Prawo Administracyjne Wykłady.doc

(224 KB) Pobierz
Prawo administracyjne

 

 

PRAWO ADMINISTRACYJNE

 

w jesiennej sesji poprawkowej – 18 IX

22 maja – zerówka godzina 16.00-16.30 ustny

 

poprawka - 18 wrzesień, aula, 10.00

 

4 VI 2009 – nie ma wykładu!!!!

 

Egzamin pisemny - 8 VI 2009 – 15.00

I część 30 pytań testowych, jednokrotny wybór, max 30 punktów

II część 5 pytań do opisania, max 30 punktów

 

Zerówka ok. połowa maja (uzyskanie zaliczenia ćwiczeń na minimum 4+), egzamin ustny

 

1. Prof. Jan Zimmerman, Prawo administracyjne – Wolters Kluwers – 69zł

 

2. pod redakcją prof. Jan Boć(?) ok. 20 autorów (uniwersytet wrocławski) - 59zł

 

3. Prawo Administracyjne pod red. prof. Marek Wierzbowski – Lexis nexis

 

wydany zostanie zimą – Leksykon prawa administracyjnego w 100 hasłach

 

 

Wykład będzie dotyczył Administracyjnego prawa materialnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 grupy norm prawnych:

 

a)      normy prawne dotyczące administracji publicznej w Polsce (prawo ustrojowe administracji publicznej)

b)     Administracyjne prawo materialne (te normy prawne które kształtują sytuację człowieka i osób prawnych [Polacy + obcokrajowcy] na terytorium RP oczywiście w zakresie prawa administracyjnego)

c)      - Normy kształtujące postępowanie administracyjne – normy które określają tok czynności, prawa i obowiązki związane z tym tokiem czynności – Kodeks postępowania administracyjnego;

- do spraw podatkowych służy odrębna ustawa;

- ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (przymusowe wykonywanie obowiązków w zakresie prawa administracyjnego)

 

 

 

Geneza i rozwój prawa administracyjnego oraz administracji publicznej

Ø      „najstarsze” gałęzie prawa to prawo karne oraz prawo cywilne

Ø      zmiana statusu człowieka w państwie z „poddanego” w „obywatela”, wpływ na to miał:

- rozwój przemysłu

            - doktryny Kościoła katolickiego o prawach przyrodzonych człowiekowi

Dzisiejsze prawo (w tym prawo administracyjne materialne) jest zbiorem norm prawnych DWUSTRONNIE WIĄŻĄCYCH

Prawo jest produktem władzy państwowej, państwo może w różny sposób tworzyć prawo. W modelu kontynentalnym następuje w procesie uchwalania spisanych reguł.

-          ustanowienie prawa w formie spisanej (projekt + ustawa)

-          system prawa precedensowego (orzeczenia sądów tworzą prawo, sądy moją rolę pierwotną, ustawodawca ma rolę wtórną

Te dwa systemy mogą się uzupełniać (np. w Polsce dominuje system prawa w formie spisanej, ale orzeczenia niektórych sądów mają wpływ na system prawa)

Przy normach dwustronnie wiążących jedną stroną (adresatem) jest państwo (jego przedstawiciele), a drugą stroną (również adresatem) jest obywatel lub organizacje obywateli.

                                                                                           à

Państwo (jego organy)      obywatel (organizacje obywateli)

                                                                                           ß

 

Historia

Ø      w Anglii w XVII i XVIII w. Parlament uzyskał przewagę nad królem

- podporządkowanie władzy wykonawczej prawu stanowionemu przez Parlament

      - podporządkowanie władzy wykonawczej temu samemu prawu co i obywateli

             - władza wykonawcza znalazła się pod rządami prawa powszechnego

             - w rezultacie powyższego nie wyodrębniło się,  jako osobna gałąź prawa  prawo

                administracyjne (wyodrębniło się dopiero w XX w.)

Ø      W Francji doktryna Montesquieu (1689 - 1755) o podziale władz w Państwie (w pracy o „Duchu praw” – 1748; De l’esprit des lois)

-  doktryna ta była jednym z ideologicznych czynników stanowiących podwalinę

    Wielkiej Rewolucji Francuskiej – 14.07.1789 (zburzenie Bastylii)

                - podział władz na:

o       władzę ustawodawczą,

o       władzę wykonawczą (administrację – od łacińskiego ministrare – usługiwać, służyć i dodaniu  przedrostka – ad, co miało podkreślić trwałość tej funkcji).

o       Władza sądownicza – będzie stała na straży przestrzegania prawa

Ø      w ramach władzy sądowniczej doszło we Francji do wydzielenia sądownictwa administracyjnego przez powierzenie Conseil d' Etat (Rada Państwa, Rada Stanu) funkcji rozpatrywania skarg na administrację, co w dalszej przyszłości dało początek pierwszemu sądowi administracyjnemu

- orzecznictwo   Conseil d' Etat wywierało duży wpływ na funkcjonowanie ówczesnej

   administracji publicznej

- orzecznictwo to wreszcie znajdowało wyraz w stanowionym przez Parlament prawie

- wykształcenie się prawa administracyjnego jako prawa pochodnego od orzecznictwa

   sądów administracyjnych

- prawo administracyjne jako odrębna gałąź prawa w systemie prawa

- W. Dawidowicz „Ojczyzną prawa administracyjnego jest Francja, matką

   Wielka Rewolucja Francuska, a aktem poczęcia Deklaracja Praw Człowieka i

    Obywatela

 

5.11.2008

Ø      kierunki, które wpłynęły na rozwój nauki prawa administracyjnego

- kameralistyka – Niemcy

- policystyka – Francja               1750 - 1850

- legistyka – Włochy

Idee francuskie zostały rozprzestrzenione na inne państwa dzięki wojnom napoleońskim. Idee te przetrwały pomimo kontrreformacji.

Ø      nauka prawa administracyjnego a nauka administracji

 

 

 

Ø       sytuacja Polski

- rozbiory

- odzyskanie niepodległości

- uczeni administratywiści tamtego okresu: Jaworski, Panejko, Peretiatkowicz, Bigo,

               Kumaniecki, Wasiutyński, Dembiński, Klonowiecki, Kasznica, Langrod 

Ø      legislacja administracyjna okresu II RP

- liczne ustawy prawa materialnego

- kodyfikacje postępowania administracyjnego /zwłaszcza rok 1928/

- powstanie w Polsce sądownictwa administracyjnego – Najwyższy Trybunał

   Administracyjny (ustawa z 3.08.1922 r. zastąpiona rozporządzeniem Prezydenta z

   27.10.1932 r.)  

Plusy – najlepsi sędziowie, bardzo dobre orzecznictwo

Minusy – ograniczony dostęp do tej instytucji (dużo skarg, mało składów sędziowskich)

- rok 1939 – wybuch II wojny światowej

Ø      położenia administracji publicznej w systemie podziału władz

- administracja publiczna a władza ustawodawcza – teoria internów

- administracja publiczna a sądownictwo administracyjne – teoria uznania

   administracyjnego

Ø      prawo administracyjne a nauka prawa administracyjnego po 1945 r.

- niereaktywowanie NTA – sądowa kontrola administracji została zniesiona (niereaktywowana), pozbawienie się miana pańśtwa demokratycznego

- rozszerzenie obszaru prawa administracyjnego na stosunki wewnętrzne w

  administracji (dawne interna) oraz na stosunki w gospodarce państwowej – Nacjonalizacja gospodarki – mniej nadań ziemi, wpływ na prawo administracyjne, zmiana z gospodarki prywatnej na państwową. Nowy właściciel – PAŃSTWO – przejmuje gospodarowanie majątkiem

PRZEDSIĘBIORSTWA PAŃSTWOWE – nimi kierowały organy administracyjne, które na mocy nowego prawa (inkorporowanego do prawa administracyjnego) miały te kompetencje

 

1980 – zmiany jakościowe w prawie administracyjnym

- reaktywowanie sądownictwa administracyjnego w zmienionej postaci -> Naczelny Sąd Administracyjny. Utworzono 1 sąd z oddziałami zamiejscowymi (delegatury), zwiększyło to jego dostępność do obywateli. Delegatury miały podobne kompetencje w sprawie skarg jak NSA główny

 

Od 1 stycznia 2004r. w Polsce obowiązuje dwuinstancyjny podział administracji sądowej:

I instancja – wojewódzki sąd administracyjny (w każdym województwie)

II instancja – NSA w siedzibą w Warszawie

Ten sąd (z 1980r.) rozpatruje skargi na administrację publiczną

 

Pojęcie prawa administracyjnego 

 

Czym jest prawo administracyjne?

 

2 metody definiowania:

a) przez budowę definicji:

 

Ø      przyczyny stałej aktualności pytania o pojęcie prawa administracyjnego

- brak kodyfikacji prawa administracyjnego

- złożony przedmiot regulacji

             - istnienie sądownictwa administracyjnego

Ø        podejście do budowy od pojęcia administracji – M. Jaroszyński; według tego Autora

  administracja państwowa to „działalność organów państwowych polegająca na

  bezpośredniej organizacji praktycznej realizacji zadań państwa”, a „prawo

  administracyjne to gałąź prawa, która obejmuje ogół norm regulujących stosunki

  społeczne, wynikające w procesie administracyjnej działalności organów

  państwowych”

Ø      podejście do budowy pojęcia prawa administracyjnego od prawnych form działania administracji – J. Starościak, (Prawo  administracyjne, Warszawa 1975, s. 13 – 21);  według

  tego Autora „prawo administracyjne to gałąź prawa, która reguluje działalność  

  organów państwowych podejmowaną w celu wykonania ustalonych prawem zadań

  organizatorskich, wypełnianych w swoistych formach prawnych”, a formy te to:

  1) stanowienie ogólnie obowiązujących przepisów

  2) wydawanie aktów administracyjnych

  3) zawieranie porozumień administracyjnych

  4) zawieranie umów

               5) prowadzenie działalności społeczno – organizatorskiej

               6) wykonywanie czynności materialno – technicznych

Ø      podejście do budowy pojęcia prawa administracyjnego od  stosunku administracyjno – prawnego J. Starościak; (jak wyżej) „prawo administracyjne to przepisy, które mogą stanowić podstawę nawiązania stosunku administracyjno – prawnego”. W literaturze zwolennikiem takiego pojęcia prawa administracyjnego jest również J. Filipek (Prawo administracyjne. Instytucje ogólne. Część I, Kraków 1995, s. 14 i n., zob. też Prawo administracyjne. Instytucje ogólne, Część II, Zakamycze 2001)

Ø         podejście do budowy pojęcia prawa administracyjnego od metody regulacji stosunków społecznych – J. Stelmachowski (Wstęp do teorii prawa cywilnego, Warszawa 1969, s.17 i n.), który  rozróżnia:

                       - metodę cywilistyczną

                       - metodę karnistyczną

                       - metodę administracyjną

- metoda cywilistyczna  charakteryzuje  m. in. równorzędnością stron stosunku prawnego oraz brakiem władztwa w stosunkach między nimi

- metody karnistyczne i administracyjna odznaczają się tym, że w ramach stosunku

   prawnego, po jednej stronie, zawsze wystąpi organ Państwa (bądź podmiot upoważniony przez Państwo), któremu wobec drugiej strony stosunku prawnego przysługuje prawem określone władztwo

- celem metody karnistycznej, a w ślad za tym i prawa karnego jest stosowanie sankcji za czyny określone w ustawie

- celem metody administracyjnej, a w ślad za tym i prawa administracyjnego, jest władcze kształtowanie praw i obowiązków adresatów normy prawa administracyjnego.     

 

Ø      podejście do budowy pojęcia prawa administracyjnego od strony cech norm prawnych -

W. Dawidowicz (Prawo administracyjne, Warszawa 1987, s. 11 – 15)

- normy prawa administracyjnego są zawsze normami ogólnymi i abstrakcyjnymi o

  charakterze materialnym i o powszechnej mocy obowiązującej

- każda norma prawa administracyjnego jest związana funkcjonalnie (w sensie kontroli jej

   przestrzegania lub w sensie jej stosowania) z tą samą kategorią organów Państwa,

   mianowicie z organami administracji publicznej

- każda norma prawa administracyjnego odnosi się do tego samego rodzaju adresatów,

   mianowicie wyznacza (bezpośrednio i /lub pośrednio) sytuację prawną podmiotów nie

   podporządkowanych prawnie organom administracji publicznej w danej sprawie.  

Ø      wg W. Dawidowicza prawo administracyjne to materialne  prawo powszechne. Takie ujęcie prawa administracyjnego zmusza tego Autora do wyodrębnienia w osobny dział prawa  ustrojowego administracji publicznej (zob. w tej kwestii m. in. tego Autora: Wstęp do nauk prawno – administracyjnych, Warszawa 1974).

Ø      wyodrębnienie prawa ustrojowego administracji publicznej

- historycznie: interna administracji

- prawo ustrojowe, jako prawo

określające funkcjonowanie administracji publicznej jako organizacji   

  wyodrębnienie prawa postępowania administracyjnego 

- prawo procesowe określające  tryb stosowania i egzekwowania administracyjnego prawa materialnego

- kodeks postępowania administracyjnego (ustawa z dnia  14 czerwca 1960 r. – tekst jedn.: Dz. U. 00.98.1071 z późn. zm. ), Ordynacja podatkowa (ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – tekst jedn.: Dz. U. 05.8.60 z późn. zm.)

- ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. – tekst jedn.: Dz. U. 02.110.968 z późn. zm.)

Ø      uwagi końcowe odnośnie pojęcia prawa administracyjnego w polskiej literaturze

- żadne z wyżej wymienionych „podejść” do budowy pojęcia prawa administracyjnego nie jest – z istoty rzeczy -  złe lub niewłaściwe

- każde z wyżej wymienionych ujęć zwraca natomiast uwagę na inne aspekty zjawiska jakim jest prawo administracyjne

- biorąc powyższe pod uwagę można wskazać następujące cechy prawa administracyjnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b) Przez wskazanie zespołu cech:

27.11.2008

Ø      cechy prawa administracyjnego jako całości  (łącznie prawa materialnego i ustrojowego)

a)      ochrona interesu publicznego (dobra wspólnego)

Ulpian – pierwsze rozróżnienie na interes prywatny i publiczny

Normy prawa administracyjnego są tworzone w imię obrony interesu publicznego (wartości publicznych) np. ustawa o wychowaniu w trzeźwości, ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym (jak ułatwić można życie, racjonalna organizacja)

b)     prawo ius...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin