- pojęcie administracji;- pojęcie prawa administracyjnego;- rodzaje norm prawa administracyjnego;- organ, urząd, kompetencje organów,- zasady prawa administracyjnego; - źródła prawa administracyjnego do art.15 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych
POJĘCIE ADMINISTRACJI
Administracja – od ład. ad ministro – zarządzanie, udzielanie komuś porady, kierowanie; ministro – pewna działalność służebna nastawiona na zaspokajanie potrzeb społecznych
Ë Administracja publiczna
Ë Administracja prywatna
Admin. publiczna i admin. prywatna różnią się legitymacją, celami oraz zakresem regulacji.
Administracja publiczna dzieli się na:
- a. samorządową
- a. państwową
Wyróżnia je ustawodawstwo i sądownictwo.
Administracja odnosi się do konkretnych osób i sytuacji, a ustawodawstwo odnosi się do ogółu.
ADMINISTRACJA
SĄDOWNICTWO
- wydaje decyzje,
- działa z własnej inicjatywy
- rozstrzyga spory,
- działa na wniosek
I. UJĘCIE PRZEDMIOTOWE
Administracją jest działalność państwa, której przedmiotem są zadania publiczne i kompetencje w zakresie władzy wykonawczej.
II. UJĘCIE PODMIOTOWE
Administracja stanowi ogół podmiotów administracji, a więc organy administracji i inne podmioty wykonujące określone funkcje z zakresu administracji publicznej, czyli jakie podmioty wykonują te działania, czy jest to ogół, który wykonuje zadania publiczne i kompetencje w zakresie władzy wykonawczej (minimum organizacyjne).
III. DEFINICJA NEGATYWNA
Administracją jest część państwa, która nie jest ani sądownicza ani ustawodawcza.
IV. DEFINICJA POZYTYWNA
Administracją jest działalność organizatorska państwa.
V. UJĘCIE PODMIOTOWO - PRZEDMIOTOWE
- definicja H. Izdebskiego i M. Kuleszy, zgodnie z którą administracja publiczna to: zespół działań, czynności i przedsięwzięć organizatorskich i wykonawczych prowadzonych na rzecz realizacji interesu publicznego przez różne podmioty, organy i instytucje na podstawie ustawy i w określonych prawem formach.
CECHY ADMINISTRACJI:
– Działa przez organy
– działa na rachunek państwa i w jego imieniu albo w imieniu i na rachunek jednostki zarządu terytorialnego,
– władczy stosunek, może stosować przymus,
– działa w granicach i na podstawie prawa,
– działa w sposób stabilny i ciągły,
– działa w interesie publicznym,
– może działać na wniosek lub z własnej inicjatywy
– charakter monopolistyczny, tzn. w ramach kompetencji danego organu inny organ nie będzie mógł działać
POJĘCIE PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
PRAWO ADMINISTRACYJNE – jest to gałąź prawa regulująca działalność organów administracji publicznej, oparta na prawie, mająca na celu realizację zadań publicznych wypełnianych w określonych prawem formach działania administracji publicznej.
- Szerokie znaczenie : wszystkie normy prawne regulujące organizację i zachowanie się administracji państwowej a także zachowanie się osób fizycznych i innych podmiotów w zakresie nienormowanym przez przepisy w innej gałęzi prawa.
- Wąskie znaczenie : wszystkie normy zawarte w przepisach prawa administracyjnego powszechnie obowiązującego, które określają treść praw i obowiązków ich adresatów.
RODZAJE NORM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
NORMY MATERIALNE – regulują prawa i obowiązki podmiotówNORMY PROCESOWE (proceduralne, formalne) –regulują tok czynności postępowania postępowaniaNORMY USTROJOWE – regulują trwanie, budowy, kompetencje
ORGANY ADMINISTRACJI
ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ – każdy podmiot, któremu ustawa będzie przyznawała kompetencje i zakresy prawa administracyjnego, niezależnie od tego czy stanowi on element struktury państwa czy też innego podmotu
PODZIAŁ ORGANÓW
# Samorządowe i rządowe
1. SAMORZĄDOWE:
- terytorialne,
- zawodowe
- gospodarcze
2. RZĄDOWE
- naczelne
- centralne – organ, którego terytorialny zasięg działania rozciąga się na całe terytorium państwa (szef służby celnej)
- terenowe – działa na wybranej części terytorium państwa
* ogólne- wojewoda,
* specjalne – organy terenowe podporządkowane bezp. ministrom- izby skarbowe, urzędy skarbowe
# Ze względu na strukturę
1. JEDNOSTKOWE,
2. KOLEGIALNE
# zawodowe i społeczne:
1. ZAWODOWE – osoby zatrudnione, pobierające wynagrodzenie za pracę na podstawie kodeksów pracy,
2. SPOŁECZNE – nie pobierają wynagrodzenia, ale pobierają diety
# Ze względu na kryterium możliwości władczych:
1. DECYDUJĄCE – mogą władczo rozstrzygać w danej sprawie, np. starosta
2. POMOCNICZE – mogą występować z inicjatywą, opiniować, kontrolować czyny
ORGANY NACZELNE Z KONSTYTUCJI:
Prezes Rady Ministrów,
Rada Ministrów,
Ministrowie,
Przewodniczący komitetów Rady Ministrów,
Prezydent,
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
URZĄD:
1) Zorganizowany zespół osób, środków rzeczowych i finansowych za pomocą, których organ administracji publicznej wykonuje swoje zadania,
2) zakres kompetencji przyznany organowi,
3) stanowisko zajmowane przez urzędnika.
ORGAN – odpowiednio zorganizowana instytucja, utworzona na podstawie przepisów prawa, działająca w imieniu i na rzecz państwa, przy zastosowaniu środków właściwych dla władzy państwowej,
ORGAN A URZĄD: Urząd pełni funkcje pomocnicze w stosunku do organów prawa. Organ – minister, urząd – ministerstwo.
KOMETENCJE ORGANÓW – zbiór uprawnień danego organu dotyczących określonego zakresu spraw, w granicach których organ ten ma prawo, a z reguły jednocześnie obowiązek działania. - obejmuje wyliczenie spraw jak i wskazanie działania, które ma prawo i obowiązek podejmować (normy ustrojowe)
Kompetencje to właściwość, zdolność do rozstrzygania pewnego zakresu spraw
1. właściwość terytorialna – który ter. organ ma kompetencje do roz. określonej sprawy, z punktu widzenia jego teryt. zasięgu działania
2. właściwość instancyjna (funkcjonalna) – określa właściwą instancję
3. właściwość rzeczowa – upoważnienie do załatwiania pewnej kategorii spraw
Wszystkie organy muszą przestrzegać swoich właściwości z urzędu.
Niedopuszczalność przenoszenia kompetencji na inny organ, ale są wyjątki tylko wtedy gdy ustawa je przewiduje i będą polegały na przenoszeniu kompetencji albo upoważnienie do działania.
PRZENIESIENIE KOMPETENCJI:
v delegacja – przekazanie z wyższego organu na niższy
v dewolucja – przejęcie kompetencji wyższego organu od niższego
UPOWAŻNIENIE – nabycie prawa i wykonanie działania nie na swój cel.
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
ZASADY OGÓLNE PRAWA ADMINISTRACYJNEGO – normy prawne o podstawowym znaczeniu (klauzule generalne), wzory zachowań, normy prawa zasadnicze, tzn szczególnie ważne dla systemu prawa bądź jego części.- rozciągają się na całość działania administracji, bądź jej względnie szeroki zakres- nie są ujęte w żadnym jednym akcie rangi ustawowej (część w Konstytucji)- pełnią rolę wskazówek interpretacyjnych (determinują norm prawnych) zapewniają określoną politykę administrowania
Zasady porządkują wspólne założenia dla różnych grup przepisów, determinują treść normy prawnej, wpływają na realizację określonej polityki administr.
ZASADY:
1) konstytucyjne (np. demokratycznego państwa prawa)
2) poza konstytucyjne (szybkości postępowania)
3) teoretyczne (decentralizacji)
4) normatywne (ludności)
5) materialne (określonych praw i obowiązków, równości prawa)
6) procesowe (dwuinstancyjności)
Ë DEMOKRATYCZNEGO PAŃSTWA PRAWNEGO – wszystkie organy działają na podstawie i w granicach prawa, trójpodział władzy, poszanowanie wolności obywateli, równość wolne prawa, gwarancja wolności i praw obywatelskich, pomocniczość, zachowanie uczciwości w stosunku do obywateli, współdziałanie władz, prawo nie działa wstecz, nakaz respektowania vacatio legis, reguły proporcjonalności, nakaz urzeczywistniania sprawiedliwości społecznej
Ë ZASADA LEGALIZMU – działanie zgodnie i na podstawie prawa, upoważnienie do działania podstawa musi należeć do prawa powszechnie obowiązującego.
Ë ZASADA PODZIAŁU I RÓWNOWAGI WŁADZ – równowaga, niezależność, można mówić w sensie:a) przedmiotowym - wydzielenie rodzajowo odpowiednich kierunków działania państwa czyli stanowienie, wykonywanie i sądzenieb) podmiotowym - wyodrębnienie określonej podmiotowo grupy organów, której owa władza będzie przyporządkowana
Ë ZASADA DECENTRALIZACJI centralizacja – taki sposób zorganizowania aparatu publicznego państwowego, w którym organy niższego stopnia są hierarchicznie podporządkowane organom wyższego stopnia (służebne, personalne). Organ wyższy może wydawać polecenia organom niższego stopnia; uzależnienie obsady stanowisk od woli i decyzji organu decentralizacja – niezależność, odpowiedzialność, może być plus samorząd lub plus organizacje społeczne
Ë ZASADA ZESPOLENIA ADMINISTRACJI – jest jedną z reguł określających sposób wyodrębnienia kompetencji admin. w niższych terenowych szczeblach admin. publ. Według tej zasady kompetencje admin. rozdzielone na szczeblu centralnym nie powinny być zbyt szeroko i nadmiernie przyznawane wielu organom admin. publ. ale powinny być skupione w kręgu jednego organu
Ë ZASADA KOMPETENCYJNOŚCI – polega na dążeniu do prawidłowego określenia kompetencji i rozdzielenia ich między różne organy, warunkiem jest wyłączność kompetencyjna
Ë ZASADA JAWNOŚCI – obywatele mają swobodny dostęp do informacji będących w posiadaniu organów państwowych i administracyjnych , władzę zwierzchnią posiada naród i do tego potrzebny jest mu dostęp do tych informacji.
...
gosicka