problemy_bud_mal_biog.pdf

(76 KB) Pobierz
PROBLEM BUDOWY MAŁYCH BIOGAZOWNI W POLSCE
Autorzy: Gerhard Bartodziej, Michał Tomaszewski - Politechnika Opolska,
Instytut Elektrowni i Systemów Pomiarowych
(„Energetyka” – nr 2-3/2011)
Wprowadzenie
Historia technologii wytwarzania biogazu rozpoczyna się w pierwszej połowie ubiegłego
wieku. Podziemne zbiorniki na gnojówkę i gnojowicę w dużych gospodarstwach zajmujących
się hodowlą bydła stanowiły bioreaktory wytwarzające biogaz w wielu krajach. Biogaz jako
źródło energii miał jednak marginalne znaczenie w bilansach energetycznych z wielu
powodów. Największe znaczenie dla wykorzystania biogazu maja warunki ekonomiczne.
Koszt wytworzenia jednostki energii elektrycznej lub cieplnej przy pomocy biogazu jest
znacznie wyższy od kosztu energii z paliw kopalnych.
W ostatnim dwudziestoleciu nastąpił znaczny postęp w sterowaniu procesami wytwarzania
biogazu, obniżono koszty obsługi instalacji biogazowych, podniesiono ich sprawność,
poszerzono skalę mocy od dolnej granicy 10 kW do skali 1MW dla pojedynczego
bioreaktora. W Niemczech powstają duże instalacje biogazowe przystosowane do
przekazywania gazu do sieci gazociągów. Praca instalacji biogazowej może być wtedy
dowolnie programowana, niezależnie od lokalnego zapotrzebowania na energię cieplną i
energię elektryczną w otoczeniu biogazowni. Technologie związane z działaniem małych
biogazowi (do ok. 50 kW), wykorzystujących niestandaryzowaną biomasę i
charakteryzujących się umiarkowana sprawnością, są ogólnie znane, powszechnie stosowane i
dostępne na zasadzie BAT.
Sytuacja w Polsce
Celowość i konieczność rozwoju biogazowni w Polsce jest – zdaniem autorów –
bezdyskusyjna. Głównym czynnikiem sprawczym jest potrzeba ochrony środowiska zgodnie
ze współczesnymi standardami [1,6]. Dyrektywa Rady Unii Europejskiej 1999/31/WE z dnia
26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów [2] wprowadziła obowiązek redukcji
odpadów ulegających biodegradacji przeznaczonych do składowania. Wymóg ten
przeniesiono do przepisów krajowych, tj. do art. 16a ustawy o odpadach oraz do Krajowego
Planu Gospodarki Odpadami 2010 [3]. Uchwalono w nich poziomy ograniczenia masy
odpadów ulegających biodegradacji, kierowanych do składowania w stosunku do masy tych
odpadów wytworzonych w 1995 r., wynoszącej 61 977 Mg, które wagowo stanowić będą
odpowiednio 75% (w 2010 r.), 50% (w 2013 r.) oraz 35% (w 2020 r.). Dla krajów starej Unii
Europejskiej dyrektywa obowiązuje od 2005 roku. Skutkiem powyższych ustaleń winno być
powstanie na terenie Polski sieci biogazowi, wykorzystujących biomasę odpadową na skalę
jednej lub kilku gmin.
Mimo, iż termin wejścia w życie dyrektywy [2] jest bliski samorządy nie podejmują – z
nielicznymi wyjątkami – działań dla realizacji jej wytycznych.
Biomasa sucha może być energetycznie wykorzystywana do wytwarzania ciepła w
procesach spalania lub współspalania (bezpośrednio lub poprzez zgazowanie). Biomasa
odpadowa o zawartości wody przekraczającej 10% może być wykorzystywana energetycznie
w procesach fermentacji beztlenowej do wytwarzania biogazu.
Pozostawiamy poza nawiasem rozważań wykorzystanie biomasy do produkcji biopaliw,
jako oddzielnego, złożonego problemu, wchodzącego w skład wielkiego sektora
agroenergetyki. Pozostajemy przy problemie zagospodarowania biomasy odpadowej, z reguły
o znacznej wilgotności, wiążącym się z ochroną środowiska.
Nie jest możliwe szerokie zainteresowanie sektora prywatnego inwestowaniem w
przetwarzanie biomasy odpadowej (odpadów komunalnych itp.) ze względu na obecną
nieopłacalność takich inwestycji i wysokie ryzyko utraty kapitału. Wydaje się, że jedynie
samorządy mogą rozpocząć proces budowania sieci biogazowni o małej mocy do
przetwarzania biomasy ogrodowej. Wraz ze strumieniem biomasy do biogazowni muszą
jednak stale dopływać pieniądze, nie mniejsze niż aktualny koszt składowania na
wysypiskach.
Zaopatrzenie w wodę i ścieki jest oczywistym, powszechnie znanym zadaniem własnym
gmin, wspieranym środkami Unii Europejskiej [1]. Ochrona środowiska realizowana poprzez
racjonalną gospodarkę odpadami stałymi (w tym biomasą) nie stoi w centrum zainteresowania
samorządów, przeciążonych licznymi zadaniami i problemami związanymi z brakiem
wystarczających środków finansowych.
W jeszcze mniejszym stopniu obecne jest w samorządach poczucie odpowiedzialności za
zaopatrzenie mieszkańców i przedsiębiorstw w energię. Poza dużymi miastami,
posiadającymi duże ciepłownie lub elektrociepłownie, problem zaopatrzenia gminy w energie
redukuje się do sporządzenia przez firmę konsultingową lub monopolistycznego dostawcę
energii planu zaopatrzenia w energię wymaganego przez prawo. Plan ten odkładany na półkę
nie wywołuje żadnych skutków praktycznych.
W skali Polski technologie biogazowe napotykają na wszystkie charakterystyczne bariery
towarzyszące nowym rozwiązaniom technicznym. Spróbujmy je zestawić:
·
Pierwszą wielka przeszkodę stanowi brak przekonania większości obywateli
(wyborców) o znaczeniu i potrzebie wprowadzania tych technologii. W
społeczeństwie, które w znacznej części posiada wiejskie korzenie, technologie
przetwarzania biomasy śmierdzą, trują, psują krajobraz, itp. Próbie budowy
biogazowni musi zatem towarzyszyć znaczny i skuteczny – wobec słabości państwa –
opór społeczny. Problem lokalizacji biogazowni może osiągać wymiar zbliżony do
problemu lokalizacji wysypiska odpadów – jeśli chodzi o realizację lokalnych
społeczności.
·
Każda biogazownia musi posiadać – w gospodarce rynkowej – właściciela, a wcześniej
inwestora. W punkcie wyjścia – inwestycja jest nieopłacalna według kryteriów
rachunku ekonomicznego. Nikt nie jest w stanie w Polsce zagwarantować stabilnych
dopłat do wytworzonej energii w okresie czasu niezbędnym dla efektywnego zwrotu
kapitału.
·
Obecny kryzys finansowy utrudnia dostęp do kapitału finansowego dla inwestycji o
niskiej opłacalności i wysokim ryzyku różnego rodzaju,
·
Biogazownie wymagają ciągłego dopływu substratów o odpowiednich parametrach
energetycznych i kosztach. Zorganizowanie biomasy stanowi najbardziej ryzykowną
część procesu eksploatacji biogazowni.
·
Biogazownie wymagają odbioru biogazu i dalszego przetworzenia przefermentowanej
biomasy. Ze względów ekonomicznych celowe jest wytworzenie energii elektrycznej i
ciepła w procesie kogeneracji. O ile odbiór energii elektrycznej nie stanowi problemu
technicznego, o tyle pełne wykorzystanie ciepła z procesu kogeneracyjnego w okresie
lata jest możliwe jedynie w szczególnych przypadkach (zasilanie ciągłych procesów
technologicznych).
Propozycja działań
Mimo wielkich trudności należy doprowadzić do budowy – w skali kraju – kilkuset
biogazowni o małej mocy (10 – 50 kW mocy elektrycznej) przy znacznej pomocy publicznej
o charakterze pilotowym. Przykłady uczą najskuteczniej. A uczyć trzeba wszystkich:
projektantów, personel obsługujący biogazownie, dostawców biomasy i społeczeństwo. W
realnie istniejącej demokracji zwykli ludzie nie są w stanie pomóc w rozwoju nowych
technologii, mogą natomiast stawiać skuteczny opór i opóźnić (nawet w skali lat)
wprowadzenia tych technologii. Autorzy są przekonani, że trzeba podjąć zorganizowaną,
długotrwałą kampanię informacyjną o energiach odnawialnych, w tym szczególnie o energii
wytworzonej z biomasy.
Rys. 1. Biogazownia komunalna, strumienie biomasy
i strumienie finansów
Konieczne jest zatem takie zaprojektowanie i zorganizowanie eksploatacji biogazowni tak,
aby przychody pokrywały wszystkie koszty. Można zbudować biogazownię przy
wykorzystaniu pomocy publicznej różnego rodzaju (środków samorządu terytorialnego,
pomocy UE i innych) . Aby prowadzić eksploatację biogazowi przez kilkadziesiąt lat trzeba
spełnić dwa warunki:
818174912.050.png 818174912.059.png 818174912.060.png 818174912.061.png 818174912.001.png 818174912.002.png 818174912.003.png 818174912.004.png 818174912.005.png 818174912.006.png 818174912.007.png 818174912.008.png 818174912.009.png 818174912.010.png 818174912.011.png 818174912.012.png 818174912.013.png 818174912.014.png 818174912.015.png 818174912.016.png 818174912.017.png 818174912.018.png 818174912.019.png 818174912.020.png 818174912.021.png 818174912.022.png 818174912.023.png 818174912.024.png 818174912.025.png
·
musi istnieć odpowiedzialny podmiot, który będzie prowadzić eksploatację (osoba
prawna lub osoba fizyczna),
·
przychody z eksploatacji winny pokrywać koszty, przynajmniej w skali roku.
Autorzy nie wyobrażają sobie możliwości funkcjonowania biogazowni jako zakładu
budżetowego kierowanego przez urzędników. Właściciele lub podmiot eksploatacyjny
biogazowni winni działać w oparciu o przepisy kodeksu spółek handlowych, gwarantujące
zachowanie reguł ekonomii. Wraz z dopływem do biogazowni strumienia biomasy odpadowej
winny dopływać pieniądze (opłaty).
Rys. 1 pokazuje ogólny schemat przepływów strumienie biomasy i strumieni finansowych
(dopłat i przychodów ze sprzedaży energii). Rynkowe ceny energii elektrycznej i cieplnej nie
zapewniają w żadnym kraju UE rynkowej opłacalności biogazowni. Węgiel brunatny i
kamienny jako surowiec energetyczny są tańsze od biomasy.
Energia uzyskana z biomasy jest w znacznym stopniu energią odnawialną. Dopłaty do
energii odnawialnej mogą być istotnym źródłem dodatkowych przychodów zapewniających
równowagę ekonomiczną przedsiębiorstwa – operatora biogazowi.
Tab. 1. Ceny energii odnawialnej w Niemczech i Austrii (2009 rok) [4]
Niemcy
Moc całkowita źródła do
150 kW
500 kW
5 MW
Moc elektryczna źródła do
70 kWe
350 kWe
1 MWe
Euro cent/kWh e
Cena podstawowa
11,67
11,25
9,50
Dopłata NAWARO
7,00
7,00
4,13
Dopłata za gnojowicę
4,00
1,60
0,10
Dopłata technologiczna
0,00
0,02
0,10
Dopłata za wykorzystanie ciepła
0,42
1,20
1,35
Razem
23,09
21,07
15,18
Austria
Moc elektryczna źródła do
250 kWe
500 kWe
powyżej
500 kWe
Euro cent/kWh e
Cena podstawowa
16,50
14,50
12,50
Zestawiona przez L. Latochę [4] Tab. 1 podaje ceny energii odnawialnej wraz z
dopłatami. W Tab. 2 porównano ceny energii elektrycznej na rynkach różnych krajów. Brak
stabilnego i przejrzystego systemu dopłat do energii elektrycznej uzyskiwanej z biogazowni
blokuje rozpowszechnianie tej technologii. Aby nastąpił naturalny, oparty o mechanizmy
rynkowe rozwój biogazowni również w Polsce, konieczne jest przygotowanie regulacji
prawnych, które zapewniłyby opłacalność biogazowni:
·
systemu dopłat wiążących się z realizacją ochrony środowiska;
·
systemu certyfikatów energii odnawialnej do realizacji na rynku uprawnień do emisji
CO 2 .
818174912.026.png 818174912.027.png 818174912.028.png 818174912.029.png 818174912.030.png 818174912.031.png 818174912.032.png 818174912.033.png 818174912.034.png 818174912.035.png 818174912.036.png 818174912.037.png 818174912.038.png 818174912.039.png 818174912.040.png 818174912.041.png 818174912.042.png 818174912.043.png 818174912.044.png
 
Tab. 2. Porównanie cen energii elektrycznej na rynkach różnych krajów (2009 rok) [4]
KRAJ
CENA
EURO/kWh
CENA PLN/1kWh
(przy założeniu
4,5 PLN/1EURO)
UWAGI
NIEMCY
0,15 – 0,23
0,67 – 1,04
-
AUSTRIA
0,125 – 0,165
0,56 – 0,74
-
SŁOWACJA
0,08 – 0,14
0,36 – 0,63
zależne od
pochodzenia
biogazu
CZECHY
0,16
0,72
bez ograniczenia
mocy
WĘGRY
0,11 – 0,13
0,49 – 0,59
zależne od godzin
zasilania
WŁOCHY
0,18 – 0,30
0,81 – 1,35
zależne od
pochodzenia
biogazu
POLSKA
0,087
0,39
-
Można oczekiwać pełnego uwolnienia cen energii elektrycznej i cieplnej, które
stworzą dodatkowy impuls do rozwoju lokalnych i odnawialnych źródeł energii, w tym
biogazowni komunalnych.
Podsumowanie
Dla umożliwienia budowy małych biogazowni komunalnych w Polsce konieczne jest:
·
zapewnienie pełnej opłacalności procesu eksploatacji (przy pomocy publicznej dla
procesu inwestycyjnego),
·
podjęcie szerokiej kampanii informacyjnej dotyczącej wykorzystania biomasy dla
uzyskania akceptacji społecznej dla rozwoju biogazowni. Decyzje w samorządach
podejmują radni według woli i świadomości obywateli,
·
zorganizowanie dopływu strumieni biomasy do biogazowni poprzez system
selektywnej zbiórki odpadów i egzekwowanie wymogów ochrony środowiska od
wszystkich wytwórców biomasy,
·
usprawnienie procedur formalnych oraz uzupełnienie ustaw i rozporządzeń w zakresie
systemu dopłat i certyfikatów dla zapewnienia konkurencyjności dla energii
elektrycznej i cieplnej wytwarzanej w biogazowniach na otwartym rynku energii
odnawialnych.
·
kształcenie specjalistów i doradców (zarówno dla potrzeb podmiotów gospodarczych,
jak również gospodarstw domowych) [5] dla prowadzenia eksploatacji biogazowi,
regulacji procesów i usuwania zakłóceń.
818174912.045.png 818174912.046.png 818174912.047.png 818174912.048.png 818174912.049.png 818174912.051.png 818174912.052.png 818174912.053.png 818174912.054.png 818174912.055.png 818174912.056.png 818174912.057.png 818174912.058.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin