kary i nagrody w wychowaniu.pdf

(115 KB) Pobierz
QPrint
file:///C:/KRYSIA/kary%20i%20nagrody%20w%20wychowaniu.htm
Opracowaþa
BoŇena Szaþkowska SP 14
KARY I NAGRODY W WYCHOWANIU
Wychowanie jest sztukĢ, z czego nie zawsze rodzice a czasem i nauczyciele doĻę jasno
zdajĢ sobie sprawħ. Dopiero kiedy wystĢpiĢ trudnoĻci Î dziecko zachowuje siħ nie tak, jak
oczekujemy, zastanawiamy siħ, dlaczego ono postħpuje nie tak jak pragniemy.
Rodzina wychowuje dziecko w sposb naturalny, przez stopniowe wdraŇanie do ludzkich
form zachowania siħ: uczy niemowlħ sygnalizowania potrzeb, sztuki chodzenia, mwienia,
przyjmowania pokarmw w okreĻlony sposb, uczy kontaktowania siħ z innymi, kochania
osb bliskich, ŇyczliwoĻci dla obcych. Do prawidþowego przebiegu tych procesw
niezbħdna jest odpowiednia organizacja Ňycia rodzinnego oraz klimat wzajemnej miþoĻci i
przywiĢzania. JeŇeli rodzice akceptujĢ siebie i swoje dzieci tworzy siħ ciepþa, intymna
atmosfera, w ktrej wzrastajĢ one bez skrzywieı i wypaczeı.
W takich warunkach niepotrzebne sĢ kary, gdyŇ doĻwiadczenia i zachowania odbiegajĢce
od przyjħtych, zwyczajowych norm wspþŇycia z ŇyczliwoĻciĢ i cierpliwoĻciĢ sĢ
korygowane. Dziecko poprzez naĻladowanie rodzicw, opiekunw i innych osb bliskich
przyswaja w sposb praktyczny formy grzecznoĻciowe, wþaĻciwy stosunek do ludzi i
otoczenia, opanowuje normy moralne. JeĻli rodzina funkcjonuje prawidþowo pod kaŇdym
wzglħdem to moŇe prawidþowo wychowaę dziecko bez kar, a takŇe bez nagrd w postaci
Ļwiadczeı na jego rzecz za poprawne wypeþnianie powinnoĻci.
Kary i nagrody nie sĢ najwaŇniejszĢ metodĢ oddziaþywania na dziecko. JeĻli coĻ siħ nie
uda w wychowaniu, jeŇeli zostanie ono zakþcone przez popeþnione bþħdy wychowawcze,
wwczas powstaje potrzeba stosowania Ļrodkw zaradczych w postaci nagradzania ni
karania. W tym zakresie rodzice i opiekunowie czħsto popeþniajĢ nieuĻwiadamiane pomyþki
i powaŇne bþħdy.
Nagradzanie i karanie powinno byę uzaleŇnione od caþoksztaþtu Ňycia rodzinnego i
oddziaþywaı stosowanych wobec dzieci, czyli od systemu wychowania. Rodzice,
opiekunowie na ogþ zastanawiajĢ siħ nad tym, jak ograniczyę swobody dziecka, jak
zmusię je do posþuszeıstwa, do uczenia siħ, jak karaę za przewinienia, chociaŇ zdarza siħ
czħsto, Ňe stosujĢ kary bez Ňadnego zastanowienia siħ, w zaleŇnoĻci od humoru.
Sprawianie dziecku przyjemnoĻci Î nagroda- towarzyszy zwykle uroczystoĻciom
rodzinnym, Ļwiħtom, imieninom czy urodzinom. Prezent raduje dziecko ze wzglħdu na
swojĢ przydatnoĻę, ale jest rwnoczeĻnie dowodem na to, Ňe rodzice kochajĢ, pamiħtajĢ
o jego upodobaniach, chcĢ mu sprawię radoĻę.
Otrzymywanie upominkw nie jest rwnoznaczne z nagrodĢ. Nagrodħ otrzymuje siħ za coĻ
konkretnego, za dodatkowy trud, za wysiþek nie zwiĢzany z wypeþnianiem codziennych
obowiĢzkw.
Nagroda ma byę bodŅcem wzmacniajĢcym postħpowanie pozytywne, zachħcajĢcym do
solidnej pracy lub nauki, do zachowaı znajdujĢcych wysokie uznanie w rodzinie i w innych
grupach spoþecznych. Nagroda - wyrŇnienie speþnia nastħpujĢce funkcje:
umacnia w dziecku wiarħ we wþasne siþy i wartoĻci
realizuje potrzebħ uznania i sukcesu
zachħca do podejmowania coraz trudniejszych zadaı
dostarcza dodatnich uczuę i radoĻci oraz jest przyczynĢ dobrego samopoczucia
wzmacnia wiħzi uczuciowe z osobami nagradzajĢcymi
dziaþa dodatnio na tych, ktrzy sĢ Ļwiadkami nagradzania
NagradzajĢc pochwaþĢ nawet niewielkie postħpy dziecka, zachħcamy je do dalszych prb.
Dziecko rozsĢdnie nagradzane prbuje wþasnych siþ w pracy coraz trudniejszej i coraz
bardziej odpowiedzialnej, a na tym polega istota prawidþowego wychowania - dorasta do
coraz bardziej skomplikowanych zadaı i staje siħ odpowiedzialne za to co robi.
Nagradzaę naleŇy tylko dziecko, ktre na to rzeczywiĻcie zasþuŇyþo. Nie powinno
nagradzaę siħ dzieci za otrzymywanie dobrych ocen, bo wwczas wiħkszoĻę dzieci uczy
siħ nie po to, aby zaspakajaę wþasnĢ ciekawoĻę, dla siebie, ale dla oceny, potem wiedzħ
zapomina Î ocenħ wystawiono i nagrodħ dziecko otrzymaþo.
1 z 5
2009-12-03 22:17
194060470.003.png 194060470.004.png
file:///C:/KRYSIA/kary%20i%20nagrody%20w%20wychowaniu.htm
Nagroda wzmacnia reakcje, za ktre zostaþa przyznana, dlatego naleŇy dostrzegaę i
rozumieę wysiþek wkþadany w wykonywanie podejmowanych czynnoĻci.
Wzmacnianie nagrodĢ pozytywnej motywacji do dziaþania wymaga ciĢgþego zastanawiania
siħ nad tym, dlaczego dziecko zachowuje siħ tak, a nie inaczej. Brak nagrd moŇe byę
rwnie groŅny jak ich nadmiar. Dzieci naleŇy przygotowaę do tego, Ňe nie kaŇdy ich
wysiþek zostanie dostrzeŇony i nagrodzony.
Warunkiem skutecznego nagradzania jest dobra znajomoĻę dziecka. Poznaę dziecko tzn.
je zrozumieę, patrzeę na konfliktowe, sporne sprawy rwnieŇ jego oczami, znaę jego
pragnienia. Nagroda powinna sprawię dziecku odczuwalnĢ przez niego radoĻę. NaleŇy
stosowaę rŇne nagrody, by nie nastĢpiþo osþabienie siþy ich oddziaþywania, a wiħc
zmniejszanie siħ ich wartoĻci.
Rodzaje stosowanych nagrd:
nagradzanie pochwaþĢ i uznaniem Î najczħĻciej stosowane, werbalna aprobata
postħpowania dziecka, podziw, Ňe potrafiþo wykonaę zadanie w sposb wyjĢtkowo
udany, uĻmiech i radoĻę czy przytulenie, jeĻli dziecko lgnie do rodzicw i sprawia
mu to przyjemnoĻę.
Uznanie i pochwaþa powinny byę proporcjonalne do wyþoŇonego wysiþku i chħci, aby
na nie zasþuŇyę. WartoĻę pochwaþy zaleŇy od tego, kto jej udziela i w jakich
okolicznoĻciach (tym wiħksza im wiħkszy w oczach dziecka autorytet osoby, ktra
pochwaliþa)
nagradzanie przez sprawianie przyjemnoĻci dziecku Î moŇe to byę wsplny spacer
z rodzicami, wyjĻcie do kina, wyraŇanie zgody na spotkanie z kolegami, wyjazd na
wycieczkħ, wsplna gra, itp.
darzenie zaufaniem Î jest bardzo poŇĢdane przez dzieci, ma wysokie walory
wychowawcze. Odebranie zaufania jest powaŇnĢ karĢ. Dziecko, ktre wie, Ňe
rodzice mu ufajĢ, ma dobre samopoczucie, odczuwa swojĢ wartoĻę, ma
przedsmak upragnionej samodzielnoĻci i dorosþoĻci; zaufanie polega rwnieŇ na
zmniejszaniu kontroli nad wszystkim co dziecko robi, czym siħ zajmuje i z kim siħ
bawi, itp.
wsplne atrakcyjne spħdzanie wolnego czasu, np. wycieczki; sposb jest bardzo
dobry lecz kosztowny i wymaga duŇo wolnego czasu
nagrody rzeczowe Î chħtnie i z wdziħcznoĻciĢ przyjmowane przez dzieci, zwþaszcza
przez te, ktrych rodzicw nie na wszystko staę; nagroda rzeczowa to prezent za
konkretnĢ dziaþalnoĻę lub okreĻlone postħpowanie, dar zasþuŇony, a jego
posiadanie kojarzy siħ z tym, za co byþ otrzymany (zabawka, gra, maskotka, pþyta,
ksiĢŇka, sprzħt sportowy, itp.)
pieniĢdze Î kieszonkowe lub do skarbonki, ktrymi dziecko moŇe samodzielnie
dysponowaę za zgodĢ rodzicw
Rodzice bardziej wierzĢ w skutecznoĻę kar niŇ nagrd. Potrzeba karania wystħpuje
wwczas, jeĻli ulegnie zaþamaniu system wychowawczy rodziny. Kara tþumi chwilowo
okreĻlonĢ reakcjħ, ale jej nie eliminuje, nie wyklucza. Umiejħtne stosowanie odpowiednio
dobranych kar jest konieczne wszħdzie tam, gdzie wskutek popeþnionych bþħdw przez
rodzicw doszþo do niepowodzeı i trudnoĻci wychowawczych. SkutecznoĻę karania to nie
doraŅne powstrzymanie u dziecka negatywnej reakcji, ale trwaþe wyzbycie siħ ich.
Kara to taka sytuacja, ktra z punktu widzenia karanego dziecka jest dla niego przykra i
ktrej ono starannie unika. Karom towarzyszy przykry stan emocjonalny, strach i napiħcie.
Karanie, tak jak nagradzanie wymaga znajomoĻci dziecka, orientacji w jego
zainteresowaniach, potrzebach, zamiþowaniach. Kara jest czynnoĻciĢ przykrĢ dla osoby
karzĢcej i karanej. SkutecznoĻę karania jest tym wiħksza, im silniejsze uczucie miþoĻci i
przywiĢzania þĢczy karanego z karzĢcym, i na odwrt.
PrzykroĻę, jakĢ kara sprawia dziecku, nie moŇe wywoþaę stanu beznadziejnego zaþamania.
Karom musi towarzyszyę ŇyczliwoĻę ukazujĢca moŇliwoĻę poprawy, w przeciwnym razie
moŇe dojĻę do zachowaı agresywnych, a takŇe do negatywnego stosunku do osoby
karzĢcej. PowaŇnym bþħdem jest obarczanie zawsze ojca czynnoĻciĢ wymierzania kary
(moŇe staę siħ w oczach swojego dziecka katem)
W karaniu trzeba braę pod uwagħ stopieı wraŇliwoĻci dziecka. Im dziecko wraŇliwsze tym
mniejszej kary wymaga, aby uzyskaę u niego pozytywne, prawidþowe reakcje.
WaŇnĢ funkcjĢ kary jest zlikwidowanie poczucia winy, przywrcenie rwnowagi
psychicznej u karanego. JeĻli dziecko postĢpi niewþaĻciwie, najczħĻciej Ňaþuje tego i
2 z 5
2009-12-03 22:17
194060470.005.png
file:///C:/KRYSIA/kary%20i%20nagrody%20w%20wychowaniu.htm
odczuwa ciħŇar przewinienia. Po ukaraniu nastħpuje niejako zadoĻęuczynienie. Bardzo
wraŇliwe dziecko samo potrafi wymierzyę sobie karħ za nie wykryte przez rodzicw
przewinienie. CiĢgþe przypominanie dziecku winy, odebranie mu zaufania wpþywa ujemnie
na samopoczucie dziecka, ale i na stosunki wewnĢtrz rodziny. MoŇe ono ukrywaę
przewinienia przed "niekoıczĢcĢ siħ" karĢ, zamiast przyznaę siħ do winy i ponieĻę
okreĻlone konsekwencje.
JeŇeli dziecko akceptuje, czyli uznaje za sþuszne normy, wymagania ustalone przez
rodzicw, wwczas kary stosowane za ich przekroczenie sĢ bardziej skuteczne. JeĻli
dziecko nie rozumie potrzeby stawianych mu ograniczeı, otrzymana kara jest maþo
skuteczna.
Kar nie naleŇy wymierzaę w przypþywie zþego humoru czy samopoczucia, gdyŇ wtedy
wymierza siħ wiele niezasþuŇonych przez dziecko kar.
Karaę moŇna tylko za takie czyny i zachowania, ktre sĢ stale uwaŇane za naganne, bez
wzglħdu na to, gdzie i w jakich warunkach zostaþy dokonane.
Karaę nie moŇna w gniewie! Pod wpþywem gniewu stajemy siħ maþo obiektywni, nie
zastanawiamy siħ nad przyczynami negatywnych czynw dziecka, widzimy tylko skutek.
Wywoþuje on gwaþtowne oburzenie i nie przemyĻlanĢ, zwykle silnĢ reakcjħ. W przypþywie
zþoĻci nie pozwalamy dziecku wytþumaczyę siħ i natychmiast wymierzamy karħ, chociaŇ
moŇe okazaę siħ, Ňe dziecko na niĢ nie zasþuŇyþo. Taka kara jest najczħĻciej zbyt surowa,
ale wwczas trudno naprawię bþĢd. Gniew matki czy ojca wywoþuje najczħĻciej przestrach
dziecka Î skupia ono uwagħ na karze, a nie na przewinieniu. Taka kara daje satysfakcjħ
rodzicowi (rozþadowaþ swj gniew), nie zaĻ poprawħ dziecka.
Kara powinna byę sprawiedliwa, adekwatna do popeþnionego przez dziecko
negatywnego czynu, proporcjonalna do przewinienia, dostosowana do wþaĻciwoĻci
psychofizycznych dziecka. Zbyt surowa kara sprawia, Ňe dziecko uwaŇa siħ za
pokrzywdzone i ma do rodzicw pretensje, dziecko przestaje czuę siħ winne. Ukarane za
sþabo w stosunku do przewinienia, bagatelizuje karħ i traktuje tak, jakby jej w ogle nie
byþo.
Tylko kara sprawiedliwa w odczuciu karanego dziecka jest skuteczna i nie obniŇa
autorytetu osoby wymierzajĢcej jĢ.
Kara aby byþa skuteczna musi byę wymierzona we wþaĻciwym czasie Î nie moŇe byę
wymierzona pod wpþywem emocji tuŇ po zaistniaþym czynie, ale teŇ nie naleŇy jej zbyt
dþugo odwlekaę w czasie. Samo dþugie czekanie na wymierzenie kary jest juŇ karĢ dla
dziecka.
SkutecznoĻę kary zaleŇy od autorytetu osoby karzĢcej w oczach dziecka. JeĻli osoba
karzĢca ma autorytet u dziecka, uzna ono jĢ za sprawiedliwĢ, bħdzie Ňaþowaþo swojego
negatywnego zachowania i postara siħ wiħcej danego czynu nie popeþniaę. JeĻli osoba
karzĢca nie ma autorytetu u karanego to kara wywoþa tylko agresjħ u dziecka, chħę
zrobienia karzĢcemu na zþoĻę; nie wpþynie pozytywnie na zachowanie dziecka.
Jedynym celem karania powinna byę poprawa winnego. Kara powinna byę tak dobrana,
Ňeby kierowaę uwagħ dziecka na sam czyn, na przekroczenie przyjħtej normy i na skutki
takiego postħpowania, a nie na sam rodzaj kary i na osobħ wymierzajĢcĢ karħ. Chodzi o
wywoþanie spontanicznego Ňalu i postanowienia, Ňe to siħ wiħcej nie powtrzy.
Dziecko musi rozumieę za co zostaþo ukarane i dlaczego.
