intelekt.doc

(169 KB) Pobierz
Badanie aktywności intelektualnej w oparciu o zastosowanie historyjki obrazkowej

Badanie aktywności  intelektualnej  w  oparciu  o  zastosowanie  historyjki  obrazkowej.

 

       Rozwijanie  mowy  dziecka w wieku przedszkolnym  wiąże  się  ściśle  z  działaniem. Nauczyciel  mając  stały  kontakt  z  dziećmi  przysłuchując  się  ich  wypowiedziom  -  zachęca  do  pytań, do  opisywania  własnych  spostrzeżeń, wrażeń, przeżyć i w tym celu często wykorzystuje się ilustracje.

Obrazek  można wykorzysta do  sprawdzania  stopnia  rozwoju  mowy  i  myślenia  dzieci. Wyniki  tych  badań  mogą  w  pracy  z  dziećmi  służyć  dwu  zadaniom :

v     sprawdzeniu  stopnia  rozwoju  myślenia  dzieci,

v     rozwijaniu  podstawowych  procesów  myślenia  i  mowy.

 

Praca  z  obrazkiem  ma  wiele  wartości  wychowawczych  i  poznawczych.  Oto  one :

v     Obrazek  ułatwia  wyodrębnianie  przedmiotów, czynności, sytuacji  oraz  nazywanie  ich.

v     Obrazek  wpływa  na  rozwijanie  pojęć  nie  tylko  elementarnych, ale  częściowo  uogólnionych.

v     Obrazek  wdraża  do  planowej  obserwacji, rozwija  podstawowe  procesy  myślowe, jak  porównywanie, syntezę, wnioskowanie.

v     Obrazek  rozwija  wyobraźnię  przez  komponowanie  brakujących  elementów, uzupełnianie  treści  na  zasadzie  związków  przyczynowo – skutkowych.

   W  rozwoju  mowy, który  dokonuje  się  przy  okazji  pracy  z  obrazkiem  można  wyodrębnić  kilka  faz:

  1. Dziecko  wylicza  nazwy  przedmiotów, osób, przedmiotów, zwierząt, roślin, itp.. Są  to  nazwy  przyswojone  przez  dzieci.
  2. Dziecko  wymienia  nazwy  czynności  i  stanów, w  jakich  się  przedmioty, osoby  znajdują.  Na przykład dziecko  6 – letnie  dostrzega  już  coś  więcej  aniżeli  sam  przedmiot, gdyż  potrafi  określić  jego  stan  lub  sposób  zachowania  się.
  3. Dziecko  dostrzega   związki  między  przedmiotami  i  istotami, przyczyny  ich  sposobu  zachowania  się, dostrzega  całą  sytuację.

 

Dzieci  najczęściej bardzo  aktywnie  uczestniczą  w  tego  typu  zajęciach .

Podczas zajęć  można  zwrócić  uwagę  na  np. :

v     udział  w  zajęciu ( słuchanie, skupienie uwagi na przekazywanych treściach, aktywność, itp.)

v     prawidłowe  odczytywanie  treści

v     wykrywanie  związków  logicznych  ( wnioskowanie , porównywanie , synteza, analiza  )

v     wypowiedzi ( budowanie wypowiedzi ich poprawność)

v     znajomość  tematu  poruszanego  w  historyjce  (znajomość tematu- np. podsumowanie omawianych treści, dopowiadanie, nawiązanie  do  wcześniejszych wypowiedzi  )

 

 

 

 

 

 

 

 


Prosta historyjka

http://www.mis.edu.pl/index.php?nr=2004-21


Prosta historyjka

 

 

 

 

 


Prosta historyjka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Prosta historyjka

Prosta historyjka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.mis.edu.pl/index.php   historyjki pochodzą ze strony internetowej czasopisma dla dzieci „Miś”.

 

Badanie aktywności umysłowej w oparciu o  obrazek (historyjkę obrazkową).

 Tematy zajęcia................................................. ......................data......................

Imię, nazwisko dziecka........................................................................................

 Aktywność na   zajęciu

Znajomość treści

Wykrywanie  związków  logicznych

 Wypowiedzi

Uwagi.

 Np.: dziecko aktywne, zgłasza się do odpowiedzi

 Dobra.

 Potrafi ułożyć obrazki wg kolejności wydarzeń, wyjaśnić związki przyczynowo- skutkowe.

Bogate słownictwo.

Wypowiedź poprawna, zdania złożone.

 

 

Prosta historyjka

http://www.mis.edu.pl/index.php?nr=2004-09

 

 

Badanie aktywności umysłowej w oparciu o  obrazek (historyjkę obrazkową).

 Tematy zajęcia................................................. ......................data......................

 

 

Lp.

 

 

Imię nazwisko dziecka.

Aktywność na   zajęciu

Znajomość treści

 Układa obrazki wg kolejności wydarzeń.

Wypowiedzi

A

N A

D

Z

U

NU

P

NP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LITERATURA:

M. Jagodzińska: Obraz w procesach poznawania i uczenia się, WSiP, Warszawa 1981.

M. Nagajowa: Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1977.

 

Są to tylko przykładowe tabele. Pierwsza dotyczy indywidualnego badania dziecka, druga to propozycja tabeli zbiorczej w której wpisujemy tylko  + i - , przy czym A- to aktywne, NA- nieaktywne, itd.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin