Propozycja dostosowania wymagań edukacyjnych
do indywidualnych potrzeb ucznia kl. III szkoły podstawowej
w świetle diagnozy psychologiczno – pedagogicznej
Diagnoza ( skrócona)
- niższy niż przeciętny poziom inteligencji ogólnej
-obniżona zdolność wykonywania operacji myślowych typu – uogólnianie , wnioskowanie,
abstrahowanie
- mały zakres pamięci
- zaburzenia w zakresie percepcji wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej
- osłabiona wyobraźnia i planowanie przestrzenne
- zaburzenia funkcji słuchowych ( analizy i syntezy słowa , pamięci fonologicznej )
- wada wymowy , ubogie słownictwo i niska operatywność słowna
- obniżona odporność emocjonalna , trudności adaptacyjne w nowych sytuacjach
Przykładowe skutki edukacyjne:
- znaczne problemy z przyswajaniem i zapamiętywaniem wiadomości
- trudności w wypowiadaniu się i odtwarzaniu wyuczonych treści ( pisemnie i ustnie )
- słabsza zdolność korzystania z informacji podawanych drogą słuchową
- obniżona umiejętność selekcji informacji , odróżniania ważnych od mniej istotnych ,
wiązania i uogólniania informacji
- trudności w nauce matematyki
- problemy w opanowaniu techniki czytania , obniżone rozumienie czytanych treści,
poleceń pisemnych oraz treści zadań tekstowych.
- zaburzona poprawność pisania ze słuchu i z pamięci
- obniżony poziom graficzny pisma
- trudności w analizie zadań o skomplikowanej strukturze graficznej , zapamiętywaniu
informacji ułożonych w sekwencje ( np. tabliczka mnożenia , algorytmy działań )
- możliwe trudności w orientacji na mapie oraz w geometrii
Sposoby dostosowania:
- dostosowanie poziomu trudności zadań szkolnych i domowych do indywidualnych
możliwości ucznia ( dawać mniej zadań , o mniejszym stopniu trudności).
- dzielenie materiału na mniejsze części , aby ułatwić ich zapamiętanie i odtworzenie.
- niewskazane jest nagłe wyrywanie do odpowiedzi bez uprzedzenia , szczególnie
z odległych partii materiału
- polecenia ustne i pisemne winny mieć prostą konstrukcję , należy upewniać się , czy zostały
dobrze zrozumiane , w razie potrzeby dodatkowo wyjaśniać.
- podczas nauki matematyki odwoływać się do konkretu , treści zadań przedstawiać graficznie, ukierunkowywać i naprowadzać w myśleniu, nawiązując do codziennych sytuacji życiowych
- utrwalać zdobyte wiadomości i umiejętności poprzez częste ich powtarzanie i przypominanie.
- dawać więcej czasu na odpowiedzi ustne i samodzielne prace pisemne, w czasie których
należy podchodzić do chłopca , upewniać się , czy nie wymaga pomocy.
- pomagać podczas wypowiedzi ustnych w doborze słownictwa , naprowadzać poprzez
pytania pomocnicze
- przy tematach przekrojowych pomóc chłopcu w tworzeniu wyraźnego schematu analizy
poprzez zadawanie dodatkowych pytań naprowadzających , pomagać w porządkowaniu
wiadomości , wyciąganiu wniosków
- czytanie lektur szkolnych lub innych opracowań rozłożyć w czasie.
- dyktanda i prace pisemne oceniać bardziej liberalnie pod względem poprawności
ortograficznej i graficznej , częściej sprawdzać zeszyty szkolne , zalecać dodatkową pracę w domu
- uwzględniać ewentualne trudności w orientacji na mapie ( tj. naprowadzać
i ukierunkowywać poprzez np. dokładne określenie położenia danego obiektu ) oraz
w geometrii poprzez możliwość większej ilości ćwiczeń i praktycznych doświadczeń
z wykorzystaniem modeli przestrzennych.
- w trosce o prawidłowy rozwój sfery emocjonalno – społecznej należy ucznia często
wzmacniać , tworzyć atmosferę życzliwości i bezpieczeństwa, dbać o prawidłowe relacje z rówieśnikami
- konieczne jest objęcie chłopca systematyczną terapią logopedyczną oraz pomocą w ramach
zajęć dydaktyczno – wyrównawczych.
sroka54