Dziecko jest tym bardziej agresywne im surowsze i niesprawiedliwsze kary otrzymuje i
kiedy czuje siħ nie kochane przez rodzicw.
Kara ma poprawię winnego ale nie moŇe wyrzĢdzaę mu krzywdy.
Kara jest skuteczna wwczas, jeĻli wyzwala w psychice karanego uczucia, ktre mogĢ
spowodowaę trwaþĢ poprawħ: ĻwiadomoĻę przewinienia, przekonanie o sþusznoĻci kary,
chħę poprawy. Dobrze przemyĻlana kara zniechħca do popeþniania czynw, za ktre
zostaþa wymierzona, ale rwnieŇ odstrasza osoby, ktre byþy Ļwiadkiem jej wykonania.
Kara musi byę wymierzana konsekwentnie (jej wymierzanie lub nie wymierzanie nie
powinno zaleŇeę od humoru i nastroju rodzica w danej chwili).
NaleŇy unikaę stosowania wciĢŇ tych samych kar, gdyŇ powszedniejĢ i przestajĢ mieę dla
dziecka jakiekolwiek znaczenie.
3 z 5
2009-12-03 22:17
file:///C:/KRYSIA/kary%20i%20nagrody%20w%20wychowaniu.htm
Szczeglnie szkodliwe jest stosowanie czħstych, a jednoczeĻnie surowych kar. Dzieci
nadpobudliwe i bardziej agresywne reagujĢ na nadmiar surowych kar buntem, arogancjĢ
uporem i przekorĢ co prowadzi do zerwania wiħzi uczuciowych z jednym lub obojgiem
rodzicw.
Dzieci mniej wraŇliwe, mogĢ w koıcu przywyknĢę i nie przejmowaę siħ zbytnio
stosowanymi karami, a wwczas tracĢ one swj sens.
Kary zbyt þagodne czħsto stosowane sĢ bezwartoĻciowe, gdyŇ dzieci nie biorĢ ich
powaŇnie, uwaŇajĢ Ňe to uciĢŇliwoĻę , ktra musi towarzyszyę Ňyciu rodzinnym i nie
przejmujĢ siħ nimi.
Rezygnacja z czħstego karania uþatwia wþaĻciwy dobr reakcji na przewinienia dziecka.
Kara musi byę zabiegiem przykrym. MyĻlĢc o sposobie ukarania dziecka za okreĻlone
przewinienia trzeba braę pod uwagħ jego wraŇliwoĻę, charakter, czħstotliwoĻę wykroczeı.
Rodzaje kar:
Kary cielesne (kary fizyczne) Î majĢ bardzo wielu zwolennikw, chociaŇ teoretycznie
uznaje siħ ich szkodliwoĻę. Ten rodzaj reakcji na wykroczenie dziecka nie wymaga
zastanowienia siħ. Im ciħŇsze przewinienie tym silniejsze razy. Im wiħkszy wstyd i
zdenerwowanie rodzica, tym silniejsze lanie otrzymuje dziecko. Zastanowienie siħ jak
skutecznie ukaraę dziecko, zastħpuje pytanie Î czym zbię. BijĢc dziecko matka czy ojciec
uwaŇajĢ, Ňe majĢ nieograniczonĢ wþadzħ nad dzieckiem; wyþadowujĢ wþasnĢ agresjħ, zþy
humor, zawiedzione nadzieje w biciu. Do wymierzania kar cielesnych najczħĻciej uŇywajĢ
pasa skrzanego, rzgi, rzemieni zwanych "dyscyplinĢ", kabli, itp.
Kary fizyczne stosujĢ rodzice czħsto pod wpþywem tradycji Î mnie bito i wyrosþem na
porzĢdnego czþowieka, musi swojĢ porcjħ otrzymaę mj syn. RwnieŇ dlatego, Ňe istnieje
w spoþeczeıstwie nieuzasadnione przekonanie o ich skutecznoĻci.
Dzieci bojĢ siħ bicia, gdyŇ powoduje bl, pozostawia kompromitujĢce Ļlady na ciele. Bicie
poniŇa godnoĻę dzieci, upokarza je, widzĢ wtedy swojĢ niemoc i bezsilnoĻę.
Kary fizyczne wymierzane przez karzĢcych nie majĢcych autorytetu u dziecka wywoþujĢ u
dzieci nienawiĻę, chħę odwetu i inne groŅne w skutkach reakcje
Kary fizyczne poniŇajĢ dziecko i osobħ wymierzajĢcĢ karħ (silniejszy bije sþabszego,
uzaleŇnionego od siebie).
Kara fizyczna nie tylko zostawia Ļlady na ciele ale rwnieŇ sieje spustoszenie w psychice
dziecka. Nastħpstwem bicia sĢ rŇnego rodzaju nerwice i lħki (fobie), dokuczanie
zwierzħtom, agresja zwþaszcza wobec sþabszych.
Straszenie dziecka Î jest zabiegiem majĢcym skþonię dziecko do posþuszeıstwa, bardzo
czħsto stosowanym. Powoduje urazy psychiczne: nerwice lħkowe, fobie, objawy
somatyczne. Likwiduje maþe zþo a czyni duŇe tak jak bicie.
Wyzwiska Î poniŇajĢ godnoĻę dziecka.
Krzyk Î jest reakcjĢ na wykroczenie dziecka, szkodliwa i nieskuteczna kara. Dziecko boi
siħ krzyku, a po jakimĻ czasie samo krzyczy do osb sþabszych, i tych, ktrych siħ nie boi.
Izolacja dziecka Î dziecko czuje siħ opuszczone, przeŇywa lħk.
PowyŇsze kary sĢ szkodliwe, nie wymagajĢ namysþu, sĢ þatwe w uŇyciu, dlatego czħsto
siħ po nie siħga. KonsekwencjĢ stosowania kar fizycznych w domu sĢ trudnoĻci
wychowawcze na terenie szkoþy.
Oprcz kar szkodliwych istniejĢ kary pedagogiczne, ktre nie poniŇajĢ godnoĻci karanego
i karzĢcego, a ich jedynym celem jest poprawa postħpowania dziecka. ZaliczajĢ siħ do
nich:
kara naturalna Î dziecko nie posþuchaþo siħ rodzica i zrobiþo sobie krzywdħ, np.
biegaþo mimo upomnieı i uderzyþo siħ, niegrzecznie odezwaþo siħ Î musi przeprosię,
zniszczyþo komuĻ zabawkħ Î musi oddaę wþasnĢ. Kara naturalna ma ograniczone
moŇliwoĻci stosowania, jest konsekwencjĢ winy.
ukazywanie konsekwencji niewþaĻciwego zachowania, np. dziecko nie odrobiþo
lekcji to nie moŇe wyjĻę na podwrko do kolegw siħ pobawię; zaniedbany
obowiĢzek Î nie ma przyjemnoĻci
tþumaczenie i wyjaĻnianie Î skuteczne jeĻli jest umiejħtnie zastosowane, skþaniajĢ
winnego do autorefleksji, do zastanowienia siħ nad skutkami lekcewaŇenia zasad
Ňycia spoþecznego
odmawianie przyjemnoĻci
wyraŇanie swego smutku i zawodu, dezaprobaty dla zachowania dziecka
milczenie rodzicw
4 z 5
2009-12-03 22:17
194060470.006.png
file:///C:/KRYSIA/kary%20i%20nagrody%20w%20wychowaniu.htm
nagany sþowne, pisemne w obecnoĻci karanego i wobec grupy
czasowe odebranie przyznanego przywileju
O takie kary dziecko nie ma pretensji do rodzicw, ponosi naturalne konsekwencje
wþasnych poczynaı.
Dobr kar powinien zaleŇeę od winy dziecka, okolicznoĻci przewinienia, psychiki dziecka i
jego wieku. Kary naleŇy stosowaę z troskĢ Î aby osiĢgnħþy swj cel Î poprawiþy winnego.
KochajĢcy rodzic, "mĢdry" opiekun, wychowawca zna dziecko i wie, co bardziej w jego
wychowaniu skutkuje odpowiednio dobrana nagroda czy w przemyĻlany sposb dobrana
kara, nie poniŇajĢca godnoĻci dziecka.
( Opracowane na podstawie: Irena Jundziþþ "Nagrody i kary w wychowaniu" Î Nasza Ksiħgarnia, Warszawa 1986 )
5 z 5
2009-12-03 22:17
194060470.001.png 194060470.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin