kosslyn_psychologia.pdf

(731 KB) Pobierz
untitled
R
OZDZIAŁ 7
Pamięć:
życie dniem
wczorajszym
19960722.030.png 19960722.031.png 19960722.032.png 19960722.033.png 19960722.001.png 19960722.002.png 19960722.003.png 19960722.004.png 19960722.005.png 19960722.006.png 19960722.007.png 19960722.008.png 19960722.009.png
Reporter litewskiego dziennika, znany jako „S.” (skrót od S.V. Sze-
reszewski), miał pamięć niemalże nadludzką. Każdego ranka re-
daktor dziennika, wyznaczając pracownikom zadania, opisywał
rozmaite historie, często zawierające adresy i inne informacje,
które reporterzy musieli danego dnia sprawdzić. Kiedy redaktor
zauważył, że S. nie robi żadnych notatek, pomyślał, że najzwy-
czajniej w świecie ignoruje jego słowa. Ze względu na jawne lek-
ceważenie obowiązków redaktor wezwał S. na dywanik i z za-
skoczeniem stwierdził, że reporter potrafi słowo w słowo powtó-
rzyć informacje usłyszane podczas odprawy. Redaktor zaczął
wypytywać S. o jego pamięć, jednak ten był zaskoczony – są-
dził, że każdy człowiek posiada zdolność dokładnego zapamię-
tywania tego, co słyszy i widzi. Redaktor zasugerował S. pójście
do słynnego rosyjskiego psychologa Aleksandra Łurii, który na-
stępnie badał dziennikarza przez prawie 30 lat. Łuria szybko od-
krył, że pamięć S. jest „praktycznie niewyczerpana” (Luria, 1987,
s. 3). S. zapamiętywał listy słów i liczb o dowolnej długości,
a co więcej, odtwarzał je w dowolnej kolejności – od końca do
początku równie łatwo jak od początku do końca! Jeżeli podano
mu jakąś pozycję z listy, natychmiast przypominał sobie słowa
lub liczby bezpośrednio z nią sąsiadujące. Nie popełniał przy
tym właściwie żadnych błędów. Co więcej, badany po latach,
odtwarzał zapamiętane niegdyś ciągi słów i liczb z niezmienną
poprawnością, przypominając sobie nie tylko same ciągi, lecz
także moment, w którym się ich uczył, miejsce, w którym sie-
dział pracujący z nim badacz, a nawet jego ubiór.
Łuria postawił sobie za cel odkrycie tajemnicy kryjącej się
za olbrzymimi pamięciowymi zdolnościami S. Wyniki
związanych z tym, zakrojonych na szeroką skalę badań
Łuria opublikował w znanej monografii pod tytułem The
Mind of a Mnemonist: A Little Book about a Vast Memory.
Ustalił, że przypominając sobie przedmioty,
zdarzenia, słowa i liczby, S. posługiwał
się umysłowymi obrazami. Obrazy te
były niezwykle złożone i różnorodne:
z r y s r o z d z
i ł u
a
Przechowywanie informacji: znaczenie czasu
i pojemności
Pamięć sensoryczna: zachowanie wrażeń
Pamięć krótkotrwała: zawartość świadomości
Pamięć długotrwała: zapis doświadczenia
Pamięć robocza: pamięć osoby myślącej
Genetyczne podstawy pamięci
Kodowanie i wydobywanie informacji
z pamięci
Tworzenie wspomnień
Akt przypominania: rekonstrukcja
zniszczonego miasta
Fakty, fikcja i zapominanie: kiedy pamięć się
myli
Fałszywe wspomnienia
Zapominanie: wiele sposobów utraty
wspomnień
Niepamięć: więcej niż zapominanie
Wyparte wspomnienia: rzeczywiste czy
wyobrażone?
Udoskonalanie pamięci: sztuczki i narzędzia
Skuteczne magazynowanie informacji: garść
mnemonicznych sztuczek
Udoskonalanie wydobywania
Przypominam sobie słowo nie tylko za
pośrednictwem obrazów, jakie wywo-
łuje, lecz także poprzez wzbudzane ty-
mi obrazami uczucia [...]. Doświadczam zwykle sma-
ku i wagi słowa, a jego zapamiętanie nie wymaga wy-
siłku – jest tak, jakby słowo samo się pamiętało (Luria,
1987, s. 28).
Dźwiękom towarzyszyły obrazy przedstawiające ko-
lorowe linie, dymki, plamy i kleksy – wizualne wy-
a
19960722.010.png 19960722.011.png 19960722.012.png 19960722.013.png 19960722.014.png 19960722.015.png
Rozdział 7
PAMIĘĆ: życie dniem wczorajszym
„Doświadczam zwykle
smaku i wagi słowa,
a jego zapamiętanie
nie wymaga wysiłku
– jest tak, jakby słowo
samo się pamiętało”.
obrażenia, które przypominały S. określony dźwięk niezależnie od
upływu czasu. Ponadto S. posługiwał się skojarzeniami łączącymi
obrazy z pojęciami, pozwalającymi obrazom zastępować
inne rzeczy. „Kiedy słyszę słowo »zielony«, widzę zieloną
doniczkę [...]. Nawet cyfry przypominają mi obrazy. Weź-
my cyfrę 1 – jest wyniosłym, dobrze zbudowanym męż-
czyzną; 2 jest pełną animuszu kobietą; 3 jest osobą po-
nurą (nie mam pojęcia dlaczego); [...] 8 to bardzo otyła,
nalana kobieta” (Luria, 1987, s. 31). S. potrafił odtwa-
rzać wyuczone pozycje w dowolnej kolejności dlatego, że
szeregował odpowiadające im obrazy jak rekwizyty na
scenie, dzięki czemu mógł je „oglądać” w dowolnym porządku. Męż-
czyzna opisywał to następująco: „Ołówek położyłem w pobliżu pło-
tu... tego znajdującego się w dole ulicy, wiesz” (Luria, 1987, s. 36).
Kodowanie
proces organizowania i prze-
kształcania napływających
informacji, umożliwiający włą-
czenie ich do pamięci w celu
przechowania lub porównania
z wcześniej zapamiętanymi
informacjami.
Opis zdolności S. może brzmieć jak historia urzeczywistnienia marzeń, zwłaszcza w uszach
studenta trudzącego się nad zapamiętaniem treści kilku podręczników. Jak wykażemy w dal-
szej części rozdziału, zdolności S. były nadzwyczajne, lecz nie nadnaturalne. Każdy z nas mo-
że nauczyć się wielu spośród stosowanych przez niego metod. Działanie pamięci S. – tak jak
działanie pamięci każdego człowieka – opierało się na trzech zasadniczych rodzajach prze-
twarzania informacji. Kodowanie jest procesem organizowania i przekształcania napływają-
cych informacji, umożliwiającym włączenie ich do pamięci w celu przechowania lub porów-
nania z wcześniej zapamiętanymi informacjami. S. osiągnął mistrzostwo w opanowaniu tego
procesu. Przechowywanie jest procesem utrzymywania informacji w pamięci. Czytając kolej-
ne strony tego rozdziału, przekonasz się o tym, że procesy zaangażowane w przechowywanie
danej informacji są aktywne nawet po wielu latach od chwili jej przyswojenia. Wydobywanie
jest procesem wydostawania informacji z pamięci. Przykładowo, czy zdarzyło ci się, że spo-
tkałeś znajomą osobę, lecz w pierwszej chwili nie mogłeś przypomnieć sobie jej imienia? Usi-
łując przypomnieć sobie imię znajomego, masz możliwość obserwowania przebiegu procesu
wydobywania. S. nigdy nie znajdował się w tego typu sytuacji, po części dlatego iż w jego wy-
padku procesy kodowania i przechowywania działały tak efektywnie, że praktycznie w każdej
chwili mógł odnaleźć poszukiwaną w pamięci informację.
Przechowywanie
proces utrzymywania informacji
w pamięci.
Wydobywanie
proces uzyskiwania dostępu do
informacji przechowywanej
w pamięci.
P RZECHOWYWANIE INFORMACJI :
ZNACZENIE CZASU I POJEMNOŚCI
S. posługiwał się przede wszystkim umysłowymi obrazami, jednak wykorzystywał także
język. W pewnym momencie życia zaczął pracować jako profesjonalny artysta sceniczny –
ludzie płacili za jego występy, podczas których mogli podziwiać możliwości jego niezwykłej
294
19960722.016.png 19960722.017.png 19960722.018.png 19960722.019.png 19960722.020.png 19960722.021.png 19960722.022.png 19960722.023.png 19960722.024.png
PRZECHOWYWANIE INFORMACJI: znaczenie czasu i pojemności
Rozdział 7
pamięci. Jeden z punktów scenicznego programu polegał na tym, że S. prosił publiczność
o podanie dowolnego ciągu albo zestawu słów, który następnie zapamiętywał. Osoby z pu-
bliczności, usiłując doprowadzić S. do popełnienia błędu, nierzadko wymyślały słowa lub
zwroty pozbawione znaczenia. S. odkrył, że najlepszym sposobem na zapamiętanie takiego
materiału werbalnego jest „rozbicie nic nieznaczących słów lub zwrotów na części składo-
we i nadanie sensu pojedynczym sylabom poprzez przypisanie im jakichś skojarzeń” (Lu-
ria, 1987, s. 43). Skojarzenia te często opierały się na językowej wiedzy, dotyczącej zarówno
znaczenia słów, jak i ich brzmienia. Nie ulega wątpliwości, że S. wykorzystywał wiele róż-
nych rodzajów pamięci – podobnie postępuje każdy z nas. Owe różne rodzaje pamięci roz-
ważone zostaną w dalszej części tego podrozdziału.
Jest bardzo mało prawdopodobne, że świadomie zdajesz sobie sprawę ze swojego adre-
su zamieszkania, dopóki ktoś cię o niego nie zapyta. Jednak w chwili, w której pytanie zo-
stało zadane, odpowiednia informacja natychmiast staje się dostępna. Różnica dzieląca in-
formacje, których przechowywania jesteś lub nie jesteś świadomy, jest jednym z przejawów
działania różnych „magazynów pamięci”. Magazyn pamięci jest zespołem neuronów słu-
żących utrzymywaniu informacji na przestrzeni czasu.
Chociaż zdarza się nam mawiać, że nasze dłonie „zachowują się tak, jakby pamiętały”,
jak wrzucać piłkę do kosza, a palce „zachowują się tak, jakby pamiętały” sposób grania na
gitarze, to wszystkie zapamiętane informacje są przechowywane w mózgu. Można wyróż-
nić trzy rodzaje magazynów pamięci, różniące się czasem przechowywania informacji oraz
ilością informacji, które są w stanie pomieścić (Shiffrin, 1999). Owe trzy systemy pamięci
są nazywane magazynami pamięci sensorycznej, krótkotrwałej i długotrwałej. Podstawowe
różnice zachodzące między wymienionymi rodzajami pamięci, zgodnie z informacjami za-
wartymi w ryc. 7.1, po raz pierwszy zostały szczegółowo opisane przez Atkinsona i Shiffri-
na (1968, 1971) oraz Waugha i Normana (1965).
Magazyn pamięci
zespół neuronów służących
utrzymywaniu informacji na
przestrzeni czasu.
pamięć
sensoryczna
pamięć
krótkotrwała
pamięć
długotrwała
Ryc. 7.1
Trójfazowy model pamięci
powtarzanie
Model trójfazowy wprowadzili Atkinson i Shiffrin (1968, 1971) oraz Waugh i Norman (1965). Model ten nie tylko wskazuje na istnienie
trzech różnych magazynów pamięci, lecz także charakteryzuje dokonujący się między nimi przepływ informacji. Późniejsze badania ujaw-
niły, że informacje mogą być przekazywane do pamięci długotrwałej z pominięciem pamięci krótkotrwałej, a ich wielokrotne powtarzanie
pomaga w zapamiętywaniu tylko wówczas, gdy myślenie człowieka jest na nich skoncentrowane (ustalenia te pozostają w sprzeczności
z pierwotnymi twierdzeniami dotyczącymi pamięci). Mimo to prezentowany model stanowił punkt wyjścia do dalszych badań i formuło-
wania kolejnych teorii pamięci.
Pamięć sensoryczna: zachowanie wrażeń
Czy zauważyłeś, że kiedy spoglądasz na scenerię przesuwającą się za oknem jadącego samo-
chodu, to chociaż obserwujesz dosłownie kilometry mijanego krajobrazu, jeżeli nie podej-
miesz wysiłku, aby cokolwiek zapamiętać, obrazy są zachowywane jedynie przez moment
potrzebny do tego, by przemknęły ci przed oczami, i okazują się ulotne? Pamięć senso-
ryczna (PS) przechowuje przez bardzo ograniczony okres – zazwyczaj krótszy niż 1 sekun-
da – wielką ilość danych percepcyjnych. Działanie pamięci sensorycznej jest automatyczne
i nie wymaga żadnego wysiłku (dzięki procesom „dół–góra”; zob. rozdz. 4); pamięć senso-
ryczna zaczyna pracować wraz z uaktywnieniem się obszarów mózgu odpowiedzialnych za
percepcję bodźców oddziałujących przez kilka krótkich chwil.
Pamięć sensoryczna (PS)
„Najniższy” poziom pamięci,
przechowujący przez bardzo
ograniczony czas, zwykle krótszy
niż 1 sekunda, wielką ilość da-
nych percepcyjnych.
295
19960722.025.png
Rozdział 7
PAMIĘĆ: życie dniem wczorajszym
Pamięć ikoniczna utrzymuje informa-
cje wzrokowe jedynie przez krótką
chwilę.
George Sperling (1960) przeprowadził eksperyment – obecnie uważa-
ny za klasyczny; prezentowany na ryc. 7.2 – dotyczący chwilowego zacho-
wywania informacji wzrokowych w pamięci sensorycznej (wzrokowa for-
ma pamięci sensorycznej jest nazywana pamięcią ikoniczną). Kiedy
badanym pokazywano przez bardzo krótką chwilę zestaw wielu liter lub
cyfr, potrafili później odtworzyć tylko niewielką część z nich. Badani utrzy-
mywali przy tym, że na jedną czy dwie sekundy zapamiętywali wszystkie
pozycje, jednak związane z nimi wrażenie wzrokowe blakło zbyt szybko, by
w procesie przypominania dało się „odczytać” cały ich zbiór. Sperlingowi
udało się wykazać, że osoby badane miały rację. Przez krótki moment eks-
ponował on zestawy pozycji – składające się z liczby pozycji większej niż ta,
którą badani byli w stanie odtworzyć – a następnie emitował sygnał dźwię-
kowy wskazujący rząd liter lub cyfr, które należało powtórzyć. Uczestnicy
eksperymentu odtwarzali wskazany rząd nieomal bezbłędnie. Ponieważ
sygnał dźwiękowy pojawiał się p o zakończeniu ekspozycji zapamiętywa-
nego materiału, badani musieli utrzymywać w pamięci wspomnienie
wszystkich rzędów – w przeciwnym razie nie potrafiliby odtwarzać wskaza-
nych rzędów tak dobrze. Dane pochodzące z badań Sperlinga przekonują
o tym, że pamięć ikoniczna przechowuje wielkie ilości informacji, które
szybko ulegają zatarciu. Poczucie ulotnego wrażenia pozostawiają po sobie
także bodźce dźwiękowe, których działanie się skończyło. Dopóki dźwięk głosu osoby, która
przestała mówić, znajduje się w słuchowej PS, wciąż możesz go słyszeć (Cherry, 1953; słucho-
wa forma pamięci sensorycznej jest określana mianem pamięci echoicznej).
Uczestnikom badania pokazywano zestawy liter, usze-
regowane w trzech rzędach. Kiedy litery eksponowano
przez bardzo krótką chwilę (krótszą niż 0,25 sekundy),
badani potrafili odtworzyć około 4 lub 5 liter, chociaż
pamiętali, że widzieli ich więcej.
W następnej części badania zaraz p o krótkotrwałej
ekspozycji rzędów liter badani słyszeli dźwięk: wysoki,
średni albo niski. Jeżeli wyemitowany dźwięk był
wysoki, zadaniem osób badanych było odtworzenie
górnego rzędu liter, jeżeli dźwięk był średni – rzędu
środkowego, a jeżeli dźwięk był niski – rzędu dolnego.
Uczestnicy badania odtwarzali odpowiedni rząd nie-
omal bezbłędnie, co świadczy o tym, że na krótką
chwilę zachowali w pamięci więcej liter, niż potrafili po-
wtórzyć na głos.
Ryc. 7.2
Badanie Sperlinga
Pamięć krótkotrwała (STM)
magazyn pamięci przechowu-
jący stosunkowo niewielką ilość
informacji (zwykle od 5 do 9 po-
zycji) przez kilkanaście sekund
(raczej nie dłużej niż przez 30 se-
kund); ludzie są świadomi tylko
tych informacji, które w danej
chwili znajdują się w ich STM.
Pamięć krótkotrwała: zawartość świadomości
Podczas gdy pamięć sensoryczna przechowuje informacje przez najkrótszy czas, pamięć
krótkotrwała ( STM – short-term memory ) przechowuje je przez kilkanaście sekund; jeżeli
człowiek nazwie jakiś bodziec i będzie w kółko powtarzał tę nazwę, to odpowiednia infor-
macja zostanie zachowana w STM (zazwyczaj nie dłużej niż przez 30 sekund). W przeci-
wieństwie do PS, przechowującej wielkie ilości danych, STM przechowuje jedynie niewiel-
kie ilości pojedynczych informacji. Jesteśmy świadomi tylko tych informacji, które w danej
296
19960722.026.png 19960722.027.png 19960722.028.png 19960722.029.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin