zarządzanie marketingowe 2.doc

(135 KB) Pobierz
30

Controlling marketingowy, przesłanki jego skuteczności.

Kontrola marketingu jest częścią systemu kontroli w przedsiębiorstwie. Dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa istotne jest opracowanie skutecznego systemu kontroli, dzięki któremu można sprawdzać, czy firma rozwija się zgodnie z przyjętą strategią. W nowocześnie zarządzanych przedsiębiorstwach zastępuje się kontrolę funkcją controllingu.

„To control" oznacza w języku angielskim: sterować, regulować, kierować, prowadzić. Kontrola jest tylko jednym z elementów controllingu. Controlling - system koordynacji przedsiębiorstwa. Jeżeli w systemie kierowania przedsiębiorstwem wyróżni się trzy podsystemy:

• planowania (ustalanie celu głównego i celów pochodnych),

• dyspozycyjny (wybór odpowiednich działań do realizacji wyznaczonych celów),

• kontroli (sprawdzanie prawidłowości realizowanych zadań), to zachodzi potrzeba ich koordynacji w jeden spójny system. Rolę taką może pełnić controlling, którego zadaniem jest koordynacja całokształtu procesów planowania, dyspozycji, kontroli i zasilania w informacje.Uzupełnieniem funkcji koordynacyjnej jest rewizja wewnętrzna, która także należy do systemu controllingu. Może być przeprowadzona jako:

• rewizja systemowa, tzn. nadzorowanie projektowania systemu planowania, kontrola zasilania w informacje,

• rewizja bieżąca, tzn. nadzorowanie bieżących czynności związanych z zasilaniem w informacje.

Controlling ma też charakter funkcji doradczej. Do jego głównych zadań zalicza się:

• koordynację planowania strategicznego z planowaniem operacyjnym -jej celem powinna być większa strukturyzacja procesów strategicznych, ich sprzężenie z procesami operacyjnymi, jak również włączenie niższych szczebli zarządzania w procesy formułowania strategii,

• powiązanie planów cząstkowych w plan całościowy - punktem wyjścia jest plan stanowiący w przedsiębiorstwie wąskie gardło,

• koordynację działalności marketingowej z innymi zadaniami i decyzjami w przedsiębiorstwie,

• powiązanie planu finansowego z planowaniem przedmiotowym.Różnica między pojęciami „kontrola" i „controlling":Kontrola jest jedną z funkcj i kierowniczych.

Akcent w pojęciu „controlling" spoczywa na koordynacji funkcji zarządzania, sprowadzającej się przede wszystkim do pozyskiwania i zasilania podejmujących decyzje we właściwe

informacje.(W dalszej części stosowane są zamiennie pojęcia „kontrola marketingowa" i „controlling w sferze marketingu".Kontrola marketingu jest to systematyczne sprawdzanie i ocenianie celów marketingowych i polityki przedsiębiorstwa w tym zakresie oraz metod realizacji tych celów. Kontrola marketingu powinna umożliwić krytyczne spojrzenie na firmę i informacyjne sprzężenie zwrotne. W razie konieczności instrumenty marketingu ulegają zmianie. Można wyróżnić następujące etapy w kontroli marketingu:

określenie standardów (jak powinno być),

ustalenie rzeczywistych wielkości,

porównanie standardów z wielkościami faktycznymi,

ocenę wyników porównań. R. Nieschlang dokonał podziału kontroli marketingowej na:

marketingową kontrolę wyników, która polega na ocenie sukcesu przedsiębiorstwa za pomocą określonych parametrów, takich jak np.: obrót, udział w rynku, zysk czy image. Taka analiza wyników jest kontrolą ex post. Jeżeli otoczenie przedsiębiorstwa szybko się zmienia , metoda ta musi być uzupełniona innym instrumentem, który spełniałby rolę systemu wczesnego ostrzegania. Takim instrumentem może być auditing marketingowy,

marketing -auditing. Który oznacza bieżącą kontrolę marketingową. Jego zadaniem jest sprawdzanie procesu powstawania i realizacji poszczególnych działań marketingowych (bez analizy rezultatów tych działań ). Auditing marketingowy dzieli się na rewizję założeń wyjściowych, rewizję przyjętych celów i wypracowanych strategii, rewizję stosowanych instrumentów i rewizję procesu zorganizowania działalności. Rewizja marketingu rozciąga się zatem na główne elementy procesu decyzyjnego. Jej celem jest wcześniejsze rozpoznanie ryzyka i błędnego kierunku rozwoju.Nieodłącznym elementem kontroli  marketingu jest  badanie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.Analiza działalności marketingowej w zakresie systemu kontroli, wynikająca z obserwacji praktycznej, pozwala na wskazanie kilku kierunków, które mogą przyczynić się do zwiększenia jej skuteczności:

uzyskanie akceptacji i współpracy z osobami indywidualnymi, które będą ocenione. Oznacza to nie tylko lepszy system kontrolny, lecz także to, że dostarczający informacji będą prawdopodobnie nastawieni bardziej pozytywnie do systemu kontroli,

istotne jest poinformowanie ludzi o korzyściach, jakie może im dostarczyć system kontroli. Jeżeli ustawi się pewne mierniki i osoby pracujące zobaczą, że mogą zwiększyć swoje dochody, wykonując określone zadania, to pewno będą się bardziej angażować, widząc wyraźne korzyści materialne,

ważne jest pokazanie różnic wynikających z różnorodnych ograniczeń. Zadania osoby z działu sprzedaży, pracującej na wyjątkowo trudnym terenie, mogą być indywidualnie ustalone i różnić się od reszty zadań,

system kontroli marketingowej działa sprawnie, jeśli odpowiedzialność jest wyraźnie rozpisana. Generalnie trzeba określić odpowiedzialność zarządu za poszczególne rodzaje kontroli marketingowej,

duże znaczenie ma określenie częstotliwości kontrolowania. W zależności od rodzaju działalności kontrola może obejmować informacje codzienne, tygodniowe, miesięczne i kwartalne,

efektywność procesu kontroli zwiększa się dzięki wykorzystaniu systemów komputerowych do gromadzenia i przetwarzania informacji,

zarządzanie praktyczne poprzez wyjątek. System kontroli marketingowej nie może zalewać podejmujących decyzje marketingowe zbyt wieloma danymi. System kontroli marketingowej potrzebuje odizolowania obszarów krytycznych,

istotne jest czuwanie nad relacją między kosztami a efektami kontroli marketingowej. Nie można pozwolić, aby koszty przewyższały korzyści uzyskiwane z systemu kontroli. Wiadomo, że sprawowanie kontroli pochłania czas pracowników, wymaga dobrego wyposażenia w sprzęt i dlatego - także w tym zakresie - niezbędne jest odnoszenie kosztów do osiąganych rezultatów.

31. Uwarunkowania skuteczności controllingu marketingowego.Dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa istotne jest opracowanie skutecznego systemu kontroli, dzięki któremu można sprawdzać, czy firma rozwija się zgodnie z przyjętą strategią. W nowocześnie zarządzanych przedsiębiorstwach zastępuje się kontrolę funkcją controllingu. Kontrola jest więc tylko jednym z elementów controllingu. Jeżeli w systemie kierowania przedsiębiorstwem wyróżnia się trzy podsystemy tj. " planowanie, ( ustalenie celu głównego i celów pochodnych)

- dyspozycyjność, ( wybór odpowiednich działań do realizacji wyznaczonych celów)

- kontrola, ( sprawdzanie prawidłowości realizowanych działań)

to zachodzi potrzeba ich koordynacji w jeden spójny sposób.

Taką funkcję może pełnić właśnie controlling, którego zadaniem jest koordynacja całokształtu

procesów planowania, kontroli i zasilania w odpowiednie informacje.

Uzupełnieniem funkcji koordynacyjnej jest rewizja wewnętrzna, która także należy do systemu

controllingu. Może być ona przeprowadzona jako:

- rewizja systemowa, tzn. nadzorowanie projektowania systemu planowania, kontrola zasilania w informacje.

- rewizja bieżąca, tzn. nadzorowanie bieżących czynności związanych z zasilaniem w informacje, Controlling ma też charakter funkcji doradczej, czyli:

- koordynację planowania strategicznego z planowaniem operacyjnym -jej celem powinna być większa strukturyzacja procesów strategicznych, ich sprzężenie z procesami operacyjnymi, jak również włączenie niższych szczebli zarządzania w procesy formułowania strategii,

- powiązanie planów cząstkowych w plan całościowy - punktem wyjścia jest plan stanowiący w przedsiębiorstwie wąskie gardło.

- koordynację działalności marketingowej z innymi zadaniami i decyzjami w przesiębiorstwie,

- powiązanie planu finansowego z planowaniem przedmiotowym.

Controllling marketingowy opiera się przede wszystkim na koordynacji funkcji zarządzania,

sprowadzającej się do pozyskiwania i zasilania podejmujących decyzje we właściwe informacje.

Kontrola natomiast jest to jedna z funkcji kierowniczych,- to systematyczne sprawdzanie i ocenianie celów marketingowych i polityki przedsiębiorstwa w tym zakresie oraz metod realizacji tych celów. Kontrola marketingu powinna umożliwić krytyczne spojrzenie na firmę i informacyjne sprzężenie zwrotne. Wyróżniamy następujące etapy w kontroli marketingu:

- określenie standardów (jak być powinno )

-  ustalenie rzeczywistych wielkości,

- porównanie standardów z wielkościami faktycznymi,

- ocenę wyników porównań.

Marketingowa kontrola wyników polega na ocenie sukcesu przedsiębiorstwa za pomocą określonych parametrów, takich jak: obrót, udział w rynku, zysk czy image. Taka analiza wyników jest kontrolą ex post. Metoda ta może zostać uzupełniona takim instrumentem jak auditing marketingowy, oznaczający bieżącą kontrolę marketingową. Jego zadaniem jest sprawdzenie procesu powstawania i realizacji poszczególnych działań marketingowych a jego celem jest wcześniejsze rozpoznanie ryzyka i błędnego kierunku rozwoju.

32. Pozycja controllera marketingowego w organizacji przedsiębiorstwa.

Jeżeli analiza rentowności wykazuje, że małe zyski przedsiębiorstwa związane są tylko z pewnymi produktami, obszarami lub rynkami to należy zadać sobie pytanie, czy istnieją skuteczniejsze sposoby kierowania personelem sprzedaży, reklamą, dystrybucją i promocją sprzedaży tych słabiej funkcjonujących jednostek marketingowych . W takich przypadkach niektóre przedsiębiorstwa utworzyły stanowisko kontrolera marketingowego, którego zadaniem jest poszukiwanie sposobów zwiększenia efektywności w danej dziedzinie. W takich przedsiębiorstwach kontrolerzy dokonują głębokiej analizy wydatków marketingowych i związanych z nimi efektów. Badają oni:

- przestrzeganie planu zysków,

- pomagają kierownikom marki przygotować plany budżetowe,

- mierzą efektywność promocji,

oceniają rentowność poszczególnych obszarów i grup klientów,

- szkolą personel marketingowy w zakresie finansowych implikacji podejmowanych decyzji marketingowych.

33. Podstawowe decyzje w obszarze „ zakup „ w przedsiębiorstwie handlowym.

Zadania zakupu:

- dostarczenie niezbędnych towarów w wymaganej ilości i jakości, w odpowiednim czasie, miejscu i po najkorzystniejszej cenie oraz zapewnienie dodatkowych usług ze strony dostawców,

- klientowi należy zaoferować najlepszy poziom usługi handlowej, Z tak określonych zadań zakupu można wyprowadzić cel badania rynku, który w rezultacie ma pomóc w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru towarów i źródeł ich nabycia. W ramach badania rynku zakupu istotne jest więc zebranie odpowiednich informacji i ich usystematyzowanie. Można wyróżnić cztery kategorie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji w zakresie zakupu. Są to informacje:

ogólne o rynkach zakupu w układzie branż i krajów,

o poszczególnych towarach,

- o dostawcach,

-o polityce zakupu konkurentów.

Gromadzenie danych o rynku zakupu może być różnie zorganizowane. Powstała baza danych ma

jednak pomóc w procesie decyzyjnym przedsiębiorstwa z punktu widzenia okresu, dla którego podejmuje się decyzje i towarzyszące im ryzyko, można wyróżnić decyzje strategiczne, taktyczne i operacyjne. Strategiczne decyzje zakupu są pochodną długookresowego planowania marketingu. Podejmowanie tych decyzji wymaga odpowiedzi na następujące pytania:

- jakie są podstawowe idee i założenia marketingu w przedsiębiorstwie i jak dalece są one zrealizowane?

- jaka jest pozycja przedsiębiorstwa na rynku?

- czy i jakie są podejmowane działania w zakresie kształtowania wizerunku firmy?

- jakie będą punkty ciężkości w działalności np. za pięć lat?

- jakie można osiągnąć strategiczne cele i w jakim czasie?

W sferze zarządzania zakupem można wyróżnić następujące cele strategiczne, których realizacja

wymaga podejmowania decyzji strategicznych:

znalezienie odpowiednich, pod względem kosztów, wytwórców artykułów standardowych,

- zapewnienie właściwych stosunków handlowych z wytwórcami artykułów markowych i wytwórcami cechującymi się wysoką innowacyjnością produkcji,

-zabezpieczenie odpowiedniego strumienia towarów, przy możliwie wysokiej opłacalności i niezawodności dostaw,

- zapewnienie dla długiego okresu niezbędnych warunków do rozwoju przedsiębiorstwa. Ażeby te strategiczne cele zakupu móc zrealizować, niezbędny jest wysoki poziom kwalifikacji pracowników kształtujących i realizujących politykę zakupu.

Przejście od strategicznych do operatywnych decyzji zakupu wymaga przeprowadzenia analizy mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa i określenia na tej podstawie czynników sukcesu. Do celów operatywnych w sferze zakupu można zaliczyć:

- pozyskanie i utrzymanie asortymentu towarów o wysokiej akceptacji rynkowej,

- redukcję kosztów w obszarze gospodarki towarami i umocnienie względnych korzyści w stosunku do konkurentów,

- odpowiednie wykorzystanie konkurencji między dostawcami na rynkach zakupu,

- optymalizowanie strumienia zakupionych towarów w stosunku do zapasów i tempa sprzedaży.Podejmując decyzje w sferze zakupu, należy odpowiedzieć na pytania:

- jakie artykuły, ich odmiany powinny być zakupione?

- przez kogo i przez jakie kanały dystrybucji artykuły powinny być dostarczone?

- na jakich warunkach towary powinny być zakupione?

- jakie informacje i jakie środki powinny być wzięte pod uwagę, ażeby włączyć dostawców w

realizację celów przedsiębiorstwa?

Podstawowe decyzje dla zakupu towaru dotyczą poza tym wyboru dróg i form zaopatrzenia, zasad negocjowania i kontraktowania masy towarowej oraz systemu komunikowania się z dostawcami. Są to decyzje:

- o wyborze bezpośredniej lub pośredniej drogi zakupu,

- o tym kto podejmuje decyzje i kto dokonuje zakupu,

- o tym jaką politykę kontraktacji przedsiębiorstwo będzie realizowało,

- jaki jest wpływ przedsiębiorstwa na ceny zakupu,

- i jak kształtuje się polityka komunikowania się z dostawcami.

34.Decyzje dotyczące oferty przedsiębiorstwa handlowego podejmowane w kontekście cech asortymentu. Polityka asortymentowa jest jednym z głównych elementów strategii marketingowej przedsiębiorstw handlowych. Każda firma handlowa stoi przed problemem ustalenia asortymentu, czyli kombinacji produktów i usług, które chce na rynku zaoferować klientom.

Decyzje o wyborze asortymentu muszą być poprzedzone określeniem segmentów rynku oraz wstępną oceną popytu i stanu konkurencji. Jednostki handlu hurtowego lub detalicznego mogą wybrać jedną z czterech strategii asortymentowych:

1) wyłączny asortyment - składa się on z produktów tylko jednego wytwórcy,

2) głęboki asortyment - wybrana grupa towarowa składa się z wyrobów pochodzących od różnych producentów.

3) szeroki asortyment - składa się z dużej liczby grup towarowych,

4) mieszany asortyment - składa się z wielu artykułów pochodzących z grup towarowych ze sobą

nie powiązanych.

Szerokość asortymentu jest parametrem informującym o liczbie oferowanych grup towarowych, a głębokość asortymentu oznacza, ile artykułów znajduje się w ramach poszczególnych grup towarowych. Dlatego też każde przedsiębiorstwo handlowe musi być przygotowane do walki konkurencyjnej m.in. za pomocą trafnie dobranego asortymentu. W polityce asortymentowej uwzględnić trzeba z jednej strony potrzeby i oczekiwania klientów, a z drugiej strony opłacalność i zabezpieczenie przyszłości firmy. W procesie kształtowania asortymentu istotne jest określenie relacji między asortymentem:

- podstawowym ( art. odpowiadające profilowi branżowemu firmy)

- uzupełniającym ( art. z pokrewnych branż)

- sezonowym.

Wśród czynników kształtujących politykę asortymentową można wyróżnić:

-  czynniki zewnętrzne, czyli natężenie i struktura popytu, stosunki konkurencji,

- czynniki wewnętrzne, - typ przedsiębiorstwa, stosowane formy sprzedaży, zasoby kadrowe,

wielkość kapitału.

Przedsiębiorstwo handlowe uwzględniając te czynniki dokonuje okresowych zmian asortymentu poprzez:

1) uporządkowanie istniejącego asortymentu, czyli jego racjonalizacji. W tym przypadku chodzi o wykluczenie z asortymentu tych towarów, które nie znajdują nabywców lub są bardzo rzadko nabywane a nie są bezwzględnie potrzebne dla zaspokojenia popytu klientów.

2) rozszerzenie asortymentu czyli wprowadzenie nowych produktów, które lepiej mogą

zaspokoić potrzeby w ramach danego programu sprzedaży. Główną przesłanką w tym zakresie jest podniesienie opłacalności obrotu, wiąże się to z wprowadzaniem marek handlowych.Innym zjawiskiem charakterystycznym dla polityki asortymentowej handlu jest świadome wprowadzenie do obrotu artykułów bezmarkowych o zbliżonych do do towarów markowych cechach, ale po niższych cenach. Oferowany klientom asortyment musi być stale weryfikowany za pomocą trzech pytań:

Jaki jest udział poszczególnych grup towarowych lub artykułów w obrotach firmy? W jaki stopniu przyczyniają się one do powstawania zysków? Jaka jest pozycja poszczególnych grup towarowych na rynku?

35. Przedmiot kontroli marketingowej.

Rodzaje kontroli.

Z punktu widzenia przedmiotu i zakresu kontroli marketingowej można wyróżnić cztery rodzaje kontroli:

1) roczną kontrolę wykonania planu, która obejmuje wszystkie działania podejmowane w tym okresie,

2) kontrolę zysku w przekroju poszczególnych produktów, obszarów sprzedaży, dróg sprzedaży i grup klientów,

3) kontrolę skuteczności, ( wydajności) stosowanych instrumentów marketingu i wydatków z nimi związanych,

4) kontrolę strategiczną, mającą na celu systematyczne badanie i ocenę całej polityki przedsiębiorstwa i odpowiedź na pytanie, czy i jak przedsiębiorstwo wykorzystuje szansę rynkowe

Ad. l Udział w rynku:

Sprzedaż jako wartość kontrolna w porównaniu z innymi zmiennymi jest wartością, którą może przewidzieć na podstawie bądź to osiągniętych w przeszłości rozmiarów sprzedaży, bądź na podstawie informacji o wielkości i strukturze popytu. Analiza obrotów zawiera najczęściej porównanie rzeczywiście osiągniętych obrotów w różnych przekrojach z oczekiwanymi wielkościami oraz określenie podstawowych czynników mających wpływ na rozmiary sprzedaży. Jednak analiza jedynie obrotów zrealizowanych przez dane przedsiębiorstwo w stosunku do planu, bez uwzględnienia zachowań konkurentów lub analizy kosztów marketingu, może prowadzić do błędnej interpretacji uzyskanych wyników. Dlatego dopiero porównanie udziału w rynku daje szansę wyłączenia wpływu otoczenia i rozpoznania rzeczywistych efektów przedsiębiorstwa. Gdy rośnie jego udział w rynku, to oznacza, że zyskuje lepszą pozycję względem konkurentów.

Udział w rynku można mierzyć przez obliczenie:

-  udziału w obrocie całej branży,

- udziału w obrocie na obsługiwanym rynku,

- względnego udziału w stosunku do trzech największych konkurentów,

- relatywnego udziału w stosunku do wiodącego konkurenta. Przedsiębiorstwo może także badać swój udział w rynku w przekroju poszczególnych grup produktów, typów klientów, rejonów sprzedaży. Jeżeli nie utrzymuje ono osiągniętego udziału w rynku, to przyczynami mogą być m.in. niewłaściwy marketing-mix lub wejście na rynek nowego konkurenta. Analiza udziału w rynku jako wielkość kontrolna ma zatem duże znaczenie w ocenie działań marketingowych przedsiębiorstwa.

Ad.2 Kontrola zysku:

Innym ważnym elementem w rocznej kontroli jest analiza wszystkich wydatków na marketing i odniesienie ich do zrealizowanych obrotów. Można je pogrupować na wydatki związane z badaniami marketingowymi, reklamą, promocją sprzedaży i następnie porównać ich faktyczny udział z założonym poziomem wydatków.

Z kolei analiza finansowa uzupełniając analizę struktury sprzedaży, umożliwia rozpoznanie czynników mających wpływ na rentowność własnego kapitału.

Rentowność całkowitego kapitału oblicza się według wzoru:

Zn S

Rkc = S x Kc = Rentowność sprzedaży x Rotacja kapitału, Gdzie:

Rkc - rentowność kapitału całkowitego Zn - zysk netto S - sprzedaż

Kc - kapitał całkowity.

Jeżeli przedsiębiorstwo zamierza podwyższyć rentowność własnego kapitału, to musi z jednej strony zwiększyć rentowność sprzedaży i rotację kapitału poprzez wdrożenie odpowiedniej strategii marketingowej, a z drugiej strony może podwyższyć stosunek całkowitego kapitału do własnego kapitału.

Ad.3 Skuteczność działań marketingowych.

Nieodłącznym elementem kontroli marketingu jest badanie skuteczności podejmowanych działań

marketingowych. W tym przypadku głównym problemem staje się ustalenie efektów oddziaływania

poszczególnych instrumentów marketingu. Trudności pomiaru efektów poszczególnych

instrumentów marketingu-mix wiążą się w tym przypadku z wpływem czynników z otoczenia

przedsiębiorstw. Ponadto wiele działań promocyjnych może przynieść efekty dopiero po pewnym

czasie. Oznacza to, że ponoszonym wydatkom w tym zakresie nie można przypisać aktualnych

wyników.

Pomimo to prowadzi się kontrolę skuteczności działań promocyjnych, uwzględniając m.in.

następujące wielkości i metody:

badanie liczby zamówień,

- test rejonu sprzedaży, oparty na kontroli sprzedaży u wybranych detalistów na odpowiednio dobranych rynkach,

- metodę bezpośredniego ankietowania klientów po dokonaniu przez nich zakupów,

- analizę kosztów reklamy na 1000 pozyskanych klientów,

- opinie klientów na temat treści reklamy i jej odbioru, ustalenie liczby pytających się o dany towar po ukazaniu się ogłoszenia.

Ad.4 Kontrola strategiczna.

W ramach kontroli strategicznej ( auditingu marketingowego ) bada się, czy przedsiębiorstwo wybrało najlepsze strategie...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin