Konflikt.pdf

(273 KB) Pobierz
Microsoft Word - Konflikt.doc
Negocjacje i Mediacje - materiały dla słuchaczy Studiów Podyplomowych SWPS
Konflikt
1
1. Wstęp
Konflikty były, są i będą. Trudność polega nie na tym, że w życiu
społecznym pojawia się coraz więcej konfliktów, a na tym, że nie bardzo wiemy jak
sobie z nimi radzić. Coraz częściej bowiem proponowane przez nas rozwiązanie
problemu nie jest akceptowane przez innych. Ich pomysł rozwiązania jest nie do
przyjęcia dla nas. Co więcej może okazać się, że nie zgadzamy się nawet co do
tego na czym polega problem. Mimo to trzeba go rozwiązać, bo nikt za nas tego
nie zrobi. Na tym niestety polega demokracja, której konflikt jest nieodłącznym
atrybutem. Jeżeli dochodzimy do wniosku, że w polskiej rzeczywistości mamy
coraz więcej konfliktów, to najlepszy wskaźnik, że zachodzą w niej przemiany
demokratyczne.
2. Wzorzec konfliktu
W literaturze naukowej spotkać można wiele teoretycznych ujęć konfliktu,
zależnych od tego, co stanowi punkt wyjścia rozważań badaczy. Nic dziwnego, że
inaczej będzie opisywany konflikt, gdy punktem wyjścia jest długotrwała
uporczywa i krwawa wojna, inaczej gdy będą to pewne zjawiska socjologiczne
określane jako „konflikt kultur” czy „konflikt pokoleń”, inaczej gdy mamy do
czynienia z „konfliktem z prawem”, a jeszcze inaczej gdy mamy do czynienia „z
konfliktem wewnętrznym”. W każdym z tych przypadków używamy pojęcia
„konflikt” dla określenia zjawisk bardzo różniących się od siebie zarówno ilościowo
jak i jakościowo. Najtrafniej ujęli to chyba teoretycy konfliktu - Mack i Snyder
(1972) stwierdzając, że „jest oczywistym, iż w większości przypadków konflikt jest
pojęciem plastycznym, które bywa kształtowane i dopasowywane zgodnie z
zamierzeniami jego twórcy. W najszerszym rozumieniu obejmuje ono wszystko, od
wojny do wyboru między lodami owocowymi a lodami waniliowymi” 1 . W
literaturze naukowej można spotkać próby klasyfikacji sposobów definiowania
konfliktu. Najczęściej wyodrębnia się trzy typy definicji:
© Zbigniew Czwartosz
1
Negocjacje i Mediacje - materiały dla słuchaczy Studiów Podyplomowych SWPS
Konflikt
2
(1) definiowanie konfliktu jako wynikającego ze struktury sytuacji,
niezgodności lub sprzeczności celów,.
(2) definiowanie konfliktu jako wynikającego z antagonizmu między
stronami, wrogich postaw, nienawiści,
(3) definiowanie konfliktu jako wrogiej interakcji (walka, rywalizacja,
negatywne sankcje) , a więc o uznaniu sytuacji jako konfliktowej decyduje typ
działań podejmowanych przez ludzi a nie przyczyny, w wyniku których działania
te są podejmowane.
Warto przy okazji zwrócić uwagę na dwie ważne sprawy.
(1)Dwa pierwsze typy definicji odwołują się do strukturalnego i
psychologicznego poziomu konfliktu. Pozwalają zatem na analizę
przyczyn konfliktu . Natomiast trzeci typ definicji odwołuje się wyłącznie
do poziomu zachowań. Umożliwia analizę typu akcja - reakcja, a więc
analizę dynamiki konfliktu .
