służba cywilna i tp.doc

(98 KB) Pobierz
USTAWA z dnia 18 grudnia 1998 r

I. USTAWA z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej

1)     Służba cywilna powstała w celu:


a)      zapewnienia zawodowego

b)     rzetelnego

c)      bezstronnego

d)     politycznie neutralneg


wykonywania zadań państwa

2)     Korpus służby cywilnej tworzą pracownicy zatrudnieni na stanow. urzędniczych w:

a)      Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

b)     urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów

c)      urzędach centralnych organów administracji rządowej,

d)     urzędach wojewódzkich oraz innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji rządowej podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej,

e)      Rządowym Centrum Studiów Strategicznych,

f)       komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, zwanych dalej „urzędami”.

g)     korpus służby cywilnej tworzą także pracownicy zatrudnieni na stanowiskach

urzędniczych w zakładach budżetowych, ” o urzędach i izbach skarbowych ”

3)     Rodzaje zatrudnienia:

a)      pracownik służby cywilnej - osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę

b)     urzędnik służby cywilnej - osoba zatrudnioną na podstawie mianowania

c)      członek korpusu służby cywilnej oznacza osobę, o której mowa w pkt 1 oraz 2.

4)     Kto może być zatrudniony:

a)     jest obywatelem polskim,

b)     korzysta z pełni praw publicznych,

c)     nie była karana za przestępstwo popełnione umyślnie,

d)      posiada kwalifikacje wymagane w służbie cywilnej,

e)      cieszy się nieposzlakowaną opinią

5)     Każdy obywatel ma prawo do informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej, a nabór do służby cywilnej jest otwarty oraz konkurencyjny

a)     Limit mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy oraz limity i środki finansowe na wynagrodzenia i szkolenia członków korpusu służby cywilnej określa ustawa budżetowa.

b)     Rada Ministrów ustala corocznie trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej i przedkłada go do wiadomości Sejmowi równocześnie z projektem ustawy budżetowej.

6)     Szef Służby Cywilnej

a)      jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach służby cywilnej w zakresie określonym ustawą.

b)      Szef Służby Cywilnej podlega Prezesowi Rady Ministrów. powołuje on szefa

c)     zadania w szczególności:

-        czuwa nad przestrzeganiem zasad służby cywilnej,

-        kieruje procesem zarządzania kadrami w służbie cywilnej,

-        gromadzi informacje o korpusie służby cywilnej,

-        planuje i nadzoruje wykorzystanie środków,

-        organizuje i prowadzi postępowanie kwalifikacyjne w służbie cywilnej,

-        prowadzi konkursy na wyższe stanowiska w służbie cywilnej,

-        prowadzi ewidencję jednostek upoważnionych do organizowania i prowadzenia szkoleń w służbie cywilnej,

-        przygotowuje projekty aktów normatywnych przewidzianych w ustawie,

-         upowszechnia informacje o służbie cywilnej,

-         wydaje Biuletyn Służby Cywilnej.

d)     Urząd Służby Cywilnej zapewnia obsługę Szefa Służby Cywilnej:

-        Organizację określa statut nadany, w drodze zarządzenia, przez Prezesa Rady Ministrów

-        Statut USC reguluje w szczególności zadania, strukturę organizacyjną i zasady udzielania pełnomocnictw.

7)      Rada Służby Cywilnej - organ opiniodawczo-doradczy Prezesa Rady Ministrów oraz oceniający przebieg postępowań kwalifikacyjnych i konkursowych liczy 16 członków: Prezes Rady Ministrów powołuje 8 wykwalifikowanych + 8 spośród osób reprezentujących wszystkie kluby parlamentarne, Prezes Rady Ministrów powołuje przewodniczącego Rady Służby Cywilnej.

a)      kadencja trwa 6 lat, przy czym co 3 lata kończy się kadencja połowy liczby członków

b)     kadencja trwa odpowiednio do kadencji Sejmu i Senatu.

c)     Odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Rady, w razie:

-         niewykonywania obowiązków członka Rady,

-        choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji członka Rady.

8)     Dyrektor generalny:

a)     podlega podlega bezpośrednio właściwemu ministrowi, kierownikowi urzędu centralnego lub wojewodzie.

b)     zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy urzędu, warunki jego działania, a także organizację pracy,

c)     dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w urzędzie, chyba że ustawa stanowi inaczej, oraz realizuje politykę personalną w służbie cywilnej

9)     Kierownik urzędu

a)      Zadania przewidziane w ustawie dla dyrektora generalnego urzędu wykonują w urzędach terenowych organów administracji rządowej podległych ministrom centralnym organom administracji rządowej, komendach, inspekoratach kierownicy tych urzędów.

10)  Nawiązanie stosunku pracy w służbie cywilnej

a)     Dyrektor generalny urzędu organizuje nabór kandydatów do korpusu służby cywilnej.

b)     Ogłoszenie przez umieszczenie ogłoszenia o naborze w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, a także przez opublikowanie go w Biuletynie Służby Cywilnej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej

c)     Informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o naborze.

d)     Służba przygotowawcza ma na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie pracownika służby cywilnej do należytego wykonywania obowiązków służbowych. Służba przygotowawcza trwa 6 miesięcy i kończy się nie później niż po upływie 18 miesięcy od podjęcia przez pracownika pracy w danym urzędzie. Służba przygotowawcza kończy się oceną komisji egzaminacyjnej.

-        Absolwenci Krajowej Szkoły Administracji Publicznej zwolnieni są z odbywania służby przygotowawczej.

-        Dyrektor generalny urzędu może skrócić okres służby przygotowawczej lub zwolnić z obowiązku jej odbywania pracownika, który wykaże się wymaganą programem służby przygotowawczej wiedzą teoretyczną, umiejętnościami stosowania tej wiedzy w praktyce oraz znajomością organizacji i zasad funkcjonowania urzędu.

e)     O uzyskanie mianowania w służbie cywilnej może ubiegać się osoba, która:

-        jest pracownikiem służby cywilnej (od 2 lat),

-        odbyła służbę przygotowawczą

-        posiada co najmniej dwuletni staż pracy w służbie cywilnej,

-        posiada tytuł magistra lub równorzędny,

-         zna co najmniej jeden język obcy,

-        jest żołnierzem rezerwy lub nie podlega powszechnemu obowiązkowi obrony

f)       Pracownik służby cywilnej kieruje do Szefa Służby Cywilnej zgłoszenie do postępowania kwalifikacyjnego.

g)      Absolwenci Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, którzy spełniają warunki określone składają do Szefa Służby Cywilnej wniosek o mianowanie w służbie cywilnej

h)     Wyniki postępowania kwalifikacyjnego wyraża się w punktach, dodatkowe pkt. za:

-        znajomość określonych języków obcych,

-        ukończenie studiów podyplomowych,

-         posiadanie stopnia lub tytułu naukowego,

-         posiadanie określonych kwalifikacji zawodowych

i)        Akt mianowania urzędnika służby cywilnej zawiera imię i nazwisko urzędnika oraz datę mianowania.

j)        Akt mianowania sporządza się na piśmie.

k)       Konkursy na wyższe stanowiska w służbie cywilnej przeprowadza Szef Służby Cywilnej. informacje o kandydatach są informacja mi publicznymi.

l)        Powołuję się zespół konkursowy. Każdy pracownik S.C. może się ubiegać, chyba że wymagane są szczególne uprawnienia

11) Zmiana i ustanie stosunku pracy w służbie cywilnej

a)     Stosunek pracy urzędnika służby cywilnej wygasa w razie:

-        odmowy złożenia ślubowania,

-        zrzeczenia się obywatelstwa polskiego

-        prawomocnego orzeczenia kary dyscyplinarnej wydalenia ze służby cywilnej

-        prawomocnego skazania za przestępstwo popełnione umyślnie

-        prawomocnego orzeczenia utraty praw publicznych lub zakazu wykonywania zawodu urzędnika w służbie cywilnej

-        upływu 3 miesięcy nieobecności w pracy z powodu tymczasowego aresztowania

-        odmowy wykonania decyzji w sprawie przeniesienia, o którym mowa w art.

-        niepodjęcia wykonywania obowiązków służbowych mimo wezwania

b)     Rozwiązanie stosunku pracy urzędnika służby cywilnej następuje, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, w razie:

-        dwukrotnej, następującej po sobie, negatywnej oceny

-        stwierdzenia przez lekarza orzecznika ZUS niezdolności do pracy uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków urzędnika służby cywilnej;

-         utraty nieposzlakowanej opinii,

-         postępowania karnego toczącego się przez okres dłuższy niż 3 miesiące.

12) Obowiązki członka korpusu służby cywilnej

a)     przestrzegać Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa,

b)     chronić interesy państwa oraz prawa człowieka i obywatela,

c)     racjonalnie gospodarować środkami publicznymi,

d)     rzetelnie i bezstronnie, sprawnie i terminowo wykonywać powierzone zadania,

e)     dochowywać tajemnicy ustawowo chronionej,

f)        rozwijać wiedzę zawodową,

g)     godnie zachowywać się w służbie oraz poza nią.

h)     jest obowiązany wykonywać polecenia służbowe przełożonych.

i)        nie wolno publicznie manifestować poglądów politycznych.

j)        Urzędnik służby cywilnej nie może pełnić funkcji w związkach zawodowych, w partiach politycznych

13)  Odpowiedzialność dyscyplinarna członka korpusu służby cywilnej

 

II. USTAWA z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych

 

1)     Ustawa określa obowiązki i prawa urzędników państwowych oraz innych pracowników zatrudnionych w:


a)     Kancelarii: Sejmu, Senatu, Prezydenta,

b)     Sądzie Najwyższym,

c)     Biurze: TK, RPO, RPD, KRRiTV, RIP, GIODO

d)     Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w sprawach nieuregulowanych w odrębnych przepisach,

e)     Krajowym Biurze Wyborczym,

f)       Państwowej Inspekcji Pracy,

g)     regionalnych izbach obrachunkowych,

h)     IPN - Komisji Ścigania Zbrodni.

i)        Ustawa określa obowiązki i prawa osób zatrudnionych w SC, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy o SC


2)     Nawiązanie, zmiana i rozwiązanie stosunku pracy

a)     Urzędnikiem państwowym może być osoba, która:

-        jest obywatelem polskim,

-        ukończyła osiemnaście lat życia i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,

-        jest nieskazitelnego charakteru,

-         ma odpowiednie wykształcenie i odbyła aplikację administracyjną,

-        posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku.

-         Aplikacja administracyjna ma na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie pracownika podejmującego po raz pierwszy pracę w urzędzie państwowym do należytego wykonywania obowiązków urzędnika państwowego.

3)     Urzędnik państwowy obowiązany jest w szczególności:

a)      przestrzegać Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa,

b)     strzec autorytetu Rzeczypospolitej Polskiej oraz dążyć do pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa,

c)      racjonalnie gospodarować środkami publicznymi,

d)     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin