PRAWO ADMINISTRACYJNE
I. WIADOMOŚCI WSTĘPNE
ADMINISTRACJA – łac. administrare – zarządzać, wykonywać, przewodniczyć, pomagać, służyć.
Rozwój administracji wsparły 3 czynniki:
a) monarchia absolutna;
b) kościół katolicki;
c) miasta na prawach samorządów.
Definicja negatywna:
Administracja to sfera państwa pozostająca poza sferą ustawodawstwa i sądownictwa.
Definicja podmiotowo – przedmiotowa:
Administracja to, z jednej strony część aparatu państwowego ustanowiona do realizacji zadań ustalonych przez parlament, zaś z drugiej strony jest to działalność różnych podmiotów państwowych, samorządowychi prywatnych w celu realizacji zadań uznanych za publiczne określonych w ustawach oraz innych aktach prawnych.
Definicja prof. Bocia:
Administracja to przejęte przez państwo i realizowane przez jego zawisłe organy zaspokajanie zbiorowychi indywidualnych potrzeb obywateli wynikających ze współżycia ludzi w społecznościach.
Definicja nr 3:
Administracja to zespół działań organizacyjnych i wykonawczych prowadzonych na rzecz realizacji interesu publicznego przez różne podmioty na podstawie prawa i w przewidzianych prawem formach.
Podstawowe cechy administracji publicznej:
a) opiera się na stosunku nadrzędności;
b) realizuje interes publiczny;
c) działa w imieniu i na rachunek państwa, bądź samorządu;
d) działa na zasadzie władztwa administracyjnego (przymus państwowy), czyli ma możliwość wpływania na sytuację podmiotów administrowanych przy użyciu przymusu państwowego;
e) ciągłość i stabilność działania administracji, bez względu na zmiany polityczne;
f) monopolistyczny i bezosobowy charakter działania;
g) różnorodność form i postaci działań;
h) oparcie na zawodowym personelu;
i) nie dąży do osiągnięcia zysku;
j) jest aktywna i posiada możliwość własnej inicjatywy;
k) ma polityczny charakter działania.
Prawo administracyjne to:
a) prawo, które normuje administrację publiczną;
b) gałąź prawa, która normuje:
Ø tworzenie, organizację, zasady działania i zadania podmiotów wykonujących administrację publiczną;
Ø relacje zachodzące pomiędzy tymi podmiotami;
Ø prawa i obowiązki podmiotów administrowanych.
Prawo administracyjne dzieli się na:
a) prawo materialne (wzajemne relacje pomiędzy podmiotami);
b) prawo ustrojowe (dot. struktury wewnętrznej);
c) procesowe (dot. form i trybów administracji).
Norma prawa administracyjnego to pewien wzór zachowania wyrażający nakaz, zakaz lub przyzwolenie, jest abstrakcyjna i generalna. Składa się z hipotezy, dyspozycji i sankcji. Hipoteza to wskazanie okolicznościi adresata. Dyspozycja to wzór zachowania. Sankcja to dolegliwość. Występują trzy rodzaje norm prawa administracyjnego:
a) konkretne (merytoryczne);
b) odsyłające;
c) blankietowe (dające możliwość konkretnemu organowi wydawania określonego aktu prawnego).
Powiązanie prawa administracyjnego z innymi dziedzinami prawa:
a) prawo cywilne (zawiązywanie umów, bycie podmiotem umów cywilno-prawnych);
b) prawo rzeczowe (regulacja właściwości i własności);
c) prawo konstytucyjne (określa miejsce administracji w organizacji państwa, określa obowiązkii uprawnienia);
d) prawo finansowe (zwłaszcza prawo podatkowe);
e) prawo rolne;
f) prawo ubezpieczeń społecznych;
g) prawo pracy;
h) prawo karne i prawo wykroczeń.
Funkcje administracji:
a) funkcja policyjno – reglamentacyjna (ochrona porządku publicznego);
b) funkcja wykonawcza;
c) funkcja administracji świadczącej (zaspokajanie podstawowych potrzeb obywateli w dziedzinie opieki społecznej, ochrony zdrowia, oświaty, itp.).
Podziały administracji publicznej:
a) kryterium podmiotowe:
Ø rządowa;
Ø terytorialna;
b) kryterium terytorialne:
Ø centralna;
Ø regionalna;
c) kryterium przedmiotowe:
Ø a. celna;
Ø a. gospodarcza;
Ø a. finansowa;
Ø a. oświatowa;
Ø a. rolnictwa;
Ø a. górnictwa;
d) kryterium zastosowania władztwa administracyjnego:
Ø a. władcza;
Ø a. niewładcza (świadcząca).
Nie należy utożsamiać pojęć kontroli i nadzoru. Nadzór jest pojęciem szerszym, ponieważ zawiera w sobie kontrolę oraz możliwość władczej ingerencji w działania podmiotu nadzorowanego. Kontrola to po prostu sprawdzanie działalności.
Nie należy utożsamiać pojęć organ i urząd. Urząd to jedynie aparat pomocniczy organu (pomieszczenia biurowe, wyposażenie, itd.).
II. STOSUNEK ADMINISTRACYJNO-PRAWNY
STOSUNEK ADMINISTRACYJNO-PRAWNY - unormowana przepisami prawa administracyjnego relacja między co najmniej 2 podmiotami, gdzie zachowanie podmiotu administrującego kształtuje sytuację prawną podmiotu administrowanego.
A. Podstawowe elementy stosunku administracyjno – prawnego:
a) podmioty;
b) przedmiot (sprawa z zakresu administracji publicznej);
c) treść (wzajemne prawa i obowiązki podmiotów stosunku);
d) układ zależności między podmiotami (nadrzędno-podrzędny).
B. Cechy stosunku administracyjno-prawnego:
a) charakter podwójnie konkretny (konkretne podmioty i konkretna sprawa);
b) władztwo;
c) powstaje na podstawie przepisów prawa administracyjnego;
d) spory rozstrzygane są w trybie procedury administracyjnej.
C. Odróżnienie stosunku administracyjno-prawnego od sytuacji administracyjno-prawnej
Sytuacja administracyjno prawna jest pojęciem szerszym (synonim położenia prawnego).
SYTACJA ADMINISTRACYJNO-PRAWNA to każda sytuacja określonego podmiotu, której elementy zostały ukształtowane przez prawo administracyjne w sposób bezpośredni lub pośredni ze względu na konkretne zdarzenia faktyczne. (synonim statusu administracyjno-prawnego)
III. WŁADZTWO ADMINISTRACYJNE
Władztwo administracyjne wyłania się w doktrynie prawa administracyjnego w Niemczech i Austrii w XIX wieku.
Polska definicja władztwa administracyjnego z okresu XX-lecia międzywojennego:
WŁADZTWO ADMINISTACYJNE to, przysługująca organom państwa, możliwość autorytatywnego, jednostronnego ustalania nakazów i zakazów określonego zachowania się zabezpieczona możliwością stosowania przymusu państwowego w celu ich wyegzekwowania.
Dziś powyższa definicja jest nieaktualna w ówczesnym kształcie, obecnie brzmi:
WŁADZTWO ADMINISTACYJNE to, przysługująca podmiotom wykonującym administrację publiczną, możliwość autorytatywnego, jednostronnego ustalania nakazów i zakazów określonego zachowania się zabezpieczona możliwością stosowania przymusu państwowego w celu ich wyegzekwowania.
A. Cechy władztwa administracyjnego:
a) podmiot administrujący narzuca wolę podmiotowi administrowanemu;
b) charakter jednostronny;
c) możliwość zastosowania przymusu państwowego;
d) autorytatywność działań formach władczych (wiąże się z domniemaniem słuszności);
e) domniemanie legalności władztwa administracyjnego (praworządność);
f) domniemanie ważności (wywoływanie skutków prawnych do momentu zakwestionowania);
g) domniemanie mocy powszechnie obowiązującej działań w formach władczych (dane działanie obowiązuje nie tylko w relacji między podmiotami, ale też osoby trzecie);
h) decyzje administracyjne są aktami administracyjnymi.
B. Rodzaje władztwa administracyjnego:
a) zewnętrzne (relacje między podmiotami poza strukturą wewnętrzną);
b) wewnętrzne (relacje wewnętrzne/ służbowe struktury).
C. Związek władztwa administracyjnego z przymusem państwowym (2 funkcje):
a) przymus egzekucyjny, cel: egzekucja pożądanego zachowania;
b) sankcja (kara?), cel: dolegliwość.
D. Sankcja
SANKCJA jest to odpowiedzialność ustalona w konkretnej normie prawnej za jej naruszenie i wynikająca z niej dolegliwość osobista lub majątkowa. W prawie administracyjnym są trzy rodzaje sankcji:
a) materialno-prawna (wynika z prawa materialnego);
b) porządkowa (wynika z prawa formalnego);
c) dyscyplinarna (wynika ze stosunków służbowych w administracji).
Przesłanki skuteczności sankcji (3):
a) nieuchronna;
b) dolegliwa;
c) współmierna do popełnionego naruszenia.
Rodzaje nakazów:
a) samoistny (nakaz określonego zachowania się);
b) komplementarny (nieodłącznie związany ze sferą uprawnień, zawierane są w pozwoleniach administracyjnych[1]).
Rodzaje zakazów:
a) względne (są stosowane z wyjątkami, np. licencjonowana sprzedaż alkoholu);
b) bezwzględne (nie ma wyjątków).
IV. PUBLICZNE PRAWA PODMIOTOWE I INTERES PRAWNY
A. Publiczne prawa podmiotowe – definicje
Definicja pierwsza:
Publiczne prawa podmiotowe:
a) są niezbywalne, ewentualnie można z nich nie korzystać;
b) nie są dziedziczne;
c) są osobiste;
d) wynikają z praw stanowionego, nie są wrodzone – I koncepcja, popularniejsza (konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, czyli akty prawa powszechnie obowiązującego);
e) wynikają z prawa naturalnego, ale wprowadza je w życie prawo stanowione – II koncepcja;
f) funkcjonują w relacji jednostki z władzą publiczną;
g) istnieją dla kontroli władzy publicznej, w oparciu o nie utworzony został system sądów administracyjnych;
h) nie istnieją w relacji między jednostkami;
i) ich katalog nie jest zamknięty.
Definicja druga:
Publiczne prawa podmiotowe to:
a) sytuacja prawna obywatela lub innego podmiotu, w obrębie której, opierając się na chroniących jego interesy normach prawnych, może on skutecznie żądać czegoś od państwa lub w sposób nie kwestionowany przez państwo, czegoś dokonywać;
b) korzyść, która należy się określonej jednostce i może być przez nią skutecznie wykonywana,co realizowane jest przez porządek prawny.
Publiczne prawa podmiotowe mogą zostać ograniczone w drodze ustawy albo aktu organu administracyjnego wynikającego z ustawy (np. z akt. 31 Konstytucji RP).
B. Publiczne...
gosicka