Procedura budĹĽetowa.doc

(25 KB) Pobierz
Procedura budżetowa:

Procedura budżetowa:

· Procedura budżetowa obejmuje cztery etapy:                                                                                         

1). Planowanie budżetu – to tworzenie projektu ustawy budżetowej. Minister finansów określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady, tryb i terminy opracowania: planów rzeczowych zadań realizowanych ze środków budżetowych, projektów planów dochodów i wydatków poszczególnych części budżetowych.

W budżecie państwa można zaplanować rezerwę ogólną w wysokości nie wyższej niż 0,2% wydatków budżetu oraz rezerwy celowe, których suma nie może przekroczyć 5% wydatków budżetu.

2). Opracowanie i uchwalanie budżetu:

a). opracowanie przez ministra finansów projektu budżetu państwa na rok następny i przedstawienie go, wraz z uzasadnieniem, Radzie Ministrów

b). uchwalenie przez Radę Ministrów projektu ustawy budżetowej lub projektu ustawy o prowizorium budżetowym

c).przedstawienie projektu wraz z uzasadnieniem Sejmowi w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, w przypadku przedstawienia Sejmowi projektu ustawy o prowizorium budżetowym - przedstawienie projektu ustawy budżetowej musi nastąpić nie później niż na 3 miesiące przed zakończeniem okresu obowiązywania prowizorium

d). przedstawienie uchwalonej przez Sejm ustawy Senatowi, który może zgłosić uwagi i poprawki w ciągu 20 dni

e). powrót ustawy do Sejmu, gdzie odbywa się głosowanie nad budżetem z uwzględnieniem wniesionych poprawek (Sejm może poprawki odrzucić bezwzględną większością głosów w obecności przynajmniej połowy posłów)

f). podpisanie ustawy budżetowej w ciągu 7 dni przez Prezydenta, który wcześniej ma możliwość złożenia wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie zgodności ustawy z Konstytucją

3). Wykonanie budżetu.

Wykonaniem budżetu państwa kieruje Rada Ministrów. Minister finansów sprawuje ogólną kontrolę nad realizacją dochodów i wydatków oraz poziomem deficytu. Dysponenci części budżetowych sprawują nadzór i kontrolę nad gospodarką finansową podległych im jednostek i dokonują ocen: przebiegu wykonania zadań oraz dochodów i wydatków przez podległe im jednostki organizacyjne, a także wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu

4). Sprawozdawczość i kontrola wykonania budżetu

Wydatki budżetu państwa dokonywane są poprzez obciążenie centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa. Dla obsługi budżetu państwa prowadzone są następujące rachunki bankowe:

-     centralny rachunek bieżący budżetu państwa

-          rachunki bieżące jednostek naczelnych organów

-          rachunek bieżący środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, nie podlegających zwrotowi

-          rachunki bieżące państwowych funduszy celowych

-          rachunki bieżące zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, środków specjalnych

-          rachunki pomocnicze

-          rachunki państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Polski

Obsługę bankową budżetu państwa w zakresie rachunków bankowych, z wyłączeniem rachunków jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Polski, prowadzi NBP. Banki wykonują kasową obsługę budżetu pod kątem zachowania dyscypliny budżetowej, prawidłowości otwierania rachunków bankowych i dokonywania wypłat z rachunków bankowych pod względem nie przekraczania granic otwartych kredytów bankowych.

NBP jest zobowiązany do przekazywania ministrowi finansów i Najwyższej Izbie Kontroli informacji o stanach środków na rachunkach bankowych oraz do sporządzania sprawozdawczości z wykonania budżetu. NIK przeprowadza kontrolę wykonania budżetu państwa. Wykonanie budżetu państwa podlega kontroli Sejmu.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin