Konspekt lekcji - "Ten obcy" I. Jurgielewiczowej powieścią o samotności".
Umiejętności:
· doskonalenie umiejętności poprawnego wypowiadania się, przygotowywania prezentacji, argumentowania;
· rozwijanie umiejętności opisywania przeżyć wewnętrznych i pobudek wewnętrznych;
· kształtowanie umiejętności pracy (współdziałania) w grupie - samodzielnego organizowania pracy;
· rozwijanie umiejętności analizy dzieł prozatorskich;
Metody:
· ćwiczenia praktyczne;
· elementy dramy;
· zróżnicowana praca w grupach;
Pomoce dydaktyczne:
· powieść "Ten obcy";
· karty pracy";
PRZEBIEG LEKCJI:
I. Część wstępna1. Przygotujcie krótki dialog pod tytułem "SAMOTNOŚĆ" 2. Prezentacja dialogów.3. Co to jest samotność?4. Z czego bierze się samotność?II. Rozdanie wątków do prześledzenia1. Wątek Dunaja2. Wątek Uli i ojca.3. Wątek Pestki i matki4. Wątek ZenkaIII. Prezentacja wyników badań.1. Odczytanie listu Zenka do Uli i rozmowy Uli z ojcem.2. Dlaczego i Zenek i Ula byli ludźmi nieszczęśliwymi?Jak rozumiecie ostatnie zdanie powieści? Czy ostatnia scena jest symbolicznym przesłaniem do czytelników?IV. Redagowanie tematuV. Praca domowaNapisz wypracowanie na wybrany temat:1. Czy zgadzasz się ze słowami Matki Teresy z Kalkuty: "Dla ludzi nie trąd i malaria są najstraszniejszymi chorobami, ale samotność i poczucie, że dla nikogo nie jesteś ważny" 2. Czy zgadzasz się ze słowami A. de Saint Exupery'ego: "Człowiek stworzony jest do życia w grupie. Z samotności rodzi się tylko rozpacz"
konycynka