strategia konkurencji.doc

(63 KB) Pobierz
STRATEGIA KONKURENCJI

STRATEGIA KONKURENCJI

 

·        Plan osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w danej dziedzinie aktywności strategicznej, układamy na podstawie wybranej bazy konkurowania i dostosowany do istniejących warunków konkurencji.

·        Przewaga konkurencyjna jest oceniana przez odbiorców na podstawie 4 parametrów:

-         jakości produktu,

-         ceny,

-         jakości systemu obsługi,

-         renomy firm.

 

CZTERY CZYSTE STRATEGIE KONKURENCJI

·        strategia najniższych cen

·        strategia bazująca na jakości produktu

·        strategia bazująca na jakości obsługi

·        strategia bazująca na renomie firmy

 

BAZY KONKUTRENCJI

 

1)    baza I – wiodąca pozycja pod względem kosztów całkowitych

Przywództwo kosztowe:

Ø     chroni firmę przed wszystkimi pięcioma siłami konkurencji,

Ø       lepsza pozycja wobec konkurentów ze względu na niskie ceny wyrobów (nadzwyczajne zyski przy cenach konkurencji)

Ø     lepsza pozycja wobec nowo wchodzących inwestorów, ponieważ powoduje podwyższenie barier wejścia do sektora

Ø     lepsza pozycja wobec producentów substytutów.

Ø     Lepsza pozycja wobec dostawców, ponieważ przy dużej skali produkcyjnej można negocjować korzystne ceny zaopatrzeniowe

Ø     Lepsza pozycja wobec nabywców, ponieważ czyni firmę bardziej elastyczną przy negocjacjach cenowych

 

IKEA

 

·         NISKI POZIOM KOSZTÓW DZIĘKI NOWATORSKIEJ KONCEPCJI PRODUKCJI I SPRZEDAŻY MEBLI

·         PRZERZUCANIE CZĘŚCI KOSZÓW PRODUKCJI I SPRZEDAŻY NA KLIENTA

·         OGRANICZONY PERSONEL OBSŁUGI

·         MEBLE DO SAMODZIELNEGO SKŁADANIA I INDYWIDUALNEGO ZESTAWIENIA

·         PROSTE WZORY

·         WŁASNY TRANSPORT

·        LOKALIZACJA SKLEPÓW

 

 

2)    baza II – zróżnicowanie (dyferencjacja) wyróżnienie się (cechy produktu, sprzedaż, serwis)

Różnicowanie – dyferencjacja:

Ø     obniżenie kosztów użytkowania wyrobu, czyli tania eksploatacja (samochody, sprzęt AGD – Elektrolux)

Ø     podwyższenie wartości użytkowej wyrobu np. unikalne wzornictwo, techniczna niezawodność, ekskluzywne i produkowane w niewielkich ilościach, unikalne recepturyi technologie oferowane razem i innymi komplementarnymi wyrobami (kserokopiarki Xerokxa, samochody Mercedes, zegarki Patek)

Ø     bazując na snobistycznej motywacji klientów, ich lojalności i małej możliwości na cenę

Ø     wymaga rezygnacji z dużego udziału w rynku

Ø     wyższa niż przeciętna w sektorze cena

Ø     osiąganie wysokiej stopy zysku

ZEGAREK PATEK

·         PATEK PHILIPPE, POŁOWA XIX WIEKU

·         ROCZNA PRODUKCJA – 15 TYSIĘCY SZTUK

·         ŚREDNI CZAS PRODUKCJI 1 ZEGARKA  TO  9 M-CY, Z TEGO 600 GODZIN=KONTROLA

·         KAŻDA CZĘŚĆ ZEGARKA KONTROLOWANA ODDZIAŁEM I WŁASNORĘCZNIE SKŁADANY

3)    baza III – koncentracja

Koncentracja:

Ø     strategie zintegrowane maksymalizujące cele kosztowe i jakościowe

Ø     dbałość o wysoką jakość i niskie koszty

Ø     konieczność podnoszenia dużych nakładów na wszystkie dziedziny działania firmy

Ø     rozwiązania tańsze dostępne dla mniej zasobnych firm – budowanie strategii zintegrowanej w ramach niszy rynkowej np. Toyota

TYPY STRATEGII KONKURENCJI

1)     STRATEGIA KONFRONTACJI:

·        Atak na konsumenta, aby go pokonać; unicestwienie rywala i przejęcie jego rynków

·        Powstrzymanie ekspansji rywala i utrzymanie go na drugim planie

·        Atak w słabe punkty rywala lub próba zniwelowania jego najmocniejszych stron

 

2)   STRATEGIA WSPÓŁPRACY:

·        Współpraca z rywalami

·        Efekt synergii (zwiększenie indywidualnych korzyści o wyniki wspólnych przedsięwzięć)

·        Nieformalne porozumienia, sformalizowane alianse strategiczne, fuzje kapitałowe

3)   STRATEGIE UNIKU:

·        Nie można pokonać konkurentów lub brak partnerów, z którymi chciałoby się nawiązać współpracę

·        Poszukiwanie nisz rynkowych (rynki lokalne – nisza geograficzna lub wąskie specjalizacje wtórne)

·        Zagrożeniem jest zanikanie nisz rynkowych

 

PLANOWANIE W PROCESIE PLANOWANIA

 

·        Istota i cele planowania

                PLANOWANIE:

-         Charakter zjawiska w 70-tych latach (wkradła się niepewność do procesów gospodarczych, brak ciągłości, dynamiki) podważają zasadność wszechstronnego stosowania metody ekstrapolacji w planowaniu

-         Pojawił się przyrost wiedzy w dziedzinie planowania oraz zmiany sposobu myślenia o czynnikach sukcesu przedsiębiorstwa w długim przedziale czasu

-         Jest sposobem (sformalizowany) określenia pożądanego stanu przyszłego i terminu jego osiągnięcia oraz ustalenie działań niezbędnych do osiągnięcia tego stanu

ZADANIA PLANOWANIA:

-         trwałe zapewnienie powodzenia

-         rozpoznanie ryzyka

-         podwyższenie kompleksowości

-         wykorzystanie potencjałów synergicznych

 

 

 

 

 

 

·        Narzędzia planowania:

- prognozowanie (opracowanie scenariuszy)

ZAŁOŻENIE:

-         przyszłość nie jest prostym przedłużeniem przeszłości; przyszłość nie jest zdeterminowana przez przeszłość: istnieje zbiór przyszłych możliwości a ich urzeczywistnienie zależy od świadomej działalności członków organizacji

-         należy identyfikować: różnorodne możliwe strony przyszłości a następnie formułować plan strategiczny

- prognoza bazuje na wprowadzaniu scenariuszy:

-         scenariusze opisują stany przeszłości oraz drogi przejścia od teraźniejszości do przyszłości

-         scenariusze wymagają określenia:

·        czynników niezmiennych (słabości)

·        istotnych tendencji (ewolucja)

·        źródeł zmian  (czynniki przyszłości=nie ciągłość)

- przewidywanie (ekstrapolacja i korelacja)

ZAŁOŻENIE:                             - przyszłość jest przedłużeniem przeszłości,

- podstawowa metoda stosowana w planowaniu                 operacyjnym i budżetowym .

Przewidywanie :

-         ilościowe (ekstrapolacja, korelacja)

-         ewolucyjne

-         kontynuacyjne.

 

EKSTRAPOLACJA – przenoszenie tendencji zaobserwowanych w przeszłości na przyszłość (np. stopa zwrotu sprzedaży 8% rocznie)

-         założenie o regularności ewolucji

-         niebezpiecznie zwodzi, gdy ujawniają się niespodziewane zmiany zakładające rytm ewolucji

-         brak jakiegokolwiek wyjaśnienia opisywanych zjawisk

 

 

 

KORELACJA – wyjaśnia opisywane zjawiska

-         zmienna wyjaśniająca  np. ewolucję wielkości zysku w przedsiębiorstwie

-         zmienna wyjaśniająca np. ewolucję wielkości sprzedaży w przedsiębiorstwie

-         brak jakichkolwiek korelacji i jego związków między dwoma zjawiskami lub dla lepszego ich wzajemnego przystosowania

METODY JAKOŚCIOWE:

-         oceny ekspertów

-         badania panelowe

-         badania rynku

 

System planowania

·        system planów

·        proces planowania

·        organizacja planowania

 

SYSTEM PLANÓW:

        Kryterium czasu:

-         długookresowe

-         średniookresowe

-         krótkookresowe

         Kryterium treści:

-         periodyczny

-         projekt

-         program

        Kryterium obszaru:

-         marketingowy

-         produkcji

-         zatrudnienia

-         finansów

 

PLANY DŁUGOOKRESOWE

-         obejmują przedział czasu, w którym uruchamiany potencjał produkcyjny będzie w pełni wykorzystywany do wytwarzania produktów nowej generacji

-         taki sam przedział czasu jak cykl życia nowej generacji produktów

-         zależne od branży 5 do 20 lat

 

PLANY ŚREDNIOOKRESOWE

-         obejmuje przedział czasu, w którym możliwe jest dokonywanie zasadniczych przekształceń potencjału produkcyjnego niezbędnych do wytworzenia nowych produktów

-         ulokowanie na rynku nowej generacji wymaga instalacji odpowiednich urządzeń, dostosowania struktury kapitałowej

-         od 2 do 5 lat

PLANY KRÓTKOOKRESOWE

-         obejmują przedział czasu, w którym wykorzystuje się istniejący kapitał produkcyjny, czyli istniejące produkty, rynki, urządzenia i środki finansowe

-         z reguły identyczne z planowaniem rocznym

PLANY PERIODYCZNE

-         odnoszą się do określonych normą okresów , dla których planuje się funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa lub jego części

PLANY PROJEKTÓW LUB PLANY DZIAŁAŃ

-         zorientowanie na obiekt – zamierają jedno konkretne przedsięwzięcie

-         innowacyjny charakter

-         plany projektów: długookresowe planowanie przedsięwzięć o charakterze inwestycyjnym np. rozszerzenie zdolności produkcyjnych

-         plan działań: krótkookresowe planowanie przedsięwzięć

PROGRAMY

-         zorientowane na obiekt, zawierają jedno konkretne przedsięwzięcie

-         typowe zadania rutynowe

-         np. rutynowe sterowanie procesami zaopatrzenia, gospodarowanie płynnymi źródłami

 

 

 

 

 

 

ORGANIZACJA PLANOWANIA – DECENTRALIZACJA CZYNNOŚCI PLANISTYCZNYCH –większą część czynności planistycznych realizują kierownicy szczebla operatywnego

 

ZALETY:

-         założenia planistyczne opracowują osoby codziennie

-         konfrontowanie z bieżącymi problemami

-   &#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin