Zasady postępowania przy ewakuacji osób z samochodów dosta(1).doc

(1093 KB) Pobierz
Wstęp

        

 





SZKOŁA ASPIRANTÓW

PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

 

Oś. Zgody 18

31-951 Kraków

 

 

 

 

 

 

P r a c a   d y p l o m o w a

 

 

 

 

 

Temat:   Zasady postępowania przy ewakuacji osób z samochodów dostawczych.

 

 

 

 

 

 

 

 

Promotor:                                                                                                       Wykonał:

 

    St .kpt .Marek Drążek                             Str. Kdt. Marek Bator

 

 

  

   

 

JASKÓŁKA

 

 

 

Temat pracy: Zasady postępowania przy ewakuacji osób

                      z samochodów dostawczych.

 

 

 

 

Promotor: st. kpt.mgr inż. Marek Drążek

 

 

 

Część teoretyczna zawiera:

Podstawowe wiadomości wraz z ogólnym zarysem tematyki ratowania i ewakuowania osób poszkodowanych uczestniczących w kolizjach i wypadkach drogowych.

 

 

 

Część praktyczna obejmuje:

Przygotowanie samochodu dostawczego do ćwiczeń ze sprzętem ratownictwa technicznego i medycznego.

 

 

 

Pracę wykonał:

str. kdt Marek Bator

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści

                                                                                                                                            Nr.str.

1.    Wstęp                                                                                                                    4

2.    Ogólne wiadomości o standardzie postępowania
podczas wypadków i katastrof drogowych.                                5

3.    Rozpoznanie sytuacji zaistniałej podczas
wypadku.                                                                                                                    5

4.    Pierwsza pomoc podczas wypadku drogowego.                  6

5.    Budowa pojazdów dostawczych.                                                            8

6.    Rodzaje kolizji drogowych i możliwości
ewakuacji osób poszkodowanych.                                             14

7.    Metody i sposoby ewakuacji osób
poszkodowanych.                                                                                       19

8.    Czasy ewakuacji osób poszkodowanych
z pojazdów.                                                                                                     25

9.    Opis części praktycznej.                                                                         26

 

 

 


Wstęp

Pomimo olbrzymiego postępu technicznego i ciągłego rozwoju techniki motoryzacyjnej nie maleje ilość wypadków i kolizji samochodowych. Sytuacja jest wręcz odwrotna – wraz ze wzrostem ilości samochodów liczba wypadków wzrasta. Pomimo coraz nowszej generacji samochodów, oraz nowocześniejszym zabezpieczeniom coraz nowszym rozwjązaniem konstrukcyjnym, coraz surowszemu egzaminowaniu przyszłych kierowców, coraz surowszych i częstszych kontrolach ruchu drogowego przez policję nie można zapobiec wypadkom i kolizją drogowym. A wypadki te są tragiczne w skutkach podczas których rocznie ginie w sumie małe miasteczko polski, nie wspominając już o późniejszych skutkach osób, które kolizje przeżyły. Dla tego PSP z reguły jako pierwsza przybywa na miejsce zdarzenia musi posiadać wiedzę teoretyczną i praktyczną w udzielaniu pierwszej pomocy przedlekarskiej. Musi znać także możliwości, zasady i sposoby postępowania podczas ewakuacji osób z pojazdów. Dlatego więc PSP jako główny koordynator kierujący działaniami ratowniczymi mający na wyposażeniu specjalistyczny sprzęt, musi także posiadać modele i eksponaty służące do ćwiczeń, aby ich nawyki i umiejętności nabyte podczas ćwiczeń skutkowały w późniejszych działaniach ratowniczych.

              Wypadki i kolizje drogowe zdarzają się nagle i nie oczekiwanie. Zaskakują nie tylko kierowców i pasażerów, ale także służby ratownicze. Dlatego należy być do nich zawsze przygotowanym – posiadać odpowiednią ilość niezbędnego sprzętu i nie zbędne umiejętności do likwidacji skutków, a przede wszystkim do ratowania osób poszkodowanych.

              Z pracy tej nie będzie można nauczyć się bezpiecznych działań ratowniczych ani ewakuacji osób poszkodowanych. Praca ma na celu jedynie pomóc poznać ogólny zarys tematyki ratowania i ewakuowania osób poszkodowanych oraz przybliżyć teoretyczne czasy potrzebne do ewakuacji osób w zależności od rodzaju określonych obrażeń. Praca ta ma stanowić pierwszy krok i wprowadzenie do ćwiczeń praktycznych, które zawsze są podstawą skuteczności ratowników. I celem tej pracy jest: pomóc stawiać te trudne pierwsze kroki.

 

              Przystępując do akcji ratowniczej prowadzonej podczas wypadków jak i katastrof drogowych należy rozpocząć od kilku standardowych działań.

Kolejność działań i wykonywanych może być różna, bywa że wiele z nich wykonuje się równocześnie a czasami można odstąpić od kilku z nich gdy nie ma potrzeby ich wykonywania:

 

1)   Zabezpieczeniu terenu akcji ratowniczej

2)   Rozwinięcie linii gaśniczej zakończonej prądownicą pianową w celu ugaszenia ewentualnego pożaru

3)   Odłączenie przewodów instalacji elektrycznej od akumulatora z wyjątkiem samochodów wyposażonych w instalację gazową

4)   Odcięcie pasów bezpieczeństwa

5)   Okrycie poszkodowanych kocami lub folią podczas wybijania szyb w celu uniknięcia skaleczenia

6)   Usunięcie resztek szyb na zewnątrz pojazdu

7)   Zabezpieczenie pojazdu klinami i podkładami z drewna w celu unieruchomienia, ewentualnego przetoczenia, czy też uginania podłogi lub potrząsania w czasie wykonywania czynności ratowniczych z udziałem sprzętu ratowniczego.

 

Rozpoznanie sytuacji zaistniałej podczas wypadku lub katastrofy drogowej powinno obejmować:

 

1)   ocena zagrożenia życia i zdrowia ludzi poszkodowanych oraz ratowników,

2)   analizę występujących zagrożeń,

3)   zabezpieczenie terenu prowadzenia akcji ratowniczej,

4)   rodzaj używanego sprzętu podczas akcji ratowniczej.

Same umiejętności w posługiwaniu się sprzętem oraz umiejętności systematycznego rozmontowania pojazdu, jakkolwiek przydatne nie stanowią jeszcze o pochodzeniu akcji ratowniczej. Jeśli dochodzi do uwięzienia ofiary, ocena wypadku staje się oddzielnym problemem. Szkolenie na wrakach pojazdów, może do końca nie pokazuje ratownikom, jak wielkie jest znaczenie ofiary dla przeprowadzenia akcji. Jednak na podstawie odpowiedniej ilości ćwiczeń, odpowiedniej wiedzy dotyczącej unieruchomienia ofiary i doświadczenia w jej wydobywaniu z wraku pojazdów można odpowiednio zaplanować akcję ratowniczą.

Należy również pamiętać, że bez przywiązywania odpowiedniej wagi do udzielania pierwszej pomocy ofierze, działania ratowników nie są odpowiednio skuteczne.

 

              Odpowiednie systematyczne podejście pozwoli nam na zaplanowanie praktycznej strategii postępowania. Na podstawie wszelkich danych dotyczących danej sytuacji można zastosować opracowaną strategię.

 

              Za osobę „zablokowaną” w pojeździe uważać będziemy ofiarę wypadku w której policja i personel medyczny nie są w stanie skutecznie ewakuować. Do takiej sytuacji może dojść w dwojaki sposób:

a)    zablokowanie ofiary spowodowane uszkodzeniem konstrukcji pojazdu,

b)   zablokowanie w ograniczonej przestrzeni ze względu na obrażenia poniesione przez ofiarę.

 

Jeżeli na miejscu zdarzenia jest personel medyczny to diagnozowanie ofiary należy pozostawić personelowi.

Należy podkreślić, że personel medyczny odpowiedzialny jest za zdrowie ofiary. W związku z tym wszelkie decyzje osoby kierującej akcją ratowniczą muszą zostać zaakceptowane przez lekarza.

Personelowi medycznemu znacznie ułatwia pracę wyjaśnienie, jakiego rodzaju działania będziemy podejmować i jaki będzie ich skutek. Ważny jest przewidywany czas zakończenia operacji. Czas jest jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę przez personel medyczny przy ocenie naszych działań. Podczas naszych działań związanych z ewakuacją personel medyczny musi zajmować się ciągłym sprawdzaniem stanu zdrowia ofiary jeśli to tylko możliwe, udzielanie pomocy.

 

 

             

UWAGA:

Naczelna zasada udzielania pomocy:

              Rannej osoby nie wolno poruszać aż do chwili oceny jej stanu i udzielania pierwszej pomocy, chyba że życie ratowników lub ofiary jest zagrożone.

              Po wstępnym zapoznaniu się z wypadkiem musimy wytworzyć sobie jasny obraz sytuacji.

             

Musimy ocenić:

a)     stan ofiary,

b)    w jaki sposób i przez co ofiara została zablokowana,

c)     w jaki sposób można najlepiej uwolnić i ewakuować ofiarę biorąc pod uwagę jej stan.

 

              Na naszą decyzję musi wpłynąć stan ofiary. Jeśli ofiara pozostaje przytomna, jej uwolnienie i ewakuacja jest znacznie ułatwiona. Zawsze najtrudniej jest prowadzić działania gdy ofiara została zablokowana w związku z odniesionymi obrażeniami.

Może się zdarzyć że ofiara taka nie jest w żaden sposób zablokowana i w związku z tym mogła by zostać bez trudu wyjęta z pojazdu gdyby nie odniesione obrażenia. Stan ofiary może być bardzo ciężki i łatwo jest w tedy jej  zaszkodzić. Aby spełnić wymagania dotyczące pierwszej pomocy, przed ewakuowaniem ofiary z pojazdu konieczne jest jej odpowiednie unieruchomienie

 

              Podczas prowadzenia akcji ratunkowej będzie ofiara wypadku jest zablokowana w ograniczonej przestrzeni, poszczególni ratownicy muszą zachowywać się spokojnie. Każdy z ratowników jest odpowiedzialny osobiście za swe działania i koncentracje. W odróżnieniu od pożaru, w akcji ratunkowej na drodze szybkość nie jest najważniejsza i nie stanowi jedynego kryterium. Wszystkie działania muszą być dokładnie i precyzyjnie wyliczone. Ratownicy, jeśli to tylko możliwe, powinni zajmować się wyłącznie kontrolowanym uwalnianiem ofiary. Aby efektywnie rozmontować pojazd konieczne jest zachowanie odpowiedniego dystansu od ofiary. Trzeba jednak reagować na jej zachowania. Oczywiste jest, że nasze działania uzależnione będą od stanu ofiary oraz zniszczeń pojazdów powodujących zablokowane. Jeśli przyjmiemy nieodpowiednią metodę działania, ofiara narażona zostanie na dodatkowe cierpienia. Jedna źle przeprowadzona akcja ratunkowa wystarczy aby popsuć zdobytą wcześniej dobrą reputację zespołu. Obserwatorzy z zewnątrz mogą uznać że nasze działania zawsze są takie nie skuteczne.

 

              Podczas ewakuacji osób z pojazdu wielkość przestrzeni potrzebnej nam do uwolnienia ofiary zleży od odniesionych obrażeń i wielkości ofiary. Jeśli ofiarą jest dziecko konieczna przestrzeń jest niewielka. Duża osoba dorosła może zostać zablokowana nie tyle ze względu na odniesione obrażenia, co swoją wielkość. Wyniesienie dużej osoby może być bardzo trudne, zwłaszcza jeśli operację tę trzeba przeprowadzić ostrożnie. Uzyskanie odpowiedniej przestrzeni ułatwia wyniesienie ofiary bez zbytniego obciążenia ratowników i bez obawy upadnięcia czy poślizgnięcia się.

 

              Pojazdy dostawcze i tak zwane minibusy są mniej wyposażone w urządzenia i zabezpieczenia bezpieczeństwa biernego natomiast stanowią prostszą konstrukcję umożliwiającą łatwiejszą ewakuację i mniej skomplikowany demontaż poszczególnych płatów czy części karoserii, która powoduje zablokowanie ofiary.

              Pojazdy dostawcze są produkowane przez wiele firm które mają bogatą gamę produkcyjną i wieloletnią tradycję. Samochody te produkowane od lat jednak nie zmieniają swego ogólnego wyglądu i funkcjonalności. Najwyżej poprawiana jest w nich estetyka wyglądu a takie rozwiązania jak sposoby otwierani drzwi i budowy skrzyni transportowej czy przedziału pasażerskiego są niezmienne.

              Z tak bogatej gamy postanowiłem wybrać trzy najbardziej popularne i najczęściej spotykane w naszym kraju, na których przykładzie chciałbym omówić najważniejsze elementy mające wpływ na możliwości i sposoby ewakuacji osób z pojazdu właśnie takiego typu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

peugeot             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Przód pojazdu jest bardzo krótki i kierowca wraz a pasażerami nie znajdują się w większej odległości niż jeden metr od linii prostopadłej prowadzonej od zderzaka.

Zdjęcie.1

 

 

Zdjęcie.2

 

              Zdjęcie 1 i 2 obrazują boczne drzwi od strony kierowcy i pasażera otwierają się szeroko . Pojazdy tego typu mają przesuwane drzwi boczne umieszczone na zawiasach, które po otwarciu zajmują niewiele miejsca a zarazem są proste w obsłudze.

 

 

Zdjęcie. nr 1

 

peugeot             

Zdjęcie. nr. 2

 

              Drzwi tylne prowadzące do skrzyni transportowej lub wnętrza pasażerskiego są otwierane na dwa sposoby.

 

Tak jak na zdjęciu. nr 1 są  one podnoszone do góry odsłaniając całą przestrzeń wnętrza

Bądź tak jak na zdjęciu. nr 2. Drzwi te są dzielone i otwierane na zewnątrz.

 

Pojazdy przystosowane do przewozu pasażerów są przeszklone i łączą się z dachem tyko za pomocą kilku słupków co obrazują powyższe zdjęcia. Pojazdy te będą w większej mierze stanowiły nasze zainteresowanie gdyż w tych pojazdach jest więcej przewożonych pasażerów a zarazem potencjalnych poszkodowanych naszych działań przewidzianych do ewakuacji.

 

Zdjęcie.nr.1

 

peugeot             

Zdjęcie.nr.2

 

Natomiast jak widać na zdjęciu 1 i 2 pojazdy dostawcze natomiast przystosowane do przewozu towarów są całkowicie zabudowane. W tego typu pojazdach zwrócimy uwagę tylko na kabinę kierowcy.

 

 

 

 

Na przykład przy zderzeniu czołowym pojazdów dostawczego dojdzie do zniszczenia przodu pojazdu, nogi ofiary zostają zablokowane.

Obrażenia są najczęściej poważne. Można spodziewać się zmiażdżenia kończyn dolnych. Narażone są również:

Ø    brzuch

Ø    miednica

Ø    żebra

 

 

&...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin