Zakres kontroli administracji publicznej.docx

(70 KB) Pobierz

Zakres kontroli administracji publicznej

 

Kontrola w administracji publicznej występuje w dwóch aspektach:

Z jednej strony

chodzi o kontrolę administracji publicznej przez inne podmioty,

Z drugiej strony

– o kontrolę sprawowaną przez samą administrację publiczną nad innymi podmiotami ( np. różnego rodzaju inspekcje administracyjne, kontrolujące obywatela i inne podmioty, nadzór budowlany lub sanitarny sprawowany przez organa administracji)

Pojęcie kontroli

Przez kontrolę należy rozumieć sprawdzenie działalności innych jednostek , bez możliwości wpływania na ich działalność poprzez wydawanie poleceń lub nakazów

Czyli badanie istniejącego stanu rzeczy , zestawianiu faktów z tym co być powinno i wyciągnięciu odpowiednich wniosków

Inne terminy kontroli

Inspekcja – termin ten określa bezpośrednią obserwację zachowania się badanej jednostki i porównaniu tego zachowania z odpowiednimi wzorcami zachowania poprawnego.

Lustracja – oznacza bezpośrednią obserwację określonego podmiotu czyli jego stan rzeczywisty, cechy, a nie jego zachowanie i porównanie z odpowiednimi wzorcami  określającymi stan pożądany.

Rewizja – jest to kontrola rachunkowości danej jednostki polegająca na ustaleniu stanu faktycznego środków finansowych  i innych rzeczy majątkowych kontrolowanej jednostki na podstawie jej udokumentowania i ocenie prawidłowości tego stanu posiadania.

Wizytacja – polega na kontroli mająca na celu bezpośredni wgląd w działalność jednostki kontrolowanej w całości

 

NADZÓR
Nadzór jest to pojęcie szersze niż kontrola, ponieważ nadzorujący ma prawo wydania dyrektyw, poleceń co do zmiany kierunków działanie. Oznacza to, iż nadzór nie ogranicz się tylko do obserwacji i ustaleń stanu faktycznego ale łączy się również z możliwością stosowania środków nadzoru

 

 

Kontrola jako element zarządzania i administrowania

Kontrola jest niezbędnym elementem dla prawidłowego funkcjonowania kierowania i zarządzania państwem, dlatego kontrolując dany organ należy kierować się  takimi kryteriami jak :

Legalność - zgodność działania z obowiązującym prawem

Celowość - ocena osiągnięcia określonych zamierzeń

Rzetelność – pod względem uczciwości, sumienności, solidności

Gospodarność – ocena efektywności podejmowanych zamierzeń

Uwzględnienie interesu społecznego

Uwzględnienie interesu indywidualnego

Zgodności z polityką rządu – dot.  adm. rządowej 

 

Główne zadania kontroli administracji

Kontrola jest przede wszystkim kontrolą jakości działania, przy czym chodzi tu o wszystkie właściwości, które rzutują na wyniki działalności administracji, jak legalność działania, celowość, szybkość, terminowość, gospodarność i rzetelność, rzetelność.  Kontrola Administracji jest niezbędna.

Sam zakres kontroli zależy od takich czynników, jak poziom przygotowania pracowników administracji, ich etos zawodowy, poczucie odpowiedzialności za wypełnianie powierzonych zadań.  Kontrola musi być efektywna, bezstronna i fachowa.

Kontrola może być prowadzona z urzędu jak i na wniosek, w wyniku żądania z zewnątrz

 

Podział kontroli ze względu na zakres działania

Z punktu widzenia zakresu kontroli można wyróżnić kontrolę:

Zupełną ( nieograniczoną) obejmuje całość działania kontrolowanej  jednostki – oznacza to objęcie kontrolą zarówno całego zakresu kompetencji kontrolowanego organu , jak również objęcie kontrolą działania kontrolowanego organu ze wszystkich możliwych stron:

              - od strony przestrzegania przepisów prawa,                           

               -  gospodarności,                                                                                   

              -  celowości,                                                                                                 

              -  rzetelności, itd..

Kontrolę ograniczoną - dotyczy ona jednego fragmentu, który wskazany jest przez obywatela bądź też wybranego przez aparat administracyjny

 

Podział kontroli stosując kryterium etapu działania , w który wkraczać może organ kontrolny to:

Kontrola wstępna , gdzie następuje badanie samych zamierzeń podjęcia określonego działania przez organ kontrolowany.

Kontrola faktyczna , która jest wykonywana w czasie trwania działania – kontrola towarzysząca procesowi działania

Kontrola następna- najbardziej spotykana, efektywna i typowa, koncentrująca się na poszczególnych etapach działania , które już zostały zakończone

 

Podział kontroli ze względu na usytuowanie organu  kontrolującego:

Kontrola wewnętrzna , występuje gdy zarówno kontrolujący jak i kontrolowany wchodzą w skład tej samej jednostki organizacyjnej np. organ wyższego stopnia kontroluje organ niższego szczebla . Jest to kontrola wewnątrz-administracyjna . Szczególny rodzaj kontroli wewnętrznej , finansowej, zwanej audytem wewnętrznym , wprowadziła zmieniona w 2003 roku. ustawa z 26.11.1998 o finansach publicznych. Dotyczy ona gromadzenia i rozdysponowania  środków publicznych i gospodarowania mieniem publicznym w jednostkach samorządowych , organach władzy pub., organach administracji rządowej itp.

 

KONTROLA ZEWNĘTRZNA

Kontrola zewnętrzna – to kontrola gdzie zawsze organem kontrolnym jest organ znajdujący się poza systemem organów administracyjnych , kontrolujący działalność organu administracji publicznej. Do takich kontroli należy zaliczyć kontrolę Najwyższej Izby Kontroli, kontrolę sądową, parlamentarną, Rzecznika Praw Obywatelskich, Generalnego Inspektora Danych Osobowych i Państwowej Inspekcji Pracy.

              Organy tej kontroli mają szczególne znaczenie, jeśli chodzi o kontrolę praworządności działania administracji.

 

W POLSCE KONTROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ  SPRAWOWANA  JEST PRZEZ:

Organy państwowe niezawisłe od administracji publicznej

Instytucje kontrolne usytuowane w systemie administracji

Inne instytucje i społeczeństwo

 

 

 

 

 

1. Najwyższa Izba Kontroli kontroluje:

działalność organów administracji rządowej, Narodowego Banku Polskiego, państwowych osób prawnych i indywidualnych jednostek organizacyjnych.

organy samorządu terytorialnego, samorządowych osób prawnych i innych samorządowych organów jednostek organizacyjnych stosując kryteria legalności, gospodarności i rzetelności.

działalność jednostek organizacyjnych oraz podmiotów gospodarczych.

instytucji wykonujących z zakresu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.

wykonanie budżetu, gospodarkę finansową i majątkową Kancelarii Prezydenta, Kancelarię Sejmu, Senatu, Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Centralnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamięci Narodowej, Krajowego Biura Wyborczego,

 

2.Rzecznik Praw Obywatelskich

Rzecznik Praw Obywatelskich-  jest swoistym organem kontroli prawa, gdyż jego uprawnienia ograniczają się w zasadzie do ochrony praw obywatelskich. Według art.1 ust.3 o Rzeczniku Praw Obywatelskich, Rzecznik jest uprawniony do badania, czy wskutek działania lub zaniechania organów, organizacji i instytucji obowiązanych do przestrzegania i realizacji praw i wolności obywateli, nie nastąpiło naruszenie prawa, a także zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej. Oznacza to uprawnienie do obserwacji działalności organów administracyjnych i (w razie potrzeby) do ingerencji poprzez podjęcie postępowania, wskazanie środków działania bądź przekazanie sprawy właściwemu organowi.

 

3.Rzecznik Praw Dziecka

Dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej ma prawo do opieki i pomocy władz publicznych .

Konstytucja przewiduje do tych spraw specjalny organ – Rzecznika Praw Dziecka

 

Generalny Inspektor Danych Osobowych

Jest organem do spraw ochrony danych osobowych. Podobnie jak rzecznicy, sprawuje swoją funkcję poprzez swoje biuro i co rok składa On Sejmowi sprawozdanie ze swojej działalności. Inspektor kontroluje władze publiczne w zakresie pozyskiwania informacji o obywatelach, które określa ustawa.

Do zadań Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych należy:

1.kontrola zgodności przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych osobowych

2.wydawanie decyzji i rozpatrywanie skarg w sprawach wykonywania przepisów o ochronie danych osobowych.

3.przeprowadzenie rejestru zbiorów danych oraz udzielenie informacji o zarejestrowanych zbiorach.

 

Państwowa Inspekcja Pracy-

jest jednostką kontroli i nadzoru przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów BHP

Do zakresu Pip należy nadzór i kontrola przestrzegania prawa pracy przez zakłady pracy, w szczególności ochrony praw kobiet, zatrudniania młodocianych i niepełnosprawnych, przestrzegania przepisów BHP. Opiniuje ona również projekty aktów prawnych dotyczących prawa pracy oraz inicjuje prace w tej dziedzinie. Do inspekcji pracy należy także ściganie wykroczeń przeciwko prawom pracownika określonym w kodeksie pracy, a także innych wykroczeń związanych z wykonywaniem pracy zarobkowej.

 

 

 

 

Kontrola zewnętrzna – 2.Parlamentarna

 

Kontrola parlamentarna-  Zasadnicza jej treść sprowadza się do prawa żądania informacji i prawa żądania wysłuchania. Ma ona na celu ustalenie stanu faktycznego, dotyczącego funkcjonowania rządu, ministrów i podległych mu organów . Kontrolę tę sprawuje niższa izba- Sejm, art. 95 ust. 2

Konstytucji mówi

                            „Sejm sprawuje kontrolę nad działalnością Rady Ministrów w zakresie określonym przepisami konstytucji i ustaw” ,

                            również mówi o tym art. 154 Konstytucji

                                                                        art. 158 Konstytucji

                                                                        art. 159 Konstytucji

 

Trybunał Stanu

Trybunał Stanu- jest konstytucyjnym organem władzy sądowniczej ustanowionym do realizowania odpowiedzialności konstytucyjnej określonych osób zajmujących najwyższe stanowiska w państwie.

 

Trybunał Stanu kontroluje w sprawach czynności prawnych gdy:

-czyn polega na naruszeniu Konstytucji lub ustawy

-popełnianie czynu związane jest z wykonywanym urzędem jest niezgodny z prawem

 

Kontrola zewnętrzna, Państwowa –
1. Sądowa

     Sprawowana przez:

              • sądy powszechne cywilne

              •Sądy ubezpieczeń społecznych

              • Sąd antymonopolowy

              • Sądy administracyjne

 

Trybunał Konstytucyjny – kontroluje zgodność ustaw umów międzynarodowych z Konstytucją oraz ustaw z umowami międzynarodowymi ( art. 2 ust. 1 pkt. 3  ustawy o Trybunale Konstytucyjnym

NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY

Kontrola sądowa- jest to tradycyjna forma kontroli zagwarantowana z prawem działania administracji w jej stosunku z obywatelami.

Naczelny Sąd Administracyjny  jest II stopniowym odwołaniem od postępowania sądowo-administracyjnego , który w głównej mierze rozpoznaje środki odwoławcze od orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych, stosownie do przepisów prawnych.

Kontrola wykonywana przez inne organy państwowe:

Prezydent RP - uprawnienia kontrolne Prezydenta wiążą się z jego funkcjami określonymi w Konstytucji RP i w ustawach szczególnych oraz jego pozycją w systemie organów państwowych np. prawo zwoływania Rady Gabinetowej art. 141 Konstytucji, prawo składania wniosku wstępnego o pociągnięciu do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu członków Rady Ministrów, kierowników urzędów centralnych i innych osób

KONTROLA   NIEPAŃSTWOWA

• Jest to kontrola administracji publicznej  sprawowana przez osoby fizyczne i organizacje społeczne –   kontrola  społeczna , obywatelska .

• W najszerszym znaczeniu kontrola opinii publicznej, kontrola prasy, związki zawodowe

• Z taką kontrolą mamy do czynienia także wtedy, gdy obywatel zauważy nieprawidłowość w działaniu administracji art.221 KPA

Kontrola wewnątrz-administracyjna

• Kontrola resortowa:

        ® Kontrola instancyjna

 

• Kontrola międzyresortowa:

• O pełnym zakresie międzyresortowym:

    ® Kontrola skarbowa

    ® Państwowa Inspekcja Sanitarna

    ® Inspekcja Ochrony Środowiska

    ® Inspekcja Handlowa

• O ograniczonym zakresie to:

    ® Inspekcja Weterynaryjna

    ® Inspekcja Farmaceutyczna

    ® Inspekcja Celna

    ® Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa

 

Prokurator

Kontrola prokuratorska – Podstawowa płaszczyzna realizowania się kontroli prokuratorskiej w odniesieniu do administracji to występowanie prokuratora w postępowaniu administracyjnym. W świetle przepisów prokurator może zwrócić się do właściwego organu administracji o wszczęcie postępowania w celu usunięcia stanu niezgodnego z prawem oraz ma prawo do udziału w każdym stadium postępowania w celu zapewnienia, aby postępowanie i rozstrzygnięcie sprawy  było zgodne z prawem.  Prokurator może wziąć w każdym toczącym się postępowaniu, a także wnieść skargę, skarge kasacyjną, zażalenie oraz skargę o wznowienie postępowania, jeżeli według jego oceny wymagają tego ochrona praworządności lub praw człowieka i obywatela

 

Regionalna Izba Obrachunkowa

W przypadku samorządu województwa, nadzór nad jego działalnością sprawują Prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych- Regionalna Izba Obrachunkowa, który jest państwowym organem nadzoru i kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych jednostek samorządu terytorialnego, związków między-gminnych, stowarzyszeń gmin oraz stowarzyszeń gmin i powiatów, związków i stowarzyszeń powiatów, samorządowych jednostek organizacyjnych. Na podstawie wyników kontroli izba kieruje do konkretnej jednostki wystąpienie pokontrolne.

 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta

Centralny organ administracji państwowej służący do przeciwdziałania praktykom monopolistycznym w kraju i zlecania organom kontroli państwowej dokonywania badań

przestrzegania praw konsumenta, jak również do nadzorowania pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom.  

 

 

Kierownictwo w Administracji :
Rola kierownika
 

ISTOTA KIEROWNICTWA W ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

W każdej celowej j a tym bardziej w strukturze organizacyjnej aparatu administracji publicznej, istnieje zróżnicowany układ wewnętrzny. Prowadzi do powstania określonej hierarchii organizacyjnej i tworzenia się więzi zależności pozwala nam wyodrębnić stanowiska kierownicze i nadrzędne oraz stanowiska od nich zależne. Według ustawy z dnia 18.IX.1982 kierownik dysponuje określonymi uprawnieniami np.: może w określonych warunkach zawiesić w pełnieniu obowiązków służbowych podległych urzędników itp. Według H. Fayola jako funkcje kierownicze wymienia się takie zadania jak: planowanie, organizowanie, pobudzanie do działania, kontrole czy koordynacje. Jednak istota kierownictwa sprawowanego np.: przez kierownika sekretariatu lub ministra będzie rodzajowo różna. Jednak na potrzeby struktury aparatu administracji publicznej należy wskazać na kryteria wynikające z zależności służbowej oraz na to czy osobie dysponującej kompetencjami nadrzędności podporządkowany jest pewny zespół pracowników. Niekiedy dla wyróżnienia stanowisk kierowniczych aparat administracji publicznej posługuje się kryteriami formalnymi, używając w nazwie określenia naczelnik, dyrektor itp. Jednak i to kryterium może być mylne pod uwagę weźmiemy np.: kierownika komórki jednoosobowej.

 

Zadania kierownika w Administracji

Współdziałanie

Planowanie

Koordynacja

Kontrola

 

PLANOWANIE DZIAŁALNOŚCI W ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Pojęcie planowania(prognozowania) odgrywa szczególną rolę w administracji publicznej. Należy odróżnić planowanie w sferze „zewnętrznej” i „wewnętrznej”. W sferze zewnętrznej gdy dotyczyć ona może jednostki, planowanie winno być przewidziane ustawą. W sferze wewnętrznej wystarczy ogólna norma kompetencyjna. Jest to po prostu działaniem racjonalnym każdego kierownika. Samo planowanie jest procesem złożonym. Pierwszym etapem procesu działania jest ustalenie celu, do którego zmierzamy. Z kolei należy ustalić przesłanki planistyczne. Są one różne: a)przesłanki, których nie da się kontrolować i które są niezależne od wpływu planującego, b)przesłanki, które częściowo dadzą się kontrolować i wreszcie,  przesłanki zupełnie zależne od planującego. Innym etapem procesu planowania jest przebadanie wszystkich możliwych kierunków działania i ich ocen. Potem dopiero następuje wybór kierunków działania. Końcowym etapem w procesie planowania jest ustalenie planów pochodnych w stosunku do planów głównych tj. ustalenie planów zabezpieczających wykonanie poszczególnych elementów planu głównego.
 

 

WSPÓŁDZIAŁANIE I KOORDYNACJA W ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

 

Współdziałania: między podmiotem administracji publicznej uzasadniają różne względy. Potrzeba współdziałania wynika z zasad racjonalnej organizacji pracy. Brak jej godzi w spójność aparatu administracji. Pewne jednostki organizacyjne mają wspólne lub podobne cele i większe efekty w zakresie ich realizacji osiągną, gdy będą ze sobą współdziałały i udzielały wzajemnej pomocy. Niejednokrotnie zdarza się, że określonych zadań nie może wykonać jedna jednostka z uwagi na naturę tych zadań( np.: współdziałanie aparatu administracji z organem politycznym w przygotowaniu akcji wyborczej do samorządu), często przemawiają wspólne cele ekonomiczne i inne( np.: budowa drogi łączącej siedziby sąsiadujących ze sobą gmin)

 

Koordynacje: pojmuje się jako harmonizowanie działań różnych jednostek, czy zespołów jednostek dla osiągnięcia określonego celu: chodzi o usunięcie powstałych rozbieżności i zapobieganie im na przyszłość oraz usuwanie niepotrzebnego podwajania działań. Koordynacja powinna się łączyć z istnieniem planu. Poza tym koordynacja zakłada istnienie pewnej nie równorzędności podmiotów, nadrzędnego stanowiska podmiotu koordynacyjnego i podległości podmiotów koordynowanych.
Mamy wiele postaci koordynacji:
(terytorium) koordynacja terenowa i w skali państwa
(kryterium organizacyjne) koordynacja wewnętrzna i zewnętrzna
(struktura szczeblowa) koordynacja pozioma i pionowa

 

 

POJĘCIE I RODZAJE KONTROLI NAD ADMINISTRACJĄ PUBLICZNĄ.

 

Problem kontroli w administracji publicznej występuje w dwóch układach: z jednej chodzi o kontrole w administracji publicznej przez inne podmioty, a z drugiej o kontrolę sprawowaną przez samą administrację publiczną nad innymi podmiotami. Teoretycy naukowi organizacji pracy ujmują kontrolę jako niezbędny element funkcji kierowania, zarządzania, administrowania czy sprawowania władzy. Kontrola w tym ujęciu służy kierownictwu do sprawdzania, czy podległy aparat administracyjny należycie wykonuje swoje zadania, pozwala na wykrywanie nieprawidłowości, ich usuwanie i służy zapobieganiu niekorzystnym zjawiskom

 

 

PRZEDMIOT I KRYTERIA KONTROLI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.

 

Przedmiot kontroli i kryteria kontroli administracji mogą być rozmaite. Organ kontrolujący może badać całą działalność kontrolowanej jednostki( np.: kontrola NIK). Niekiedy funkcja organu kontroli ogranicza się do badania pewnego wycinka działania aparatu administracyjnego. Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej badają właśnie tylko zagadnienia sanitarne, PIH bada tylko zagadnienia związane z handlem. Możemy np.: tylko badać legalność tj. zgodności z prawem działania administracji( np.; prokurator).

 

 

Planowanie wewnętrzne
w administracji
publicznej

 

Planowanie

Ma na celu zaspokajanie potrzeb społecznych

Jest koniecznym elementem racjonalnego działania administracji

Pozwala przewidzieć określone skutki w przyszłości

 

Planowanie  Jest to proces decyzyjny

 

Plan   Jest efektem procesu oraz instrumentem integracji decyzji indywidualnych. Jest on pierwsza faza działania administracji po wykonaniu i kontroli

 

Rodzaje Planów

Wyróżniamy dwa rodzaje planowania:

         Planowanie w sferze wewnętrznej

         Planowanie w sferze zewnętrznej

 

• Planowanie wewnętrzne

     obejmuje planowanie zasob...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin