o_ksw120107.doc

(176 KB) Pobierz
Prawo administracyjne-ćwiczenia

 

Prawo administracyjne-podstawy administracji

 

 

Administracja publiczna – definicje pozytywne(I) i negatywne(II) –administracja publiczna nie da się zdefiniować pozytywnie, ale da się ją zdefiniować negatywnie, administracja publiczna jest to działalność państwa, która nie jest ani ponad prawodawczą ani sądownictwem-quasi negatywna definicja administracji publicznej

 

Sąd –rozstrzyganie sporów

                                                       S

                                                     /    \

                                                Pr  ---  Pr

 

Administracja publiczna

                                          Administracja –

                                                                  I                Organ jest sędzią we własnej sprawie

                                                                  --Petent                    

 

Granice między władzami prawodawczą wykonawczą i sądowniczą nie są ostre, czasami kompetencje nachodzą na siebie, często wykonawcza władza posiada kompetencje sądownicza a sądownicza wykonawczą

 

Definicja podmiotowa i przedmiotowa- prof. Starościak- definicja administracji publicznej przez wskazanie na swoistość jej działania, elementami tej swoistości są:

-organy administracji mogą być inicjatorem pracy organizatorskiej

-praca administracji tyczy rozwiązywania względnie konkretnych przypadków

-organy administracji prowadzą pracę przeważnie w swoistych dla administracji formach działania

 

V Cech administracji publicznej

-władztwo administracyjne-przymus państwowy

-wykonywanie prawa

-zawodowy personel

-permanentny charakter działania

-monopolistyczny charakter, nie ma alternatywy

 

Funkcje administracji:

-władcza

-świadcząca

-właścicielska

 

Norma prawna

Norma-reguła postępowania, może posiadać hipotezę, dyspozycje i sankcje

Norma a przepis - norma wynika z przepisu, nigdy na odwrót, norm jest wiele przepisów tez, norma może wynikać z wielu przepisów na raz będących w innych miejscach

13 Art Ustawy o wychowaniu w trzeźwości- zamiar reklamy alkoholi, 45 artykuł 10-500 tys. złotych grzywny w przypadku złamania

 

Prawo administracyjne- prawo sprawowane w sposób bezwzględny, "brak luzu".... Co do zasady, ale w przeciwnym wypadku ??

-interpretacja pojęć nieostrych

-uznanie administracyjne- jest to sytuacja, w której ustawodawca dopuszcza podjęcie przez organ administracyjny, rozstrzygnięcia w sprawie, w oparciu o uznaniowe zapatrywanie się na okoliczności kształtujące stan faktyczny danej sprawy

-W tym miejscu rodzaje wykładni- należy, powtórzyć

-Co do zasady w prawie administracyjnym stosuje się wykładnie literalna, ale dopuszczalna jest tez wykładnia celowościowa

 

3 cechy prawa administracyjnego:

-Ma charakter bezwzględnie obowiązujący

-Prawa mogą być stosowane tylko w sposób wskazany przez ustawę

-Organy posiadające kompetencje do ich wykonania nie mogą się uchylić od stosowania tych norm

 

Normy dzielimy na 3 kategorie:

-Ustrojowe- budują administracje- decydują, KTO?

-Materialno- prawne-decydują, CO?

-Procesowe-decydują JAK?

 

Ponadto mamy normy:

-Zadaniowe -normy nakładające na określone organy kompetencje do realizacji nałożonych zadań

-Normy odsyłające

-Normy blankietowe

 

Sankcja w prawie administracyjnym:

-odszkodowania

-cofnięcie uprawnień

-karna

 

-sankcja egzekucyjna-za każdy niewykonany obowiązek-przymus wykonania obowiązku prawnego w drodze sformalizowanego postępowania egzekucyjnego lub przymusowego

 

Prawo administracyjne-jest to system norm prawnych regulujących relacje między państwem i obywatelem oraz działalnością administracji publicznej

4 cechy prawa administracyjnego:

-zachowania podmiotów regulowanych tym prawem są ustalone jednostronnie

      Organ(urząd)

                    I-z mocy ustawy(decyzja)

                     Decydent

Stosunek organ podmiot

-nierównoważność podmiotowa stosunku administracyjno-prawnego- organ zawsze na górze(było, że na dole, ale sensu by to nie miało)

-niesporność

-powszechność

 

Z systemowego punktu widzenia nie jest możliwa materialno-prawna klasyfikacja prawa administracyjnego z następujących 4 przyczyn:

-zróżnicowanie przedmiotu

-rozproszenie przedmiotu

-szczegółowości rozwiązań

-zmienności przepisów

 

Prawo administracyjne dzielimy na

-prawo zewnętrzne

-prawo wewnętrzne

 

Źródło prawa to akt prawny, który wywołuje skutek prawny

Akty prawne dzielimy na:

-Normatywne

*powszechne obowiązki dla wszystkich

-Nie normatywne(konkretny adresat)

*decyzje administracyjne

*wyroki sądowe

 

Upoważnienie i decyzja ustawowa-tylko organ administracyjny

 

Źródło prawa-akt norm powszechnie obowiązujących ,obowiązujących wszystkich adresatów na danym terenie, który może być stosowany w sposób powtarzalny i realizuje się poprzez pojedyncze konkretne wykonanie

                                                                         

                                                        Prawo Unii Europejskiej

                                                        Umowy międzynarodowe(ratyfikowane przez prezydenta za upoważnieniem sejmu[ustawa])

                                                        Rozporządzenie z mocą ustawy( prezydent w sytuacjach wyjątkowych określonych w konstytucji)

                                                                                                                II

                                                                                             Konstytucja(ustawa zasadnicza

                                                                                                                II

                                                                                                Ustawy -obowiązują cały kraj

                                                                                                                II

                                                                                             Rozporządzenia (wykonawcze)-rząd, minister itd, uszczegółowienie (brak zmian), kto, forma i jak??

 

Akt prawa miejscowego-jest to akt normatywny powszechnie obowiązujący, wydany przez organ jednostki samorządu terytorialnego i obowiązujący na obszarze tej jednostki

                                                                           Organy

                                                wykonawcze                         uchwałodawcze

                             Zarząd wojwódzki(marszałek)                    Sejmik              pobocznie wojewoda, który jest przedstawicielem rządu w województwie

                             Zarząd powiatu (starosta)                          Rada powiatu

                             Wójt, burmistrz, prezydent(w 2002             Rada Gminy

                             zniesiono zarząd gminy)

 

Ustawa o administracji rządowej w województwie- to ona stanowi upoważnienie dla wprowadzania aktów prawa miejscowego

Wyróżniamy upoważnienia ogólne(np.Ustawa  o samorządzie gminy)szczególne (inne)

Podstawą prawna do wydawania aktów prawa miejscowego jest art 40 ust 2 i 3 z USG

 

Gmina

Rada Gminy wydaje uchwały (mogą być wykonawcze lub porządkowe[Z.P42]-coś ważnego)

Zakres przepisów wykonawczych:

-Występują wewnątrz ustroju gminy i jednostek pomocniczych

-organizacja urzędów i instytucji gminnych

-organizacja zasad zarządu mieniem gminy

-organizacja zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów użyteczności publicznej

Przepisy porządkowe:

-mogą być wydawane w przypadkach zagrożenia zdrowia obywateli

-życia obywateli

-w celu zagwarantowania porządku spokoju i bezpieczeństwa obywateli(wyjątkowe sytuacje-wtedy wójt,burmistrz prezydent art 41.ust.2)

 

Powiat-sytuacja jak z gminą, ale nazwy się zmieniają

Zakres wydawania przepisów wykonawczych przez rade powiatu:

-sprawy wymagające uwzględnienia w statucie

-w sprawach porządkowych

-szczególnego trybu zarządzania mieniem powiatu

-zasad i trybu korzystania z powszechnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej  art41ust1

-ochrona życia, zdrowia, mienia, ochrona środowiska

-bezpieczeństwo, spokój, porządek i bezpieczeństwo publiczne

Zarząd powiatu tez wydaje przepisy porządkowe na zasadach opisanych przy gminie

 

Województwo- całkiem inaczej niż wcześniej

-dualizm administracyny

Samorząd-Ustawa o samorządzie wojewódzkim -Rząd-wojewoda-Ustawa o Administracji rządowej w województwie -art 39

-akty prawa miejscowego wydawane przez sejmik          wojewoda i organy administracji niezespolonej wydają akty wykonawcze i porządkowe

województwa                                                               akty porządkowe wydawane są w przypadku:

                                                                                  -zagrożenia życia obywateli

                                                                                  -zdrowia, mienia i pożarku i spokoju w bezpieczeństwie publicznym                                                                                    WAZNE: To są rozporządzenia porządkowe

Źródła prawa:

-zewnętrzne -to wszystko, co było do tej pory- podział bardziej doktrynalny

-wewnętrzne-wewnątrz administracji, zapisywane jako uchwały (kolegia) i zarządzenia(jedna osoba)

1.Co do zasady zawierają treści stanowiące prawo wewnętrzne

2.Obowiązują jednakowo podlegle organy wydające zarządzenie lub uchwały

3.Są wydawane wyłącznie na podstawie upoważnień ustawowych

Czego nie mogą, co do zasady??? :

1.Nie mogą regulować materii ustawowej

2.Nie mogą zastępować lub zmieniać treści aktów powszechnie obowiązujących

3.Nie mogą stanowić podstawy dla dokonania rozstrzygnięcia w indywidualnej sprawie

Regulaminy i statuty,(co do zasady, bo mogą tez występować w gminie)

 

Zgodność z konstytucją-kontrola nad zarządzeniami i uchwałami

Na przykładzie gminy. Gmina wydaje uchwałę lub zarządzenie, te podlegają kontroli przez wojewodę lub w sprawach gospodarczych przez RIO

RIO kontroluje akty, gdy dotyczą:

-uchwały budżetowej

-uchwały w sprawie absolutorium

-innych przypadków dotyczących zakresu kontroli RIO

Wójt, burmistrz lub prezydent a w przypadku powiatu starosta natomiast w województwie Marszalek wydaje uchwałę lub zarządzenie, muszą one trafić do wojewody ten bada czy są one zgodne z prawem, ma na to 30 lub w przypadkach wyjątkowych 7 dni, jeśli wojewoda uzna ze są niezgodne z prawem to akty takie tracą ważność- wtedy nazwano taki rozstrzygnięcie rozstrzygnięciem nadzorczym(Ważne).Jeśli organ stwierdzi natomiast inaczej wtedy może rozstrzygnięcie nadzorcze skarżyć do Sądu Administracyjnego. Natomiast, jeśli minie 30 dni i do rozstrzygnięcia nie dojdzie wojewoda traci swój przywilej , ale może jeszcze zaskarżyć sprawę do Sądu Administracyjnego. Jeśli akt funkcjonuje rok to nie można stwierdzić jego nieważności. Istnieją jednak wyjątki. Organ zaniedbał terminu przedłożenia aktu wojewodzie, lub, jeśli jest to akt prawa miejscowego, te można zawsze zmienić.

 

Organy Administracji publicznej

Aparat administracyjny-ogółu urządzeń państwa działających na jego rzecz i służących do jego funkcji. Organ administracyjny to człowiek lub grupa ludzi, którzy

-Znajdują się w strukturze administracyjnej tzn. Rząd lub Samorząd

-Jest powołany do wykonania prac administracyjnych

-Działa w grupie przeznaczonych mu kompetencji

-Działa w przeważającej mierze w swoistych dla administracji formach działania

 

Właściwości:

-miejescowa- zakres terytorialny jego działalności

-rzeczowa-zakres przedmiotowy działalności organu,(co ma robić)

-instancyjna-w, jakiej instancji(I czy II)

-funkcjonalna-jest to bliższe do określenia- regulamin lub instrukcja, który z pracowników lub, który z działów urzędu administracyjnego załatwia sprawy danej kategorii

 

Urząd- nie ma on żadnych kompetencji-jest to jednostka pomocnicza złożona z ludzi i wyposażona w środki materialno-techniczne mająca służyć organom pomocą w realizacji ich zadań.

 

Organy administracyjne podziały:   Od 2004 roku wprowadzono Wojewódzkie Sądy Administracyjne

-Rząd

-Samorząd

 

-Wybieralne

-Niewybieralne

 

-Jednoosobowe

-Kolegialne

 

-Naczelne

-Podrzędne

 

-Centralne

-Terenowe

 

Organizacja administracji publicznej

-Zespolona

-Niezespolona

 

Organ jednoosobowy i jego zalety:

-Łatwość podejmowania radykalnych decyzji

-Szybkość działania

-Wyraźna odpowiedzialność

Wady:

-Subiektywizm

-Szeroki margines błędu

 

Organ kolegialny i jego wady:

-Trudność podejmowania radykalnych decyzji

-Powolność działania

-Niewyraźna odpowiedzialność

Zalety:

-Obiektywizm

-Mały margines błędu

 

Organy jednoosobowe                                                     Organy wieloosobowe

-wąska liczba odbiorców                                                  -szerokie spektrum odbiorców

-sprawy wymagające szybkich rozstrzygnięć                      -sprawy niewymagające szybkich rozwiązań

 

Możliwości połączeń w zakresach organów:

Naczelny i Centralny-zwany najczęściej centralnym - Np minister

Centralny Podrzędny-zwany najczęściej centralnym- komendant główny policji

Podrzędny Terenowy-wojewoda

Naczelny Terenowy-nie istnieje

 

Organy naczelne centralne:

-minister-mianowany

-premier-mianowany

-rada ministrów mianowana

-prezdent-wybierany- reszta jest mianowana przez prezydenta lub sejm

Zakresem swego działania obejmują obszar całego kraju

 

Prezydent:

1Działalność w sferze stosunków zagranicznych

-Ratyfikowanie i wypowiadanie umów międzynarodowych

2.Sfera bezpieczeństwa narodowego

-Najwyższy zwierzchnik Polskich Sił Zbrojnych

-Mianuje i dymisjonuje szefa sztabu generalnego i dowódców PSZ

3.Sfera bezpieczeństwa wewnętrznego

-Wprowadzanie stanów wyjątkowych

4.Sfera prawodawcza

-Inicjatywa ustawodawcza

-Veto ustawodawcze

-Ratyfikuje umowy międzynarodowe

-Wydaje rozporządzenia z mocą ustawy w wyjątkowych wypadkach

-Wydaje rozporządzenia wykonawcze lub zarządzenia

5.Zależność rządu od prezydenta

-Desygnuje premiera

-Powołuje rade ministrów

6.Sfera obsadzania najwyższych stanowisk w państwie

-Powołuje sędziów

-Powołuje członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

7.Sfera kompetencji administracyjnych

-Wydawanie decyzji w sferach nabywania i zrzeczenia obywatelstwa

-Przyznawanie orderów i odznaczeń

-Prawo Łaski

 

Rada Ministrów, skład:

-Premier

-Wicepremierzy

-Ministrowie

*Resortowi-mający jakiś dział

*Bez teki-do zadań zlecanych przez premiera

-Przewodniczący komitetów rady ministrów

*Komitety:

1)Stałe-ekonomiczny, do spraw polityki regionalnej i rozwoju, społeczny, spraw ......??

2)Do określonej konkretnej sprawy

-Rady i zespoły opiniodawczo doradcze

-Komisje wspólne

 

Kompetencje Rady ministrów:

-Zapewnia wykonywanie ustaw

-Wydaje rozporządzenia

-Koordynuje i kontroluje prace administracji rządowej

-Chroni interesy skarbu państwa

-Uchwala projekt budżetu państwa

-Kieruje wykonaniem budżetu państwa

-Uchwala zamknięcie rachunków państwowych i sprawozdania z wykonania budżetu

-Zapewnia bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne

-Sprawuje ogólne kierownictwo w stosunkach z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi

-Zawiera umowy niewymagające ratyfikacji

-Ratyfikuje i wypowiada inne rodzaje umów międzynarodowych

-Sprawuje ogólne kierownictwo w zakresie ochronności kraju

-Określa organizacje i tryb swojej pracy

 

Kompetencje Prezesa Rady Ministrów:

1.Sfera zwierzchności osobowej

-Wnioskuje o powoływanie i odwoływanie członków  Rady Ministrów

-Powołuje sekretarzy i podsekretarzy stanu, organy centralne, wojewodów i członków organów doradczych

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin