Wołodkiewicz Historia prawa rzymskiego.doc

(2895 KB) Pobierz
Wołodkiewicz Witold

Wołodkiewicz Witold

"Historia prawa rzymskiego"

 

Wprowadzenie

 

Rozdział I. Znaczenie nauki prawa rzymskiego

 

§ 1. Rola prawa rzymskiego w nauczaniu prawa

 

Literatura: H. Kupiszewski, Znaczenie prawa rzymskiego dla współczesności, PiP

 

36/1981, z. 8 s. 69-80; B. Łapicki, Aktualność prawa rzymskiego, PiP 1/1946, z. 2, s. 71-74;

 

J. Sowlel, O współczesnych wartościach prawa rzymskiego, Przegląd Humanistyczny 20/1976,

s. 85-93; tenże, Rola prawa rzymskiego w kształtowaniu polskiej kultury prawnej, [w:]

Tradycja antyczna w kulturze europejskiej - perspektywa polska, Warszawa 1995, s. 47-69;

 

W. Wolodkiewicz, Prawoznawstwo w poglądach i ujęciu Encyklopedystów, Warszawa 1990;

 

M Zolnierczuk, Rola prawa rzymskiego w kształtowaniu polskiego prawnika. Rzeszow-

skie Zeszyty Naukowe. Prawo-Ekonomia-Rolnictwo 1/1983, s. 7-20.

 

Obecność prawa rzymskiego w uniwersyteckim nauczaniu prawa stanowi- l

ła i stanowi przedmiot gorących dyskusji. Reformatorzy studiów prawniczych

podkreślali i podkreślają potrzebę takiego ułożenia programu wykładanych

materii, aby dać absolwentowi zasób wiadomości dający najlepsze przygoto-

; wfflie do wykonywania zawodu prawnika, zawodu mającego wielkie znacze-

nie dla właściwego funkcjonowania społeczeństwa. Podkreślał to wyraźnie

Justynian - kodyfikator prawa i reformator studiów prawniczych. W konstytu-

cji Omem, która wprowadzała nową ordynację studiów prawniczych, pouczał

on profesorów, by wykładając studentom poszczególne kwestie, według okreś-

lonej kolejności, starali się uczynić ich "najlepszymi i najbardziej wykształ-

conymi" (Const. Omnem, pr.: ut ex hoc optimi atque erudissimi efficiantur).

 

Oświecony kanclerz króla francuskiego Ludwika XV, Henri-Francois

d'Aguesseau, w instrukcji dotyczącej studiów prawniczych, pisał: "młody czło-

wiek, który pragnie poświęcić się wykonywaniu funkcji adwokata królew-

skiego i który pragnie osiągnąć w tym zawodzie dobre rezultaty, powinien

przygotować się do tego dwoma sposobami: przez studia i przez rodzaj prak-

tyki. Jedno bez drugiego może go przygotować jedynie niedoskonale do wy-

konywania zawodu prawnika".

 

Nb. l

 

2 Rozdział I. Znaczenie nauki prawa rzymskiego

 

Ideał oświeconego prawnika został przedstawiony w Encyklopedii Dide-

rota. Prawnik, który zasługiwałby na miano prawoznawcy (jurisconsulte), nie

powinien ograniczać się jedynie do studiowania aktualnie obowiązujących ustaw

swego kraju, lecz powinien poznać również ich szersze tło. Powinien umieć

"łączyć teorię prawa z praktyką, mieć głęboką znajomość nie tylko ustaw,

lecz i ich początków i okoliczności, w których one powstawały. Powinien

znać sens i ducha ustaw oraz postępy wiedzy prawniczej i przemiany, które

przechodziła".

 

Reformatorzy studiów prawniczych podkreślali zazwyczaj niedostatki do-

tychczasowego stanu nauczania prawa. Kwestionowali głównie niektóre wy-

kładane przedmioty i postulowali wprowadzenie innych, bardziej ich zda-

niem potrzebnych do kształcenia przyszłego prawnika.

 

W dyskusjach nad programami studiów prawniczych wiele miejsca zaj-

mowała i zajmuje kwestia wykładu prawa rzymskiego. Zwolennicy modelu

studiów prawniczych, traktowanych jako studia dające ogólną formację inte-

lektualną, podkreślali zazwyczaj przydatność prawa rzymskiego jako dyscypli-

ny dającej podstawę historyczą i dogmatyczną w kształceniu prawnika. Ne-

gowali rolę prawa rzymskiego ci, którzy opowiadali się za modelem studiów

prawniczych jako studiów czysto praktycznych, mających nauczyć absolwen-

ta jedynie znajomości przepisów prawa obowiązującego. Przedmioty ogólne

(w tym przede wszystkim prawo rzymskie) są uważane przez zwolenników

takiego modelu studiów za niepotrzebny balast.

 

W programach studiów prawniczych na uniwersytetach polskich nauka pra-

wa rzymskiego odbywa się na pierwszych latach studiów. Nauczanie to do-

tyczy głównie rzymskiego prawa prywatnego. Prawo rzymskie stanowi jeden

z przedmiotów historycznych. Jest to jednak szczególny przedmiot historycz-

ny, który może być również traktowany jako wprowadzenie do podstawo-

wych pojęć współczesnego prawa prywatnego.

 

§ 2. Znaczenie terminu "prawo rzymskie"

 

Literatura: M. Kuryfowicz, Historia, s. 7-12; W. Wolodkiewicz, Reżimy autorytarne

 

a prawo rzymskie, CPH 45/1993, z. 1-2, s. 437-444; tenże. Dialog Solona i Justyniana

u Fenelona a dyskusja o prawie rzymskim w Polsce XVIII wieku, CPH 40/1988, z. 2,

s. 249-260.

 

2 Termin "prawo rzymskie" używany bywa w rozmaitych znaczeniach, bu-

dzi też często sprzeczne skojarzenia. Włoski uczony Riccardo Orestano po-

daje aż sześć znaczeń tego terminu:

 

§ 2. Znaczenie terminu "prawo rzymskie" 3

 

1) prawo historyczne starożytnego Rzymu, które rozwijało się i obowiązywało

od najdawniejszych znanych nam pomników prawnych Rzymu (głównie

wydanej w połowie V wieku p.n.e. ustawy XII tablic), aż do kodyfikacji

dokonanej w połowie VI wieku n.e. przez Justyniana;

 

2) tradycja romanistyczna w historii formowania się prawodawstw (głównie

europejskich) opartych na prawie rzymskim skodyfikowanym przez Justyniana;

 

3) "prawo powszechne" (ius commune), to jest system prawny stworzony

w średniowiecznej Europie na gruncie m.in. prawa rzymskiego, który od-

działywał na praktykę i doktrynę prawną licznych państw europejskich;

 

4) "pandektystyka" (usus modernus pandectarum), traktowana jako współ-

czesne prawo rzymskie. Ten kierunek badań nad prawem rzymskim osiąg-

nął swe apogeum w XIX-wiecznej niemieckiej szkole historycznej, która

wypracowała, na jego podstawie i w oparciu o założenia racjonalizmu,

naturalizmu prawnego i liberalizmu, szereg konstrukcji teoretycznych i prak-

tycznych ważnych dla dzisiejszej nauki prawa cywilnego;

 

5) nauka prawa rzymskiego, rozwijana jako dyscyplina naukowa i przedmiot

nauczania w uniwersytetach;

 

6) "romanizm" (włoskie - romanesimo). Orestano rozumie tu prawo rzym-

skie jako "ideę nie odpowiadającą żadnemu konkretnemu porządkowi praw-

nemu, która jest jedynie hipostazą licznych i różnorodnych dążeń, które

posługują się wprawdzie pojęciem prawa rzymskiego, ale rozumieją je na

swój, na ogół raczej dowolny sposób. Tak rozumiane wprawo rzymskie"

służyć może do różnych celów: czasem jest czymś, dzięki czemu można

się wzmocnić - wtedy też chwali się je głośno i wypisuje na sztandarach;

 

czasem zaś jest tylko synonimem złego prawa, które trzeba stanowczo zwal-

czać" (Orestano, s. 457).

 

To ostatnie znaczenie pojawia się często we współczesnych dyskusjach 3

nad prawem rzymskim i jego rolą w formowaniu się prawa oraz w edukacji

prawniczej. Ten rodzaj podejścia do prawa rzymskiego można było obserwo-

wać szczególnie w okresie Oświecenia. Prawo rzymskie było postrzegane przez

jednych jako idealny wzorzec stanowiący wyraz prawa naturalnego i podsta-

wę całej wiedzy prawniczej; przez innych jako przykład prawa niejasnego,

zagmatwanego, nieetycznego, które powinno być zastąpione prawem nowym,

słusznym i racjonalnym (por. Nb. 433). Przykładem takiego, iracjonalnego

podejścia do prawa rzymskiego może być stosunek do niego w państwach

totalitarnych (por. Nb. 436-438). Stwarzanie mitycznych wrogów lub przyja-

ciół jest typową, "orwelliańską" wręcz cechą, reżymów totalitarnych.

 

Przykładów rozumienia "prawa rzymskiego" jako pewnego abstrakcyjnego

modelu może dostarczyć też literatura piękna. W opublikowanym w początkach

 

Nb. 3

 

4 Rozdział I. Znaczenie nauki prawa rzymskiego

 

XVIII wieku, przez Fenelona, dialogu Solona z Justynianem, autor ustami So-

lona tak krytykuje zbiór prawa rzymskiego stworzony przez pozbawionego zasad

etycznych Justyniana: "Ty zaś nikogo nie uczyniłeś dobrym, ani szczęśliwym,

przez twój chełpliwy zbiór prawa, stąd wnoszę, że wart jest on tylko ognia".

 

W literaturze XX wieku "prawo rzymskie" jest niejednokrotnie postrzega-

ne jako symbol państwa praworządnego, stanowiący przeciwieństwo totalitar-

nej przemocy: Louis Aragon nadał jednej ze swych nowel ze zbioru "Niewola

i wielkość Francji", nawiązującego do brutalnej przemocy hitlerowskiej oku-

pacji, wymowny tytuł "Prawo rzymskie przestało istnieć", zaś polski poeta

Mieczysław Jastrun w wierszu pt. "Z pamiętnika byłego więźnia obozów kon-

centracyjnych" pisał:

 

Żyłem w latach,

Gdy mord masowy miał sankcję najwyższą

Państwa, w którym prawo rzymskie przestało istnieć.

To okropne, że ludzie zaczęli się przyzwyczajać

Do faktu, że prawo rzymskie przestało istnieć,

Że śmierć z ręki kata jest rzeczą pospolitą,

A ludzka rzecz jest wymysłem i przesądem

Wolnomyślicieli...

 

4 Zależnie od tego, które spośród podanych znaczeń terminu "prawo rzym-

skie" przyjmie się za punkt wyjścia, różnie kształtują się oceny tego prawa.

Niektórzy uważają, że było ono doskonałym, wzajemnie niesprzecznym, spra-

wiedliwym systemem prawa, w którym przejawiały się tak uniwersalne war-

tości etyczne, jak aequitas (słuszność), iustitia (sprawiedliwość), humanitas

(życzliwość wobec człowieka), dignitas (uczciwość); inni - że stanowiło prze-

jaw niesprawiedliwości, niewolnictwa, tyranii. Jeszcze inni traktują prawo rzym-

sYtó \aVo TAe^TT.eW^ \)a\aA ,,magvc7.n^, vi\CTOzvffpL\a\^c\\ form\Ae^. ^-

szcze inni akcentuj ą historyczne znaczenie prawa rzymskiego jako tego.^tore

odegrało i wciąż odgrywa pierwszorzędną rolę w procesie rozwoju prawa,

stanowiąc tak podstawę współczesnych systemów prawnych, jak i wspólny

język dający możność porozumiewania się prawników różnych krajów i sy-

stemów prawnych.

 

§ 3. Znaczenie prawa rzymskiego w dziejach prawa w Europie

 

Literatura: W. Bojarski, W. Dajczak, A. Sokola, Verba iuris. Reguły i kazusy prawa

rzymskiego, Toruń 1995, s. 11-51; T. Giaro, Prawda dogmatyczna i "ponadczasowośc"

 

Nb. 4

 

§ 3. Znaczenie prawa rzymskiego w dziejach prawa w Europie 5

 

jurysprudencji rzymskiej, CPH 40/1988, z. l, s. 1-32; tenże, Prawda i autorytet wjuryspru-

dencji klasycznej, ZN UJ 876 Prace Prawn. 125/1989, s. 29-50; tenże, Dogmatyka a hi-

storia prawa w polskiej tradycji romanistycznej, PK 37/1994, Nr 3^1, s. 85-99; H. Kupi-

szewski. Prawo rzymskie, s. l l^łO; tenże, Maximae iuris. Przegląd Human\sQc,-z.W( lSf\9%\,

'Nr 6, s. \-\1', tenże. Reguła iuris. (U źródeł pojęcia). Przegląd Humanistyczny 25/1981,

Nr 7-9, s. 51-67; tenże, Humanitas a prawo rzymskie, PK 20/1977, Nr 1-2, s. 277-294;

 

M. Kurylowicz, Tradycje prawa rzymskiego w rozwoju polskiego prawa cywilnego, [w:]

Tradycja i postęp w prawie, Lublin 1983, s. 75-94, tenże. Rzymskie sentencje prawnicze

o człowieku sprawiedliwości i prawie, Palestra 32/1988, Nr 7, s. 71-83; tenże. Słownik

łacińskich terminów, zwrotów i sentencji prawniczych (oprać.), Lublin 1993; tenże, Słownik

łacińskich terminów, zwrotów i sentencji prawniczych, Lublin 1995; tenże, Etyka i prawo

w sentencjach rzymskich jurystów, [w:] W kręgu problematyki władzy, państwa i prawa,

Lublin 1996, s. 125-134; tenże. Słownik terminów, zwrotów i sentencji prawniczych ła-

cińskich i pochodzenia łacińskiego, Kraków 1998; J. Pienkos, Słownik łacińsko-polski,

Warszawa 1993; tenże, Rzymska myśl prawnicza. Aforyzmy, przysłowia. Warszawa 1999;

 

B. Sitek, Integracja Europy a prawo rzymskie, PiP 51/1996 Nr 12, s. 48-53; J. Sondę!,

Z rozważań o łacińsko-polskiej terminologii i leksykografii prawniczej, [w:] Parlament,

prawo, ludzie. Warszawa 1996, s. 267-272; tenże, Słownik łacińsko-polski dla prawni-

ków i historyków, Kraków 1997; M. Sośniak, "Contractus innominati": nowoczesne kon-

strukcje umów obligacyjnych wobec tradycji rzymskiej, ZN UJ 876 Prace Prawn. 125/1989,

s. 139-156; tenże, Z problematyki genezy pojęcia umowy w kontynentalnej doktrynie

europejskiej, [w:] Studia z prawa cywilnego. Łódź 1983, s. 211-234; E. Szymoszek, Prawo

rzymskie wciąż żyje!, [w:] Profesorowi Janowi Kodr^bskiemu in mernoriam, Łódź 2000,

s. 409-418; W. Wolodkiewicz, Rzymskie korzenie, s. 48-80; tenże, Tradycja prawa rzym-

skiego we współczesnym prawie cywilnym, Palestra 31/1987, Nr 10-11, s. 66-85; tenże,

rubryka: Czy prawo rzymskie przestało istnieć?.. Palestra 1991, Nr 1-2, s. 47-48, Nr 3-4,

s.47^ł8, Nr 8-9, s. 64-65, Nr 10, s. 44-45, 1992, Nr 7-8, s. 56-58, Nr 9-10, s. 44-46,

1993, Nr 1-2, s. 68-72, Nr 5-6, s. 59-61, Nr 9-10, s. 69-72, Nr 12, s. 120-122, 1994,

Nr 3-4, s. 77-80, 1995, Nr 1-2, s. 133-135, Nr 5-6, s. 97-100, 1996, Nr 5-6, s. 71-74,

Nr 11-12, s. 54-57, 1997, Nr 3-4, s. 89-94, Nr 11-12, s. 70-74, 1998, Nr 3-4, s. 83-87,

Nr 5-6,s. 125-130, Nr 11-12, s. 124-129,1999, Nr 3-4, s. 113-119, Nr 9-10, s. 81-85.

 

I. Korzenie współczesnej Europy

 

"Trzy dziedziny kultury antycznej - pisał zmarły w roku 1994 polski ro- 5

manista Henryk Kupiszewski - wywarły szczególny wpływ na formowanie się

duchowego i kulturalnego oblicza Europy. Są nimi filozofia grecka najszerzej

ujmowana, chrześcijaństwo i prawo rzymskie".

 

Nie ulega wątpliwości, że prawo rzymskie jest jednym z elementów kul-

tury antycznej, który wpłynął na świat współczesny. Prawo rzymskie, mocno

osadzone w realiach społeczno-gospodarczych państwa, w którym powstało,

zawierało także elementy uniwersalne, nadające się do zastosowania również

w zupełnie odmiennych warunkach niż te, w których się narodziło. Wpływ

prawa rzymskiego na kształt praw współczesnych jest nieporównywalny z wpły-

wem innych prawodawstw antycznych. Wiele ludów starożytnych wniosło

 

6 Rozdział I. Znaczenie nauki prawa rzymskiego

 

wkład w rozwój kulturowy ludzkości, żaden z nich jednak nie przyczynił się

do rozwoju prawa w takim stopniu jak Rzymianie. Stworzone przez nich in-

stytucje, konstrukcje prawne oraz siatka pojęciowa wywarły wpływ na póź-

niejsze dzieje prawa.

 

Prawo rzymskie przeżyło istnienie państwa, w którym powstało. Wpływało

tak na tworzenie prawa w państwach Europy średniowiecznej, jak i na syste-

my prawne świata współczesnego. Odbywało się to przez recepcję w ścisłym

tego słowa znaczeniu, to jest przez uznawanie w niektórych państwach mocy

obowiązującej prawa rzymskiego (z reguły jako normy posiłkowej), lub przez

tak zwaną recepcję doktrynalną, dokonywaną przez wykształconych na pra-

wie rzymskim prawników.

 

Również i we współczesnych systemach prawa prywatnego (które wywo-

dzą się z liberalnych koncepcji XIX wieku) tkwi wiele elementów prawa rzym-

skiego czy też rozwiniętej na jego gruncie doktryny. Niektórzy autorzy słu-

sznie nazywają XIX stulecie wiekiem drugiej recepcji prawa rzymskiego.

 

II. Prawo rzymskie jako podstawa współczesnego prawa prywatnego

 

6 Ukształtowane w prawie rzymskim pojęcia i instytucje, stanowiące od wie-

ków podstawy kształcenia studentów prawa, były wykorzystywane w różnych

epokach i ustrojach. Współcześni często nie uświadamiają sobie, że mimo

upływu tylu wieków pojęcia i instytucje wykształcone w prawie rzymskim są

podstawą dzisiejszego prawa cywilnego.

 

Z bogatego dorobku prawa rzymskiego, który jest stale aktualny, można

wymienić przykładowo takie osiągnięcia, jak: zasady wykładni prawa; prze-

słanki ważności czynności prawnych; rozróżnienie własności i posiadania; od-

różnienie prawa władczego (traktowanego jako uprawnienie skuteczne wobec

wszystkich) od zobowiązania (traktowanego jako uprawnienie skuteczne je-

dynie między wierzycielem i dłużnikiem); pojęcie spadku jako sukcesji uni-

wersalnej .

 

Szczególna rola przypada prawu rzymskiemu w formowaniu instytucji pra-

wa zobowiązań. Podstawowe pojęcia współczesnego prawa zobowiązań (roz-

różnienie odpowiedzialności z umów - contractus i odpowiedzialności z czy-

nów niedozwolonych - delictum, pojęcie winy jako przesłanki odpowiedzial-

ności cywilnej) kształtowały się w drodze długiej ewolucji, na kanwie pojęć

stworzonych w prawie rzymskim. Wykształcone w prawie rzymskim kontrak-

ty (jak np. kupno-sprzedaż, pożyczka, użyczenie, najem, zlecenie, spółka)

są i dziś podstawowymi umowami stosowanymi w obrocie prawnym. Bez

 

§ 3. Znaczenie prawa rzymskiego w dziejach prawa w Europie 7

 

znaczenia jest tu fakt, że unormowania współczesne mogą różnić się od roz-

wiązań rzymskich. Zrozumienie tych różnic jest ważne dla studiów prawno-

 

-porównawczych.

 

Pojęcia i terminy wykształcone w prawie rzymskim, lub na jego kanwie,

przeniknęły do współczesnych systemów prawnych, i to nawet do tych, które

są ze sobą nieporównywalne tak z punktu widzenia metody tworzenia prawa

(np. prawo kontynentalne i anglosaskie), jak i podstaw ustrojowych (np. pra-

wo państw o ustroju kapitalistycznym i do niedawna - socjalistycznym).

 

O żywotności tradycji romanistycznej w historycznym rozwoju prawa od 7

średniowiecza po czasy współczesne świadczyć może obecność zaczerpnię-

tych z prawa rzymskiego zasad i sformułowań (tzw. paremii) w praktyce praw-

niczej wszystkich tych okresów. Z jednej strony pełniły one funkcję podstaw

aksjologicznych, na których winno być oparte prawodawstwo, z drugiej - na-

wiązywano do nich przy opracowywaniu poszczególnych rozwiązań praw-

nych i instytucji, traktując je w tym zakresie jako gotowe instrumentarium

techniczne, z którego korzystać można przy tworzeniu prawa. Jednocześnie

stanowiły one i nadal stanowią stały element retoryki prawniczej.

 

Tendencja do wyodrębniania takich zasad i sformułowań z całości dorob-

ku jurysprudencji, celem przedstawienia w zwiezlei formie podstawowych za-

łożeń porządku prawnego, zaznaczyła się już w prawie rzymskim okresu po-

klasycznego i była kontynuowana w doktrynie glosatorów i komentatorów.

Wyrazem tej tendencji może być zamieszczenie w Digestach justyniańskich

odrębnego tytułu (D. 50, 17) poświęconego regułom - De diversis regulis

iuris antiqui (również w Corpus iuris canonici - Sexti Decret. lib. V, tyt. 6

 

- znajduje się tytuł De regulis iuris).

 

Zamieszczone w tym tytule regulae stanowiły najczęściej wyjątki z uza-

sadnień jurystów do rozstrzygnięć poszczególnych kazusów. Są to zatem sfor-

mułowania, które nie miały w prawie klasycznym charakteru samoistnego.

Część z nich to fragmenty konstytucji cesarskich. Tylko nieliczne odpowiada-

ją klasycznej definicji reguły prawnej podanej przez Paulusa (D. 50, 17, l),

który określał regułę jako krótkie streszczenie prawa (brevi rerum narratio)

o charakterze bardziej opisowym niż normatywnym (non ex regula ius sum-

matur, sed ex iure quod est regula fiat} i funkcjach zbliżonych do causae

coniectio w procesie (było to skrócone wprowadzenie sędziego w meritum

sprawy, podlegające weryfikacji w toku procesu w fazie apud iudicem).

 

Tak rozumiana, klasyczna reguła miała charakter bardziej instrukcyjny niż

bezpośrednio wiążący. Ułatwiała ona wpraw...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin