Dmc naczepy.pdf

(4515 KB) Pobierz
278061770 UNPDF
Badania techniczne
Dmc naczepy
Od pewnego czasu narasta problem związany
z badaniami technicznymi naczep. Definiując
dokładniej zagadnienie należy stwierdzić,
że będzie ono dotyczyło dopuszczalnej masy
całkowitej tych pojazdów.
3) pojazdów członowych mających 5 lub 6 osi:
a) dwuosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa - 40 t
b) trzyosiowy ciągnik siodłowy i dwu- lub trzyosiowa na-
czepa - 40 ton
c) trzyosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa prze-
wożąca 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowa-
nym - 44 tony
4) zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się z
dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przy-
czepy - 36 ton
5) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z
dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy, je-
żeli odległość pomiędzy osiami naczepy:
a) wynosi co najmniej 1,3 m, ale nie więcej niż 1,8 m - 36 t
b) jest większa niż 1,8 m - 36 ton + 2 tony tolerancji, jeżeli
oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawiesze-
nie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w §5c”
§5.1. Nacisk osi nie może przekraczać w przypadku:
1) pojedynczej osi nienapędowej - 10 ton
2) podwójnej osi przyczep i naczep, przy odległości (d)
między osiami składowymi:
a) mniej niż 1 m (d < 1,0) - 11 ton
b) pomiędzy 1,0 m a 1,3 m (1,0 Ł d < 1,3) - 16 ton
c) pomiędzy 1,3 m a 1,8 m (1,3 Ł d < 1,8) - 18 ton
d) 1,8 m lub więcej (1,8 Ł d) - 20 ton
3) potrójnej osi przyczep i naczep, przy odległości (d) mię-
dzy osiami składowymi:
a) 1,3 m i mniej niż 1,3 m (d Ł 1,3) - 21 ton
b) pomiędzy 1,3 m a 1,4 m (1,3 < d Ł 1,4) - 24 tony
4) pojedynczej osi napędowej:
a) pojazdów, o których mowa w §3 ust. 1 pkt. 2 i 3 - 11,5 t
b) pojazdów, których mowa w §3 ust. 1 pkt. 4, 5, 6, 7, 8 i 9
- 11,5 tony
5) podwójnej osi napędowej, przy odległości (d) między
osiami składowymi:
W trakcie pierwszego badania technicznego diagnosta ma
obowiązek wypełnić dokument identyikacyjny pojazdu, w
którym należy wpisać zarówno masy konstrukcyjne, jak i ad-
ministracyjne.
Proponuję zacząć od deinicji. W ustawie „Prawo o ruchu
drogowym” (DzU z 2005 r. nr 108 poz. 908 z późn. zm,) znaj-
dziemy interesujące nas zapisy:
„Art. 2. pkt 50: „przyczepa” - pojazd bez silnika, przysto-
sowany do łączenia z innym pojazdem.
Art. 2. pkt 52: „naczepa” - przyczepa, której część spoczy-
wa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd.”
Proszę zwrócić uwagę na określenie „i obciąża ten pojazd”,
co będzie miało znaczenie przy wnioskach końcowych.
Rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie wa-
runków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędne-
go wyposażenia (DzU z 2003 r. nr 32 poz. 262 z późn. zm.)
precyzuje wymagania odnoszące się do maksymalnych naci-
sków na osie pojazdu i dopuszczalnej masy całkowitej.
Poniżej przytoczę te określenia prawne w kolejności zapi-
sów:
„§3.1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeże-
niem ust. 2-13, nie może przekraczać w przypadku:
2) zespołu pojazdów mających 5 lub 6 osi:
a) dwuosiowy pojazd samochodowy i trzyosiowa przycze-
pa - 40 ton
b) trzyosiowy pojazd samochodowy i dwuosiowa przy-
czepa - 40 ton
SERWIS MOTORYZACYJNY 3/2008
41
Sylwester Murawski
278061770.001.png
Badania techniczne
a) mniej niż 1 m (d < 1,0) - 11,5 t
b) pomiędzy 1,0 m a 1,3 m (1,0 Łd < 1,3) - 16 t
c) pomiędzy 1,3 m a 1,8 m (1,3 Łd < 1,8) - 18 t albo 19 t,
jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i za-
wieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa
w §5c, albo, jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona
w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi
nie przekracza 9,5 tony.
2. W przypadku pojazdu uczestniczącego w ruchu drogo-
wym podstawą sprawdzenia wymagań, o których mowa w
ust. 1, są wartości rzeczywiste.
§57.3. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu członowego
lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy,
zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 13 marca
2003 r. może wynosić 42 tony.”
Zespół pojazdów
Pojazd członowy
Nie możemy w odniesieniu do naczepy stosować dmc po-
jazdu członowego, bo ciągnik siodłowy przestanie istnieć ja-
ko składowa.
Nie możemy zastosować dmc przyczepy, bo to całkowicie
różny pojazd niż naczepa. Przyczepę holuje pojazd ciężaro-
wy, który również przewozi ładunek na swojej skrzyni. Jeżeli
jednak pomimo wszystko chcielibyśmy użyć dmc przyczepy
do określenia dmc naczepy, to wartości przewożonej masy
towarowej przez naczepę stają się po prostu śmieszne.
Posłużmy się przykładem. Stosujemy dmc przyczepy trzy-
osiowej do naczepy trzyosiowej.
Zgodnie z zapisami wartość dmc naczepy wyniesie 24 to-
ny. Średnia masa ciągnika siodłowego - to 7,5 tony.
Zsumowanie tych dwu wartości daje nam wynik 31,5 tony.
Jeżeli od dmc pojazdu członowego odejmiemy jego masę
własną, to ładowność naczepy wyniesie ok. 8 ton. To jest
wartość nie do przyjęcia. Gdzie te 40 lub 44 tony pojazdu
członowego?
Co więc robić? Może spróbować sumowania nacisków na
osie? Co wtedy z umowną zmienną ciągnikową? Jest to war-
tość uzależniona od nacisku na siodło limitowanego kon-
strukcją, a ciągnik może być przez właściciela dowolnie
zmieniany.
Mamy problem, ponieważ wydziały komunikacji w Polsce
żądają wpisu w dokumencie identyikacyjnym pojazdu ad-
ministracyjnej dopuszczalnej masy całkowitej naczepy.
Moim zdaniem, możemy mówić tylko o dopuszczalnej ma-
sie całkowitej pojazdu członowego i dopuszczalnych admini-
stracyjnych naciskach na osie. Może mylę się, ale w takim ra-
zie proszę o racjonalne argumenty prawne i techniczne.
Z analizy powyższych zapisów prawnych wynika, że nie
ma w nich stwierdzenia określającego dopuszczalną masę
całkowitą naczepy. Jest natomiast jednoznaczne określenie
dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego uzależ-
nione od jego koniguracji.
Przypominam, że naczepa obciąża siodło ciągnika siodło-
wego, co limituje w sposób bezpośredni masę zestawu.
Jeśli chcemy określić dopuszczalną masę całkowitą (dmc)
naczepy, to obciążenie siodła ciągnika jest niewiadomą uza-
leżnioną od użytkownika. Nikt bowiem nie może wymagać
od irmy transportowej używania jednego konkretnego cią-
gnika siodłowego i przypisania do niego jednej naczepy.
Będzie to więc wartość zmienna, uzależniona od konstrukcji
ciągnika i dopuszczalnych obciążeń siodła.
Wobec powyższego właściwe i słuszne jest określenie dmc
pojazdu członowego w dowodzie rejestracyjnym ciągnika
siodłowego i taki obowiązek prawny istnieje.
Jak więc określić dmc naczepy?
Moim zdaniem jest to próba skazana na porażkę, ze względu
na rzeczywiste i racjonalne przesłanki techniczno-prawne.
Ta sprawa musi być jednoznacznie wyjaśniona, a moją ro-
lą jest zainicjowanie dyskusji na ten temat. S
42
SERWIS MOTORYZACYJNY 3/2008
278061770.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin