DYREKTYWA 2008_68_WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych.pdf

(274 KB) Pobierz
30.9.2008
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
L 260/13
DYREKTYWY
DYREKTYWA 2008/68/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 24 wrze
ś
nia 2008 r.
w sprawie transportu l
ą
dowego towarów niebezpiecznych
(Tekst maj
ą
cy znaczenie dla EOG)
pisy
ce odpowiednio transportu drogowego
i kolejowego towarów niebezpiecznych.
dotycz
ą
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzgl
ę
dniaj
ą
c Traktat ustanawiaj
ą
cy Wspólnot
ę
Europejsk
ą
,
w szczególno
ś
ci jego art. 71,
(3) W celu ustanowienia wspólnego systemu prawnego obej­
muj
ą
cego wszystkie
aspekty
transportu
l
ą
dowego
towarów
niebezpiecznych
dyrektywy
94/55/WE
i 96/49/WE nale
ż
y zast
ą
pi
ć
jedn
ą
dyrektyw
ą
, która
uwzgl
ę
dniaj
ą
c wniosek Komisji,
b
ę
dzie zawiera
ć
tak
ż
e postanowienia dotycz
ą
ce trans­
portu
ś
ródl
ą
dowego.
ę
ą
ę
uwzgl
dniaj
c opini
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-
Spo
ł
ecznego ( 1 ),
(4) Wi
ę
kszo
ść
pa
ń
stw cz
ł
onkowskich jest stronami europej­
skiej umowy dotycz
dzynarodowego przewozu
drogowego towarów niebezpiecznych (
ą
cej mi
ę
ADR
), regula­
minu mi
ę
dzynarodowego przewozu kolejami
towarów
po konsultacji z Komitetem Regionów,
niebezpiecznych (
) i, o ile dotyczy, europejskiego
porozumienia w sprawie mi
RID
ę
dzynarodowych przewozów
materia
ł
ów niebezpiecznych
ś
ródl
ą
dowymi
drogami
stanowi
ą
c zgodnie z procedur
ą
okre
ś
lon
ą
w art. 251 Trak­
wodnymi (
ADN
).
tatu ( 2 ),
ADR, RID i ADN okre
ś
laj
ą
jednolite zasady bezpiecznego
(5)
a tak
ż
emaj
ą
c na uwadze, co nast
ę
puje:
transportu mi
dzynarodowego towarów niebezpiecz­
nych. Aby ujednolici
ę
ej Wspólnocie warunki prze­
wozu towarów niebezpiecznych i zapewni
ć
wca
ł
funkcjono­
wanie wspólnego rynku transportu, zasady te powinny
zosta
ć
Drogowy, kolejowy lub
ś
ródl
ą
dowy transport towarów
(1)
ć
równie
ż
rozszerzone na transport krajowy.
niebezpiecznych wi
ąż
e i
ę
ze
znacznym ryzykiem
wypadków. Dlatego nale
ż
y podj
ąć
dzia
ł
ania maj
ą
ce na
celu
zapewnienie wykonywania
takiego
transportu
w najlepszych mo
ż
liwych warunkach bezpiecze
ń
stwa.
Niniejsza dyrektywa nie powinna mie
zastosowania do
transportu towarów niebezpiecznych w pewnych wyj
ć
(6)
ą
kowych okoliczno
ś
ciach zwi
ą
zanych z
charakterem
wykonuj
cych go pojazdów lub statków, lub
z ograniczonym charakterem realizowanego transportu.
ą
Dyrektywa Rady 94/55/WE z dnia 21 listopada 1994 r.
w sprawie zbli
(2)
ż
ń
ł
onkow­
skich w zakresie transportu drogowego towarów niebez­
piecznych ( 3 ) i dyrektywa Rady 96/49/WE z dnia 23 lipca
1996 r. w sprawie zbli
enia ustawodawstw pa
stw cz
ż
ń
enia ustawodawstw pa
stw
cz
ł
onkowskich w zakresie
kolejowego
transportu
ż
zastosowania do transportu towarów niebezpiecznych
w ramach bezpo
ć
Przepisy niniejszej dyrektywy nie powinny mie
równie
(7)
towarów niebezpiecznych ( 4 ) ustanowi
ł
y jednolite prze­
ś
redniej
i
fizycznej odpowiedzialno
ś
ci
lub pod nadzorem si
zbrojnych. Transport towarów
niebezpiecznych realizowany przez podmioty gospo­
darcze dzia
ł
( 1 ) Dz.U. C 256 z 27.10.2007, s. 44.
( 2 ) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 5 wrze
nia 2007 r. (Dz.U.
C 187 E z 24.7.2008, s. 148), wspólne stanowisko Rady z dnia
7 kwietnia 2008 r. (Dz.U. C 117 E z 14.5.2008, s. 1) oraz stano­
wisko Parlamentu Europejskiego z dnia 19 czerwca 2008 r. (dotych­
czas nieopublikowane w Dzienniku Urz
ś
ł
aj
ą
ce na zlecenie si
ł
zbrojnych powinien
ć
ę
jednak by
obj
ty zakresem stosowania niniejszej dyre­
ktywy, chyba
ż
e obowi
ą
zki umowne tych podmiotów
ę
dowym).
wykonywane s
ą
w ramach bezpo
ś
redniej
i
fizycznej
( 3 ) Dz.U. L 319 z 12.12.1994, s. 7.
( 4 ) Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 25.
ś
ł
odpowiedzialno
ci lub pod nadzorem si
zbrojnych.
894145065.005.png 894145065.006.png
 
L 260/14
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
30.9.2008
ń
ł
ą
Pa
ce systemu kolejowego ani
perspektywy posiadania go w najbli
stwo cz
onkowskie niemaj
towarów niebezpiecznych, który w innych przypadkach
by
(8)
ż
szej przysz
ł
o
ś
ci
ł
by zabroniony na mocy niniejszej dyrektywy.
ponosi
ł
oby nieproporcjonalny i bezcelowy obowi
ą
zek,
ł
ć
ż
gdyby mia
enia prze­
pisów niniejszej dyrektywy w odniesieniu do kolei.
Pa
o dokona
transpozycji
i wdro
Ze wzgl
du na poziom inwestycji wymaganych w tym
sektorze pa
ę
(16)
ń
stwo takie nale
ż
y zwolni
ć
, dopóki nie posiada ono
na
tymczasowe utrzymanie pewnych szczególnych prze­
pisów krajowych dotycz
ń
stwom cz
ł
onkowskim nale
ż
y zezwoli
ć
ą
systemu
kolejowego,
z
obowi
zku
transpozycji
i
wdro
ż
enia
przepisów
niniejszej
dyrektywy
ą
cych wymaga
ń
konstrukcyjnych
w odniesieniu do transportu kolejowego.
dla
ś
rodków transportu lub sprz
ę
tu transportowego oraz
transportu przez
tunel pod kana
ł
em La Manche.
Pa
ń
stwom cz
ł
onkowskim nale
ż
y równie
ż
zezwoli
ć
na
ż
ń
ł
ć
Ka
prawo
do uzyskania zwolnienia ze stosowania niniejszej dyre­
ktywy w zakresie transportu
de pa
stwo cz
onkowskie powinno zachowa
(9)
ę
ą
utrzymanie i przyj
cie przepisów dotycz
cych kolejo­
wego transportu
towarów niebezpiecznych mi
ę
dzy
ś
ródl
ą
dowego towarów
pa
ń
stwami cz
ł
onkowskimi a pa
ń
stwami stronami Orga­
ż
ś
ą
niebezpiecznych, je
eli
ródl
dowe drogi wodne na jego
ł
nizacji Wspó
pracy Kolei (OSJD) do czasu ujednolicenia
przepisów wymienionych w za
terytorium nie s
ą
po
łą
czone za po
ś
rednictwem
ś
ródl
ą
do­
łą
czniku II do umowy
wych dróg wodnych z drogami wodnymi innych pa
ń
stw
omi
ę
dzynarodowej kolejowej komunikacji
towarowej
ł
ą
ź
ż
ą
cz
onkowskich b
d
je
eli nie s
takimi drogami prze­
łą
(
SMGS
) z przepisami za
cznika II sekcja II.1 do niniej­
wo
ż
one towary niebezpieczne.
szej dyrektywy i
tym samym
z przepisami RID.
W terminie 10 lat od wej
ś
cia w
ż
ycie niniejszej dyrekty­
ć
wy Komisja powinna oceni
konsekwencje tych prze­
pisów oraz, w razie konieczno
Bez uszczerbku dla prawa wspólnotowego i przepisów
za
(10)
ś
ci, przedstawi
ć
odpo­
łą
łą
cznika I sekcja I.1 (1.9), za
cznika II sekcja II.1 (1.9)
wiednie wnioski. Takie przepisy powinny zosta
ć
wymie­
iza
łą
cznika III sekcja III.1 (1.9) pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie
nione w niniejszej dyrektywie jako
dodatkowe przepisy
powinny zachowa
ć
prawo, ze wzgl
ę
dów bezpiecze
ń
stwa
przej
ś
ciowe
.
ę
transportu, do utrzymania
lub przyj
cia przepisów
w obszarach nieobj
ę
tych niniejsz
ą
dyrektyw
ą
. Przepisy
te powinny by
ć
szczegó
ł
owe i jasno sprecyzowane.
Konieczna jest mo
ż
liwo
ść
szybkiego dostosowywania
(17)
za
pu naukowego
i technicznego, w tym do rozwoju nowych technologii
w
łą
czników do dyrektywy do post
ę
ż
ń
ł
ć
Ka
prawo
do regulowania lub wprowadzenia zakazu transportu
towarów niebezpiecznych
de pa
stwo cz
onkowskie powinno zachowa
(11)
zakresie
ś
ledzenia
ruchu
i
pochodzenia,
ś
ę
w szczególno
ci w celu uwzgl
dnienia nowych postano­
na
swoim terytorium,
wie
czanych do ADR, RID i ADN. Zmiany ADR,
RID i ADN oraz odpowiadaj
ń
w
łą
łą
ż
ę
ń
wy
cznie z powodów innych ni
wzgl
dy bezpiecze
­
ą
ce im dostosowania za
łą
cz­
stwa,
takich jak bezpiecze
ń
stwo pa
ń
stwa lub ochrona
ć
ż
ś
ników powinny wchodzi
w
ycie jednocze
nie. Komisja
ś
rodowiska.
powinna, w odpowiednich
przypadkach,
zapewni
ć
pa
ń
stwom cz
ł
onkowskim pomoc finansow
ą
na potrzeby
ł
t
umaczenia ADR, RID i ADN oraz zmian do nich na
ć
ś
Powinno by
dozwolone wykonywanie przez
rodki
(12)
j
ę
zyki urz
ę
dowe tych pa
ń
stw.
transportu zarejestrowane w krajach trzecich mi
dzyna­
rodowego transportu towarów niebezpiecznych na tery­
toriach pa
ę
ń
ł
stw cz
onkowskich, pod warunkiem zgod­
Ś
rodki niezb
ę
dne do wykonania niniejszej dyrektywy
(18)
no
ci z odpowiednimi przepisami ADR, RID lub ADN
oraz niniejszej dyrektywy.
ś
ć
ę
ą
powinny
Rady
1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiaj
zosta
przyj
te
zgodnie
z decyzj
ą
c
ą
warunki wykonywania uprawnie
ń
wykonawczych przy­
znanych Komisji ( 1 ).
ż
ń
ł
ć
Ka
prawo
do stosowania bardziej rygorystycznych przepisów
w odniesieniu do przewozów krajowych wykonywanych
przez
de pa
stwo cz
onkowskie powinno zachowa
(13)
(19) W szczególno
ś
ci Komisja powinna by
ć
uprawniona do
ś
rodki transportu zarejestrowane lub wprowadzone
do ruchu na jego terytorium.
dostosowywania za
łą
czników do post
ę
pu naukowo-tech­
nicznego. Poniewa
żś
rodki
takie maj
ą
zasi
ę
g ogólny
imaj
ą
na celu zmian
ę
elementów innych ni
ż
istotne
niniejszej dyrektywy, mi
ę
dzy innymi poprzez jej uzupe
ł
­
(14) Ujednolicenie warunków odnosz
do transportu
krajowego towarów niebezpiecznych nie powinno prze­
szkodzi
ą
cych si
ę
nienie elementami
innymi ni
ż
istotne, powinny one
zosta
ć
przyj
ę
te zgodnie z procedur
ą
regulacyjn
ą
po
łą
­
ć
w uwzgl
ę
dnieniu szczególnych okoliczno
ś
ci
czon
ą
z
kontrol
ą
okre
ś
lon
ą
w art.
5a
decyzji
krajowych. Niniejsza dyrektywa powinna w zwi
ą
zku
1999/468/WE.
ć
ń
ł
ż
ść
z tym zapewni
pa
stwom cz
onkowskim mo
liwo
przyznania odst
pstw na mocy pewnych szczególnych
warunków. Takie odst
ę
ę
pstwa powinny zosta
ć
wymie­
Komisja powinna mie
ć
równie
ż
mo
ż
liwo
ść
weryfikacji
ę
(20)
nione w niniejszej dyrektywie jako
odst
pstwa krajowe
.
wykazów odst
pstw krajowych i podejmowania decyzji
o zastosowaniu i wdro
ę
rodków nadzwyczajnych
w razie wypadku lub zdarzenia.
ż
eniu
ś
(15) W razie sytuacji nietypowych i wyj
ą
tkowych pa
ń
stwa
cz
ł
onkowskie powinny mie
ć
prawo wydawania indywi­
ń
dualnych zezwole
na transport na ich terytorium
( 1 ) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.
894145065.007.png 894145065.001.png
 
30.9.2008
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
L 260/15
ś
(21) W okre
lonych przypadkach, gdy jest
to uzasadnione
(26) Dyrektywa Rady 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiaj
efektywno
ś
ci
ą
post
ę
powania,
ograniczenia
czasowe,
ą
ca wyma­
które zazwyczaj obowi
ą
zuj
ą
w kontek
ś
cie procedury
gania techniczne dla statków
ż
eglugi
ś
ródl
ą
dowej ( 5 )
łą
ą
ć
ż
ą
ś
regulacyjnej po
czonej z kontrol
, powinny by
skró­
przewiduje,
e statki posiadaj
ce
wiadectwo wydane
cone w sytuacji przyjmowania dostosowa
ń
do za
łą
cz­
zgodnie
dzeniem w sprawie transportu
substancji niebezpiecznych na Renie (ADNR) mog
z
rozporz
ą
ników do post
ę
pu naukowego i technicznego.
ą
prze­
ć
wozi
towary niebezpieczne na terytorium Wspólnoty
zgodnie z warunkami podanymi w takim
ś
wiadectwie.
W konsekwencji przyj
cia niniejszej dyrektywy dyrek­
tywa 2006/87/WE powinna zosta
ę
Poniewa
cele niniejszej dyrektywy, a mianowicie zapew­
nienie jednolitego stosowania ujednoliconych zasad
bezpiecze
ż
(22)
ć
zmieniona w celu
usuni
ę
cia tego postanowienia.
ń
stwa w ca
ł
ej Wspólnocie i wysoki poziom
bezpiecze
ń
stwa krajowych i mi
ę
dzynarodowych prze­
wozów, nie mog
ą
zosta
ć
w wystarczaj
ą
cym stopniu
osi
ą
gni
ę
te przez pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie, a ze wzgl
ę
du
Pa
ń
stwom cz
ł
onkowskim nale
ż
y przyzna
ć
trwaj
ą
cy do
(27)
na rozmiar i skutki niniejszej dyrektywy mog
ą
zosta
ć
2 lat okres przej
ciowy przeznaczony na zastosowanie
przepisów niniejszej dyrektywy w odniesieniu do
ś
lepiej osi
ą
gni
ę
te na poziomie Wspólnoty, Wspólnota
ś
ródl
ą
­
mo
ż
e przyj
ąć ś
rodki zgodne z zasad
ą
pomocniczo
ś
ci
dowych dróg wodnych, co da im do
czasu na dosto­
sowanie przepisów krajowych, ustalenie ram prawnych
i przeszkolenie pracowników. W odniesieniu do wszyst­
kich za
ść
okre
ś
lon
ą
w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasad
ą
propor­
cjonalno
w tym artykule niniejsza dyrektywa
nie wykracza poza to, co jest konieczne do osi
ś
ci okre
ś
lon
ą
ą
gni
ę
cia
ś
wiadcze
ń
dotycz
ą
cych osób i jednostek p
ł
ywaj
ą
­
tych celów.
cych, a wydanych przed okresem przej
ciowym przezna­
czonym na zastosowanie przepisów niniejszej dyrektywy
w odniesieniu do
ś
dowych dróg wodnych lub
w czasie jego trwania, nale
ś
ródl
ą
ż
y przewidzie
ć
ogólny okres
Przepisy niniejszej dyrektywy pozostaj
ą
bez uszczerbku
(23)
przej
ś
ciowy wynosz
ą
cy pi
ęć
lat, chyba
ż
eza
ś
wiadczenie
dla zobowi
ą
za
ń
podj
ę
tych przez Wspólnot
ę
i jej pa
ń
stwa
wydane zosta
ł
o na okres krótszy.
cz
onkowskie zgodnie z celami ustalonymi na Konfe­
rencji Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie
Ś
ł
rodowiska
i Rozwoju (UNCED), która odby
ł
a i
ę
ą
w Rio de Janeiro w czerwcu 1992 r., zmierzaj
ą
cych do
(28) Dyrektywy 94/55/WE i 96/49/WE powinny w zwi
zku
przysz
ej harmonizacji systemów klasyfikacji substancji
niebezpiecznych.
ł
z tym zosta
ć
uchylone. Ze wzgl
ę
du na przejrzysto
ść
i racjonalno
uchylenie dyrekty­
wy Rady 96/35/WE z dnia 3 czerwca 1996 r. w sprawie
wyznaczania i kwalifikacji zawodowych doradców do
spraw bezpiecze
ść
konieczne jest równie
ż
ń
stwa w transporcie drogowym, kole­
Przepisy niniejszej dyrektywy pozostaj
bez uszczerbku
dla prawodawstwa wspólnotowego reguluj
ą
(24)
ś
ą
jowym i
dowym towarów niebezpiecznych ( 6 ), dy­
rektywy 2000/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 17 kwietnia 2000 r. w sprawie minimalnych
wymogów egzaminacyjnych dla doradców do spraw
bezpiecze
ródl
ą
cego warunki
ń
ć
bezpiecze
stwa, na podstawie których powinny by
prze­
wo
one czynniki biologiczne i mikroorganizmy zmody­
fikowane
ż
Rady
90/219/EWG z dnia 23 kwietnia 1990 r. w sprawie
ograniczonego stosowania mikroorganizmów zmodyfi­
kowanych genetycznie ( 1 ), dyrektyw
genetycznie,
obj
ę
te
dyrektyw
ą
dowym
transporcie towarów niebezpiecznych ( 7 ), decyzji Komisji
2005/263/WE z dnia 4 marca 2005 r. upowa
ń
stwa w drogowym, kolejowym i
ś
ródl
ą
ż
ą
niaj
cej
2001/18/WE Parla­
mentu Europejskiego i Rady z dnia 12 marca 2001 r.
w sprawie zamierzonego uwalniania do
ą
pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie na mocy dyrektywy 94/55/WE do
przyj
pstw w odniesieniu do trans­
portu drogowego towarów niebezpiecznych ( 8 ) i decyzji
Komisji 2005/180/WE z dnia 4 marca 2005 r. upowa
ę
cia niektórych odst
ę
rodowiska orga­
nizmów zmodyfikowanych genetycznie ( 2 )
ś
ą
2000/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
18 wrze
i dyrektyw
ż
­
niaj
onkowskie na mocy dyrektywy Rady
96/49/WE do przyj
ą
cej pa
ń
stwa cz
ł
nia 2000 r. w sprawie ochrony pracowników
przed ryzykiem zwi
ś
pstw w odnie-
sieniu do kolejowego transportu towarów niebezpiecz­
nych ( 9 ).
ę
cia niektórych odst
ę
ą
zanym z nara
ż
eniem na dzia
ł
anie
czynników biologicznych w miejscu pracy ( 3 ).
Przepisy niniejszej dyrektywy pozostaj
ą
bez uszczerbku
(25)
Zgodnie z pkt 34 Porozumienia mi
dzyinstytucjonalnego
w sprawie lepszego stanowienia prawa ( 10 ) zach
ę
(29)
dla
stosowania
innych
przepisów Wspólnoty
ę
ca si
ę
w dziedzinie bezpiecze
ń
stwa
i higieny pracy oraz
pa
ń
stwa
cz
ł
onkowskie do sporz
ą
dzania, na w
ł
asne
ochrony
ś
rodowiska, w szczególno
ś
ci
dyrektywy
potrzeby i w interesie Wspólnoty, w
ł
asnych tabel, które
ramowej w sprawie bezpiecze
ń
stwa i poprawy zdrowia
mo
ż
liwie wyczerpuj
ą
co odzwierciedlaj
ą
korelacje mi
ę
dzy
pracowników
dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia
12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia
niniejsz
rodkami transpozycji, oraz do
podawania ich do publicznej wiadomo
ą
dyrektyw
ą
a
ś
ś
rodków
ś
ci,
w celu poprawy bezpiecze
stwa i zdrowia pracowników
w miejscu pracy ( 4 ), i jej dyrektyw szczegó
ń
ł
owych.
( 5 ) Dz.U. L 389 z 30.12.2006, s. 1.
( 6 ) Dz.U. L 145 z 19.6.1996, s. 10.
( 7 ) Dz.U. L 118 z 19.5.2000, s. 41.
( 8 ) Dz.U. L 85 z 2.4.2005, s. 58.
( 9 ) Dz.U. L 61 z 8.3.2005, s. 41.
( 10 ) Dz.U. C 321 z 31.12.2003, s. 1.
( 1 ) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, s. 1.
( 2 ) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, s. 1.
( 3 ) Dz.U. L 262 z 17.10.2000, s. 21.
( 4 ) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1.
894145065.002.png 894145065.003.png 894145065.004.png
 
L 260/16
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
30.9.2008
Ą
Ą
Ę
a)
transportu towarów niebezpiecznych pojazdami, wagonami
i statkami
PRZYJMUJ
NINIEJSZ
DYREKTYW
:
ż
eglugi
ś
ródl
ą
dowej nieobj
ę
tymi niniejsz
ą
dyrek­
tyw
ą
;
1
Zakres
1. Niniejsza dyrektywa dotyczy transportu drogowego, kole­
jowego lub
Artyku
ł
b) w uzasadnionych przypadkach
zkowego korzys­
tania z wyznaczonych tras, w tym korzystania, z wyznaczo-
nych
obowi
ą
ś
ródl
ą
dowego towarów niebezpiecznych w obr
ę
bie
ś
rodków transportu;
pa
ń
stw cz
ł
onkowskich lub pomi
ę
dzy nimi, w tym czynno
ś
ci
zwi
ą
zanych z za
ł
adunkiem i roz
ł
adunkiem, prze
ł
adunkiem na
inny
ś
rodek transportu lub z innego
ś
rodka transportu oraz
ą
c) szczególnych przepisów dotycz
cych transportu towarów
postojów niezb
ę
dnych z uwagi na okre
ś
lone okoliczno
ś
ci prze­
niebezpiecznych w poci
ą
gach pasa
ż
erskich.
wozu.
Komisja jest informowana o tych przepisach i
ich uzasadnie­
Niniejsza dyrektywa nie dotyczy transportu towarów niebez­
piecznych:
niach.
żą
ł
a) pojazdami, wagonami i statkami nale
cymi do si
zbrojnych
Komisja informuje odpowiednio pozosta
ł
epa
ń
stwa cz
ł
onkow­
lub pojazdami, wagonami i statkami, za które si
ł
y zbrojne s
ą
skie.
odpowiedzialne;
5.
Pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie mog
ą
uregulowa
ć
lub zakaza
ć
,
b) statkami pe
ł
nomorskimi na wodach morskich stanowi
ą
cych
jedynie ze wzgl
stwo podczas trans­
portu, transport towarów niebezpiecznych na ich terytorium.
ę
dów innych ni
ż
bezpiecze
ń
cz
ęść ś
ródl
ą
dowych dróg wodnych;
c) promami
jedynie przep
ł
ywaj
ą
cymi po
ś
ródl
ą
dowej drodze
wodnej lub przez port; ani
2
Definicje
Dla celów niniejszej dyrektywy:
Artyku
ł
d) wykonywanego w ca
ł
o
ś
ci w granicach zamkni
ę
tego obszaru.
2.
Za
łą
cznik II sekcja II.1 nie maj
ą
zastosowania do pa
ń
stw
1)
dzynarodo­
wego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych,
zawart
ADR
oznacza europejsk
ą
umow
ę
dotycz
ą
c
ą
mi
ę
cz
systemu kolejowego, dopóki
taki system nie powstanie na ich terytorium.
ł
onkowskich, które nie posiadaj
ą
ą
w Genewie w dniu 30 wrze
ś
nia 1957, ze zmianami;
3. W ci
ą
gu jednego roku od wej
ś
cia w
ż
ycie niniejszej dyre­
ktywy
pa
ń
stwa
cz
ł
onkowskie mog
ą
podj
ąć
decyzj
ę
2)
RID
oznacza regulamin dla mi
ę
dzynarodowego przewozu
łą
o
niestosowaniu
za
cznika
III
sekcja
III.1 z
jednego
kolejami
towarów niebezpiecznych wyst
ę
puj
ą
cy
jako
z nast
ę
puj
ą
cych powodów:
za
łą
cznik C do Konwencji o mi
ę
dzynarodowym przewozie
kolejami (COTIF) sporz
ą
dzony w Wilnie w dniu 3 czerwca
1999 r., ze zmianami;
a) brak wyst
ę
powania na ich terytorium
ś
ródl
ą
dowych dróg
wodnych;
3)
ADN
oznacza europejsk
ą
umow
ę
w sprawie mi
ę
dzynaro­
b) brak po
łą
czenia ich
ś
ródl
ą
dowych dróg wodnych za po
ś
red­
dowych przewozów materia
ł
ów niebezpiecznych
ś
ródl
ą
do­
ą
nictwem
ś
ródl
ą
dowej drogi wodnej z drogami wodnymi
wymi drogami wodnymi, zawart
w Genewie w dniu
26 maja 2000 r., ze zmianami;
innych pa
ń
stw cz
ł
onkowskich; lub
c) brak przewozów towarów niebezpiecznych za po
ś
rednic­
4)
pojazd
oznacza ka
ż
dy pojazd silnikowy przeznaczony do
twem ich
ś
ródl
ą
dowych dróg wodnych.
u
ż
ytku na drogach, maj
ą
cy
co najmniej
cztery ko
ł
a
i osi
ą
gaj
ą
cy maksymaln
ą
pr
ę
dko
ść
konstrukcyjn
ą
przekracza­
j
ą
c
ą
25 km/h, oraz jego przyczepy, z wy
łą
czeniem pojazdów
Je
ż
eli
pa
ń
stwo
cz
ł
onkowskie
podejmuje
decyzj
ę
poruszaj
ą
cych si
ę
po szynach, maszyn samobie
ż
nych oraz
o niestosowaniu si
ę
do przepisów za
łą
cznika III.1, powiadamia
ci
ą
gników rolniczych i le
ś
nych, pod warunkiem
ż
e transpor­
o swojej decyzji Komisj
ę
, która informuje o niej z kolei pozos­
tuj
ą
c towary niebezpieczne, poruszaj
ą
si
ę
zpr
ę
dko
ś
ci
ą
ta
ł
epa
ń
stwa cz
ł
onkowskie.
nieprzekraczaj
ą
c
ą
40 km/h;
ń
ł
ą
ć
ł
4.
Pa
stwa
cz
onkowskie mog
ustanawia
szczegó
owe
wymagania
dotycz
ą
ce
bezpiecze
ń
stwa
krajowego
5)
wagon
oznacza ka
ż
dy pojazd szynowy bez w
ł
asnego
imi
dzynarodowego transportu towarów niebezpiecznych na
ich terytorium, w odniesieniu do:
ę
uk
ł
adu nap
ę
dzaj
ą
cego, który porusza si
ę
na w
ł
asnych ko
ł
ach
ż
po torach kolejowych i jest u
ywany do przewozu towarów;
 
30.9.2008
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
L 260/17
ż
ś
ą
ł
ń
ł
ą
ć
ę
6)
statek
oznacza ka
dy statek
ródl
dowy lub pe
nomorski.
2. a) Pa
stwa cz
onkowskie mog
wnioskowa
o odst
pstwa
od przepisów za
łą
cznika I sekcja I.1, za
łą
cznika II sekcja
II.1 lub za
cznika III sekcja III.1 w zakresie transportu
niewielkich ilo
łą
ś
ci pewnych towarów niebezpiecznych
w obr
ę
bie ich terytoriów, z wy
łą
czeniem substancji
3
Przepisy ogólne
Artyku
ł
o
ś
redniej lub wysokiej radioaktywno
ś
ci, o ile nie spowo­
ń
ż
duje to zmniejszenia bezpiecze
stwa i je
eli warunki dla
takiego transportu nie s
ą
bardziej
rygorystyczne ni
ż
1.
Nie naruszaj
ą
c przepisów art. 6, towarów niebezpiecznych
warunki okre
ś
lone w tych za
łą
cznikach.
nie przewozi si
ę
, o ile zabraniaj
ą
tego za
łą
cznik I sekcja I.1,
za
łą
cznik II sekcja II.1 i za
łą
cznik III sekcja III.1.
b) O ile nie spowoduje to zmniejszenia poziomu bezpie­
cze
ń
stwa, pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie mog
ą
równie
ż
wnio­
2.
Nie naruszaj
ą
c ogólnych przepisów dost
ę
pu do rynku lub
skowa
ć
o odst
ę
pstwa od przepisów za
łą
cznika I sekcja
przepisów ogólnie obowi
cych w odniesieniu do transportu
towarów, transport towarów niebezpiecznych jest dozwolony,
o ile s
ą
zuj
ą
I.1, za
cznika III sekcja
III.1 w zakresie transportu towarów niebezpiecznych
w obr
łą
cznika II sekcja II.1 lub za
łą
ą
spe
ł
nione warunki okre
ś
lone w za
łą
czniku I sekcja I.1,
ę
bie ich terytorium w odniesieniu do:
za
łą
czniku II sekcja II.1 i za
łą
czniku III sekcja III.1.
(i) transportu lokalnego na krótkich odcinkach; lub
4
Kraje trzecie
Artyku
ł
Transport
towarów niebezpiecznych pomi
ę
dzy pa
ń
stwami
(ii)
lokalnego
transportu
kolejowego
na
dok
ł
adnie
cz
onkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warun­
kiem zgodno
ł
wyznaczonych trasach w ramach okre
ś
lonego procesu
ś
ci z przepisami ADR, RID lub ADN, o ile nie
przemys
ł
owego i pod
ś
cis
łą
kontrol
ą
, w jasno okre
ś
­
zastrze
ż
ono inaczej w za
łą
cznikach.
lonych warunkach.
Artyku
ł
5
Wka
ż
dym przypadku Komisja sprawdza, czy zosta
ł
y spe
ł
nione
ś
ą
warunki okre
lone w lit. a) i b) i zgodnie z procedur
, o której
Ograniczenia ze wzgl
ę
dów bezpiecze
ń
stwa transportu
mowa w art. 9 ust. 2, podejmuje decyzj
ę
w sprawie zezwolenia
na odst
ę
pstwo i dodania go do listy odst
ę
pstw krajowych
ę
ń
ń
ł
1.
Ze wzgl
dów bezpiecze
stwa transportu pa
stwa cz
on­
łą
łą
łą
wza
czniku I sekcja I.3, za
czniku II sekcja II.3 lub za
czniku
kowskie mog
ą
stosowa
ć
bardziej rygorystyczne przepisy doty­
III sekcja III.3.
cz
ce transportu krajowego towarów niebezpiecznych wykony­
wanego przez pojazdy, wagony i statki
ą
ż
ś
ą
dowej
zarejestrowane lub wprowadzone do ruchu na ich terytorium,
zwyj
eglugi
ródl
ą
tkiem wymaga
ń
konstrukcyjnych.
3.
Odst
ę
pstwa zgodne z ust. 2 obowi
ą
zuj
ą
przez okres
nieprzekraczaj
ą
cy 6 lat
od
daty
zezwolenia,
okre
ś
lany
w decyzji o zezwoleniu. Co do istniej
ą
cych odst
ę
pstw ustano­
wionych w za
łą
czniku I sekcja I.3, za
łą
czniku II sekcja II.3 oraz
2.
Je
ż
eli w razie wypadku lub zdarzenia na swoim terytorium
za
łą
czniku III sekcja III.3 za dat
ę
zezwolenia na takie odst
ę
pa
ń
stwo cz
ł
onkowskie uzna,
ż
e obowi
ą
zuj
ą
ce przepisy bezpie­
stwa uznaje si
ę
dzie
ń
30 czerwca 2009 r. Je
ż
eli w odst
ę
pstwie
cze
ń
stwa s
ą
niewystarczaj
ą
ce do ograniczenia zagro
ż
e
ń
zwi
ą
za­
nie zastrze
ż
ono inaczej, obowi
ą
zuje ono przez okres 6 lat.
nych z przewozami
i
je
ż
eli wyst
ą
pi pilna potrzeba podj
ę
cia
dzia
ł
a
ń
, takie pa
ń
stwo cz
ł
onkowskie zawiadamia Komisj
ę
na
etapie planowania o
ś
rodkach, których podj
ę
cie proponuje.
Odst
ę
pstwa nie s
ą
dyskryminuj
ą
ce.
Dzia
ł
aj
ą
c zgodnie z procedur
ą
, o której mowa w art. 9 ust. 2,
Komisja podejmuje decyzj
ę
zezwalaj
ą
c
ą
lub nie na wdro
ż
enie
4.
Je
ż
eli pa
ń
stwo cz
ł
onkowskie wnioskuje o przed
ł
u
ż
enie
danych
ś
rodków i okre
ś
laj
ą
c
ą
okres obowi
ą
zywania takiego
zezwolenia na odst
ę
pstwo, Komisja dokonuje przegl
ą
du danego
zezwolenia.
odst
ę
pstwa.
Artyku
ł
6
Je
ż
eli nie zosta
ł
a przyj
ę
ta zmiana za
łą
cznika I sekcja I.1, za
łą
cz­
nika II sekcja II.1 lub za
łą
cznika III sekcja III.1 dotycz
ą
ca przed­
Odst
ę
pstwa
ę
ł
ą
ą
miotu odst
pstwa, Komisja, dzia
aj
c zgodnie z procedur
,
1.
Pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie mog
ą
zezwoli
ć
na stosowanie
o której mowa w art. 9 ust. 2, przed
ł
u
ż
awa
ż
no
ść
zezwolenia
j
cznikach
w odniesieniu do przewozów wykonywanych na ich terytorium.
ę
zyków
innych
ni
ż
przewidziane
w
za
łą
na kolejny okres nieprzekraczaj
ą
cy 6 lat od daty zezwolenia
ś
okre
lonej w decyzji o zezwoleniu.
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin