Akty prawne dotyczące przemocy w rodzinie
Krajowe
· Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
· Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny
· Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego
· Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
· Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
· Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy
Międzynarodowe
Europejska konwencja Praw Człowieka
Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych
Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych
Deklaracja o Eliminacji Przemocy wobec Kobiet
Rekomendacja Rady Europy Nr R(85)4: „Przemoc w rodzinie”
Czynniki ryzyka przemocy w rodzinie
Ekologiczny Model Przemocy Bronfenbrennera
Model ten, składający się z czterech grup czynników wchodzących ze sobą w interakcje, tłumaczy ich wpływ na zachowanie jednostki oraz zwiększenie prawdopodobieństwa zostania sprawcą przemocy.
· Czynniki indywidualne (JA)
Czynniki te związane są z jednostką, z jej indywidualnym doświadczeniem. Należą do nich czynniki biologiczne, osobowościowe (wszelkie nieprawidłowości w funkcjonowaniu aparatu psychicznego osoby), epizody doświadczania przemocy jak i stosowania jej wobec innych. Zaliczyć tutaj możemy także czynniki demograficzne jak wiek, edukacja, dochody.
W skład wymienionej grupy bez wątpienia można umieścić problem dotyczący uzależnienia od alkoholu. Pod wpływem alkoholu ludzie mogą ulegać impulsom i zachowywać się wrogo wobec otoczenia.
Inną kwestią wartą zaznaczenia jest rola społecznego uczenia się. W momencie, kiedy obserwowany model, w tym przypadku rodzic, ucieka się do nadużyć oraz przynoszą one postrzeganą korzyść, postępowanie to może być włączone w repertuar reakcji dziecka-obserwatora.
· Czynniki relacyjne (mikrosystem)
Dotyczą one związków i relacji między członkami rodziny, przyjaciółmi, partnerami intymnymi.
Weźmy dla przykładu relacje w rodzinie, a ściślej aspekt pełnienia ról przez jej członków. Jest mniej przemocy w rodzinach partnerskich, gdzie kobieta i mężczyzna posiadają taką samą władzę. W rodzinach, w których żona ma większy wpływ na podejmowanie decyzji przemoc osiąga większe nasilenie. Okazuje się, iż zaburzone struktury autorytetów, w połączeniu z niską samooceną małżonka i nieprzychylną percepcją jego własnej osoby prowadzi często do agresywnych zachowań.
Skupiając się na relacyjnych czynnikach wyzwalających przemoc w rodzinie nie sposób nie wspomnieć o relacji „rodzice-dziecko”. Tym co często determinuje rodziców do krzywdzenia własnych dzieci są ich nierealistyczne i nieracjonalne oczekiwania co do możliwości dzieci oraz ich brak wiedzy na temat wychowania. Przykładowo, niektórzy rodzice stosują kary wobec swoich pociech, gdyż są przekonani, iż dziecko jest w stanie odróżnić złe i dobre postępki już w 52 tygodniu życia.
· Czynniki społeczne (ekosystem)
W skład tej grupy wchodzą czynniki, które pozwalają na pojawienie się relacji społecznych, np.: szkoła, miejsce pracy, sąsiedztwo; na tym poziomie poszukuje się takich cech warunków i relacji społecznych, które zwiększają ryzyko wystąpienia przemocy, tj.: mobilność społeczna, gęstość zaludnienia, poziom bezrobocia, istnienie lokalnego handlu narkotykami.
Godnym podkreślenia w tym miejscu może być efekt wpajania, dostarczania wzorca tak zwanej „typowej męskiej tożsamości” na gruncie społecznych relacji.
· Czynniki kulturowe (makrosystem)
Czynniki kulturowe to te, które tworzą klimat do powstawania lub powstrzymywania przemocy, np. dostępność broni, normy kulturowe i społeczne (m.in. przekonanie o prawie rodziców do dominacji nad dziećmi, o dominacji mężczyzn nad kobietami, popieranie używania siły przez policję wobec obywateli, przekonania wzmacniające konflikty polityczne); należą tu również czynniki związane ze zdrowiem, polityką ekonomiczną, społeczną i edukacyjną państwa.
Według niektórych badaczy zjawiska przemocy, jest to najistotniejszy czynnik leżący u podstaw stosowania agresji w domu rodzinnym. Sugerują oni, że „normy społeczne promujące dominację mężczyzn nad kobietami i dorosłych nad dziećmi tworzą etos, w którym przymus jest akceptowanym środkiem osiągnięcia przewagi”.
Czynniki kształtujące przemoc
· Czynniki stresujące Wpływ środowiska (modele kulturowe)
· Doświadczanie przemocy w dzieciństwie Stres sytuacyjny
· Negatywne relacje w rodzinie.
Czynniki ryzyka przemocy w rodzinie:
· funkcjonowanie rodziny w warunkach długotrwałego stresu społeczno-ekonomicznego, tzw. „stresu życiowego" (nieodpowiednie warunki mieszkaniowe, niski lub nieregularny dochód, niski status materialny, bezrobocie, bezosobowy i męczący charakter pracy zawodowej, praca o niskim prestiżu społecznym itp.)
· doświadczanie przez rodziców przemocy w dzieciństwie
· zaburzone relacje małżeńskie i rodzinne (występowanie ubogich, powierzchownych relacji między małżonkami, liczne konflikty małżeńskie, występowanie w rodzinie znacznej nierównowagi sił, np. silnie kontrolujący mężczyzna i żona o osobowości dziecka)
· niedojrzałość emocjonalna, młody wiek rodziców
· znacząca lub całkowita zmiana stylu funkcjonowania rodziny (np. śmierć współmałżonka, rozwód, utrata pracy lub źródeł dochodu, ciężka choroba lub wypadek w rodzinie itp.)
· niewłaściwe interakcje z dzieckiem (np. dziecko odbierane jest negatywnie, jako niegrzeczne, niedobre, złośliwe, celowo denerwujące, czynienie z dziecka kozła ofiarnego i obwinianie go za różne negatywne stany, brak takich zachowań jak przytulanie, pieszczoty, brak oznak uczuciowości wobec dziecka, nieumiejętność i niechęć rodziców do zabaw z dzieckiem lub przesadne kontrolowanie dziecka, przeszkadzanie mu i narzucanie mu swojej woli)
· niska akceptacja roli rodzicielskiej oraz niski poziom kompetencji rodzicielskich (niska wiedza i negatywne postawami wobec wychowania lub postrzeganie wychowanie jako zadania łatwego i nieskomplikowanego, brak wiedzy o możliwościach i potrzebach dziecka )
· nierealne postrzeganie dziecka i nierealne oczekiwania wobec dziecka i jego umiejętności (oczekiwania przekraczają jego wiek, dziecko traktowane jest jako starsze i stawiane mu są nieadekwatne do wieku wymagania)
· cechy dziecka i historia jego rozwoju (dziecko „niechciane", trudności w okresie ciąży, przedwczesne urodzenie się dziecka, jego niska waga urodzeniowa, dziecko „któreś z kolei", „nie tej płci", upośledzone fizycznie lub umysłowo, przewlekle chore, opóźnione w rozwoju, o specjalnych wymaganiach, np. dziecko tzw. nadwrażliwe, z problemami związanymi ze snem, jedzeniem, sprawiające trudności wychowawcze, dziecko wyjątkowo bystre)
Pomoc ofiarom przemocy
Kto pomaga:
· Policja i Prokuratura
· Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka
· Ośrodki Interwencji Kryzysowej - pomoc psychologiczna, prawna, medyczna, psychoterapia, grupy wsparcia, hostele
· Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy „Niebieska Linia” – Dzwonić mogą: ofiary, sprawcy oraz świadkowie przemocy w rodzinie
· Schroniska dla ofiar przemocy
· Ośrodki pomocy społecznej i placówki służby zdrowia
· Gminne Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
· Centrum Praw Kobiet
· Komitet Ochrony Praw Dziecka
· Telefony zaufania
· Fundacje, stowarzyszenia, towarzystwa (Fundacja Dzieci Niczyje; Kraków – Towarzystwo Kobiety Przeciw Przemocy, Fundacja Kobieca eFKa, Stowarzyszenie Przeciw Przemocy w Rodzinie "Promyk"; Oświęcim – Stowarzyszenie „SZANSA”; Gnojnik – Stowarzyszenie na rzecz Pomocy Potrzebującym i Zapobiegania Patologiom Społecznym „POMOCNA DŁOŃ”).
Profilaktyka przemocy
(co, kto, na jakiej podstawie)
Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie (25 wrzesień 2006 r.)
Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie zobowiązała Radę Ministrów do przyjęcia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, natomiast na ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego nałożyła zadania związane z monitorowaniem realizacji Programu.
Zadaniem Programu jest wprowadzenie w życie szerokiego spektrum działań mających na celu zarówno zwrócenie uwagi opinii publicznej na zjawisko przemocy w rodzinie jak i przeciwdziałanie przemocy w rodzinie oraz zwiększenie profesjonalizmu służb społecznych w udzielaniu pomocy ofiarom przemocy rodzinnej, a także w podejmowaniu odpowiednich działań wobec sprawców.
Program powstał we współpracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwem Sprawiedliwości, Ministerstwem Zdrowia, Ministerstwem Edukacji Narodowej. Punktem wyjścia do opracowania Programu była analiza dotychczasowego stanu wiedzy teoretycznej i badawczej na temat przemocy w rodzinie zarówno w Polsce, jak i w innych krajach europejskich oraz dotychczasowe doświadczenia krajowe w zapobieganiu przemocy w rodzinie. Pozwoliło to na identyfikację najbardziej istotnych problemów. Z analizy tej wyłoniono hierarchię celów, które należy osiągnąć. Jako cel główny Program wyznacza ograniczenie skali zjawiska przemocy w rodzinie. Do realizacji tego celu zostaną zaangażowane instytucje i organizacje rządowe, samorządowe i pozarządowe w Polsce.
Celem Programu jest:
1) zmniejszenie skali zjawiska przemocy w rodzinie;
2) zwiększenie skuteczności ochrony ofiar przemocy w rodzinie i zwiększenie dostępności pomocy;
3) zwiększenie skuteczności działań interwencyjnych i korekcyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie.
Cele ogólne będą realizowane przez:
- systematyczne diagnozowanie zjawiska przemocy w rodzinie;
- podnoszenie wrażliwości społecznej wobec przemocy w rodzinie;
- podnoszenie kompetencji służb zajmujących się problematyką przemocy w rodzinie;
- udzielanie profesjonalnej pomocy ofiarom przemocy w rodzinie;
- oddziaływania na sprawców przemocy w rodzinie.
Założenia Programu
Przez realizację celów Programu zakłada się:
- zmianę pojmowania przez społeczeństwo zjawiska przemocy w rodzinie;
- promowanie wartości rodzinnych;
- edukację dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie skutków stosowania przemocy w rodzinie;
- promowanie metod wychowawczych bez użycia przemocy.
Program skierowany jest do:
1) ofiar przemocy w rodzinie, w tym:
- dzieci,
- współmałżonków lub partnerów w związkach nieformalnych,
- osób starszych,
- osób niepełnosprawnych;
2) sprawców przemocy w rodzinie;
3) świadków przemocy w rodzinie.
Realizatorami programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie są:
- organy administracji rządowej przy wsparciu państwowych jednostek organizacyjnych realizujących zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
- jednostki samorządu terytorialnego przy współpracy organizacji pozarządowych oraz kościołów i związków wyznaniowych.
Program będzie realizowany w oparciu o następujące akty prawne:
· ustawę z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy
· ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
· ustawę z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe
· ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
· ustawę z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji
· ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
· ustawę z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny
· ustawę z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego
· ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie
· ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa
· ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym
· ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego
· ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
· ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
· ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
· ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
Krajowy Program Działań na Rzecz Kobiet
Rządowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Obywateli „Bezpieczna Polska”
Najbardziej znane kampanie społeczne przeprowadzone przez organizacje pozarządowe, dzięki którym informacja na temat przemocy w rodzinie i możliwości uzyskania pomocy dotarła do społeczeństwa:
· Stop przemocy wobec kobiet
· Powstrzymać przemoc w rodzinie
· Dzieciństwo bez przemocy
· Masz prawo marzyć, masz prawo wiedzieć (dotycząca handlu ludźmi)
· Zły dotyk boli całe życie
· Razem przeciw przemocy
· Przeciw przemocy - wyrównać szanse.
Jak rozpoznać ofiary przemocy – zalecenia pedagoga
Dan Olweus, norweski psycholog, zajmujący się problemem przemocy w szkole, podaje wskazówki, które pozwolą rozpoznać ofiarę przemocy:
· dziecko często płacze lub jest smutne,
· nieoczekiwanie zmienia nastrój: od smutku do irytacji lub nagłych wybuchów złości,
· jest izolowane, nie zapraszane, w czasie podziału na grupy zostaje samo lub wybierane jest jako ostatnie,
· ma problemy z głośnym wypowiadaniem się na lekcji,
· traci zainteresowanie nauką, pogarszają się jego stopnie,
· spóźnia się do szkoły lub zaczyna chodzić do niej i wracać okrężną trasą, zaczyna jej unikać,
· przerwy spędza samo lub w pobliżu nauczyciela,
· nie bierze udziału w imprezach klasowych lub trzyma się podczas nich obok dorosłych,
· nie ma kolegów, nikt nie przychodzi do jego domu i ono też nikogo nie odwiedza,
· skarży się na częste bóle głowy, brzucha, ma kłopoty ze snem, krzyczy lub płacze w nocy,
· domaga się od rodziców dodatkowych pieniędzy.
Dzieci będące ofiarami przemocy mają poczucie poniżenia i upokorzenia. Czują się osamotnione, bezradne. Wstydzą się i obwiniają, że nie potrafią sobie poradzić. Długofalowe skutki przemocy, to obniżona samoocena i obniżone poczucie własnej wartości, trudności w nawiązywaniu kontaktów, skłonność do izolacji, myśli samobójcze.
4
WszystkoCoSieDa