamitki,
balsaminy, grzebionatki, lewkonie, nagietki, lwie
paszcze, ostró+ki, pachnotki, r0czniki, szarłaty, by-
liny: bławatki, ciemierniki, ja/miny, heliotropy, cha-
bry, cyklameny, dyptamy, dzwonki, (ołki, bodzisz-
ki, go=dziki, heliotropy, irysy, jaskry, margerytki,
naparstnice, nied=wiedzie uszy, tuberozy, piwonie,
pierwiosnki, rumianki, słoneczniki, stokrotki, za-
wilce oraz ro/liny cebulowe: tulipany, hiacynty,
narcyzy, +onkile, korony cesarskie, krokusy, sza(r-
ki, /niadki, zimowity, lilie. Czasami stosowano te+
ró+e: stulistn0, damasce<sk0 i francusk0. Partery
zdobiono te+ ci&tymi krzewami: cisami, +ywotnika-
mi, /wierkami .
Partery oran+eriowe to najcz&/ciej partery gazo-
nowe wzbogacone o ro/liny kubłowe: pomara<cze, cy-
tryny, granaty, mirty, laury, ja/miny, rozmaryny, ró+e
miesi&czne, palmy daktylowe, imbir, aloesy i inne.
Szpalery i labirynty formowano z grabów, lip,
wi0zów, buków, klonów polnych, cisów, ligustrów,
ostrokrzewów, bukszpanów, jałowców, robinii i kasz-
tanowców.
Topiary, rze=by ro/linne, formowano głównie z ci-
sów, a tak+e +ywotników, /wierków, lip i jabłoni.
Aleje obsadzano wi0zami belgijskimi, lipami ho-
lenderskimi, kasztanowcami białymi, bukami, kasz-
tanami jadalnymi, topolami czarnymi, robiniami
białymi, wierzbami, jabłoniami, /wierkami, +ywotni-
kami, jodłami.
Boskiety sadzono z: lip, grabów, wi0zów, kaszta-
nowców, buków, d&bów, jesionów, brzóz, olch, wierzb,
topól. Do podsadze< stosowano: głóg, leszczyn&,
wierzb& krzewiast0, ostrokrzew, bukszpan i inne.
Pojawiły si& te+ kolejne ro/liny introdukowane:
moszeniec, złotokap, ligustr, ja/minowiec, lilak po-
spolity, judaszowiec południowy, juka, juka karoli<-
ska, sumak octowiec, cyprysik błotny, judaszowiec
kanadyjski, perukowiec, lilak perski, sosna wejmut-
ka, kasztanowiec krwisty, tulipanowiec ameryka<ski,
iglicznia trójcierniowa, magnolia drzewiasta, hor-
tensja drzewiasta, kł&k kanadyjski, miłorz0b chi<ski,
+ywotnik wschodni, tulipany w ponad stu nowych
odmianach.
$%&$'( =&2@$<&20$-* (=. 46,,, – A$/0. 44 -.)
Nowy styl ogrodów krajobrazowych był diametral-
n0 zmian0 w sztuce ogrodowej, przede wszystkim
w kwestii podej/cia do przyrody. Natura stała si& wzo-
rem dla sztuki. Ro/linno/', w swej naturalnej formie
i wygl0dzie, stała si& najwa+niejsz0 cz&/ci0 ogrodów
i parków z pełni0 swych walorów, niezale+n0 od ar-
chitektury. Wi&kszo/' ro/lin sprowadzanych w okre-
sie Baroku tak naprawd& rozpowszechniła si& dopiero
w ogrodach krajobrazowych.
Podstawowym i najwa+niejszym materiałem bu-
duj0cym ogrody krajobrazowe były drzewa, rodzi-
me i sprowadzane. Tworzyły ró+norodne elementy
przestrzenne – od lasków, promenad, alej, masywów
obrze+aj0cych zało+enie ogrodowe, przez grupy, k&py
i klomby, po samotnie stoj0ce solitery. Najcz&/ciej
stosowano: lipy, brzozy, d&by, buki zwyczajne i od-
mian& purpurow0, cedry, sosny wejmutki, choiny ka-
nadyjskie, miłorz&by, platany, magnolie, tulipanowce,
surmie, topole, /wierki, jodły, jesiony, klony, jarz&bi-
ny, modrzewie, kasztanowce.
Krzewy sadzono przy architekturze, jak te+ w gru-
pach, k&pach i klombach do uzupełnienia drzew, po
kilka tego samego gatunku: bez czarny, lilaki, berbe-
rysy, kaliny, dzikie ró+e, ró+e pełne w ró+nych odmia-
nach, kłokoczki, maliny, agrest, tawuły, rododendro-
ny i azalie, hortensje drzewiaste, peonie drzewiaste,
ja/minowce, jałowce sabi<skie, bukszpany etc.
Kwiaty, trawy i pn0cza wyst&powały głównie przy
architekturze. U+ywano ich przede wszystkim do wy-
pełniania wolnego miejsca w grupach i klombach oraz
w rabatach zakładanych wokół pałacu czy dworu:
malwy, piwonie, tulipany, przylaszczki, (ołki, rezed&,
barwinki, ró+e, nachyłki, przetaczniki, naparstnice,
dzwonki, ubiorki, aksamitki, niecierpki, pysznogłów-
ki szkarłatne, nagietki lekarskie, powoje, nasturcje,
@oksy, psianki, krwawniki, laki, mydlnice, korony ce-
sarskie, lilie, trachelium, ukwapy, kr0glatki, koleusy,
pelargonie i wiele innych.
Cz&sto stosowano ro/liny w kubłach i donicach:
pomara<cze, cytryny, bielunie, agawy, fuksje.
$"0)+.-23* r
" #$%& $ ( )*+$ ,&
697670979.001.png
" #$%& $ ( )*+$ ,&
5
6
jest cz&sto stosowany motyw – pojedyncze drzewo
na tle białej /ciany. Wprowadzono du+o nowych ga-
tunków i odmian. Ro/lin0 przewodni0 były pn0cza,
które porastały pergole. Równie wa+nym elementem
były ogródki skalne i alpinaria budowane z natural-
nych kamieni, z ro/linami okrywowymi, alpejskimi
oraz iglastymi. Ogródki te miały imitowa' krajobraz
górski. Te same ro/liny stosowano do obsadzenia
murków, skarp kamiennych, oczek wodnych, scho-
dów ogrodowych; k&py bylin i ziół przerastały płyty
tarasów i dróg. Rabaty kwiatowe, o prostych i geo-
metrycznych kształtach oraz bogactwie wypełnienia,
przywoływały partery barokowe. Du+a ró+norodno/'
dost&pnych gatunków i odmian kwiatów umo+liwiała
ich komponowanie. Głównym materiałem ro/linnym
były przede wszystkim byliny. Drzewa, jako ro/liny
du+e, stosowano rzadziej. Pojedyncze malownicze
drzewa sadzono na dziedzi<cu. Czasami drzewa były
wł0czane w architektur& budynku – przenikały lekkie
dachy.
Dobór gatunków ro/lin dla ogrodów Secesji i Mo-
dernizmu jest ten sam. Poza ro/linami stosowanymi
w poprzednich stylach ogrodowych, które zostały ju+
wymienione, obejmuje te+ gatunki, odmiany i hy-
brydy, które pojawiły si& w Polsce b0d= zostały wy-
hodowane po 1900 r. Bogactwo gatunków i odmian
dost&pnych w Polsce w owym okresie jest widoczne
w dost&pnych katalogach szkółkarskich. Z ro/lin
nowo sprowadzonych najcz&/ciej stosowane gatunki
to: kalina sztywnolistna, suchodrzew chi<ski, kol-
kwicja chi<ska, kalina korea<ska, lilak zwisłokwia-
towy, irga rozkrzewiona, robinia nowomeksyka<ska,
jabłonie ozdobne. Znacznie wzrosła hodowla i liczba
stosowanych bylin: lilie, du+o nowych odmian irysów,
lilii wodnych, liliowców, ostró+ek, łubinów, @oksów,
orlików etc. Najcz&/ciej stosowanymi gatunkami ró+
były: ró+a bukietowa, ró+a Lamberta.
I-Q. Ogród modernistyczny
(park Szczytnicki we Wrocławiu)
i ogród secesyjny w Krakowie
(„ Czerwona parasolka”, J. MehoVer,
1917, reprod za:
www.pinakoteka.zascianek.pl,
oryginał – własno/' prywatna)
Nowo sprowadzone ro/liny to: @oksy roczne, @ok-
sy trwałe, nachyłki9, nawłocie kanadyjskie, łubiny,
astry chi<skie, liliowce, chryzantemy, dalie, cynie, pe-
largonie; kamelie, ananasy, storczyki, daglezje zielo-
ne, sekwoje wieczniezielone, mamutowce olbrzymie,
jałowce chi<skie i inne.
$%&$'( :*/*:@, (BCDD – E2F2 GD. 44 -.)
, H$'*&+,0H; ($=&*: H,J'0(-$@*++()
Styl ogrodowy Secesji nie na/ladował przyrody,
a przeobra+ał j0 artystycznie. Ogrody kipiały ro/lin-
no/ci0, starano si& bowiem na małej powierzchni
wprowadzi' jak najwi&cej ró+norodnych gatun-
ków i odmian. Powstało nawet poj&cie „kamienica-
ogród”, gdzie owym ogrodem były pn0cza popro-
wadzone po murach budynku; najcz&/ciej były to
winobluszcz i bluszcz. Wzrosło znaczenie rodzimych
ro/lin kwiatowych, szczególnie bylin, a tak+e kwit-
n0cych krzewów. Ch&tnie wprowadzano te+ ro/liny
introdukowane, ich nowe odmiany i hybrydy, które
były łatwo dost&pne w wielu istniej0cych ówcze/nie
szkółkach.
Ogrody modernistyczne stawiały na funkcjonal-
no/'. W kompozycjach nast0pił nagły powrót do
geometryzacji, która była przejawem nowoczesno-
/ci. W przeciwie<stwie do Secesji, gdzie ro/linno/'
bujnie opływała architektur&, stawiano na kontrasty
pomi&dzy architektur0 a ogrodem, czego przykładem
2. UKŁAD DROGOWY
Układ drogowy ogrodów, jego przebieg i poło+enie,
był /ci/le powi0zany ze stylem ogrodowym, kom-
pozycj0 i zasadami, jakie w owej epoce panowały.
Zmieniał si& wraz z nastaniem nowej mody. Jednak
materiał, jaki stosowano do budowy dróg i placów
ogrodowych, przez wieki nie uległ wi&kszym zmia-
nom. Przede wszystkim stosowano materiały natu-
ralne (ziemia, glina, piasek, +wir, tłucze<, kamie<),
wyst&puj0ce w danej okolicy (wzgl&dy ekonomiczne
i praktyczne).
$%&$'( )&*'+,$-,*/02 (4, – 46 -.)
Charakteryzował je prosty rysunek dróg, przecinaj0-
cych si& pod k0tem prostym. Drogi wyznaczały kwa-
tery ogrodowe obsadzane ro/linami.
697670979.002.png 697670979.003.png
" #$%& $ ( )*+$ ,& r
-.+$*+ -/"0*+1 )/+0-$
!#!
Nawierzchnie: ziemne (najcz&stsze, jednak nie-
praktyczne ze wzgl&du na powstaj0ce błoto czy kurz),
+wirowe, trawiaste (najta<sze, ale gromadziły ros&),
ceglane lub brukowe (przy budynkach, w wirydarzach,
ogrodach miejskich). Brak obrze+y.
$%&$'( H$'*&+,0H;
($=&*: H,J'0(-$@*++()
W przebiegu dróg nast0pił powrót do geometryzacji,
prosty układ dróg nawi0zywał do architektury (zwa-
no je ogrodami architektonicznymi). Najwi&ksze zge-
ometryzowanie widoczne było w małych ogrodach,
natomiast w /rednich i du+ych tylko koło domu i przy
wej/ciu, reszta ogrodu pozostawała naturalistyczna.
Nawierzchnie: ziemne, +wirowe, tłuczniowe, ce-
glane, kamienne (kostka, płyty, bruk), z bali drew-
nianych, z płyt i kostki betonowej, trylinki, mozaiki
ceramicznej. Bardzo popularne były płyty kamienne
lub betonowe wpuszczane w muraw& czy kolorowy
+wir. Stosowano kraw&+niki.
$%&$'( &*+*:2+:; (46, -.)
Podstaw0 kompozycji ogrodowej była prosta siatka
dróg i placów, silnie poł0czona z głównym budynkiem
i pozostał0 architektur0 ogrodow0.
Nawierzchnie: ziemne, +wirowe, ceglane (chod-
niki z cegieł układano na cienkiej podlewce zaprawy
budowlanej wapiennej), brukowe. Brak obrze+y.
$%&$'( <2&$=; (46,, – 46,,, -.)
Podobnie jak w Renesansie, prosta siatka dróg i pla-
ców była podstaw0 kompozycji ogrodowej, silnie po-
ł0czona z głównym budynkiem i pozostał0 architek-
tur0 ogrodow0.
Nawierzchnie: ziemne, piaskowe, +wirowe, ce-
glane, bruk. Czasami stosowano ró+ne kolory +wiru
i piasku (popularna była biała aleja wysypana białym
piaskiem). Zakładano te+ aleje zielone – o nawierzch-
ni trawiastej.
Drogi posiadały czasem obrze+e – rz&dy kamieni
brukowych lub deski, a tak+e kamienne rynsztoki.
3. UKŁAD WODNY
Układ wodny w historycznych ogrodach przechodził
znaczne przemiany, od stosowania zbiorników natu-
ralnych (stawy, =ródła, jeziora), przez budowane (pro-
ste kanały czy baseny), po fontanny i skomplikowane
urz0dzenia hydrauliczne.
$%&$'( )&*'+,$-,*/02 (4, – 46 -.)
Woda w ogrodzie była przede wszystkim elementem
u+ytkowym, potrzebowano jej do podlewania ro/lin,
pojenia zwierz0t, hodowli ryb. Architektoniczna
i plastyczna oprawa wód ogrodowych wywodziła si&
z przesłanek praktycznych (łatwy dost&p) i technicz-
nych. Dopiero z czasem zauwa+ono jej znaczenie jako
elementu dekoracyjnego, coraz bardziej zdobiono
studnie i bortnice fontann.
Wykorzystywano naturalne =ródła i zbiorniki
wodne: strumyki i rzeki cz&sto wpadały do kwadrato-
wego basenu lub kamiennej rynny/koryta, z którego
woda mogła by' pobierana i dalej stosowana. Wody
płyn0ce spełniały funkcje sanitarne (odpływ nieczy-
sto/ci, pranie). Sił& wody wykorzystywano do nap&du
w młynach. Jeziora, stawy i sadzawki zasilane przez
=ródła i strumienie dawały wod& pitn0, do mycia oraz
były miejscem hodowli ryb. Sadzawki rybne cz&sto
lokalizowano mi&dzy warzywnikiem a sadem lub na
obrze+ach ogrodu. Miały one prost0 opraw& – darnio-
wane brzegi, czasami były otoczone niskim płotkiem
z dyli.
Innymi elementami były studnie, baseny i fontan-
ny. Cembrowin& studni, kolist0 lub kwadratow0, za-
zwyczaj robiono z kamienia, rzadziej z drewna. Nad
ni0 mocowano urz0dzenie wyci0gaj0ce. W Polsce cz&-
sto nad studni0 budowano dachy brogowe wsparte na
słupach, aby chroniły ludzi i wod& przed zanieczysz-
czeniami. Z czasem kamienne cembrowiny oraz całe
konstrukcje zacz&to zdobi'. Baseny wodne miały pro-
st0 form& (okr0g, kwadrat), nisk0 kamienn0 bortnic&.
Fontanna usytuowana w /rodku ogrodu, wirydarza
$%&$'( =&2@$<&20$-* (=. 46,,, – A$/0. 44 -.)
W tym okresie nast0piła całkowita zmiana kompozy-
cji układu drogowego. Typowe były naturalnie wij0ce
si& drogi i /cie+ki, najcz&/ciej dostosowane do ukształ-
towania terenu, które prowadziły do najwa+niejszych
miejsc w parku (budynków, punktów widokowych
itp.). W ogrodach k. XIX w. i pocz. XX w. układ dróg
wokół głównego budynku był regularny, natomiast
w parku – naturalistyczny. W ogrodach dworskich 2.
poł. XIX w. charakterystyczny był schemat dróg ob-
wodnicowych (2-3 okr&gi czy elipsy obiegaj0ce ogród,
poł0czone bocznymi /cie+kami), tworz0cy tzw. ogro-
dy obwarzankowe.
Nawierzchnie: ziemne, +wirowe, tłuczniowe, gli-
niaste, bruk, mieszane. Cz&sto stosowano kamienne
rynsztoki. Brak obrze+y.
$%&$'( :*/*:@, (BCDD – E2F2 GD. 44 -.)
Przy budynku układ dróg, placyków i tarasów był re-
gularny, natomiast w samym ogrodzie drogi biegły po
łukach, krzywiznach, serpentynach, najcz&/ciej wzo-
rowanych na /wiecie ro/lin.
Nawierzchnie: ziemne, +wirowe, tłuczniowe, ce-
glane, kamienne (kostka, płyty, bruk), z drewnianych
bali, z płyt i kostki betonowej, trylinka. Cz&ste było
mieszanie materiałów, np. +wiru, trawy czy bruku
w ramach z cegły. Stosowano kraw&+niki.
$"0)+.-23* r
" #$%& $ ( )*+$ ,&
697670979.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin