REKOMENDACJE POSTĘPOWAŃ ANTYKORUPCYJNYCH W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH.pdf

(976 KB) Pobierz
808750873.001.png
Projekt okładki
Danuta CZERSKA
Skład komputerowy
Lilianna KRÓLAK
ISBN 978-83-89999-97-9
Wydawnictwo Centrum Szkolenia Policji w Legionowie
zam. nr 60/2010; nakład 200 egz.
2
808750873.002.png
 
Spis treści
Wprowadzenie ................................................................................
5
I.
Etap planowania i przygotowania postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego .........................................................
6
II.
Etap prowadzenia postępowania .............................................
18
III. Realizacja i odbiór zamówienia publicznego .........................
25
IV. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów przy udzielaniu
zamówień publicznych ...........................................................
30
3
808750873.003.png
 
Wprowadzenie
Zamówienia publiczne są największym w kraju rynkiem, przez
który przepływają strumienie finansowe środków budżetowych oraz
ogromna część środków unijnych.
Realizacja zadań publicznych przez podmioty dysponujące środ-
kami publicznymi wiąże się z obowiązkiem ich wydatkowania zgod-
nie z obowiązującymi procedurami udzielania zamówień publicznych
na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo za-
mówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 – dalej
jako p.z.p.).
Centralne Biuro Antykorupcyjne, realizując zadania nałożone
przez ustawodawcę, zwraca uwagę na mogące pojawić się nieprawi-
dłowości w wydatkowaniu środków publicznych w toku realizacji
zakupu usług lub dostaw, a także procesów inwestycyjnych.
Niniejsze rekomendacje mają na celu przybliżenie procesu udzie-
lania zamówień publicznych oraz udzielenie wsparcia kierownikom
jednostek zamawiających w prowadzeniu postępowań o udzielenie
zamówień publicznych poprzez wskazanie często pojawiających się
nieprawidłowości oraz sposobów im zapobiegania. Opisane przykłady
nieprawidłowości oraz sposoby im zapobiegania mogą pozytywnie
wpłynąć na realizację procesu udzielenia zamówienia publicznego,
a tym samym znacznie zwiększyć szanse zamawiającego na zakoń-
czenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z pożąda-
nym skutkiem.
Nieprzestrzeganie przez zamawiającego norm wyrażonych w prze-
pisach określających reguły wydatkowania środków publicznych mo-
że przynieść negatywne skutki ekonomiczne dla finansów jednostki,
a w rezultacie doprowadzić do poniesienia przez niego odpowiedzial-
ności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, naruszenie
przepisów prawa zamówień publicznych czy też odpowiedzialności
karnej. Szybki termin realizacji inwestycji, jak też ogrom prac
koniecznych do wykonania w takich programach jak rozwój infra-
5
struktury drogowej czy przygotowanie obiektów sportowych do zbli-
żających się mistrzostw Euro 2012 wymagać będą sprawnego, rzetel-
nego i profesjonalnego przygotowania, a następnie przeprowadzenia
postępowań o udzielenie zamówień publicznych.
W celu uniknięcia zagrożeń korupcyjnych mogących pojawić się
w toku realizacji inwestycji, mając również na uwadze maksymalne
usprawnienie i transparentność podejmowanych procesów decyzyj-
nych oraz kierując się chęcią wypełnienia funkcji prewencyjnej, Cen-
tralne Biuro Antykorupcyjne przedstawia poniżej rekomendacje
postępowań oraz wybrane aspekty odpowiedzialności, która jest zwią-
zana z procesem udzielania zamówień publicznych.
I. Etap planowania i przygotowania postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego
Przepisy prawa zamówień publicznych określają kierownika za-
mawiającego jako odpowiedzialnego za przygotowanie i przeprowa-
dzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Fakt, iż
kierownik zamawiającego odpowiada za przygotowanie i przeprowa-
dzenie postępowania nie oznacza, że to kierownik sam powinien po-
stępowanie przygotować i przeprowadzić. Kierownik zamawiającego
może powierzyć przygotowanie lub przeprowadzenie postępowania
pracownikom zamawiającego, a także osobom trzecim (np. w przy-
padku instytucji centralnego zamawiającego). Powierzenie przygoto-
wania i przeprowadzenia postępowania pracownikom zamawiającego
wiąże się z potrzebą wypracowania (lub też dokonania nowelizacji już
istniejących) aktów prawa wewnętrznego określających w szczegóło-
wy sposób procedurę udzielania zamówień publicznych w danej jed-
nostce organizacyjnej.
Podstawowymi aktami prawa wewnętrznego odnoszącymi się
wprost do procesu udzielania zamówień publicznych w danej jednost-
ce organizacyjnej są: regulamin udzielania zamówień publicznych
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin