Procedura budżetowa:
· Procedura budżetowa obejmuje cztery etapy:
1). Planowanie budżetu – to tworzenie projektu ustawy budżetowej. Minister finansów określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady, tryb i terminy opracowania: planów rzeczowych zadań realizowanych ze środków budżetowych, projektów planów dochodów i wydatków poszczególnych części budżetowych.
W budżecie państwa można zaplanować rezerwę ogólną w wysokości nie wyższej niż 0,2% wydatków budżetu oraz rezerwy celowe, których suma nie może przekroczyć 5% wydatków budżetu.
2). Opracowanie i uchwalanie budżetu:
a). opracowanie przez ministra finansów projektu budżetu państwa na rok następny i przedstawienie go, wraz z uzasadnieniem, Radzie Ministrów
b). uchwalenie przez Radę Ministrów projektu ustawy budżetowej lub projektu ustawy o prowizorium budżetowym
c).przedstawienie projektu wraz z uzasadnieniem Sejmowi w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, w przypadku przedstawienia Sejmowi projektu ustawy o prowizorium budżetowym - przedstawienie projektu ustawy budżetowej musi nastąpić nie później niż na 3 miesiące przed zakończeniem okresu obowiązywania prowizorium
d). przedstawienie uchwalonej przez Sejm ustawy Senatowi, który może zgłosić uwagi i poprawki w ciągu 20 dni
e). powrót ustawy do Sejmu, gdzie odbywa się głosowanie nad budżetem z uwzględnieniem wniesionych poprawek (Sejm może poprawki odrzucić bezwzględną większością głosów w obecności przynajmniej połowy posłów)
f). podpisanie ustawy budżetowej w ciągu 7 dni przez Prezydenta, który wcześniej ma możliwość złożenia wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie zgodności ustawy z Konstytucją
3). Wykonanie budżetu.
Wykonaniem budżetu państwa kieruje Rada Ministrów. Minister finansów sprawuje ogólną kontrolę nad realizacją dochodów i wydatków oraz poziomem deficytu. Dysponenci części budżetowych sprawują nadzór i kontrolę nad gospodarką finansową podległych im jednostek i dokonują ocen: przebiegu wykonania zadań oraz dochodów i wydatków przez podległe im jednostki organizacyjne, a także wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu
4). Sprawozdawczość i kontrola wykonania budżetu
Wydatki budżetu państwa dokonywane są poprzez obciążenie centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa. Dla obsługi budżetu państwa prowadzone są następujące rachunki bankowe:
- centralny rachunek bieżący budżetu państwa
- rachunki bieżące jednostek naczelnych organów
- rachunek bieżący środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, nie podlegających zwrotowi
- rachunki bieżące państwowych funduszy celowych
- rachunki bieżące zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, środków specjalnych
- rachunki pomocnicze
- rachunki państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Polski
Obsługę bankową budżetu państwa w zakresie rachunków bankowych, z wyłączeniem rachunków jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Polski, prowadzi NBP. Banki wykonują kasową obsługę budżetu pod kątem zachowania dyscypliny budżetowej, prawidłowości otwierania rachunków bankowych i dokonywania wypłat z rachunków bankowych pod względem nie przekraczania granic otwartych kredytów bankowych.
NBP jest zobowiązany do przekazywania ministrowi finansów i Najwyższej Izbie Kontroli informacji o stanach środków na rachunkach bankowych oraz do sporządzania sprawozdawczości z wykonania budżetu. NIK przeprowadza kontrolę wykonania budżetu państwa. Wykonanie budżetu państwa podlega kontroli Sejmu.
gosicka