IV.docx

(19 KB) Pobierz

Wykład IV

Wykładnia, upoważnienie, wytyczna, uzasadnienie aktu prawnego

 

Wykładnia prawa administracyjnego

·         Ustalenie sensu norm prawnych ( ustalenie znaczenia normy prawa administracyjnego ) ( Norma prawna= hipoteza- do kogo, dyspozycja – sposób zachowania , sankcja- kara  )

 

WYKŁADNIA

·         Autentyczna – wykonywana przez organ wydany przez dany akt ma charakter powszechnie obowiązujący

·         Legalna- organ na podstawie ustawy upoważniony do tego aby dokonywać legalnej wykładni  przepisu to Trybunał Konstytucyjny ,Sąd administracyjny w jednej sprawie

·         Sądowa

·         Doktrynalna – nie ma charakteru powszechnie obowiązującego , charakter pomocniczy

WYNIK WYKŁADNI

·         Zawężająca i rozszerzająca – zawężenie rozszerzenie sensu normy prawnej

·         Adekwatna – ustalony sens normy prawnej pokrywa się z sensem wynikającym z bezpośredniego rozumienia normy

Dyrektywy interpretacyjne stosowane w wykładni prawna

·         Wykładnia językowa - język prawny przemiana na potoczny język

Dyrektywy specyficzne dla języka prawnego

·         Domniemanie języka potocznego

·         Dyrektywa domniemania uniwersalnego języka prawnego 

·         Dyrektywa tożsamości znaczeniowej – ten sam zwrot w jednym akcie musi znaczyć to samo. Wewnętrznie. Zewnętrznie- te same znaczenie w tych samych aktach prawnych

·         Dyrektywa kompletności (brak zbędnych elementów )

 

Wykładnia systemowa

To Hierarchia aktów prawnych

·         - dyrektywnie niesprzeczności

·         Dyrektywa priorytetu zasady prawa – nie może być sprzeczny z powszechnie  obowiązującymi zasadami prawa

·         Zasada normatywności zasady prawa – wyrażone w normach prawnych zasad

·         Dyrektywa systematyzacji wewnętrznej aktu prawnego ( część ogólna, szczegółowa, końcowa )

Wykładnia funkcjonalna

To funkcje jaką spełnia

·         Represyjny zmuszający do czegoś – wywóz śmieci

·         Wykładnia statyczna – ten sam sens  w rozbieżności w czasie to ma być stawka najwyższa represyjna no wywóz śmieci

·         Dynamiczna – funkcja normy zmienia się z czasem

·         Cele na które powołuje się interpretator w procesie wykładni prawo jako podstawa wyodrębnienia dyrektywy wykładnie funkcjonalnej

Luki w prawie administracyjnym

·         Luki techniczne – proceduralna niekompletność regulacji

·         Swoista luka 0 brak przepisów które zgonie  z innymi regulacjami powinny być wydane ( np. operatorzy komórkowi o zakazie przenoszenia numerów, bo brak rozporządzenia jak przenosić )

·         Luka extra legem – to ujemna ocena faktu że pewne sprawy nie są uregulowane

·         Luka contra legen – ujemna ocena tego ze pewne kwestie są uregulowane, a zdaniem oceniającego nie powinny być

·         Intra legem – to ocenia iż sformłowanie danego przepisu jest zbyt nieprecyzyjne i powinno być uściślone

Analogia

·         Analogia legis – na zasadzie jednego aktu prawnego  np. ustawy

·         Analogia iuris – całego systemu prawnego

 

Pojęcia nieostre

·         Np. miejsce zamieszkania

·         Interes publiczny

·         Interes prywatny

·         Zajmowania lokalu

·         Dobro wspólne

·         Zawód zaufania publicznego

 

Upoważnienie do stanowienia prawa miejscowego a upoważnienie do stanowienia rozporządzeń

Art. 92 ust 1  na podstawie szczegółowego upoważnienie zawartego w ustawie i w celu jej wykonania Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczenie co do treści  aktu – szczegółowy

Art. 94 ..na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie  - swobodne tworzenie prawa miejscowego , ogólny

Upoważnienie do stanowienia prawa miejscowego a upoważnienie do stanowienia rozporządzeń

·         Większa swobodności dla prawa miejscowego – akt sensu largo

Upoważnienie do wydania rozporządzeń

·         Powinno być zawarte w ustawie

·         Określić organ

·         Określić rodzaj aktu

·         Zakres

·         Wytyczne dotyczące treści aktu

 

WYTYCZNA :

·         Może określać rozstrzygnięcia których nie można zamieszczać w rozporządzeniu

·         Granice w jakich musza zmieścić się rozstrzygnięcia rozporządzenia

·         Wymagania jakim mają odpowiadać rozwiązania przyjęte w rozporządzeniu

·         Cele jakie mają zostać osiągnięte przez rozporządzenia

·         Okoliczności jakie należy uwzględnić tworząc rozporządzenia

( obligatoryjny, fakultatywny, w jednym lub w wielu aktach, procedura to nie jest wytyczną )

Upoważnienie do stanowienia prawa miejscowego :

·         Szczegółowe  kiedy w jakiej sytuacji  - przepisy wykonawcze ,

 

·         Generalne – statut , upoważnienie mówi że trzeba wydać statut bez dokładnych wskazówek . Przepis porządkowy w zagrożeniach i żadna ustawa tego nie reguluje

 

Istota upoważnienie szczegółowego

·         Więź formalna- gdy istnieć będzie zapis w akcie rangi ustawowej upoważniający do uregulowania danej sprawy w drodze aktu prawa miejscowego

·         Więź materialna- istnie będzie wtedy gdy dany akt stanowi swoiste dopełnienie treści ustawy gdy więc akt prawa miejscowego będzie zbieżny w treści z treścią aktu z upoważnienia którego został wydany  ( dopełnienie treści  ustawy )

 

Minimalne treści upoważnienia szczegółowego

·         Organ kompetencyjny

·         Przedmiot regulacji

 

Upoważnienie o charakterze generalnym

·         Istota upoważnienia generalnego

·         Więź formalna że jest obowiązek ( materialna o powiązaniu treści czego tu brak )

·         Minimalna treść

·         Organ kompetentny

·         Ogólny zakres regulacji

·         Legalność jako granica swobody

 

Upoważnienie do wydania aktów prawa miejscowego powinno

·         Być zawarte w ustawie

·         Określać organ właściwy do wydania aktu

·         Określać rodzaj aktu

·         Określać zakres spraw przekazanych do uregulowania

 

Przygotowanie projektu aktu prawnego przeprowadza się :

·         Wyznaczeniem i opisaniem stanu stosunków społecznych w dziedzinie wymagającej interwencji organów władzy publicznej oraz wskazaniem pożądanych kierunków ich zmiany

·         Ustaleniem potencjalnych prawnych i innych niż akty prawne środków odziały wabia umożliwiających osiągnięci złożonych celów

·         Określenie przewidywanych skutków społecznych gospodarczych organizacyjnych prawnych i finansowych każdego z rozważanych rozwiązań

·         Zasięgnięciem opinii podmiotów zainteresowanych

 

Etapy prac prawodawczych

·         Ustalenie potencjalnych środków oddziaływania

·         Konsultacje

·         Ocena skutków regulacji – w tym uzasadnienie projektu powinno zawierać

 

Obligatoryjną częścią uzasadnienia projektu aktu prawnego jest syntetyczne przedstawienie wyników zawierające:

·         Wskazanie podmiotów na które oddziałuje akt normatywny

·         Wyniki przedstawionych konsultacji w szczególności jeśli obowiązek takich opinii wynika z przepisów prawa

·         Przestawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na :

- sektor finansów publicznych w tym na budżet państwa i budżet jednostek samorządu terytorialnego

- Rynek pracy

- konkurencyjność gospodarki  przedsiębiorczość w tym na funkcjonowaniu przedsiębiorstw

- sytuacji i rozwój regionalny

- wskazanie źródeł finansowania zwłaszcza jeżeli projekt pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego

Etapy prac prawodawczych :

·         Wybór optymalnych środków oddziaływania

·         Przygotowanie projektu aktu prawnego

Należy: zapoznać się z dotychczasowym stanem prawnych w tym z obowiązującymi ustawami umowami międzynarodowymi konstytucją 

- ustalić skutki dotychczasowych uregulowań prawnych w danej dziedzinie

- określić cele jakie zamierza się osiągnąć przez wydanie danego aktu

- ustalić alternatywne rozwiązania prawne które mogą służyć skuteczności osiągnięcia założonych celów

- sformułować prognozy i skutki rozwiązań podstawowych i ubocznych skutków rozważanych  alternatywnych rozwiązań prawnych w tym ich wpływ na system prawa

-określić skutki finansowe poszczególnych alternatywnych rozwiązań prawnych  dokonać wyboru optymalnego rozwiązania prawnego

Procedura legislacyjna

·         Tworzenie planów zagospodarowania przestrzennego  - z ustawy i praktyki ustalić jak wygląda plan zagospodarowania przestrzennego . Procedura ZROBIĆ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 2 tyg

·         Ustalenie przez radę gminy l. punktów sprzedaży napojów alkoholowych

·         ustalenie planów publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę

 

 

Etapy takiego postępowania

·         Wniosek organ

Procedura lobbingowa w procesie stanowienia aktów legislacyjnych

·         - wysłuchanie publiczne

Zgłoś jeśli naruszono regulamin