(2) Te dwa typy analiz na poziomie teoretycznym można prowadzić
niezależnie. Jednakże, gdy interesują nas sposoby rozwiązywania
konfliktów musimy wziąć pod uwagę zarówno przyczyny jak i
dynamikę konfliktu , jako dwie strony tego samego zjawiska. Dopiero
taka analiza pozwala zrozumieć proces powstawania i przebieg konfliktu,
zidentyfikować czynniki powodujące eskalację konfliktów i pomóc w
znalezieniu konstruktywnego rozwiązania. Tak więc z praktycznego
punktu widzenia, aby zrozumieć sytuację i szukać sposobów jej
rozwiązania należy dokonać diagnozy wszystkich trzech poziomów
konfliktu: strukturalnego, psychologicznego i zachowań .
Możemy przyjąć, że każdy konflikt powstaje i przebiega według następującego
schematu:
1 Cyt. za M. Mlicki. Konflikty społeczne. Pułapki i dylematy działań zbiorowych. IFiS PAN, 1992.
Str.17
© Zbigniew Czwartosz
2
2623278.001.png
Negocjacje i Mediacje - materiały dla słuchaczy Studiów Podyplomowych SWPS
Konflikt
3
1. Dwie lub więcej osób (stron)
2. Wzajemnej od siebie zależnych
poziom strukturalny
konflikt potencjalny
3. Spostrzega „niemożność”
poziom psychologiczny
Osiągnięcia lub utrzymania ważnych
konflikt ukryty
zasobów
Zaspokojenia potrzeb
Realizacji istotnych wartości
4. i podejmuje działania aby sytuację tę
poziom zachowań
zmienić.
konflikt jawny
5. w wyniku tych działań konflikt ulega
eskalacji,
złagodzeniu
lub
rozwiązaniu
3. Konflikty potencjalne
Źródłem potencjalnych konfliktów są wszelkie decyzje zmieniające strukturę
sytuacji. Zmiany prawne związane z na przykład z reformami społecznymi to
wprowadzenie nowych stron do gry (np. Kasy Chorych) i określenie ich nowych
praw i obowiązków (a więc nowych zasad wzajemnej zależności).
Innym źródłem potencjalnych konfliktów są wzajemne zależności wynikające:
ze struktury organizacji (na przykład dział produkcji i kontroli jakości w
fabryce),
ze struktury społecznej (pracodawcy – pracobiorcy),
zpełnionych ról (dyrektor przedsiębiorstwa – szef związku zawodowego).
© Zbigniew Czwartosz
3
2623278.002.png
Negocjacje i Mediacje - materiały dla słuchaczy Studiów Podyplomowych SWPS
Konflikt
4
Identyfikacja stron i zrozumienie wzajemnej zależności pomiędzy nimi jest
warunkiem diagnozy potencjalnych konfliktów.
4. Konflikty ukryte
Reagujemy na świat nie taki jaki on jest, a na taki jak go spostrzegamy i
interpretujemy. Ludzie dokonują oceny sytuacji uwzględniając przede wszystkim to
co jest dla nich istotne, co ich bezpośrednio dotyczy. Dlatego też ta sama sytuacja
może być zupełnie inaczej interpretowana przez różne osoby w zależności od tego
w jakim stopniu stanowi dla nich subiektywnie ocenianą szansę lub zagrożenie.
Każda zmiana niesie ze sobą niepewność. Niepewność rodzi lęk. Źródłem tego
lęku jest niepokój przed nieznanym, przed możliwością pogorszenia naszego
status quo. Próbując zredukować ten lęk tworzymy wizje przyszłości, formułując
obawy lub też oczekiwania i nadzieje, które nie zawsze mogą być spełnione.
Zarówno obawom jak i niespełnionym nadziejom towarzyszą negatywne emocje.
Szukamy wówczas winnych, których moglibyśmy obarczyć odpowiedzialnością za
zaistniały stan rzeczy i podejmujemy jawną lub ukrytą walkę z nimi. W ten sposób
konflikty merytoryczne stają się konfliktami personalnymi.
Niepewność ludzi można zmniejszyć przez informowanie, dyskusje, próby
wspólnego definiowania sytuacji .
Ujawnienie oraz wzajemne zrozumienie różnych obaw i nadziei daje szansę na
złagodzenie lub rozwiązanie konfliktu. Pozostawia czas na pogodzenie się z
nowymi rozwiązaniami. Im dłużej konflikty pozostają ukryte tym wywołują większe
negatywne emocje. Im więcej negatywnych emocji stron tym trudniejsza dyskusja
merytoryczna, tym większe prawdopodobieństwo, że spór przyjmie destruktywny,
personalny charakter.
5. Konflikty jawne
W obawie przed ujawnieniem problemu ludzie często udają, że nie dostrzegają
konfliktu tak długo, jak tylko jest to możliwe. Czasami w rozmowach kurtuazyjnie
© Zbigniew Czwartosz
4
Negocjacje i Mediacje - materiały dla słuchaczy Studiów Podyplomowych SWPS
Konflikt
5
dokonują zmiany definicji sytuacji, przekonując siebie i innych, że nic się nie
wydarzyło, że nie ma żadnych sprzeczności (charakterystyczne dla „dobrze
wychowanych”). Czasami zasłaniając się brakiem czasu odraczają zajęcie się
problemem (charakterystyczne dla decydentów). Czasami starają się po prostu
przeczekać z nadzieją, że jakoś to będzie (charakterystyczne dla podwładnych).
Takie ukrywanie konfliktów to konstruowanie bomby z opóźnionym zapłonem.
Możliwe są wówczas dwa scenariusze. Pierwszy prowadzi do niekontrolowanego
wybuchu w najmniej oczekiwanych okolicznościach. Ludzie podejmują wówczas
walkę w celu zniszczenia przeciwnika . Zazwyczaj następuje eskalacja żądań
niemożliwych do spełnienia. Wspólnota wroga stwarza szczególna i bardzo silną
tożsamość grupy, która staje się wartością samą w sobie. Po przekroczeniu
pewnego progu nienawiści przystąpienie do rozmów traktowane jest jako utrata
twarzy. Strony często żądają, aby pojawił się arbiter, który rozstrzygnie spór - ale
są w stanie zaakceptować jedynie rozwiązanie korzystne dla nich i destrukcyjne
dla drugiej strony. Taki scenariusz wydarzeń pojawia się wówczas, gdy (a) konflikt
dotyczy spraw ważnych dla stron, (b) długo pozostaje ukryty, oraz (c)
zablokowany jest dialog (chociażby ze względu na brak umiejętności prowadzenia
go przez strony). Destrukcyjna dynamika konfliktu jest najczęściej gestem
rozpaczy, który mobilizuje do protestu. Gdy taka mobilizacja nie nastąpi wówczas
możliwy jest drugi scenariusz. Ludzie rezygnują z dążeń, poddają się bez walki.
Mają poczucie bezradności. Następuje spadek motywacji, utrata sensu działania.
Zmiana tej sytuacji jest równie trudna jak zakończenie konfliktu przebiegającego
według pierwszego scenariusza.
Gdy odczuwana niemożność: zdobycia/utrzymania pewnych zasobów,
zaspokojenia potrzeb, realizacji istotnych wartości (poziom psychologiczny
konfliktu) staje się przedmiotem dialogu możliwe są również dwa scenariusze.
Pierwszy polega na tym, że ludzie szukają wsparcia poprzez odwołanie się do
autorytetu, budowanie koalicji, tworzenie grup nacisku. Tworzenie koalicji i grup
nacisku spełnia ważne funkcje. Po pierwsze krystalizują się strony i ich interesy.
Wiadomo więc z kim i o czym rozmawiać. Po drugie działa to mobilizująco, a więc
sprzyja zmianom. Po trzecie uświadamia wzajemne zależności stron, a więc
pomaga zdiagnozować strukturalny poziom konfliktu. Należy jednak zadbać, aby
© Zbigniew Czwartosz
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin