Międzynarodowy rynek usług hotelarskich
Można przyjąć, że łańcuchem (siecią hotelowa) powinno być przedsiębiorstwo wielohotelowe,
w którym klient ma do czynienia z takim samym produktem pod każdym względem
(wystrój, obsługa, kolorystyka, zakres usług, standard, sposób świadczenia usługi,.......),
niezależnie od lokalizacji.
System – pojęcie nadrzędne – charakteryzujące funkcjonowanie przedsiębiorstwa hotelarskiego,
które składa się z różnych sieci hotelowych
lub
też hoteli o różnej specyfice, których nie da się ujednolicić i stworzyć z nich jednego standardowego produktu hotelowego.
Hotele te mogą różnić się od siebie w zakresie dopuszczalnym przez gestora.
Łańcuch hotelowy jest to zespół obiektów hotelowych kierowanych przez wspólny centralny zarząd, prowadzący określoną, wspólną politykę ekonomiczną
i politykę zakwaterowania, utrzymujący wyrównany i w miarę jednolity standard i zakres usług w podległych hotelach oraz mający własny system rezerwacji miejsc noclegowych, obejmujący wszystkie jednostki organizacyjne
Łańcuch hoteli jest to zespół hoteli posługujący się tą samą nazwą i znakiem oraz mający określone wspólne cechy użytkowe.
Elementy charakteryzujące łańcuch hotelowy
l wspólny zarząd dla wszystkich hoteli należących do łańcucha,
l jednolity standard usług hotelowych i gastronomicznych,
l stosowanie tej samej generacji sprzętu i programów komputerowych,
l jednolity system finansowo-księgowy,
l jednolity standard zabezpieczenia przeciwpożarowego,
l zunifikowany znak firmowy,
l jednolity zakres usług we wszystkich hotelach łańcucha danego rodzaju,
Łańcuch hotelowy - dodatkowe cechy
l jednolity system organizacyjny we wszystkich podległych jednostkach (jednolita struktura organizacyjna),
l ujednolicona dokumentacja eksploatacyjna,
l ujednolicony zakres usług oraz system obsługi gości,
l własny system rezerwacji,
l jednolity system komputerowy we wszyskich obiektach,
l jednolitość warunków lokalizacyjnych,
l ujednolicony standard obiektu oraz jego wyposażenia noclegowego i gastronomicznego,
l własny system koncesyjny,
l zunifikowany emblemat hoteli.
Strategia korporacji z punktu widzenia ekonomicznego
l osiągnięcie korzyści w skali – centarlizacja niektórych działań,
l zwiększenie zasobów środków własnych,
l zaciąganie kredytów na korzystnych warunkach.
Czynniki rozwoju
l globalizacja poprzez rozszerzenie działalności zarówno w aspekcie geograficznym jak i pod względem obsługiwanych segmentów,
l koncentaracja działań na wybranym rynku krajowym lub regionalnym,
l zajęcie precyzyjnie określonej niszy na danym rynku
Przesłanki powstania i funkcjonowania MSH
l dynamiczny rozwój ruchu turystycznego oraz turystyki masowej,
l wzrost i zróżnicowanie wymagań gości hotelowych,
l coraz większa konkurencja na rynku usług hotelarskich,
l atrakcyjność inwestycji w działalności obiektów hotelarskich,
l koncentracja i korzyści płynące z rozszerzonej skali działalności,
l postępująca globalizacja,
l większe korzyści ekonomiczne,
l dominacja na rynku hotelarskim ponadnarodowych przesiębiorstw.
Metody rozszerzenia bazy noclegowej
franchising – metoda prowadzenia działalności gospodarczej, w której firma sprzedaje innej firmie prawo dystrybucji swoich produktów lub usług.
l franchinsingodawca przekazuje prawo do sprzedaży usług zgodnie z technologią produkcji (procesu świadczenia uslugi) i technikami marketingu,
l franchisingobiorca przekazuje opłatę wstępną oraz prowizję od sprzedaży brutto wynoszącą od 2-8%.
Korzyści osiągane przez hotele z przynależnosci do MSH
l łatwiejsze przciwstawienie się konkurencji,
l efektywniejsze wykorzystanie bazy noclegowej – generuje większe przychody i zyski,
l ze względu na skalę działalności istnieje możliwość wyrównania przejściowych strat powstałych w określonych regionach lub krajach,
l większe organizacje są odporniejsze na przejściowe trudności,
l globalny marketing jest skuteczniejszy,
l łatwiej jest prowadzić racjonalną gospodarkę.
Metody działania MSH
l łączenie interesów gości hotelowych i systemów,
l wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technicznych i organizacyjnych,
l dywersyfikacja zakresu i standardu usług, specjalizacja w obsłudze poszczególnych segmentów rynku docelowego,
l stosowanie zróżnicowanych form powiązania z hotelami,
l dbałość o wysoki i stabilny poziom usług,
l staranność w doborze pracowników i ich ustawiczne szkolenie,
l koncentracja poprzez łączenie się w grupy w celu wzmocnienia pozycji na rynku,
l dostosowanie struktur do aktualnych warunków działania,
l budowa wyspecjalizowanych marek w ramach systemów,
l wykorzystanie elektronicznych systemow rezerwacji jako instrumentu promocji, akwizycji, sprzedaży, rozpoznania potrzeb gości, informacji o konkurencji, tworzenie bazy danych o klientach,
l szybka reakcja na potrzeby gości,
l premiowanie stałych gości,
l wychodzenie poza typową działalnosc hotelarską – kasyna, biura podrózy, transport, nieruchomości
l racjonalne przesłanki przy wyborze lokalizacji obiektów hotelowych, staranność w projektowaniu rozwiązań funkcjonalnych,
l kształtowanie programow użykowych hoteli z myślą o potrzebach gości, a jednocześnie tworzenie załodze odpowiednich warunków pracy,
l ujednolicenie w ramch jednolitych marek rozwiązań funkcjonalnych i programowych oraz standardów wyposażenia i obsługi a także dokumentacji,
d_julianka