59 Hałas.pdf

(164 KB) Pobierz
CE_2004_2176_PL.indd
59
PL
E u r o p e j s k a A g e n c j a B e z p i e c z e ń s t w a i Z d r o w i a w P r a c y
Ograniczanie ryzyka powodowanego przez hałas w miejscu pracy
Miliony pracowników w Europie są narażone codziennie na hałas
w pracy oraz wszelkie związane z nim zagrożenia. W ramach Europej-
skiego Tygodnia Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy 2005, Europejska
Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy przygotowała raport doty-
czący pytania, w jakim stopniu środki przewidziane w dyrektywach
i dokumentach uzupełniających sprawiają, że celem ochrony pracow-
ników przed zagrożeniami powodowanymi przez hałas jest ograni-
czenie wysokich kosztów ludzkich, społecznych i ekonomicznych,
związanych z wypadkami i utratą zdrowia.
Europejska polityka dotycząca hałasu w miejscu pracy
indywidualnych środkach ochrony słuchu, takich jak wkładki do uszu,
jeśli istnieją lepsze sposoby eliminowania lub ograniczania ryzyka (np.
działania podejmowane u źródła).
Dyrektywa z 2003 r. dotycząca hałasu określa następujące czynniki,
które należy uwzględnić w celu ograniczenia ryzyka związanego z na-
rażeniem na hałas:
˛ metody pracy związane z mniejszym narażeniem na hałas
˛ wybór narzędzi pracy emitujących możliwie najmniejszy hałas
˛ projektowanie i rozmieszczanie miejsc i stanowisk pracy
˛ informowanie, kształcenie i szkolenie pracowników
˛ redukcja hałasu za pomocą środków technicznych
˛ programy konserwacji narzędzi pracy, miejsca pracy i jego systemu
˛ ograniczenie hałasu przez lepszą organizację pracy
˛ ograniczenie czasu i natężenia ekspozycji dzięki odpowiednim
harmonogramom pracy.
Dyrektywa ramowa 1 i inne dyrektywy odnoszące się do miejsca pracy,
takie jak dyrektywa dotycząca hałasu 2 , wyposażenia w środki ochrony
indywidualnej 3 oraz pracownic w ciąży 4 , określają zasady postępowa-
nia ze wszystkimi zagrożeniami powodowanymi przez hałas (nie tylko
związanymi z utratą słuchu), na które narażeni są pracownicy. Dyrek-
tywa ramowa określa ogólne zasady zapobiegania, a dyrektywy szcze-
gółowe, wśród których dyrektywa z 2003 r. dotycząca hałasu ma naj-
większe znaczenie, poruszają dany temat bardziej szczegółowo.
Studium przypadku: pneumatyczny młot udarowy
Emisja hałasu o wysokim poziomie następowała w chwili uwolnie-
nia sprężonego powietrza w przewodzie wydechowym pneuma-
tycznego młota udarowego oraz w momencie uderzenia metalo-
wego bijaka rozrusznika w metalowy bijak narzędzia. Zamontowanie
tłumika i przepuszczenie strumienia powietrza przez porowatą za-
ślepkę wykonaną z polietylenu spowodowało ograniczenie hałasu
generowanego przez sprężone powietrze w przewodzie wydecho-
wym, natomiast hałas powodowany uderzeniem został zredukowa-
ny dzięki zastosowaniu wkładki o grubości 8 mm, wykonanej
z chronionego patentem elastomeru uretanowego, umieszczonej
pomiędzy metalowymi powierzchniami. Skutkiem tych działań
ograniczono łączną emisję hałasu o 9 dB bez znaczącego wpływu
na całkowitą wydajność pracy młota 5 .
Ogólne zasady zapobiegania
˛ Unikanie ryzyka
˛ Oszacowanie ryzyka, któremu nie można zapobiec
˛ Eliminacja ryzyka u źródła
˛ Przystosowanie warunków pracy
˛ Wdrażanie osiągnięć wynikających z postępu technicznego
˛ Zastępowanie niebezpiecznych warunków pracy bezpiecznymi
lub mniej niebezpiecznymi
˛ Opracowanie ogólnej, spójnej polityki zapobiegania
˛ Pierwszeństwo zbiorowych środków ochronnych przed indy-
widualnymi środkami ochronnymi
˛ Udzielanie pracownikom właściwych wskazówek
Pracodawcy zobowiązani są do ograniczania ryzyka u źródła, elimina-
cji lub ograniczania do minimum zagrożeń związanych z hałasem,
z uwzględnieniem osiągnięć wynikających z postępu technicznego
i dostępności środków zapobiegawczych. Nie można poprzestać na
1 Dyrektywa Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia
środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy.
2 Dyrektywa 2003/10/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 lutego 2003 r.
w sprawie minimalnych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa
dotyczących narażenia pracowników na ryzyko spowodowane czynnikami fizycz-
nymi (hałasem). Dyrektywa ta zastępuje dyrektywę dotyczącą hałasu z 1986 r.
3 Dyrektywa Rady 89/656/EWG z dnia 30 listopada 1989 r. w sprawie minimalnych
wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników korzysta-
jących z wyposażenia ochrony osobistej.
4 Dyrektywa Rady 92/85/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie wprowadze-
nia środków służących wspieraniu poprawy w miejscu pracy bezpieczeństwa i zdro-
-wia pracownic w ciąży, pracownic, które niedawno rodziły i pracownic karmiących
piersią.
5 Studium przypadku udostępnione przez Health and Safety Executive, Zjednoczone
Królestwo (Dyrekcja ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa) w sekcji Sound Solutions
(Rozwiązania problemów związanych z hałasem)
(http://www.hse.gov.uk/noise/soundsolutions/index.htm).
http://osha.eu.int
26686423.005.png 26686423.006.png 26686423.007.png 26686423.008.png 26686423.001.png
FACTS 59
Dyrektywy ustanawiające przepisy związane z miejscem pracy
nie są jedynymi sposobami ochrony zdrowia pracownika. Wy-
magania przewidziane dyrektywą dotyczącą maszyn 6 i dyrekty-
wą dotyczącą urządzeń stosowanych na zewnątrz pomiesz-
czeń 7 , które zalecają podanie przez producenta informacji
dotyczących emisji hałasu przez maszynę, a w niektórych przy-
padkach ograniczenia emisji, powinny także pomóc w zmniej-
szeniu ryzyka.
Ograniczanie ryzyka powodowanego przez hałas w miejscu
pracy
Pełny tekst raportu dostępny jest w języku angielskim na stronie
internetowej Agencji ( http://osha.eu.int/publications/reports/ )
i może być pobrany nieodpłatnie. Krajowe przepisy prawne
mogą dotyczyć wyższych standardów, dlatego w celu uzyska-
nia informacji należy skonsultować się ze stosownym organem
nadzorującym. Omawianych zagadnień mogą także dotyczyć
inne dyrektywy, które nie zostały wymienione w poniższym wy-
kazie.
Wymienione wyżej dyrektywy jasno stwierdzają, że niezmiernie
istotne jest zapobieganie hałasowi w miejscu pracy już na etapie
projektowania. „Maszyna musi być zaprojektowana i wykonana
w taki sposób, aby ryzyka wynikające z emisji hałasu zostały
ograniczone do możliwie najniższego poziomu, z uwzględnie-
niem postępu technicznego i dostępności środków ograniczają-
cych poziom hałasu, w szczególności u źródła jego powstawa-
nia” 8 .
Istotne dyrektywy
˛ Dyrektywa Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r.
w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpie-
czeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy
˛ Dyrektywa Rady 89/656/EWG z dnia 30 listopada 1989 r.
w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeń-
stwa i ochrony zdrowia pracowników korzystających z wy-
posażenia w ochronę indywidualną
˛ Dyrektywa Rady 89/686/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich
odnoszących się do wyposażenia w ochronę indywidualną
˛ Dyrektywa Rady 92/85/EWG z dnia 19 października 1992 r.
w sprawie wprowadzenia środków służących wspieraniu
poprawy w miejscu pracy bezpieczeństwa i zdrowia pra-
cownic w ciąży, pracownic, które niedawno rodziły i pracow-
nic karmiących piersią
˛ Dyrektywa Rady 94/33/WE z dnia 22 czerwca 1994 r. w spra-
wie ochrony pracy osób młodych
˛ Dyrektywa 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
22 czerwca 1998 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw
państw członkowskich, dotyczących maszyn
˛ Dyrektywa 2000/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw
państw członkowskich, dotyczących emisji hałasu do środo-
wiska przez urządzenia używane na zewnątrz pomieszczeń
˛ Dyrektywa 2003/10/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie minimalnych wymagań
w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dotyczących
narażenia pracowników na ryzyko spowodowane czynnika-
mi fizycznymi (hałasem), która zastępuje Dyrektywę Rady
86/188/EWG z dnia 12 maja 1986 r. w sprawie ochrony pra-
cowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na dzia-
łanie hałasu w miejscu pracy
Kluczową rolę w zapobieganiu ekspozycji na hałas w miejscu
pracy odgrywają normy. Dyrektywa z 2003 r. dotycząca hałasu
odwołuje się do normy ISO 1999:1990, która definiujepoziom
narażenia pracowników; wiele norm opracowanych przez komi-
tety techniczne Europejskiego Komitetu Standaryzacji (CEN) za-
wiera zapisy dotyczące hałasu, które uzupełniają podstawowe
wymagania w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pra-
cowników związane z hałasem, określone w dyrektywie doty-
czącej maszyn.
Hałas w branży rozrywkowej
W celu umożliwienia opracowania sposobów wdrożenia prze-
pisów dyrektywy z 2003 r. dotyczącej hałasu w branży mu-
zycznej i rozrywkowej, państwa członkowskie są uprawnione
do zastosowania dodatkowego, dwuletniego okresu przej-
ściowego, pozwalającego na realizację zapisów dyrektywy
w odniesieniu do tej branży. Wyzwanie stanowi tutaj fakt, że czę-
-sto celem działań podejmowanych w tych sektorach jest ge-
nerowanie dźwięku i klasyczne koncepcje związane z ochroną
przed hałasem nie mają do nich zastosowania. Jednakże nie
ma wątpliwości, że wielu pracowników narażonych jest na
taki poziom ciśnienia akustycznego w czasie codziennej pra-
cy, który może spowodować uszkodzenie słuchu.
Nie istnieje oczywiste rozwiązanie, które pozwoliłoby uniknąć
czasowej, wzmożonej ekspozycji na hałas, a jednocześnie gwa-
rantowałoby maksymalną ekspresję artystyczną. Tylko połącze-
nie różnych środków ograniczenia hałasu pozwoli znaleźć prak-
tyczne rozwiązanie. Sprawozdanie Agencji zawiera opis kilku
studiów przypadku związanych z branżą muzyczną i rozrywko-
wą, w których przedstawiono różne sposoby ochrony słuchu
pracowników.
Dodatkowe informacje
6 Dyrektywa 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich, odnoszących
się do maszyn.
7 Dyrektywa 2000/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 maja 2000 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do emi-
sji hałasu do środowiska przez urządzenia używane na zewnątrz pomieszczeń.
8 Zasadnicze wymogi w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dyrektywy do-
tyczącej maszyn, załącznik 1 pkt 1.5.8.
Niniejszy biuletyn został opracowany w ramach Europejskiego
Tygodnia Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy 2005 „Stop hałasowi!”.
Dodatkowe biuletyny oraz informacje dotyczące hałasu dostępne są
na stronie http://ew2005.osha.eu.int . Informacje dotyczące aktów
prawnych UE związanych z bezpieczeństwem i zdrowiem można
znaleźć na stronie: http://europa.eu.int/eur-lex/ .
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy
Gran Vía, 33, E-48009 Bilbao
Tel.: (34) 944 79 43 60, faks:
E-mail: information@osha.eu.int
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy. Powielanie materiału jest dozwolone pod warunkiem podania źródła. Wydrukowano w Belgii , 2005 r.
http://osha.eu.int
26686423.002.png 26686423.003.png 26686423.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin