SNMP.doc

(135 KB) Pobierz
SNMP

SNMP

 

SNMP (ang. Simple Network Managerment Protocol) jest to protokół komunikacyjny służący do zarządzania i monitorowania informacji z urządzeń podpiętych do sieci komputerowych małego i dużego zasięgu. SNMP wykorzystuje do swojego działania znane w Internecie protokoły: UDP (User Datagram Protocol) – protokół bez połączeniowy do wysyłania pakietów oraz IP (Internet Protocol) – do rutowania pakietów przez sieć. SNMP powstał w 1989 roku na podstawie SGMP (Simple Gateway Managerment Protocol) i został opisany przez dokument RFC 1157 w odpowiedzi na zapotrzebowanie na łatwy i szybki protokół w implementacji i działaniu. Pierwsze wdrożenie protokołu odbyło się na platformie Unix. Protokół posiada też swoje wersję dla innych rodzajów sieci, np. opartych o IPX i z powodzeniem może pełnić role zarządcy sprzętu sieciowego.

 

Najważniejsze zadania SNMP

·         monitorowanie wydajności węzłów sieci poprzez sprawdzenie wartości przepustowości oraz innych ważnych informacji, tj. ilość błędów transmisji, obciążenie zasobów urządzenia, temperatura w obudowie, itp.,

·         konfiguracja i rekonfiguracja urządzeń w trybie online,

·         zbieranie informacji o zdarzeniach nadzwyczajnych i błędach.

 

Schemat działania SNMP

 

 

Protokół składa się z czterech podstawowych elementów:

·         Zarządcy – SMN ang. Station Managerment Network, czyli komputera sprawującego funkcje kontrolne, na podstawie zgromadzonych informacji z baz MIB urządzeń sieciowych oraz od innych Zarządców i funkcje korygujące błędy,

·         Agenta, czyli zdalnej stacji zarządzanej obsługującej protokół IP, UDP i SNMP lub Agenta zastępczego, który występuje w imieniu innej stacji nie kompatybilnej z protokołem SNMP lub którąś z jego wersji tłumacząc informacje między nimi,

·         Bazy informacji MIB,

·         Protokołu transmisji SNMP.

 

Transmisja odbywa się po kolei poprzez trzy warstwy zarówno u Zarządcy jak i Agenta, które reprezentują po jednym z protokołów: SNMP, UDP i IP. Agent podczas komunikacji z Zarządcą korzysta z wbudowanej bazy informacji – MIB, która przechowuje informacje i statystyki, których może on od niego zażądać.

Komunikacja może odbywać się nie tylko między Zarządcą i Agentem, ale też między samymi Zarządcami w celu wymiany informacji w społeczności odpowiedzialnej za zarządzanie daną grupą urządzeń.

 

Przykład sieci SNMP

 

 

Proces komunikacji

·         Komunikacja między dwoma stacjami odbywa się za pomocą specjalnie zdefiniowanych poleceń protokołu SNMP zwanych PDU (Protocol Data Units).

·         GetRequest – Zarządca żąda odczytania wartości określonego obiektu w bazie MIB Agenta,

·         GetNextRequest – Zarządca wymaga podania wartości obiektów, które są powiązane z innymi obiektami, co powoduje sekwencyjne przeszukanie bazy MIB,

·         GetBulkRequest – zapytanie Zarządcy o blok informacji (wiele rekordów bazy) – SNMPv2 i nowsze,

·         GetResponse – odpowiedź Agenta zawierająca rekordy z bazy odczytane na żądanie Zarządcy,

·         SetRequest – polecenie wprowadzenia zmiany do bazy MIB Agenta,

·         Trap – komunikat Agenta o pojawieniu się sytuacji nadzwyczajnej lub jakiegoś zdarzenia,

·         InformRequest – pakiet typu Trap przesyłany między różnymi stacjami Zarządzania służący do wymiany informacji – SNMPv2 i nowsze.

 

 

Struktura informacji SNMP

 

 

Budowa ramki PDU dla poleceń wysyłanych przez Zarządcę: GetRequest, GetNextRequest, GetBulkRequest, SetRequest oraz Agenta w odpowiedzi na żądanie przesłania danych: GetResponse.

 

 

Budowa ramki PDU dla polecenia Trap dla komunikatów nadzwyczajnych generowanych przez Agenta

 

 

Rodzaje pułapek

·         Link UP/Down – komunikat jest wysyłany, gdy zostaje nawiązane lub zerwane poprawne połączenie protokołu IP,

·         Loss of EGP Neighbor – gdy zostaje utracony połączenie z jednym z najbliższych hostów w warstwie w protokole zewnętrznej ramki (Exterior Gateway Protocol),

·         Cold/Worm Start – jest generowana wtedy, gdy nastąpi zimny restart z obudowy lub start systemu Agenta, oraz dla reinicjalizacji systemu (tzw. gorący start),

·         Authentication Failure – komunikat zwracany do zarządcy, gdy wystąpi błąd autoryzacji w postaci podania nieznanej lub niedozwolonej nazwy grupy zarządzającej w przychodzącym pakiecie,

·         Enterprise Specific – wiadomość generowana w momencie zaistnienia zdarzenia zdefiniowanego przez producenta sprzętu.

 

Zalety i wady

Protokół SNMP cieszy się aktualnie dosyć sporym zainteresowaniem wytwórców wszelkiego rodzaju sprzętu sieciowego, gdyż jest bardzo prosty i tani w implementacji ze względu na nieskomplikowany sposób działania samego protokołu, jego upowszechnienie i kompatybilność urządzeń wielu producentów.

 

Zalety SNMP:

·         możliwość zbierania informacji typu Trap od wielu Agentów znajdujących się w sieci i powiadamianie Stacji Zarządzającej o wystąpieniu konkretnych zdarzeń,

·         możliwość wymiany informacji między Zarządcami w grupie zarządzającej o obiekcie zarządzania (od wersji 2),

·         generowanie stosunkowo małego ruchu sieciowego za sprawą wykorzystania protokołu UDP,

·         oprogramowanie Agenta zajmuje bardzo mało pamięci i zasobów,

·         protokół pozwala na kontrolę ilości wysłanych do sieci danych i czasu oczekiwania na odpowiedzi urządzeń,

·         kompatybilność różnych wersji baz danych z różnymi wersjami SNMP, z małymi wyjątkami,

·         dosyć dobry system bezpieczeństwa wykorzystujący w głównej mierze znane algorytmy szyfrowania (głównie wersja 3 SNMP).

 

Wady SNMP:

·         skomplikowana budowa oprogramowania Agenta,

·         ograniczanie przepustowości sieci,

·         problem z obsługa bardzo dużych sieci ze względu na mała efektywność zarządzania w trybie odpytywania,

·         brak odpowiednich mechanizmów gwarantujących zapewnienie bezpieczeństwa (głównie wersja 1 i 2),

·         brak możliwości potwierdzenia odbioru przez Agenta wysłanego ostrzeżenia (wynika z budowy protokołu UDP - brak potwierdzeń podczas transmisji danych).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin