Badanie aktywności intelektualnej w oparciu o zastosowanie historyjki obrazkowej.
Rozwijanie mowy dziecka w wieku przedszkolnym wiąże się ściśle z działaniem. Nauczyciel mając stały kontakt z dziećmi przysłuchując się ich wypowiedziom - zachęca do pytań, do opisywania własnych spostrzeżeń, wrażeń, przeżyć i w tym celu często wykorzystuje się ilustracje.
Obrazek można wykorzysta do sprawdzania stopnia rozwoju mowy i myślenia dzieci. Wyniki tych badań mogą w pracy z dziećmi służyć dwu zadaniom :
v sprawdzeniu stopnia rozwoju myślenia dzieci,
v rozwijaniu podstawowych procesów myślenia i mowy.
Praca z obrazkiem ma wiele wartości wychowawczych i poznawczych. Oto one :
v Obrazek ułatwia wyodrębnianie przedmiotów, czynności, sytuacji oraz nazywanie ich.
v Obrazek wpływa na rozwijanie pojęć nie tylko elementarnych, ale częściowo uogólnionych.
v Obrazek wdraża do planowej obserwacji, rozwija podstawowe procesy myślowe, jak porównywanie, syntezę, wnioskowanie.
v Obrazek rozwija wyobraźnię przez komponowanie brakujących elementów, uzupełnianie treści na zasadzie związków przyczynowo – skutkowych.
W rozwoju mowy, który dokonuje się przy okazji pracy z obrazkiem można wyodrębnić kilka faz:
Dzieci najczęściej bardzo aktywnie uczestniczą w tego typu zajęciach .
Podczas zajęć można zwrócić uwagę na np. :
v udział w zajęciu ( słuchanie, skupienie uwagi na przekazywanych treściach, aktywność, itp.)
v prawidłowe odczytywanie treści
v wykrywanie związków logicznych ( wnioskowanie , porównywanie , synteza, analiza )
v wypowiedzi ( budowanie wypowiedzi ich poprawność)
v znajomość tematu poruszanego w historyjce (znajomość tematu- np. podsumowanie omawianych treści, dopowiadanie, nawiązanie do wcześniejszych wypowiedzi )
http://www.mis.edu.pl/index.php?nr=2004-21
http://www.mis.edu.pl/index.php historyjki pochodzą ze strony internetowej czasopisma dla dzieci „Miś”.
Badanie aktywności umysłowej w oparciu o obrazek (historyjkę obrazkową).
Tematy zajęcia................................................. ......................data......................
Imię, nazwisko dziecka........................................................................................
Aktywność na zajęciu
Znajomość treści
Wykrywanie związków logicznych
Wypowiedzi
Uwagi.
Np.: dziecko aktywne, zgłasza się do odpowiedzi
Dobra.
Potrafi ułożyć obrazki wg kolejności wydarzeń, wyjaśnić związki przyczynowo- skutkowe.
Bogate słownictwo.
Wypowiedź poprawna, zdania złożone.
http://www.mis.edu.pl/index.php?nr=2004-09
Lp.
Imię nazwisko dziecka.
Układa obrazki wg kolejności wydarzeń.
A
N A
D
Z
U
NU
P
NP
LITERATURA:
M. Jagodzińska: Obraz w procesach poznawania i uczenia się, WSiP, Warszawa 1981.
M. Nagajowa: Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1977.
Są to tylko przykładowe tabele. Pierwsza dotyczy indywidualnego badania dziecka, druga to propozycja tabeli zbiorczej w której wpisujemy tylko + i - , przy czym A- to aktywne, NA- nieaktywne, itd.
agostek