11. Stereotypy i uprzedzenia.pdf
(
77 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - 11. Stereotypy i uprzedzenia , jak si\352 tworz\271 i jak z \205)
11. Stereotypy i uprzedzenia, jak si
ħ
tworz
Ģ
i jak z nimi walczy
ę
1.
Stereotypy: komponent poznawczy
Stereotyp
(
stereotype
) – jest swoistym „chodzeniem na skróty” przy
poznawaniu osób - nasz system poznawczy nie jest w stanie ogarn
Ģę
całej
rzeczywisto
Ļ
ci, wszystkich zawartych w niej informacji, systemów wiedzy, st
Ģ
d
s
Ģ
one konieczno
Ļ
ci
Ģ
Stereotyp
– generalizacja odnosz
Ģ
ca si
ħ
do grupy, w ramach której identyczne
cechy zostaj
Ģ
przypisane wszystkim członkom grupy, bez wzgl
ħ
du na
rzeczywiste ró
Ň
nice
•
podstaw
Ģ
stereotypu jest posiadanie wiedzy i posługiwanie si
ħ
pewn
Ģ
kategori
Ģ
•
poprzez przypisanie danej osoby do okre
Ļ
lonej kategorii, mo
Ň
emy obdarzy
ę
j
Ģ
cechami wchodz
Ģ
cymi w jej skład - kiedy spotykamy kogo
Ļ
po raz
pierwszy zwykle staramy si
ħ
go w jaki
Ļ
sposób zaklasyfikowa
ę
do jakiej
Ļ
kategorii
•
kategoria dostarcza nam informacji o cechach. Zaliczaj
Ģ
c kogo
Ļ
do
konkretnej kategorii – „zdobywamy wiedz
ħ
” o tym, czego mo
Ň
emy si
ħ
spodziewa
ę
po tej osobie, np. Amerykanie lubi
Ģ
si
ħ
spoufala
ę
, a Japo
ı
czycy
s
Ģ
chłodni
•
dzi
ħ
ki stereotypom oszcz
ħ
dzamy czas oraz wysiłek, niezb
ħ
dny do poznania
•
stereotypy przygotowuj
Ģ
nas do okre
Ļ
lonego działania na podstawie
uproszczonych informacji
2.
Uprzedzenia – komponent afektywny (emocjonalny)
Uprzedzenie
(
prejudice
)
–
jest to co
Ļ
, co wpływa na nasze poznanie, zanim
zetkniemy si
ħ
z obiektem, którego dotyczy (osob
Ģ
, ide
Ģ
, przedmiotem)
wymagaj
Ģ
cym naszego ustosunkowania - podstaw
Ģ
uprzedzenia jest posiadanie
stosunku emocjonalnego przed zetkni
ħ
ciem si
ħ
z obiektem uprzedzenia.
Uprzedzenie
– (najcz
ħĻ
ciej) wroga b
Ģ
d
Ņ
negatywna postawa dotycz
Ģ
ca
wyró
Ň
niaj
Ģ
cej si
ħ
grupy ludzi oparta wył
Ģ
cznie na ich przynale
Ň
no
Ļ
ci do tej
grupy
Uprzedzenia mog
Ģ
by
ę
pozytywne lub negatywne
(mog
Ģ
mie
ę
ró
Ň
ne
nat
ħŇ
enie), ale w potocznym rozumieniu cz
ħĻ
ciej mamy na my
Ļ
li uprzedzenia
negatywne
•
je
Ļ
li jeste
Ļ
my uprzedzeni negatywnie, dostrzegamy przede wszystkim to, co
owo uprzedzenie uzasadnia
ń
ródła stereotypów i uprzedze
ı
:
1)
Psychologiczne
Ņ
ródła stereotypów
•
hipoteza kozła ofiarnego
o
Ņ
ródło frustracji jest niemo
Ň
liwe do zaatakowania
o
rodz
Ģ
si
ħ
negatywne emocje, rozładowywane przez atak na inne,
łatwiej dost
ħ
pne obiekty
•
konformizm
o
skłonno
Ļę
członków grupy do podporz
Ģ
dkowywania si
ħ
normom
grupowym dotycz
Ģ
cym po
ŇĢ
danych postaw i zachowa
ı
•
teoria atrybucji
o
uzasadnienie nierówno
Ļ
ci społecznych i praktyk dyskryminacyjnych
cechami osobowo
Ļ
ciowymi – „Ka
Ň
dy dostaje w
Ň
yciu to, na co
zasłu
Ň
ył”
•
czynniki
stricte
osobowo
Ļ
ciowe
:
o
teoria osobowo
Ļ
ci autorytarnej
wychowanie oparte na karze i bezwzgl
ħ
dnym posłusze
ı
stwie
wypieranie negatywnych impulsów i przemieszczanie ich na
grupy mniejszo
Ļ
ciowe
skłonno
Ļę
do „czarno-białego” postrzegania
Ļ
wiata i zamykanie
si
ħ
na nowe informacje
2)
Podej
Ļ
cie indywidualne
o
teoria dogmatyzmu (umysłu zamkni
ħ
tego)
Stereotyp jako schemat poznawczy
– reprezentacja okre
Ļ
lonych elementów
rzeczywisto
Ļ
ci
•
budowa stereotypu
o
cecha kategorialna
– okre
Ļ
la przynale
Ň
no
Ļę
człowieka do danej
kategorii (grupy) społecznej, np. kolor skóry, narodowo
Ļę
o
inne cechy skojarzone z cech
Ģ
kategorialn
Ģ
dotycz
Ģ
cech wygl
Ģ
du,
wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci intelektualnych czy cech charakteru
•
stereotyp działa na zasadzie samospełniaj
Ģ
cej si
ħ
przepowiedni
•
stereotyp a kategoryzacja społeczna
o
kategoryzacja
(
my a oni
) w znacz
Ģ
cy sposób ułatwia ukształtowanie
si
ħ
negatywnego stosunku – czy to w drodze bezpo
Ļ
rednich
kontaktów, czy te
Ň
w procesie socjalizacji.
o
stereotypy i uprzedzenia odnosz
Ģ
si
ħ
przede wszystkim do tych,
którzy s
Ģ
łatwo rozpoznawalni.
Dzi
ħ
ki konkretnym cechom łatwo
jest stworzy
ę
kategori
ħ
, która nast
ħ
pnie przeradza si
ħ
w stereotyp.
Cechy, pozwalaj
Ģ
ce na szczególne wyró
Ň
nienie grupy osób pozwalaj
Ģ
ponadto na do
Ļę
szybkie ukształtowanie si
ħ
uprzedzenia.
•
tendencja do dzielenia si
ħ
na „MY” i „ONI”
o
grupa własna –
grupa, z któr
Ģ
jednostka si
ħ
identyfikuje i czuje si
ħ
jej
członkiem;
stronniczo
Ļę
wobec grupy własnej –
szczególnie
pozytywne odczucia i uprzywilejowane traktowanie ludzi z własnej
grupy, negatywne za
Ļ
odczucia i nieuczciwe traktowanie tych, których
nale
ŇĢ
go grupy obcej;
faworyzowanie własnej grupy –
podwy
Ň
szanie warto
Ļ
ci grupy, do której si
ħ
nale
Ň
y, lepsze traktowanie
członków własnej grupy
o
grupa obca
– grupa, z któr
Ģ
jednostka si
ħ
nie identyfikuje;
jednorodno
Ļę
grupy obcej
– spostrzeganie tych, którzy nale
ŇĢ
do
grupy obcej, jako bardziej do siebie podobnych ni
Ň
jest to w
rzeczywisto
Ļ
ci;
ujednolicanie si
ħ
obrazu członków innych grup –
„oni s
Ģ
do siebie podobni, my jeste
Ļ
my zró
Ň
nicowani”
o
grupa minimalna –
nie nieznacz
Ģ
ca grupa utworzona na podstawie
trywialnych kryteriów, jednak owo minimalne członkowstwo
przejawia si
ħ
w stronniczo
Ļ
ci wobec grupy własnej
o
inny przebieg procesów my
Ļ
lowych
„my” – wokół kategorii konkretnych osób (indywidualizowanie)
„oni” – wokół kategorii cech ogólnych (zbiorowo
Ļę
)
•
odporno
Ļę
na argumentacj
ħ
przeciwko stereotypom i uprzedzeniom –
wyst
ħ
powanie bł
ħ
du logicznego nie wpływa na nasze przekonania
•
dwustopniowy model poznawczego przetwarzania stereotypów
o
proces automatyczny
– kiedy
nie mamy kontroli nad procesem
przetwarzania informacji; stereotypy uruchamiane automatycznie;
o
kontrolowane przetwarzanie – pojawia si
ħ
przy udziale
Ļ
wiadomo
Ļ
ci -
je
Ļ
li ludzie nie s
Ģ
gł
ħ
boko uprzedzeni – mog
Ģ
kontrolowa
ę
tego rodzaju procesy, tłumi
ę
b
Ģ
d
Ņ
pomin
Ģę
stereotypy
•
korelacja pozorna –
tendencja do spostrzegania zwi
Ģ
zków pomi
ħ
dzy
zdarzeniami, które nie s
Ģ
powi
Ģ
zane
•
kra
ı
cowy bł
Ģ
d atrybucji
– skłonno
Ļę
do wyja
Ļ
niania zachowania własnej
grupy w kategoriach pozytywnych, za
Ļ
zachowa
ı
członków innych grup w
kategoriach negatywnych
3)
Społeczno-kulturowe
Ņ
ródła stereotypów i uprzedze
ı
- do
Ļ
wiadczenia
społeczne
•
teoria realnego konfliktu -
rywalizacja mi
ħ
dzy grupami o pewne
ograniczone dobra (np. woda, terytorium); istnienie sprzeczno
Ļ
ci interesów –
odczuwanie zagro
Ň
enia – wrogo
Ļę
wobec grupy zagra
Ň
aj
Ģ
cej – tworzenie
stereotypów i uprzedze
ı
•
teoria to
Ň
samo
Ļ
ci społecznej -
d
ĢŇ
no
Ļę
do zachowania pozytywnej
to
Ň
samo
Ļ
ci społecznej (poczucia przynale
Ň
no
Ļ
ci do okre
Ļ
lonej zbiorowo
Ļ
ci);
kiedy spada poczucie własnej warto
Ļ
ci – ratujemy si
ħ
obni
Ň
eniem warto
Ļ
ci
innej osoby (b
Ģ
d
Ņ
grupy); niestety – kiedy zwi
ħ
ksza si
ħ
poczucie własnej
warto
Ļ
ci, nie stajemy si
ħ
mniej uprzedzeni…
•
teoria społecznego uczenia si
ħ
(działania rodziców, rówie
Ļ
ników,
Ļ
rodków
masowego przekazu). Uprzedzenia takie przejawiaj
Ģ
si
ħ
za po
Ļ
rednictwem
charakterystycznych uogólnie
ı
: „nikt” ich nie lubi, „wszyscy ich
podziwiaj
Ģ
”. Przykład mo
Ň
e stanowi
ę
podział ról ze wzgl
ħ
du na płe
ę
.
Vivan i Brown dziel
Ģ
wyja
Ļ
nienia dotycz
Ģ
ce powstawania uprzedze
ı
na:
•
si
ħ
gaj
Ģ
ce do prawidłowo
Ļ
ci, o których mówi psychologia jednostki
(
wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci osobowo
Ļ
ci
, pojawianie si
ħ
agresji, w odpowiedzi na
niemo
Ň
no
Ļę
osi
Ģ
gni
ħ
cia tego, co po
ŇĢ
dane tzw. koncepcja frustracji-agresji)
•
odwołuj
Ģ
ce si
ħ
do stosunków mi
ħ
dzygrupowych
(porównanie standardu
własnego
Ň
ycia z inn
Ģ
grup
Ģ
, ró
Ň
ni
Ģ
c
Ģ
si
ħ
pod wzgl. narodowo
Ļ
ciowym,
wyznaniowym, rasowym etc.)
•
przynale
Ň
no
Ļę
do grupy
(uprzedzenie jako jeden z aspektów takiej
przynale
Ň
no
Ļ
ci).
Konsekwencje uprzedze
ı
:
•
uprzedzenia maj
Ģ
wpływ nie tylko na osoby, które je tworz
Ģ
, ale tak
Ň
e na ich
adresatów (obiekt uprzedze
ı
). Jest to szczególnie widoczne w odniesieniu do
samooceny obiektu uprzedzenia – ludzie ci maj
Ģ
zwykle zani
Ň
on
Ģ
samoocen
ħ
•
uprzedzenia nie dotycz
Ģ
zazwyczaj jednej osoby, lecz grupy osób. Mo
Ň
e to
by
ę
mała grupa (kilka osób), ale i naród, okre
Ļ
lona płe
ę
czy grupa etniczna.
3.
Dyskryminacja: komponent behawioralny
Dyskryminacja
(
discrimination
) - konsekwencja wył
Ģ
cznie negatywnych
uprzedze
ı
, które stanowi
Ģ
kryterium dla dyskryminowania
Dyskryminacja –
nieuzasadnione, negatywne lub krzywdz
Ģ
ce działanie
skierowane przeciwko członkom danej grupy, wył
Ģ
cznie dlatego,
Ň
e do niej
nale
ŇĢ
•
dyskryminacja to wpływ uprzedzenia
na nasze działanie wzgl
ħ
dem obiektu
uprzedzenia, którym mo
Ň
e by
ę
wył
Ģ
cznie jednostka lub grupa ludzi. Nie
mo
Ň
emy dyskryminowa
ę
idei, pogl
Ģ
du etc.
•
dyskryminacja mo
Ň
e mie
ę
ró
Ň
ny zakres i nat
ħŇ
enie -
od oferowania
gorszego miejsca pracy, ni
Ň
szej płacy za wykonanie takich samych zada
ı
, po
wyodr
ħ
bnianie miejsc, do których dyskryminowane jednostki nie maj
Ģ
prawa
wst
ħ
pu i agresj
ħ
werbaln
Ģ
i fizyczn
Ģ
wł
Ģ
cznie
•
szczególnie niebezpieczne s
Ģ
konflikty oparte na uprzedzeniach etnicznych i
religijnych, one bowiem cz
ħ
sto stanowi
Ģ
zarzewie dyskryminacji pomi
ħ
dzy
przedstawicielami ró
Ň
nych ras lub mi
ħ
dzy wyznawcami ró
Ň
ni
Ģ
cych si
ħ
religii.
4.
Modele zmiany stereotypów i uprzedze
ı
, czyli co si
ħ
dzieje je
Ļ
li
dostarczamy dowodów,
Ň
e stereotypy s
Ģ
nieprawdziwe ?
Hipoteza ignorancji
- ludzie posługuj
Ģ
si
ħ
stereotypami, poniewa
Ň
nie wiedz
Ģ
jacy s
Ģ
członkowie innych grup. Zało
Ň
enie,
Ň
e edukacja i kontakt mog
Ģ
zmieni
ę
stosunki mi
ħ
dzygrupowe, zwi
ħ
kszy
ę
spostrzegane podobie
ı
stwo (
Inni
to tak
Ň
e MY
), obni
Ň
y
ę
l
ħ
k, zwi
ħ
kszy
ę
spostrzegan
Ģ
ró
Ň
norodno
Ļę
model buchalteryjny
– informacja niezgodna ze stereotypem prowadzi
do przekształcania tego stereotypu
2)
model przekształceniowy
– informacja niezgodna ze stereotypem
prowadzi do radykalnej zmiany tego stereotypu
3)
model wykształcenia stereotypu ni
Ň
szego rz
ħ
du –
informacja niezgodna
ze stereotypem prowadzi do stworzenia stereotypu ni
Ň
szego rz
ħ
du,w celu
przyswojenia tej informacji bez konieczno
Ļ
ci zmieniania pocz
Ģ
tkowego
stereotypu
5.
Hipoteza kontaktu
Hipoteza kontaktu mi
ħ
dzygrupowego
– zakładała,
Ň
e zetkni
ħ
cie si
ħ
przedstawicieli ró
Ň
nych grup poprawia ich wzajemne relacje
Ograniczenia:
•
brak uogólnienia pozytywnych postaw („ specyficzna zmiana
postaw” bez „uogólnionej zmiany postaw wobec grupy obcej”)
•
kontakt mo
Ň
e nasila
ę
wzajemne uprzedzenia i stereotypy
Warunki, jakie powinien spełni
ę
kontakt:
•
interakcja oparta na współpracy dla osi
Ģ
gni
ħ
cia wspólnego celu (wzajemna
zale
Ň
no
Ļę
i wspólny cel)
•
równy status uczestników interakcji
•
kontakt zindywidualizowany , nieformalny, oparty na przyjacielskich
stosunkach
•
oficjalne poparcie dla kontaktu – społeczne normy równo
Ļ
ci
1)
Plik z chomika:
gosicka
Inne pliki z tego folderu:
stereotypy(2).ppt
(132 KB)
Stereotypy i uprzedzenia(1).ppt
(71 KB)
negocjacje(1).doc
(55 KB)
negocjacje w biznesie(1).doc
(67 KB)
pliki_2Stereotyp.ppt
(19 KB)
Inne foldery tego chomika:
! Club Mix
! Club Mix(1)
! Club Mix(2)
!!!!!!!! NAJLEPSZE---MP3 --- ---TYGODNIA--- (2012) muzyka-chomikuj
!!!!!!!!!test z roku 2008
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin