Sprawdzanie elementow nosnych.pdf

(4793 KB) Pobierz
278069291 UNPDF
Sprawdzanie elementów nośnych
Badania techniczne
podwozi i nadwozi
Sylwester Murawski
1
Każdy pojazd zgłoszony do badania
technicznego w stacji kontroli pojazdów podlega
ocenie obejmującej elementy nośne konstrukcji.
Ich wpływ na bezpieczeństwo użytkowania
pojazdu jest bezsporny.
wozie samonośne, umożliwiające - bez użycia ciężkiej ramy
- zamontowanie do niego wszystkich podstawowych podze-
społów pojazdu. Nadwozie takie ma wyraźny podział na
konstrukcję nośną wykonaną z kształtowników i płaty two-
rzące jego ściany.
Współczesny samochód osobowy musi zapewniać maksi-
mum bezpieczeństwa kierowcy i pasażerom w momencie
kolizji drogowej. Bezpieczeństwo to jest zapewnione przez
stworzenie strefy bezpieczeństwa, nazywanej też strefą prze-
życia. Taka swoista kapsuła ratunkowa powstaje przez odpo-
wiednie zaprojektowanie elementów nadwozia samonośne-
go i jest tworzona przez podłużnice przednie, przegrodę czo-
łową, progi i podciągi, wzmocnienia podłogowe, słupki
drzwi, wzmocnienia dachu, przegrodę tylną i podłużnice
tylne.
Odpowiednie skorelowanie parametrów wytrzymałościo-
wych i stworzenie kontrolowanych stref zgniotu prowadzi
do wypchnięcia ku górze przestrzeni pasażerskiej.
Lata eksploatacji pojazdu narażają elementy odpowie-
dzialne za bezpieczeństwo na osłabienia lub odkształcenia,
czy to na skutek procesów korozyjnych, czy mechanicznych
powstałych w trakcie kolizji.
Jakie kryteria oceny musi przyjąć diagnosta w trakcie ba-
dania technicznego, kiedy sprawdza elementy ramy lub nad-
wozia samonośnego?
Podstawowym aktem prawnym, którego zapisy dotyczą
interesującego nas zakresu badania jest ustawa „Prawo o ru-
W początkach motoryzacji jedynym nośnikiem konstruk-
cji pojazdu była rama. Do niej mocowano zasadnicze ele-
menty pojazdu, takie jak: układ przeniesienia napędu, silnik,
nadwozie czy układ kierowniczy. Ramy - ze względu na ich
budowę - możemy podzielić na:
t centralną - jej podstawowym elementem jest podłużni-
ca o przekroju rurowym lub skrzynkowym; do tego central-
nego elementu przyspawane są poprzeczki i wsporniki
t podłużnicową - składająca się z dwóch podłużnic, naj-
częściej o przekroju ceowym, połączonych poprzeczkami
t krzyżową - to dwie podłużnice skrzyżowane ze sobą lub
do siebie zbliżone; jej rozwidlone końce są łączone wzmoc-
nionymi poprzeczkami
t kratownicową - jest wykonana z kształtowników lub rur
tworzących kratownicę
Rama jest doskonałym rozwiązaniem, jeśli chodzi o ele-
ment nośny w przypadku samochodów ciężarowych.
Dla samochodów osobowych konstruktorzy opracowali
inne rozwiązanie, które zmniejsza masę samochodu, jest tań-
sze i upraszcza proces produkcji przy montażu. Jest to nad-
SERWIS MOTORYZACYJNY 2/2008
35
278069291.001.png
Badania techniczne
chu drogowym” (DzU z 2005 r. nr 108, z późn. zm.), gdzie w
dziale III rozdz. 1 art. 66 ust. 1 pkt 1 podano:
„ Art. 66
1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany,
wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub
innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu
na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;”
Osłabienie konstrukcji nośnej ramy lub nadwozia wpływa
w sposób bezpośredni na bezpieczeństwo osób jadących sa-
mochodem i innych użytkowników ruchu (rys. 2).
Szczegółowe zapisy prawne zawarte w rozporządzeniu
ministra infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie
zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych po-
jazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych
badaniach (DzU z 2003 r. nr 227, poz. 2250 z późn. zm.) zał.
nr 1 stanowią:
t poz. 8.1.2. - pojazd nie spełnia warunków technicznych
odnośnie nadwozia, jeśli występują:
- rozstawu kół i osi
- zwisów, tylnego i przedniego”
t poz. 11.7.2. - odnosząca się do stanu technicznego głów-
nych węzłów nadwozia lub elementów ramy, gdzie za nie
spełniający wymagań technicznych uznany zostaje:
„1. Zły stan techniczny (np. korozja) lub wadliwy montaż,
naprawa głównych węzłów nadwozia lub elementów ramy,
zwłaszcza stanowiących bazę do mocowania zawieszenia
lub zespołów sterowania pojazdem (mechanizm kierowni-
czy, pompa hamulcowa i inne)”.
Mamy więc przegląd przepisów prawnych dotyczących
interesującego nas zagadnienia. Zastanówmy się, jak je prze-
łożyć na praktykę badań technicznych.
Diagnosta musi zwracać szczególną uwagę na proile za-
mknięte pełniące rolę elementów nośnych nadwozia. Należy
zwrócić uwagę na fakt ukrytej wewnątrz proilu korozji. Jeśli
zauważymy jej zewnętrzne oznaki w postaci ognisk korozyj-
nych, to możemy mieć pewność, że proces ten wewnątrz
proilu przybrał już znaczące rozmiary i nastąpiło osłabienie
konstrukcji. Stąd metodyka badania zalecająca używanie do
kontroli małego młotka.
Zlekceważenie osłabienia wytrzymałościowego elemen-
tów nośnych niesie za sobą konkretną odpowiedzialność
diagnosty. Trudno będzie wytłumaczyć wystąpienie znisz-
czeń konstrukcji nośnej w wyniku korozji w niedługim cza-
sie od badania w stacji kontroli. Konsekwencje katastrofy
drogowej i ewentualnego uszczerbku zdrowia kierowcy lub
pasażera pojazdu, w wyniku zachwiania założonych para-
metrów bezpieczeństwa, spadną na diagnostę.
Stacja kontroli nie sprawdza i nie odnosi się do estetyki
pojazdu. Nie jest ważne, czy elementy pojazdu mają różną
barwę (wstawiono błotnik z lakierem podkładowym - pojazd
jest przed lakierowaniem). Mniej ważna jest również korozja
takich elementów, jak płat drzwi czy błotnik (rys. 3), chyba
że ognisko korozji jest otwarte i zagraża bezpieczeństwu pie-
szego przy kolizji przez powstanie ostrych krawędzi (rys. 1).
W odniesieniu do napraw ramy zapisy prawne są jedno-
znaczne i nie dopuszczają do spawania węzłów konstrukcyj-
nych. Zresztą każdy doświadczony mechanik wie, że tech-
nologie napraw nie uwzględniają takiej ingerencji.
Przypomnę, że spawanie obniża w miejscu położenia spoiny
wytrzymałość elementu. S
2
„1. Uszkodzenia korozyjne osłabiające w istotny sposób
konstrukcję nośną pojazdu.
2. Uszkodzenia lub skorodowanie części mogących ulec
oderwaniu.
3. Uszkodzenia umożliwiające dostanie się spalin do wnę-
trza pojazdu.
4. Uszkodzenia zwiększające ryzyko uwięzienia pasaże-
rów lub poranienia przechodniów w razie wypadku.
5. Brak zabezpieczenia pokrywy przedniej przed samo-
czynnym otwarciem.”
t poz. 11.7.1. - mówiąca o dodatkowej kontroli nadwozia/
podwozia (ramy) w odniesieniu do głównych wymiarów nad-
wozia/podwozia (ramy), jako bazy dla układu jezdnego, w któ-
rej uznaje się za nie spełniający wymagań technicznych po-
jazd, w którym wystąpi:
„1. Istotna niezgodność podstawowych wymiarów nadwo-
zia/podwozia (ramy), jako bazy dla układu jezdnego, z wymaga-
niami podawanymi przez producenta pojazdu, a zwłaszcza:
3
36
SERWIS MOTORYZACYJNY 2/2008
278069291.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin