PLAN DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZY
NA MIESIĄC STYCZEŃ
GRUPY V
Blok tematyczny: Zabawy zimowe.
Cel główny:
· Zachęcanie do dzielenia się zabawkami i zapraszania do wspólnej zabawy
· Rozwijanie umiejętności rozpoznawania stanów emocjonalnych innych osób
· Wzbudzanie refleksji nad własnym zachowaniem
· Rozwijanie sprawności manualnej
· Kształtowanie świadomości, że nasze zachowanie ma wpływ na nastrój innych
· Nabywanie umiejętności ubierania się odpowiednio do pogody
· Poznanie sposobów przeciwdziałania marznięciu
· Ćwiczenia poranne zestaw nr XIIwg. K. Wlaźnik
· Zabawa ruchowo: „ Na saneczkach”
· Zabawa ruchowa z elementem podskoku: Wróbelki”.
· Zabawa z orientacji w schemacie ciała – „Mróz szczypie”
· Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Mijanie”
· Ćwiczenia gimnastyczne zestaw XIII
· Zabawa ruchowa z elementem podskoku:” Spłoszone wróbelki”
· Zabawa ruchowa bieżna: „Lawina”
· Zabawa ruchowa z elementem wspinania się: „Przelot ptaków”
Obszar działalności edukacyjnej
Treści edukacyjne
Temat zajęć
Oczekiwane umiejętności i wiadomości dziecka
Umiejętności rozszerzone
Data realizacji
Nr 14 Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
5)słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami
6)układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
„ Sanki”-opowiadanie M. Jaworczakowej
- Wie, jak wyglądają nastroje – radość, smutek, złość, strach
- rozmawia na temat treści utworu
- wie, jak ubierać się zimą żeby nie zmarznąć
- zna sposoby przeciwdziałania marznięciu
- Wybierze emblemat nastroju i powie dlaczego wybrał taki
Nr 3Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
3)uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach
4)w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach
„Bawmy się bezpiecznie”- historyjka obrazkowa
- wie, jakie są zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie
- jest świadomy wyboru bezpiecznych miejsc zabaw
- potrafi budować dłuższe wypowiedzi na określony temat
- Potrafi przewidzieć skutki określonych zachowań
6)układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
„ Zabawa zimą”-wiersz W. Kosteckiej
- wie, że trzeba dbać o zdrowie
- zna zimowe dyscypliny sportowe
- ma bogate słownictwo o nazwy osób uprawiających określone sporty zimowe
- doskonali słuch fonematyczny
- utrwala nawyk prawidłowego oddychania
- potrafi nazwać sprzęt zimowy
Nr 9 Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne
2)Umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych kompozycji i form konstrukcyjnych
3)Wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą
„Lubimy zimę”
- rozwiąże zagadki
Utrwali znajomość zapisu graficznego wyrazów
- kształtuje umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat
- ćwiczy wyobraźnię i pamięć ruchową
- doskonali spostrzegawczość wzrokową i orientacji przestrzennej
Nr 13 Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną
1)Liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego
2)Wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych
„Wesoła zima”- pojęcia matematyczne
- kształtuje umiejętności rozpoznawania i rysowania figur geometrycznych
- doskonali zdolności porównywania wielkości
- utrwali umiejętności liczenia w zakresie 7
- Ćwiczy spostrzegawczość wzrokową
- Utrwali znajomość znaczenia pojęcia „ Para”
- wdraża do dokładnego wykonywania poleceń zgodnie z instrukcją
Blok tematyczny: Dokarmiamy zwierzęta.
· Doskonalenie zdolności uważnego słuchania utworu literackiego
· Odkrywanie efektów wykonania pracy nową techniką plastyczną
· Uświadamianie dzieciom o potrzebie dokarmiania zwierząt zimą
· Wprowadzanie wyrazów do czytania globalnego
· Utrwalanie umiejętności liczenia
· Umuzykalnianie dzieci
·
· Ćwiczenia poranne zestaw nr LIX
· zabawa ruchowa – koty i myszy – zazazazabawa ruchowa z elementem równowagi- „Marsz z przeszkodami”
· zabawa zabawa ruchowa z elementem czworakowania „ Tunel”
· zabawa ruchowa „ Zima w lesie”
· zabawa „ Zagadkowe dźwięki”
· zabawa ruchowa „ Ptaszki i karmniki”
· zabawa „Czyje to kapcie?”
· zabawa ruchowa „Ptaszki w gniazdkach”
· zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Spłoszone ptaki”
naatallie