ĆWICZENIA
PRZEKRACZAJĄCE
LINIĘ
ŚRODKOWĄ
RUCHY NAPRZEMIENNE
„RĘCE Z NOGAMI KRZYŻUJESZ
I PÓŁKULE INTEGRUJESZ”
OPIS ĆWICZENIA:
Podnosimy do góry prawe kolano i dotykamy go lewą ręką, następnie podnosimy lewe kolano i dotykamy prawą ręką, lekko skręcając całe ciało. Ćwiczenie przypomina marsz w miejscu.
CELE:
Ćwiczenia te mają duży wpływ na trening narządu wzroku oraz usuwanie jego zaburzeń. Aktywizują także obie półkule mózgowe do jednoczesnej pracy i stanowią doskonałą rozgrzewkę przed dalszą gimnastyką. Wzmagają aktywność organizmu.
POPRAWA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNYCH:
v wymowa,
v pisownia,
v umiejętność słuchania,
v czytanie i rozumienie.
ZMIANY W ZACHOWANIU LUB POSTAWIE:
v polepszenie koordynacji prawa- lewa strona ciała,
v poprawa oddychania i gibkości ciała,
v wzmocnienie zmysłów wzroku i słuchu.
RUCHY NAPRZEMIENNE NA LEŻĄCO
(ROWER)
„NAPRZEMIENNY RUCH
WŁĄCZA WZROK I SŁUCH”
Wykonujemy to ćwiczenie na miękkiej powierzchni. Podnosimy ręce i głowę do góry, Obejmujemy głowę dłońmi i podtrzymujemy ją. Na przemian dotykamy lewym łokciem prawego kolana, prawym - lewego. Oddychamy rytmicznie.
CEL:
Integracja prawej i lewej półkuli mózgowej, prawej i lewej strony ciała.
v poprawa umiejętności słuchania, czytania i pisania (sprawniejsze kodowanie i dekodowanie),
v zasady pisowni,
v matematyka.
v poprawa koordynacji prawej i lewej strony ciała, organizacji,
v wzmocnienie mięśni brzucha i przepony.
LENIWE ÓSEMKI
„KTO ÓSEMKI CZĘSTO ĆWICZY
NA SUKCESY MOŻE LICZYĆ”
Na wysokości oczu, naprzeciw nosa wyznaczamy punkt. Od niego rozpoczynamy kreślenie kciukiem koła - w lewą stronę do góry. Po powrocie do punktu wyjścia rozpoczynamy kreślenie drugiego koła - w prawą stronę ku górze. Oczy podążają za ruchem ręki. Rysunek przypomina leżącą 8. Wielokrotnie powtarzamy ten ruch. Robimy go raz jedną, raz drugą ręką, następnie obiema. Ósemki możemy kreślić w przestrzeni, na plecach drugiej osoby, na ścianie, na papierze, na piasku…
Leniwe ósemki koordynują prawe i lewe mózgowe ośrodki wzroku, umożliwiając przekroczenie linii środkowej bez jakichkolwiek zaburzeń. Ćwiczenie to stosowane jest w nauczaniu specjalnym, pomaga uczniom, którzy nie są w stanie przekroczyć linii środkowej.
v proces czytania (wodzenie oczami od lewej strony do prawej strony),
v kodowanie i odszyfrowywanie informacji pisemnej,
v poprawa pamięci krótko i długoterminowej,
v czytanie i rozumienie (skojarzenia pamięci długotrwałej),
v zdolność odpoczynku mięśni oka podczas czytania,
v umiejętność rozróżniania i rozumienia symboli,
v obwodowe widzenie.
v wzmocnienie stabilności, koordynacji, równowagi ciała,
v poprawa ostrości postrzegania,
v odpoczynek oczu, szyi, ramion w czasie wzmożonej koncentracji.
RYSOWANIE OBURĄCZ
„GDY WSPÓLNIE PRACUJĄ RĘCE
MOŻESZ NAPISAĆ WIĘCEJ”
Rysujemy symetrycznie względem linii środka, różne wzory w przestrzeni lub na płaszczyźnie. Rysunek z jednej strony jest zwierciadlanym odbiciem drugiej strony.
Rysowanie obiema rękami poprawia orientację w przestrzeni, zdolność określania kierunków w odniesieniu do ciała. Ułatwi przekraczanie środkowej kinestetycznej linii ciała. Ma dużą skuteczność w odzyskiwaniu sprawności narządu wzroku. Pobudza naszą odwagę oraz zwiększa koordynację ciała w grach zespołowych.
v rozróżnianie kierunków, widzenie obwodowe,
v kodowanie i odszyfrowywanie pisma,
v eliminuje zaburzenia typu: dysleksja, dysgrafia,
v poprawna wymowa,
v śledzenie oczami za ruchem ręki w różnych kierunkach,
v rozróżnianie prawej i lewej strony,
v uświadomienie przestrzeni wokół siebie,
v świadomość swojego ciała i jego koordynacja,
v poprawność ruchowa,
v rozluźnienie napięcia nadgarstków, obręczy barkowej, ramion,
v poprawa koordynacji ręka - oko i orientacji w przestrzeni.
ÓSEMKI ALFABETYCZNE
Jest to modyfikacja „leniwej ósemki”. Rysujemy leniwą ósemkę. Wpisujemy w nią małe pisane litery alfabetu w lewej lub prawej połowie, w zależności od kierunku pisania pierwszego odcinka litery, który ma być zgodny z kierunkiem ósemki. Po każdej literze kreślimy kilka leniwych ósemek. Ćwiczenie możemy wykonywać w przestrzeni lub na płaszczyźnie.
Ma umożliwić przekraczanie linii środkowej bez zaburzeń. Zwiększenie obszaru obwodowego pola widzenia. Poprawa koordynacji wzrokowo - ruchowej.
v zdolności manualne, precyzja ruchu,
v kaligrafia, poprawa krzywego pisma,
v automatyzacja pisania i literowania,
v poprawa stosowania zasad ortografii,
v usprawnienie techniki pisania,
v pisanie twórcze.
v rozpoznawanie i kodowanie symboli.
v zdolność do odpoczynku oczu, ramion, szyi i nadgarstków w czasie pisania,
v poprawa koncentracji w czasie pisania,
v poprawa koordynacji ręka - oko oraz związanych z tym umiejętności,
v poprawa sprawności fizycznej.
SŁOŃ
„SŁOŃ ÓSEMKI WIELKIE PISZE
TRĄBA Z GŁOWĄ SIĘ KOŁYSZE”
Stajemy w lekkim rozkroku z rozluźnionymi kolanami. Wyciągniętą ręką (grzbietem do góry) pokazujemy przed sobą punkt centralny wyobrażonej leniwej ósemki. Przytulamy ucho do ramienia i kreślimy w przestrzeni leniwą ósemkę. Całe ciało pracuje. Powtarzamy ćwiczenie po trzy- cztery razy każdą ręką.
Przekraczanie środkowej audytywnej linii ciała, integrowanie widzenia słyszenia i ruchu. Ćwiczenie to koordynuje pracę mózgowych ośrodków słuchu obu półkul. Koryguje nieprawidłowe napięcia szyi, jakie powstają podczas słuchania.
v rozumienie ze słuchu,
v umiejętne formowanie myśli,
v literowanie (analiza i synteza),
v stymulacja mowy wewnętrznej,
v twórcze myślenie,
v słuchanie własnego głosu,
v wzmocnienie koordynacji ręka - oko przy pisaniu,
v poprawa percepcji słuchowej,
v matematyka,
v zapamiętywanie cyfr.
v swobodne ruchy głową w prawą i lewą stronę,
v widzenie obuoczne, koordynacja górnej i dolnej części ciała,
v poczucie równowagi (aktywowanie ucha wewnętrznego oraz układu przedsionkowego),
v wzmocnienie organizacji i koncentracji.
KRĄŻENIE SZYJĄ
(WAHADŁO)
„BUJASZ GŁOWĄ W LEWO W PRAWO
MYŚLI NAPŁYWAJĄ ŻYWO”
Powolnym ruchem przenosimy głowę od ramienia do ramienia, pozwalając, by broda była jak najbliżej klatki piersiowej. Robimy to na wydechu. W skrajnym bocznym położeniu głowy wykonujemy wdech i powtarzamy czynność.
Relaksacja, zmniejszenie napięcia mięśni szyi i karku. Rozluźnienie centralnego układu nerwowego.
v zapamiętywanie i odtwarzanie informacji,
v zapamiętywanie dat, liczb, wzorów,
v czytanie na głos,
v czytanie ciche.
v swoboda ruchów głową w prawą i lewą stronę,
v umiejętność rozluźnienia mięśni szyi i karku w czasie pracy, wzmożonej koncentracji,
v pełniejszy oddech,
v patrzenie obuoczne.
KOŁYSKA
„KTO SIĘ TROCHĘ POKOŁYSZE
ROZLUŹNIENIE MA I CISZĘ”
Siadamy na podłodze. Ręce lekko ugięte opierają się z tyłu o podłoże, utrzymując tułów wyprostowany. Nogi złączone lekko ugięte w kolanach przenosimy z jednej strony na drugą, usuwając napięcie w biodrach.
Stymulacja przepływu płynu mózgowo-rdzeniowego i zwiększenie aktywności mózgu. Wzmocnienie systemu nerwowego.
v umiejętność wzrokowego śledzenia za ruchami w kierunku od lewej do prawej strony,
v twórcze myślenie.
v zdolność do pracy w środkowym polu ciała,
v nawyki skupiania uwagi i zrozumienia,
v niwelacja nadmiernych napięć.
ODDYCHANIE PRZEPONOWE
Robimy głęboki wdech nosem. Najpierw oczyszczamy płuca, robiąc krótkie wdechy przez zaciśnięte wargi (wyobrażamy sobie, że chcemy utrzymać piórko w powietrzu). Po tym wydech możemy robić nawet nosem. Kładziemy ręce na brzuchu, na wdechu ręce podnoszą się, a na wydechu opuszczają się. Robimy wdech i liczymy do trzech, zatrzymujemy oddech na trzy sekundy. Wydychamy powietrze licząc do trzech, zatrzymujemy oddech na trzy sekundy. Powtarzamy całość jeszcze raz.
Uczy prawidłowego oddychania, aby do mózgu docierała w pełni wystarczająca ilość tlenu do jego prawidłowego funkcjonowania. Oddychanie doskonałe to: automatyczne, nieświadome, samo dostosowujące się do rodzaju wykonywanej czynności. Wstrzymywanie oddechu powoduje zmniejszenie energii (ilości tlenu), potrzebnej krwi i dla mózgu, aby przekroczyć linię środkową. Rozluźnienie centralnego układu nerwowego.
...
pola-pokot