innowacje_w_strategii_rozwoju_firm_.doc

(91 KB) Pobierz
INNOWACJE W STRATEGII ROZWOJU FIRM

 

 

 

 

 

 

INNOWACJE W STRATEGII ROZWOJU FIRM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                          

 

 

      SZCZECIN 1999

 

WSTĘP

 

     Zmiany zachodzące w otoczeniu powodują , że współczesna firma staje wobec realiów , nowych wyzwań i niepewności . Z każdej strony pojawiają się naciski do wprowadzania nowych rozwiązań we wszystkich sferach działalności : produkcji , technologii , marketingu itp. Aby dostosować się do zmian zewnętrznych , firma musi wprowadzać także u siebie różne zmiany i innowacje modyfikujące czy przekształcające jej charakter i naturę , burzyć istniejący ład i porządek , a wprowadzać nowy , pozwalający jej lepiej wypełniać swoje funkcje względem otoczenia .

    Wprowadzając różne zmiany o większym czy mniejszym zakresie , firma podejmuje walkę o przetrwanie bądź utrzymanie czy też poprawienie swojej pozycji strategicznej na rynku . Większość z tych zmian ma charakter zewnętrzny. Ich źródłem są naciski  z zewnątrz inspirujące lub zmuszające do wprowadzania zmian w firmie . Są też zmiany wewnętrzne, będące rezultatem stabilnych rutynowych procesów , jak też podejmowane z inicjatywy własnej kierownictwa firmy , dostrzegającego konieczność jej przekształcania .

Zmiany te stają się tak powszechne i ważne ,  że nie tylko trzeba je akceptować , ale wręcz nimi zarządzać . Ponad to poszukiwanie zmian i traktowanie ich jako szans dla podejmowania nowej działalności staje się nieodłączną właściwością współczesnego przedsiębiorcy .

     Współczesne przedsiębiorstwa powstają dzisiaj pod wpływem dwóch zasadniczych sił , jakimi są : rynek , którego potrzeby starają się zaspokajać poprzez marketing , i postęp techniczny umożliwiający zaspokajanie przyszłych potrzeb w sposób skuteczniejszy . Można więc powiedzieć , że nowoczesne przedsiębiorstwo ma dwie podstawowe funkcje : marketing i innowacje , które rozwija w sposób jednoczesny .

      Większość przedsiębiorstw  skupia swe wysiłki na marketingu i zaniedbuje innowacje , zapominając o tym , że firma , która chce się rozwijać i dobrze prosperować , musi ciągle doskonalić wyroby , procesy technologiczne i organizację produkcji , a więc stale poszukiwać innowacyjnych rozwiązań i wdrażać je do praktyki . Rozwój wymaga zatem opracowania strategii promowania innowacji oraz tworzenia dla nich korzystnego klimatu psychospołecznego i skutecznego systemu stymulacji . Brak innowacji staje się najczęściej głównym źródłem zmniejszania się konkurencyjności firmy . Obecnie już coraz więcej przedsiębiorstw uznaje , że innowacyjność jest podstawą przedsiębiorczości , nie wszystkie jednak wiedzą jak wprowadzać i promować innowacje .

 

 

 

 

1  INNOWACJE W PRZEDSIĘBIORSTWIE

 

 

       Sukcesy przedsiębiorstw zależą dzisiaj coraz bardziej od ich podatności na innowacje . Innowacje stają się bowiem czynnikiem decydującym nie tylko o rozwoju i ekspansji jednostki , ale przede wszystkim o jej przetrwaniu .

Innowacje rozumiane są jako dokonywane celowo zmiany , polegające na zastępowaniu dotychczasowych stanów innymi - ocenianymi pozytywnie w świetle kryteriów danej organizacji - i składające się w sumie na jej rozwój i postęp w gospodarowaniu .

      Zmiany ( innowacje ) wprowadzają dzisiaj wszystkie firmy , nie tylko nowe i przedsiębiorcze , pragnące zdobyć rynki zbytu , a także firmy ustabilizowane , dobrze prosperujące . Przedsiębiorstwa , które nie wprowadzają innowacji , wpadają w pułapkę , w której niezdolność do innowacji osłabia konkurencyjność, szkodzi ich pozycji rynkowej i rentowności .

      Współczesna firma musi stawać się organizacją innowacyjną , otwartą na nowości , postrzegającą problemy z różnych perspektyw , wrażliwą na sygnały i wyzwania rynku oraz gotową do wprowadzenia u siebie różnych zmian dostosowawczych . Musi więc rozwijać własną innowacyjność , zapewniając profesjonalne zarządzanie i tworząc warunki atrakcyjne dla ludzi wykazujących do niej skłonność .

 

W przedsiębiorstwie innowacyjność  może przyjmować następujące formy :

·     doskonalenie i dalszy rozwój już wytwarzanych wyrobów

·     doskonalenie i dalszy rozwój stosowanych procesów produkcyjnych

·     doskonalenie organizacji pracy , produkcji i zarządzania oraz marketingu

·     wprowadzanie nowych metod produkcyjnych opartych na szczytowych osiągnięciach nauki

·     wprowadzanie nowych wyrobów opartych na nowych technologiach

  

Innowacyjność może więc dotyczyć wyrobów lub procesów i być innowacyjnością radykalną albo stopniową . W dużych przedsiębiorstwach liczy się ona głównie w momencie powstania firmy , potem w dużym stopniu zastępuje ją zdolność adaptacji . Przedsiębiorstwa te stosują również strategie innowacyjne pionierskie,  promujące tzw. błyskotliwe pomysły , kierujące się zasadą „ być pierwszym i najsilniejszym „

Małe firmy mogą z powodzeniem stosować tzw. strategie naśladowcze    W takich strategiach istnieje możliwość korzystania z doświadczeń pionierów . Firmy te obsługują rynek , którzy pionierzy stworzyli , lecz którego w pełni nie zaspokajają . Powinny one wypełniać istniejące luki na rynku tzw. nisze rynkowe . Wykorzystując szereg czynników konkurencyjnych np. dobry serwis , lepsza jakość wyrobów , krótki cykl produkcyjny . Małe przedsiębiorstwa bardziej niż duże zakłady muszą myśleć i działać innowacyjnie , systematycznie poszukiwać nowości , rozwijać innowacyjność pracowników . najlepsze rezultaty uzyskują one , gdy opracowują konkretne strategie wprowadzania innowacji i konsekwentnie je wdrażają ,weryfikują , czyli gdy wiążą je ze strategiami marketingowymi .

 

Wyróżniane są następujące strategie innowacyjne :    

1. strategia ofensywna

    W przedsiębiorstwie tworzone są warunki , które zachęcają do obmyślania i opracowywania nowych rozwiązań i niezwłocznego ich wprowadzania na rynek . Strategia ta wiąże się z wysokim ryzykiem , ale przynosi również duże korzyści .

Wymaga ona utworzenia działu badań i rozwoju o wysokim poziomie innowacyjności , silnego systemu marketingowego i efektywnego systemu produkcji .

2. strategia defensywna

    Oznacza niski poziom ryzyka i korzystnych wyników . Firmy , które ją stosują, nie ponoszą ryzyka strat , jakie jest związane z wprowadzaniem nowego produktu na rynek . Firmy te starają się obniżać koszty produkcji i dostarczać substytuty produktów nowych .

3. strategia zakupu licencji

    Pozwala ona przedsiębiorstwu na osiąganie zysków przez nabywanie licencji technologicznych innych firm , a więc przez zmniejszanie wydatków na własny dział badań i rozwoju .

4. strategia wchodzenia w niszę     

    Ma ona na celu uniknięcie bezpośrednich kontaktów z konkurencją . Firma analizuje istniejących liderów rynkowych , aby określić ich silne i słabe strony oraz ustalić luki rynkowe .

5. strategia kreowania rynku

    Korzyścią tej strategii jest niewielka liczba tak samo początkujących konkurentów , co stwarza firmie dogodne warunki sprzedaży i osiągania zysków

6. strategia niezależna

    Polega ona na unowocześnieniu produktu i zwiększeniu jego udziału w rynku .

Daje ona sukces w długim okresie czasu .

 

 

7. strategia pozyskiwania specjalistów

    Przedsiębiorstwo , zamiast kupna licencji w celu pozyskania technologii konkurentów , może pozyskać specjalistów .

8. strategia pozyskiwania firm

     W strategii tej przedsiębiorstwo stara się przejąć inne firmy przez ich wchłonięcie bądź fuzję .

 

     Przedsiębiorstwo , wybierając strategię innowacyjną , powinno brać pod uwagę takie czynniki , jak :

·       potencjał kadrowy i rzeczowy

·       potencjał finansowy

·       dotychczasowy poziom rozwoju technicznego

·       istniejące i przyszłe możliwości zbytu

·       zamierzenia innowacyjne konkurentów

·       własne zaplecz naukowo-techniczne

 

2 . MENEDŻEROWIE I PRACOWNICY WOBEC INNOWACJI

 

     Innowacje mogą być kreowane przede wszystkim przez menedżerów .

Muszą oni być osobiście zaangażowani w sprawę innowacji , muszą być osobami kreatywnymi , kierować w sposób wyzwalający twórczość i tworzyć klimat sprzyjający zmianom .

Menedżerowie różnie podchodzą do innowacji . Ich zaangażowanie nie jest w pełni racjonalne , gdyż większość innowacji wiąże się z ryzykiem osobistym . Często towarzyszy im lęk i niepokój , że coś się nie uda i ucierpi ich reputacja lub narażą firmę na straty . Niekiedy uwagę skupiają na konkurowaniu ze sobą ograniczając przepływ informacji i pomysłów . Ich postawy wobec innowacji mogą być zarówno nowatorskie jak i konserwatywne .

Menedżerowie różnią się pod względem mentalności , stylu , myślenia i działania

     Biorąc pod uwagę stosunek do innowacji , podzielono menedżerów na sześć typów :

1. utopijny wizjoner

    Ma on mnóstwo pomysłów i koncepcji , wiele oczekuje od otoczenia . Charakteryzuje go chaotyczność i sumienność .

2. reformator

    Odznacza się kreatywnością . To typ wynalazcy i majsterkowicza , który chętnie pracuje nad czymś nowym , izolując się od innych spraw ważnych dla firmy .

3. analityk

    To człowiek stawiający na rozsądek , odrzucający emocje i chaos . Szacuje się, że 70% kierownictwa to menedżerowie tego typu .

4. moderator

    Jest człowiekiem kompromisu . Manewruje możliwie bez wywoływania konfliktów , a jeśli do nich dochodzi , potrafi je łagodzić .

5. energiczny człowiek czynu

    Zawsze przejawia energię . W postępowaniu jest bezwzględny .

6. ostrożniś

    Jest doskonałym pianistą . Dla niego najważniejsze jest poczucie pewności i bezpieczeństwa .

 

Szacuje się że 69 % udanych innowacji pochodzi od wizjonerów , a 53 % nieudanych od analityków .

 

    Pracownicy najczęściej obawiają się innowacji i są do nich negatywnie nastawieni . Wynika to z tego , że zmiany są z reguły stresujące , a ludzie muszą wchodzić w nowe role i stosunki , przyjmować nowe wartości i przejawiać nowe podejście do pracy .

Pracowników cechuje pewien opór wobec zmian . Przyczyny tego oporu są złożone i wielostronne . Za główną przyczynę uważa się zmniejszenie u pracownika poczucia dotychczasowego bezpieczeństwa oraz jego zagrożenie ekonomiczne i emocjonalne .

Do pozostałych przyczyn zaliczamy m.in.:

·     małe zaufanie do kierownictwa

·     walka o „zachowania twarzy „

·     niezrozumienie potrzeby innowacji i jej sensu

·     obawa , że zmiany obniżą prestiż zawodowy lub społeczny pracowników

·     obawa przed popełnieniem błędu

·     obawa , że poparcie innowacji narazi na straty firmę

·     skłonność do trwania przy starych wypróbowanych wzorcach

·     zmiana nie uwzględnia utrwalonych w firmie norm postępowania , nieformalnych wzorów

·     unikanie sądów , opinii i ocen niezgodnych z wcześniejszymi ustaleniami   

 

 

 

      Oporu  pracowników wobec innowacji nie należy zwalczać uporem kierownictwa , środkami przymusu i nacisku , lecz należy go przezwyciężać przez wprowadzenie zarządzania innowacyjnego i tak zorganizować przedsiębiorstwo , aby jego struktura i kultura nie udaremniała , lecz wspierała różne pomysły i rozwiązania , a pracownicy byli świadomi , że zmiany są niezbędne .

 

3. KREOWANIE I PROMOWANIE INNOWACJI

 

      Na zdolność do tworzenia i wykorzystywania innowacji ma zawsze duży wpływ inteligencja firmy .Decyduje ona o sposobie wykorzystania przez firmę  posiadanych możliwości i okazji , zdolności dostosowania się do nowych sytuacji, tworzeniu i wprowadzaniu śmiałych koncepcji i rozwiązań wychodzących naprzeciw potrzebom otoczenia .   

Inteligencję firmy kształtują różne jej elementy :

·     inteligencja informacyjna- to zdolność do szybkiego pozyskiwania informacji , gromadzenia ich , przetwarzania i przesyłania właściwym szczeblom zarządzania

·     inteligencja technologiczna - to umiejętność tworzenia  , nabywania i wykorzystywania właściwych technologii

·     inteligencja innowacyjna - to stałe poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań , a nawet uznanie innowacyjności za zasadniczy element strategii rozwoju firmy

·     inteligencja finansowa - dotyczy umiejętnego gospodarowania finansami przedsiębiorstwa , ich racjonalnego podziału i wydatkowania na cele bieżące i inwestycyjne

·     inteligencja marketingowa - polega na stałym badaniu rynku , szybkim postrzeganiu potrzeb i życzeń klientów , wyszukiwaniu nisz rynkowych i wchodzeniu na nowe rynki

·     inteligencja organizacyjna - dotyczy zdolności przystosowania się organizacji do zmienianych zadań , kreowania struktur prostych i elastycznych

·     inteligencja społeczna - polega na szczególnej trosce o ludzi , stałym doskonaleniu warunków pracy i płacy , delegowaniu uprawnień

·     inteligencja ekologiczna - wyraża się w stałej trosce o ochronę składników środowiska , ograniczaniu szkodliwych emisji i działań

 

Te poszczególne elementy inteligencji przedsiębiorstwa we wzajemnym powiązaniu decydują o ogólnym potencjale jego inteligencji . Nosicielem tej inteligencji jest całe przedsiębiorstwo rozumiane jako inteligentny system . Wzrost inteligencji owocuje korzystnymi innowacjami .

 

Największe sukcesy w zakresie innowacji przedsiębiorstwo osiąga , jeżeli stosuje konsekwentnie określone zasady działania :

·     stałe poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań - wymaga to otwartości na innowacje i uznania ich za część składową strategii rozwoju firmy

·     tworzenie bazy informacyjnej o innowacjach - informacje powinny pochodzić zarówno ze źródeł zewnętrznych jak i zewnętrznych

·     pobudzanie innowacji i przedsiębiorczości pracowników - nowe pomysły powinny być zawsze wysoko cenione i wyróżniane materialnie i moralnie

·     stwarzanie struktur organizacyjnych sprzyjających innowacyjności - aby działać szybciej i skuteczniej oraz szybko przyswajać innowacje , należy nastawić się na proste , elastyczne struktury , jasne formy organizacji i krótką drogę przepływu informacji

·     stwarzanie odpowiednich warunków dla działalności innowacyjnej - działalnością innowacyjną powinien kierować kompetentny specjalista , posiadający odpowiednie pełnomocnictwo i wiedzę fachową oraz zdolności organizacyjne

·     określenie kierunków działalności innowacyjnej - polega to na definiowaniu problemów wymagających rozwiązania , szczególnie tych , które dają potencjalne możliwości korzystnych pomysłów , odkryć i projektów

·     włączanie pracowników w proces zmian - prawidłowe realizowanie         przedsięwzięć innowacyjnych wymaga zawsze aktywnego uczestnictwa w nich ludzi i poczuwania się do odpowiedzialności za ich przebieg i efekty

·     doskonalenie umiejętności kierowania , tworzenie „ generacji ” innowacyjnych kierowników - innowacyjny styl kierowania zapewnia kadra o szerokich horyzontach myślowych , otwarta na wszelkiego rodzaju zmiany , aktywna i odważna , pełna inicjatywy i pomysłowości , o wysokich kwalifikacjach

unikanie nadmiaru zmian i pseudonowości - zmiany w systemie pracy firmy nie powinny być częste i mało znaczące , bowiem przytłoczenie zmianami rodzi sytuacje stresowe  , pogłębia konserwatyzm pracowników,brak zaangażowania oraz wzmaga opór wobec innowacji

 

 

4. SZANSE I BARIERY INNOWACJI

 

    Innowacje stają się dzisiaj jedną z najważniejszych broni w walce konkurencyjnej , podstawowym elementem strategii dobrze zarządzanych przedsiębiorstw i to zarówno elementem działania ofensywnego , polegającego na wchodzeniu na nowe rynki , jak i działania defensywnego , chroniącego je przed zagrożeniem ze strony rzeczywistych i potencjalnych konkurentów .

    Strategię takich przedsiębiorstw cechuje tzw. dynamizm innowacyjny , który rozumiany jest jako otwarcie się na wszelkiego rodzaju nowości , ciągłe poszukiwanie nowych idei , pomysłów i rozwiązań oraz szybki ich wprowadzanie do praktyki .

     Innowacje nabierają więc w każdym przedsiębiorstwie swoistego wymiaru , stając się warunkiem aktywności i żywotności przedsiębiorstwa . Jednocześnie są one coraz trudniejszym problemem do rozwiązania , wymagającym wielostronnej analizy . Kadra kierownicza koncentruje się głównie na ich aspektach tech-org. ,

lekceważąc aspekty psychospołeczne , a to właśnie one są szczególnie ważne ,

gdyż decydują o stosunku do innowacji jej bezpośrednich wykonawców . Wprowadzając innowacje , należy zawsze mieć na uwadze , że dla pracowników siłą napędową jest wizja przyszłości firmy i dążenie jej kierownictwa do poprawy ich sytuacji pracy .

 

     Wprowadzanie innowacji napotyka na swej drodze szereg barier . Możemy do nich zaliczyć :

·     bariery biurokratyczne np. skostniałe struktury organizacyjne i stereotypy myślenia

·     bariery ekonomiczne np. brak odpowiednich środków finansowych

·     bariery psychospołeczne np.

         - obawa pracowników przed utratą dotychczasowego bezpieczeństwa

- brak zrozum...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin