54.pdf

(451 KB) Pobierz
2004-1172 FACT CSR N54-PL
FACTS
Europej ska Agencj a Bezpi eczeństwa i Zdrowi a w Pracy
54
ISSN 1725-7077
Odpowiedzialność społeczna firmy a bhp
Zasada odpowiedzialności społecznej, jako inspirująca i istotna strategicznie
koncepcja, staje się coraz bardziej znaczącym priorytetem w działalności
przedsiębiorstw o różnej wielkości i różnym charakterze, a zapewnienie
bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp) stanowi jej zasadniczy element.
Wiąże się to z ogromną liczbą możliwości i wyzwań, które pojawiają się
przed kadrami kierowniczymi i specjalistami z dziedziny bhp.
Ten numer „Faktów” wyjaśnia, co oznacza pojęcie odpowiedzialności
społecznej i jak wiąże się ono z przepisami bhp oraz przedstawia
podstawowe wskazówki, dotyczące pomyślnej integracji tych dwóch
dziedzin.
wymogi, dotyczące ochrony pracowników, określone w prawie unijnym
i krajowym. Przedsiębiorstwa powinny podjąć odpowiedzialne
społecznie działania innowacyjne, ponieważ leży to w ich długotrwałym
interesie.
Jeśli chodzi o interesariuszy, odpowiedzialność społeczna obejmuje
potrzeby zarówno pracowników wewnątrz przedsiębiorstwa, jak
i społeczeństwa na zewnątrz. Z perspektywy bhp oznacza to zadbanie
o bezpieczeństwo i zdrowie pracowników z równoczesnym wzięciem
pod uwagę zewnętrznych zobowiązań, jak np. stosowanie zasad bhp
jako kryterium wyboru podwykonawców lub w marketingu. Idea
odpowiedzialności społecznej z pewnością zbliży bhp do innych
istotnych zagadnień, takich jak:
zasoby ludzkie;
równowaga między życiem zawodowym a prywatnym;
inne zawodowe prawa podstawowe;
kwestie związane z ochroną środowiska;
publiczne bezpieczeństwo i zdrowie (w tym bezpieczne produkty);
opłacalność i produktywność.
Poczucie odpowiedzialności społecznej u przedsiębiorców sprzyja ich
większemu zaangażowaniu się w praktykowanie zasad bhp. Jednakże
oznacza to też, że należy działać ostrożnie, opierając się na
dotychczasowych osiągnięciach w tym zakresie, a omijając pułapki, które
mogą towarzyszyć pojawieniu się kolejnego priorytetu strategicznego.
Czym jest odpowiedzialność społeczna?
Idea odpowiedzialności społecznej polega na dobrowolnym włączeniu
kwestii społecznych i środowiskowych przez zarząd przedsiębiorstwa
w jego działalność gospodarczą oraz komunikację z interesariuszami 1 .
Idea ta oznacza zatem wykroczenie poza zwykłe stosowanie się do
wymogów prawnych przez wzmożone inwestowanie w kapitał ludzki,
ochronę środowiska oraz kontakty z grupami interesariuszy. Jest to
działanie dobrowolne, ale musi być wdrażane pewnie, tak aby wzbudzało
w interesariuszach zaufanie.
Ludzie – Planeta – Zysk . Nasilająca się globalizacja, większa
świadomość środowiskowa i społeczna oraz wydajniejsza
zysk
komunikacja stały się nowym bodźcem dla idei odpowiedzialności
firm, wykraczającej poza zwykłą odpowiedzialność prawną czy
finansową. Przedsiębiorstwa potrzebują teraz wizerunku, który
świadczy o podejmowaniu przez nie działań odpowiedzialnych
wobec, ludzi, planety i zysku finansowego firmy”.
inne kwestie
społeczne
Dlaczego odpowiedzialność społeczna jest tak istotna?
Na decyzje konsumentów i klientów wpływa reputacja
przedsiębiorstwa, odnosząca się do jego stosunku do społeczeństwa
i środowiska naturalnego.
Konkurencyjność rynku pracy powoduje, że dobrzy kandydaci chcą
pracować, a dobrzy pracownicy pozostać w przedsiębiorstwach,
które się angażują.
Działalność na rzecz społeczeństwa coraz bardziej wpływa na decyzje
inwestorów , którzy wiedzą, że rynek etycznych inwestycji rozwija się
jeszcze bardziej dynamicznie.
Zasada odpowiedzialności społecznej umożliwia strategiczne
zarządzanie ryzykiem – wewnętrznym i zewnętrznym –
w dziedzinach, dotyczących społeczeństwa i ochrony środowiska.
Podejmowane obecnie odpowiedzialne społecznie działania
stają się coraz bardziej widoczne i komunikowane są w coraz lepszy
sposób.
Stwierdzono, że praktyka odpowiedzialności społecznej
i środowiskowej przyczynia się do zmniejszenia kosztów
eksploatacyjnych .
bhp
planeta
10 wskazówek na temat: jak zintegrować bhp i odpowiedzialność
społeczną?
1. Oprzyjcie się na podejmowanych już działaniach
Przedsiębiorstwa angażujące się w strategię odpowiedzialności
społecznej powinny dokonać u siebie przeglądu funkcjonowania
zasad, dotyczących bezpieczeństwa i zdrowia, jako że stanowi to
istotną i pewną podstawę tej strategii. Tak więc spójrzcie na
dotychczasowe posunięcia i powzięte inicjatywy (np.: wartości
panujące w przedsiębiorstwie lub dotyczące marki produktu)
i posłużcie się nimi jako fundamentem dla nowych i innowacyjnych
pomysłów. Pomyślcie o połączeniu bhp z innymi dziedzinami,
np. z zarządzaniem personelem, marketingiem itp. Rozważcie
otwarcie komunikacji wewnętrznej, np. docieranie z informacjami
dotyczącymi działań na rzecz bhp, do większego grona odbiorców
(patrz: wskazówka nr 10 o informowaniu).
Jak bhp ma się do odpowiedzialności społecznej?
Zasadą odpowiedzialności społecznej jest dobrowolna inicjatywa,
ukierunkowana zawsze na cele i działania wykraczające poza minimalne
2. Uczcie się od innych
Działania mieszczące się w ramach strategii opowiedzialności
społecznej są powszechnie podejmowane przez różnego rodzaju
1 Europejska Zielona Księga (2001 r.): Promocja europejskiego projektu dla społecznej odpowiedzialności biznesu.
PL
http://agency.osha.eu.int
26686415.001.png
Europej ska Agencj a Bezpi eczeństwa i Zdrowi a w Pracy
i rozmiaru przedsiębiorstwa, a duża część informacji na ten temat jest
zwykle dostępna bezpłatnie w internecie lub opublikowanych
sprawozdaniach. Skontaktujcie się bezpośrednio z przedsiębiorstwem,
jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej np. o sposobie wprowadzania
strategii w życie lub możliwych trudnościach. Najprawdopodobniej
sposobność udzielenia pomocy sprawi pytanym przyjemność! Sieci
zajmujące się zdrowiem i bezpieczeństwem są wartościowym
źródłem informacji, tak samo jak: jednostki działające w danej
dziedzinie lub sektorze, zrzeszenia pracodawców, związki zawodowe,
organizacje pozarządowe lub społeczne grupy lokalne. Rozważcie
przystąpienie do jednego z licznych programów etycznego handlu
lub podnoszenia świadomości, które wprowadzono na szczeblu
krajowym i międzynarodowym.
powiązane są z kwestiami odpowiedzialności społecznej. Przykładem
może być tu oddziaływanie kroków, wykonywanych przez partnerów
handlowych, operujących na różnych ogniwach łańcucha
dostawczego. Wiąże się to z uzyskiwaniem pewności, że ryzyko nie
jest przenoszone na zewnątrz przez przekazywanie go innym
organizacjom. Podstawowe wartości powinny być głoszone otwarcie
oraz przestrzegane konsekwentnie wewnątrz i na zewnątrz
przedsiębiorstwa.
7. Implementacja: informujcie efektywnie
Łatwo jest stracić wiarygodność, tak więc menedżerowie powinni
dawać przykład i unikać przyjmowania zobowiązań, których nie
dotrzymają, lub zasad, które stosowane będą jedynie poza
przedsiębiorstwem. Potrzeba zaangażowania ze strony dyrektorów
jest hasłem znanym specjalistom bhp i odnosi się w takim samym
stopniu do odpowiedzialności społecznej, jak i bhp. Zintensyfikowanie
działań innowacyjnych w zakresie odpowiedzialności społecznej
pozwala na nadanie bhp większej doniosłości strategicznej.
3. Określcie cele strategiczne
Zasadę odpowiedzialności społecznej można postrzegać jako
narzędzie, służące do nadania organizacji nowego wymiaru, którego
można użyć do usytuowania zagadnień dotyczących bezpieczeństwa
i zdrowia w bardziej strategicznym miejscu wewnątrz niej.
Długoterminowe zadania, obejmujące bhp, można powiązać
z innymi strategicznymi zadaniami o charakterze społecznym oraz
z celami ochrony środowiska lub ze zrównoważonym rozwojem w
taki sposób, aby uniknąć dublowania wysiłków lub nieprawidłowego
korelowania działań. Natychmiast nasuwające się zadania obejmują
kwestie związane ze zdrowiem psychicznym i ich bliskim związkiem
z nowoczesnymi technikami zarządzania zasobami ludzkimi oraz
stopniem satysfakcji pracowników. Pamiętajcie o poinformowaniu
interesariuszy, szczególnie pracowników, o swoich celach i włączcie
ich do procesu przygotowawczego.
8. Podejmijcie się działań innowacyjnych
Istotne jest zakorzenienie zasad bhp w kulturze pracy przedsiębiorstwa.
W ten sposób zadania, dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia, dołączą
do zespołu jego praktyk zwyczajowych. Strategia odpowiedzialności
społecznej umożliwia podejmowanie różnorodnych dodatkowych
inicjatyw i w ten sposób pozwala na uniknięcie rutyny w odniesieniu
do zadań bhp. Spróbujcie być innowacyjni i nie bójcie się wygłaszania
etycznych deklaracji. Czasem bardziej wpływają one na zachowanie
ludzi niż racjonalne argumenty!
4. Zidentyfikujcie i włączcie do współpracy
właściwe grupy interesariuszy
Uważne słuchanie interesariuszy jest podstawą strategii
odpowiedzialności społecznej. Tak więc zajmijcie się identyfikacją
tych grup, które są najistotniejsze, tj. pracownikami, klientami,
akcjonariuszami, rządem, organizacjami pozarządowymi czy ogółem
społeczeństwa. Specjaliści w dziedzinie zdrowia i bezpieczeństwa
odgrywają ważną rolę, ponieważ pojmują lepiej niż inni znaczenie
pozyskania zaufania pracowników oraz zachęcenia ich do współpracy
przy opracowywaniu działań innowacyjnych o charakterze
strategicznym. Niektóre przedsiębiorstwa już zaangażowały lokalne
grupy społeczne w kwestie dotyczące zdrowia, a szczególnie
bezpieczeństwa, co daje możliwość wymiany i poszerzenia
doświadczeń.
9. Szkolenie i rozwój organizacji
Praktyka odpowiedzialności społecznej nie jest „szybkim daniem”,
ponieważ potrzeba czasu na wykreowanie nowych wartości
i modyfikację kultury pracy przedsiębiorstwa. Oznacza to, że zasada
odpowiedzialności społecznej musi zostać włączona do każdej
strategii i każdego procesu zarządzania ryzykiem. Instruowanie
pracowników na temat znaczenia odpowiedzialności społecznej
i możliwości uczestniczenia nie tylko wzmacnia ich poczucie
przynależności do przedsiębiorstwa, lecz także skutkuje
promowaniem go przez nich na zewnątrz.
10. Informowanie
Rzetelne informowanie i komunikacja zewnętrzna są istotnymi
elementami idei odpowiedzialności społecznej, odnoszącymi się już
nie tylko do największych, światowych firm lub osób związanych
z kontrowersyjnymi dziedzinami nauki. Wiarygodność jest niezbędna,
jeżeli chcemy uniknąć oskarżeń o wybielanie wizerunku firmy
w odniesieniu do jej odpowiedzialności środowiskowej, a to oznacza
obowiązek bycia jasnym i szczerym. Unikajcie żargonu, skupcie się na
swojej publiczności i, jeżeli jest to konieczne, dostosujcie sposób
informowania do każdej grupy interesariuszy osobno.
5. Zachowajcie równowagę między ludźmi i planetą a zyskiem
Strategia odpowiedzialności społecznej oznacza uwzględnienie
uwarunkowań społecznych (ludzie), środowiskowych (planeta) oraz
ekonomicznych (zysk) w działalności przedsiębiorstwa oraz
w komunikacji z grupami interesariuszy. Bezpieczeństwo i zdrowie
w pracy, jako składowa dobrego samopoczucia pracowników, są
naturalnym elementem „ludzkiego” aspektu odpowiedzialności
społecznej. Sposób, w jaki pracownicy i ich rodziny postrzegają
własne bezpieczeństwo, jest decydujący dla przedsiębiorstwa. Ważne
jest, aby znać te osoby i móc ich wysłuchać. Są to kwestie bliskie
ognisku domowemu i nie powinny stracić na przejrzystości w strategii
odpowiedzialności społecznej przy porównywaniu z potencjalnymi
kwestiami wielkiej wagi, jak np. handel etyczny czy działania na rzecz
ochrony środowiska.
Gdzie zdobyć więcej informacji?
Odpowiedzialność społeczna firmy oraz bezpieczeństwo i zdrowie
w pracy – sprawozdanie Agencji, 2004
Odpowiedzialność społeczna firmy oraz zdrowie zawodowe – forum
Agencji, 2001
http://europe.osha.eu.int/topics/csr/ strona internetowa Agencji na
temat odpowiedzialności społecznej biznesu
http://europa.eu.int/comm/employment_social/soc-dial/csr/csr_index.htm
strona internetowa Komisji Europejskiej na temat odpowiedzialności
społecznej przedsiębiorstwa
6. Zachowajcie równowagę między zewnętrznymi
a wewnętrznymi aspektami odpowiedzialności społecznej
Zdarza się, że sprawa bezpieczeństwa i zdrowia w pracy postrzegana
jest jako jedynie wewnętrzna. Jednakże jej zewnętrzne aspekty
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy
Gran Vía, 33, E-48009 Bilbao
tel.: (34) 944 79 43 60, faks: (34) 944 79 43 83
E-mail: information@osha.eu.int
© Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy. Powielanie jest dozwolone pod warunkiem podania źródła. Printed in Belgium, 2004
http://agency.osha.eu.int
Facts
26686415.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin