arkusz_Jezyk_polski_poziom_p_rok_2005_808_MODEL.pdf

(180 KB) Pobierz
Microsoft Word - MPO_A1_MODEL_PRO2004.doc
MODELE ODPOWIEDZI I SCHEMATY OCENIANIA
ARKUSZA I
Zadanie sprawdzające rozumienie czytanego tekstu Oczyszczająca moc .
Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mogą przybierać rżną formę
językową, ale ich sens musi być synonimiczny wobec modelu. Oceniając pracę ucznia, należy
stosować punktację z modelu.
Uwaga : Za pełną odpowiedź przyznaje się maksymalną liczbę punktw, za niepełną Î
wskazaną w rubryce ápunkty cząstkoweÑ. Nie należy przyznawać połwek punktw. Za brak
odpowiedzi lub odpowiedź błędną nie przyznaje się punktw.
Nr
zadania
Odpowiedzi
Maksymalna
liczba
punktw
Punkty
cząstkowe
Leczenie.
1.
1
0
2.
Np.:
− Medycyna istnieje, mimo iż lekarze nie
pomagają ludziom w zwalczaniu chorb.
− Ludzie chorzy nie poddani leczeniu mają
większe szanse na wyzdrowienie, niż chorzy
leczeni przez lekarzy.
− Nie ma rżnicy czy chory jest leczony przez
dobrego lekarza, czy też zupełnie pozbawiony
opieki lekarskiej.
1
0
3.
− zaufać naturze
− obserwować naturę
− obserwować przebieg choroby
− pomagać naturze
− nie szkodzić naturze
2
(1 za każdy
element)
1
4.
Pralekarze Î osoby (wrżbici), ktre zajmowały się
leczeniem ludzi pojmowanym jako podobne do magii
oczyszczenie z grzechu (lub: osoby zajmujące się
leczeniem ludzi, zanim powstała medycyna).
1
0
Pitagorejczycy uważali muzykę za szczeglny dar
bogw, gdyż oczyszczała (wyzwalała) duszę.
5.
1
0
6.
D.
1
0
7.
Mimesis.
1
0
Muzyka kształtowała osobowość (charakter), wpływała
na emocje (nastrj).
8.
1
0
skala dorycka
skala frygijska
2
(1 za
poprawnie
wypełnioną
kolumnę)
pochodzenie
Grecja
Azja
9.
instrumenty
lira, kitara
piszczałki
1
brzmienie
niskie
wysokie
oddziaływanie
uspokajająca
pobudzająca
etos
dodatni
ujemny
10.
Wyniki badań wspłczesnych pediatrw amerykańskich
dotyczące preferencji dźwiękowych niemowląt
(lub: stwierdzenie, że harmonijna muzyka nastroi mzg
człowieka w sposb pozytywny).
1
0
Strona 1 z 7
12100243.001.png
11.
Budowa ucha wewnętrznego przypomina budowę harfy
(lub: Każdy człowiek ma biologiczną zdolność
do postrzegania i wyodrębniania regularności
muzycznych).
1
0
12. B.
1
0
13.
Zbieżność: muzyka rzeczywiście ma leczniczy wpływ
na człowieka.
Rżnica: pitagorejczycy stosowali muzykę do
oczyszczania dusz, a neonatolodzy amerykańscy
zaobserwowali, iż muzyka leczy i duszę, i ciało.
2
(1 za każdy
element)
1
14. C.
1
0
15.
1. np.: tematyka filozoficzna Î znaczenie
i pochodzenie pojęcia katharsis
2. np.: docieka związkw medycyny i muzyki
3. np.: przez użycie formy my , wykrzyknika
w zdaniu kończącym akapit 11.
4. np.: cytaty z literatury pięknej ( Nie każ mi żyć
bez muzyki ), pytania retoryczne ( Czym
wytłumaczyć wyzdrowienia? ), metaforyczne
sformułowania ( Każdy z nas nosi u uchu małą
harfę )
5. np.: zestawienie wynikw badań neonatologw
amerykańskich
3
(1 za każdą
cechę
potwierdzoną
odwołaniem
do tekstu)
1, 2
z
przekonaniami
pitagorejczykw
6. np.: skojarzenie budowy ucha wewnętrznego
z budową harfy, a odbioru sygnałw z gamą
chromatyczną
7. np.: paradoks w 1. akapicie, opis ucha
wewnętrznego, pytanie: Byłżeby ten
wszechświat także w nas wbudowany? ,
fragment poświęcony muzyce greckiej
(akapit 9.)
razem
20
Temat 1: Społeczeństwo polskie w krzywym zwierciadle. Co i w jaki sposb krytykuje
Ignacy Krasicki w Palinodii ? Obraz Polakw wyłaniający się z podanego
fragmentu utworu skonfrontuj z ich wizerunkiem zawartym w innych znanych
Ci satyrach tego poety.
I.
ROZWINIĘCIE TEMATU (maksymalnie 25 punktw)
Punktacja:
Palinodia
1. Krytykowane wady Polakw,
0Î6
np.:
Î demoralizacja (zdrada, oszustwo, rozpusta, odrzucenie wartości cnoty i honoru),
Î beztroskie, puste życie, trwonienie majątkw,
Strona 2 z 7
12100243.002.png
Î korzystanie z cudzej pracy,
Î brak troski o kraj (upodobanie do warcholstwa),
Î pijaństwo,
Î pogoń za cudzoziemską modą,
Î brak szacunku dla przodkw.
Sposb krytyki:
2. ironia,
0-1
3. wskazanie co najmniej jednego argumentu
0-1
np.:
Î pozorne odwołanie zarzutw jako ich potwierdzenie,
4. inne sposoby,
0-4
np.:
Î komizm słowny,
Î stypizowanie bohaterw (krytyka wad, nie konkretnych osb),
Î kontrasty,
Î wyolbrzymienie (przerysowanie, nagromadzenie) opisywanych wad,
Î elementy dialogowe w monologu podmiotu mwiącego (apostrofy do bohaterw,
pytania, wykrzyknienia itp.).
Inne satyry
5. Przykłady zjawisk skrytykowanych w Palinodii ,
0-6
np.:
Î demoralizacja Î np. Świat zepsuty ,
Î puste życie, marnotrawstwo Î np. Żona modna , Pijaństwo ,
Î brak troski o kraj (lub patriotyzm pozorny)Î np. Świat zepsuty , Do krla ,
Î pijaństwo Î np. Pijaństwo ,
Î pogoń za cudzoziemską modą Î np. Żona modna ,
Î brak szacunku dla przodkw Î np. Świat zepsuty ,
6. wady Polakw, o ktrych Krasicki nie pisze w Palinodii ,
0-2
np.:
Î nieuctwo, ciasne horyzonty myślowe Î np. Do krla ,
Î odchodzenie od religii Î np. Świat zepsuty ,
Î rozpad więzi rodzinnych Î np. Świat zepsuty, Żona modna ,
Î zawiść Î np. Do krla ,
7. zauważenie w innych satyrach obecności rwnież pozytywnych wzorcw
osobowych:,
0-1
np.:
Î zwolennik umiaru w piciu alkoholu ( Pijaństwo ),
Î dobry i mądry krl ( Do krla ),
Î oszczędny i gospodarny pan Michał ( Oszczędność ),
Î piętnująca zło i wzywająca do ratowania ojczyzny osoba, ktra jest
podmiotem mwiącym w Świecie zepsutym .
8. Podsumowanie:
0-4
Î pełne podsumowanie (np. dostrzeżenie dydaktycznego charakteru obrazu Polakw,
jaki wyłania się z satyr Krasickiego, oraz zinterpretowanie go
we właściwym kontekście), (4)
Î niepełne podsumowanie (np. dostrzeżenie dydaktycznego charakteru obrazu Polakw,
jaki wyłania się z satyr Krasickiego), (2)
Î prba podsumowania (np. syntetyczne zebranie wad Polakw, jakie Krasicki krytykuje
w satyrach).
(1)
Strona 3 z 7
II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 5 punktw)
Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty
za rozwinięcie tematu.
Î podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spjna wewnętrznie,
przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym,
5
Î uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spjna; graficzne wyodrębnienie
głwnych części,
3
Î wskazująca na podjęcie prby porządkowania myśli, na ogł spjna.
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktw.
III. STYL (maksymalnie 5 punktw)
Î jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi;
urozmaicona leksyka,
5
Î zgodny z zastosowana formą wypowiedzi, na ogł jasny; wystarczająca leksyka,
3
Î na ogł komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe.
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktw.
IV. JĘZYK (maksymalnie 15 punktw)
Î język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia,
poprawne: słownictwo, frazeologia, fleksja, interpunkcja i ortografia,
12
Î język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo, frazeologia
i fleksja, w większości poprawne ortografia (naruszenie normy w zakresie błędw
drugorzędnych) i interpunkcja,
9
Î język w całej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w większości poprawne:
składnia, słownictwo, frazeologia, ortografia (sporadyczne błędy rżnego stopnia)
i interpunkcja,
6
Î język w pracy komunikatywny mimo błędw składniowych, leksykalnych
(słownictwo i frazeologia), fleksyjnych, ortograficznych (rżnego stopnia)
i interpunkcyjnych,
3
Î język w pracy komunikatywny mimo błędw fleksyjnych, licznych błędw
składniowych, leksykalnych, ortograficznych (rżnego stopnia) i interpunkcyjnych. 1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktw.
V. ZAPIS (maksymalnie 3 punkty)
Î bezbłędna ortografia; poprawna interpunkcja (nieliczne błędy),
3
Î poprawna ortografia (nieliczne błędy II stopnia); na ogł poprawna interpunkcja,
2
Î poprawna ortografia (nieliczne błędy rżnego stopnia); interpunkcja niezakłcająca
komunikacji (mimo rżnych błęd ).
1
Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktw.
VI. SZCZEGìLNE WALORY PRACY
0-4
W wypracowaniu krtszym niż około 250 słw ocenia się tylko rozwinięcie tematu;
kompozycja, styl, język i zapis nie są oceniane.
Strona 4 z 7
Temat 2: Czym dla bohaterw Lalki Bolesława Prusa są miłość i małżeństwo? Zanalizuj
podane fragmenty utworu, odwołując się do swojej wiedzy o wskazanych
w nich postaciach.
I.
ROZWINIĘCIE TEMATU (maksymalnie 25 punktw )
Punktacja:
Fragment I
1. Przedstawienie postaci panny Izabeli,
0-1
np.:
Î typowa młoda arystokratka,
Î oderwanie od rzeczywistości (efekt cieplarnianego wychowania),
Î chłodny temperament (niezdolność do zakochania się),
2. charakterystyka jej wyobrażeń o małżeństie,
np.:
Î małżeństwo jako konwenans,
Î wskazanie co najmniej jednego argumentu
np.:
0-2
• podtrzymanie chwały rodu jako cel małżeństwa,
• połączenie trafnie dobranych nazwisk i majątkw jako istota małżeństwa,
• godne uczestniczenie w życiu towarzyskim jako głwny obowiązek małżonkw,
• oddzielenie miłości od małżeństwa (nie jest konieczna do jego zawarcia),
3. dostrzeżenie przejaww marzenia o idealnej miłości,
0-1
np.:
Î adoracja posągu Apollina,
Î powierzchowna fascynacja kolejnymi mężczyznami, o ktrych głośno
w świecie salonw,
4. dostrzeżenie ironii narratora i jej interpretacja.
0-1
Fragment II
5. Przedstawienie postaci Wokulskiego,
0-1
np.:
Î pł romantyk, pł pozytywista,
Î dojrzały mężczyzna o burzliwym życiorysie,
Î bohater poszukujący,
6. charakterystyka sposobu przeżywania miłości przez Wokulskiego,
np.:
Î miłość jako zjawisko niemal mistyczne,
Î wskazanie co najmniej jednego argumentu
np.:
0-2
• miłość od pierwszego wejrzenia,
• miłość jako efekt przeznaczenia,
• miłość jako sens życia,
• idealizacja (niemal ubstwienie) ukochanej kobiety,
• romantyczne źrdła takiego pojmowania miłości,
7. dostrzeżenie zdolności bohatera do racjonalnej oceny swego zauroczenia
panną Izabelą,
8. przedstawienie postaci Szumana,
0-1
np.:
Î lekarz, naukowiec,
Î człowiek zgorzkniały, broniący się przed cierpieniem ironią i pozornym cynizmem,
Strona 5 z 7
0-1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin