CBA W 2011r.pdf

(420 KB) Pobierz
Informacja o wynikach działalności
Centralnego Biura Antykorupcyjnego
w 2011 roku
Warszawa, 30 marca 2012 r.
825291028.025.png
SPIS TREŚCI
2
825291028.026.png
 
WSTĘP
Centralne Biuro Antykorupcyjne w 2011 r. skupiło swoją aktywność na przeciwdziałaniu
zagrożeniom dla kluczowych zamówień publicznych, procesów prywatyzacyjnych oraz realizacji pro-
gramów rządowych, w szczególności objętych „tarczą antykorupcyjną”. Zadania Biura w tym zakresie
zostały rozszerzone o osłonę projektów inwestycyjnych w obszarze infrastruktury energetycznej.
Osłoną objęto także wykorzystywanie środków unijnych oraz realizację Polskiego Programu Ener-
getyki Jądrowej. Ze względu na finalizowanie inwestycji związanych z EURO 2012 skupiano się
w dużej mierze na kontroli procedur odbioru, a także na działaniach operatorów stadionów, od któ-
rych w znacznym stopniu zależy ich utrzymanie po zakończeniu mistrzostw.
W 2011 r. wzrosła liczba prowadzonych postępowań przygotowawczych oraz przedstawio-
nych zarzutów. Znacząco zwiększyła się wartość zabezpieczonego mienia. Przykładem procesowych
efektów prowadzonych działań może być przedstawienie zarzutów w sprawie nieprawidłowości
w Centrum Projektów Informatycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w której
ujawniono największą jak do tej pory wykrytą w Polsce łapówkę (1,5 mln zł).
W ubiegłym roku wyraźnie wzrosła liczba analiz przedkontrolnych oraz kontroli. W dużym
stopniu było to efektem zmiany metodyki typowania osób, których oświadczenia o stanie majątko-
wym stały się przedmiotem zainteresowania Biura, a także przesunięcia akcentu na weryfikację prze-
strzegania zakazów prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.
CBA realizowało swoje zadania nie tylko poprzez bezpośrednie ściganie sprawców korupcji
bądź przestępstw godzących w interesy ekonomiczne państwa, ale także rozwijając przedsięwzięcia
o charakterze prewencyjnym i profilaktycznym. Aktywność ukierunkowano również na poprawę
istniejących rozwiązań prawnych poprzez wspieranie prac nad projektami ustaw o szczególnym zna-
czeniu dla interesów państwa. Uwrażliwianie społeczeństwa na negatywny wpływ korupcji - nie tylko
na sferę publiczną, ale również na życie poszczególnych obywateli - wciąż należy do priorytetów
Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
Na realizację ustawowych zadań CBA negatywny wpływ wywierały niedobory kadrowe.
Poszukiwanie kandydatów o wysokich kwalifikacjach, stanowiące podstawowy cel procesu rekrutacji,
jest przyczyną dużej selekcji ubiegających się o przyjęcie do służby. Utrudnieniem są też złe warunki
lokalowe Biura, które wynikają m.in. z długotrwałości procedur prawnych związanych z pozyski-
waniem nieruchomości, złego stanu otrzymanych w trwały zarząd budynków, a także ograniczonej
dostępności środków budżetowych.
3
825291028.027.png
 
I. PODSTAWOWE OBSZARY DZIAŁANIA CBA
1. Działania operacyjne i procesowe
Sprawy operacyjne
W 2011 r. w jednostkach organizacyjnych Centralnego Biura Antykorupcyjnego wszczętych
zostało 256, a zakończonych 227 spraw operacyjnych. Łączna liczba prowadzonych spraw wyniosła
511 .
W tym samym okresie wszczętych zostało 248 postępowań przygotowawczych, a zakoń-
czonych 205 . Prowadzono 419 śledztw. Spośród wszczętych postępowań 75 zostało powierzonych
przez prokuraturę. Biuro podjęło także 7 spraw uprzednio zawieszonych.
Prowadzone śledztwa dotyczyły najczęściej administracji samorządowej, a w dalszej kolejnoś-
ci sektora gospodarczego, organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości oraz służby zdrowia.
OBSZARY TEMATYCZNE PROWADZONYCH POSTĘPOWAŃ PRZYGOTOWAWCZYCH
administracja
samorządowa
29%
sektor gospodarczy
17%
organy ścigania
i wymiaru
sprawiedliwości
10%
sport
3%
wojsko
3%
inne*
5%
służba zdrowia
i farmacja
9%
administracja celna i
skarbowa
5%
terenowa
administracja rządowa
5%
administracja
centralna
8%
programy unijne
6%
*Kategoria obejmuje m.in. oświatę i szkolnictwo wyższe.
4
825291028.001.png 825291028.002.png 825291028.003.png 825291028.004.png 825291028.005.png 825291028.006.png 825291028.007.png 825291028.008.png 825291028.009.png 825291028.010.png 825291028.011.png 825291028.012.png
 
Wzrosła wartość zabezpieczonego mienia. Na wykresie poniżej zestawiono dane za 2011 r.
z danymi z ubiegłych lat.
PRZYBLIŻONA WARTOŚĆ ZABEZPIECZONEGO MIENIA W MLN ZŁ
50,6
12,9
11,5
11,0
10,3
10,1
2006
2007
2008
2009
2010
2011
W minionym roku przedstawiono 601 osobom łącznie 2131 zarzutów. Najczęściej stosowane
środki zapobiegawcze przedstawia poniższa tabela.
ZASTOSOWANE ŚRODKI ZAPOBIEGAWCZE
RODZAJ ŚRODKA ZAPOBIEGAWCZEGO
LICZBA
poręczenie majątkowe
132
dozór Policji
120
zakaz opuszczania kraju
58
tymczasowe aresztowanie
48
zawieszenie w czynnościach służbowych lub zakaz wykonywania zawodu
18
poręczenie społeczne
1
inne
24
Wniesieniem przeciwko podejrzanym aktu oskarżenia zakończyły się 92 postępowania,
91 umorzono, a 22 zakończono w inny sposób (np. przekazano do innych organów, włączono do in-
nych postępowań). Ponadto 15 postępowań zostało zawieszonych.
Odnotować można systematyczny wzrost liczby spraw zakończonych aktem oskarżenia, co
może świadczyć o podnoszeniu skuteczności pracy funkcjonariuszy Biura (2009 − 38%, 2010 – 41%,
2011 – 45%).
Przykłady śledztw prowadzonych w 2011 r.
Przyjmowanie korzyści majątkowych przez urzędników Centrum Projektów Informatycznych M SWiA
W śledztwie prowadzonym od lipca 2011 r. ujawniono największą dotychczas korzyść
majątkową w wysokości 1,5 mln zł. Wśród podejrzanych są: były dyrektor Centrum Projektów
Informatycznych MSWiA (CPI), a wcześniej dyrektor Biura Łączności i Informatyki KGP, były zastępca
5
825291028.013.png 825291028.014.png 825291028.015.png 825291028.016.png 825291028.017.png 825291028.018.png 825291028.019.png 825291028.020.png 825291028.021.png 825291028.022.png 825291028.023.png 825291028.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin