H1.doc

(46 KB) Pobierz

Międzynarodowy rynek usług hotelarskich

 

 

 

Można przyjąć, że łańcuchem (siecią hotelowa) powinno być  przedsiębiorstwo wielohotelowe,

w którym klient ma do czynienia z takim samym produktem pod każdym względem

(wystrój, obsługa, kolorystyka, zakres usług, standard, sposób świadczenia usługi,.......),

niezależnie od lokalizacji.

 

System – pojęcie nadrzędne – charakteryzujące funkcjonowanie przedsiębiorstwa hotelarskiego,

które składa się z różnych sieci hotelowych

lub

też hoteli o różnej specyfice, których nie da się ujednolicić i stworzyć z nich jednego standardowego produktu hotelowego.

Hotele te mogą różnić się od siebie w zakresie dopuszczalnym przez gestora.

 

Łańcuch hotelowy jest to zespół obiektów hotelowych kierowanych przez wspólny centralny zarząd, prowadzący określoną, wspólną politykę ekonomiczną

i politykę zakwaterowania, utrzymujący wyrównany i w miarę jednolity standard i zakres usług w podległych hotelach oraz mający własny system rezerwacji miejsc noclegowych, obejmujący wszystkie jednostki organizacyjne

 

Łańcuch hoteli jest to zespół hoteli posługujący się tą samą nazwą i znakiem oraz mający określone wspólne cechy użytkowe.

 

Elementy charakteryzujące łańcuch hotelowy

 

l       wspólny zarząd dla wszystkich hoteli należących do łańcucha,

l        jednolity standard usług hotelowych i gastronomicznych,

l        stosowanie tej samej generacji sprzętu i programów komputerowych,

l        jednolity system finansowo-księgowy,

l        jednolity standard zabezpieczenia przeciwpożarowego,

l        zunifikowany znak firmowy,

l        jednolity zakres usług we wszystkich hotelach łańcucha danego rodzaju,

 

Łańcuch hotelowy - dodatkowe cechy

 

l       jednolity system organizacyjny we wszystkich podległych jednostkach (jednolita struktura organizacyjna),

l        ujednolicona dokumentacja eksploatacyjna,

l        ujednolicony zakres usług oraz system obsługi gości,

l        własny system rezerwacji,

l        jednolity system komputerowy we wszyskich obiektach,

l        jednolitość warunków lokalizacyjnych,

l        ujednolicony standard obiektu oraz jego wyposażenia noclegowego i gastronomicznego,

l        własny system koncesyjny,

l        zunifikowany emblemat hoteli.

 

Strategia korporacji z punktu widzenia ekonomicznego

l       osiągnięcie korzyści w skali – centarlizacja niektórych działań,

l        zwiększenie zasobów środków własnych,

l        zaciąganie kredytów na korzystnych warunkach.

 

Czynniki rozwoju

l       globalizacja poprzez rozszerzenie działalności zarówno w aspekcie geograficznym jak i pod względem obsługiwanych segmentów,

l        koncentaracja działań na wybranym rynku krajowym lub regionalnym,

l        zajęcie precyzyjnie określonej niszy na danym rynku

 

Przesłanki powstania i funkcjonowania MSH

l       dynamiczny rozwój ruchu turystycznego oraz turystyki masowej,

l        wzrost i zróżnicowanie wymagań gości hotelowych,

l        coraz większa konkurencja na rynku usług hotelarskich,

l        atrakcyjność inwestycji w działalności obiektów hotelarskich,

l        koncentracja i korzyści płynące z rozszerzonej skali działalności,

l        postępująca globalizacja,

l        większe korzyści ekonomiczne,

l        dominacja na rynku hotelarskim ponadnarodowych przesiębiorstw.

 

Metody rozszerzenia bazy noclegowej

 

franchising – metoda prowadzenia działalności gospodarczej, w której firma sprzedaje innej firmie prawo dystrybucji swoich produktów lub usług.

 

l        franchinsingodawca przekazuje prawo do sprzedaży usług zgodnie z technologią produkcji (procesu świadczenia uslugi) i technikami marketingu,

l        franchisingobiorca przekazuje opłatę wstępną oraz prowizję od sprzedaży brutto wynoszącą od 2-8%.

 

Korzyści osiągane przez hotele z przynależnosci do MSH

 

l       łatwiejsze przciwstawienie się konkurencji,

l        efektywniejsze wykorzystanie bazy noclegowej – generuje większe przychody i zyski,

l        ze względu na skalę działalności istnieje możliwość wyrównania przejściowych strat powstałych w określonych regionach lub krajach,

l        większe organizacje są odporniejsze na przejściowe trudności,

l        globalny marketing jest skuteczniejszy,

l        łatwiej jest prowadzić racjonalną gospodarkę.

 

Metody działania MSH

 

l       łączenie interesów gości hotelowych i systemów,

l        wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technicznych i organizacyjnych,

l        dywersyfikacja zakresu i standardu usług, specjalizacja w obsłudze poszczególnych segmentów rynku docelowego,

l        stosowanie zróżnicowanych form powiązania z hotelami,

l        dbałość o wysoki i stabilny poziom usług,

l        staranność w doborze pracowników i ich ustawiczne szkolenie,

l        koncentracja poprzez łączenie się w grupy w celu wzmocnienia pozycji na rynku,

l       dostosowanie struktur do aktualnych warunków działania,

l        budowa wyspecjalizowanych marek w ramach systemów,

l        wykorzystanie elektronicznych systemow rezerwacji jako instrumentu promocji, akwizycji, sprzedaży, rozpoznania potrzeb gości, informacji o konkurencji, tworzenie bazy danych o klientach,

l        szybka reakcja na potrzeby gości,

l        premiowanie stałych gości,

l        wychodzenie poza typową działalnosc hotelarską – kasyna, biura podrózy, transport, nieruchomości

l       racjonalne przesłanki przy wyborze lokalizacji obiektów hotelowych, staranność w projektowaniu rozwiązań funkcjonalnych,

l        kształtowanie programow użykowych hoteli z myślą o potrzebach gości, a jednocześnie tworzenie załodze odpowiednich warunków pracy,

l        ujednolicenie w ramch jednolitych marek rozwiązań funkcjonalnych i programowych oraz standardów wyposażenia i obsługi a także dokumentacji,

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin