Angela - Wizerunek mężczyzny w prasie kobiecej [licencjat].doc

(773 KB) Pobierz
UNIWERSYTET MARII CURIE- SKŁODOWSKIEJ

UNIWERSYTET MARII CURIE- SKŁODOWSKIEJ

WYDZIAŁ HUMANISTYCZNY

INSTYTUT KULTUROZNAWSTWA

 

 

 

                                         

 

 

 

Angela

WIZERUNEK MĘŻCZYZNY W PRASIE KOBIECEJ

NA PRZYKŁADZIE „COSMOPOLITAN” I „TWOJEGO STYLU”

 

 

 

 

Przedkładam promotorowi                                          Praca licencjacka napisana

samodzielnie napisaną                                                         w Zakładzie Kultury Polskiej

pracę licencjacką                                                                      pod kierunkiem naukowym

Lublin, dnia                                                                                     dr

 

                                                        Lublin 2006

 

SPIS TREŚCI

 

Wstęp..................................................................................................................................3

1. Czym jest prasa kobieca?...............................................................................................4                           

1.1.Prasa kobieca jako zjawisko społeczne........................................................................4

1.2 Typologia prasy kobiecej.............................................................................................5

1.3 Obraz świata i kobiety według prasy kobiecej.............................................................8

2. Wizerunek współczesnego mężczyzny w socjologii....................................................10

2.1 Teorie na temat kształtowania się cech płciowych.....................................................10

2.2 Kryzys męskości.........................................................................................................13

2.3. Mężczyzna w kulturze ciałocentrycznej....................................................................16

3. Wizerunek mężczyzny w Cosmopolitan.......................................................................20

3.1. Ogólna charakterystyka Cosmopolitan Mocne strony kobiety.................................20

3.2. Czy on jest wart drugiej randki?- mężczyzna w aspekcie psychologicznym............22

3.3. Jak go uwieść w 60 sekund?- mężczyzna w aspekcie seksualnym............................33

3.4. Wypowiedzi mężczyzn w Cosmopolitan...................................................................39

4.Obraz mężczyzny zawarty w Twoim Stylu ....................................................................42

4.1 Najlepiej sprzedający się luksusowy magazyn dla kobiet- Twój Styl..........................42

4.2 Nastroje we dwoje-mężczyzna jako część związku....................................................42

4.3 Egzamin na dandysa- jaki powinien być nowy mężczyzna........................................48

5. Porównanie obu wizerunków .......................................................................................51

5.1. Nowy mężczyzna z Twojego Stylu..............................................................................51

5.2. Cosmofacet jako partner Cosmodziewczyny .............................................................52

Zakończenie ....................................................................................................................54

Wykaz skrótów.................................................................................................................55

Bibliografia.......................................................................................................................57

Aneks...............................................................................................................................60

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

Celem mojej pracy jest ukazanie współczesnego wizerunku mężczyzny na podstawie prasy kobiecej. Z bogactwa różnorodnych tytułów wybrałam dwa. Jest to Cosmopolitan, miesięcznik na licencji amerykańskiej, ukazujący się w Polsce od 1997 oraz Twój Styl, pismo rdzennie polskie, z szesnastoletnią tradycją na rynku prasowym. Na pierwszy rzut oka gazety te mogą wydawać się do siebie podobne, jednakże przeznaczone są dla innego typu czytelniczek, wiec wizerunek mężczyzny również będzie w nich odmienny. Pierwszy rozdział będzie dotyczył prasy kobiecej, chce w nim zawrzeć jej historie na rynku polski, dokonać typologii ze względu na rozmaite kryteria, aby na koniec krotko scharakteryzować poszczególne jej rodzaje. W drugim rozdziale chciałabym przedstawić teorie naukowe odnośnie procesu kształtowania się płci kulturowej i biologicznej. następnie przejdę do rozpatrzenia przyczyn zaistniałego w społeczeństwie kryzysu męskości, roli feministek w przemianach w postrzeganiu ról. płci. Trzeci rozdział będzie oparty na własnych badaniach nad Cosmopolitan- prześledzę w nim różne etapy kształtowania wizerunku mężczyzny, począwszy od sfery psychologicznej, poprzez życie erotyczne, skończywszy na wypowiedziach samych mężczyzn zamieszczanych w tym miesięczniku. W rozdziale czwartym zawrę wizerunek mężczyzny obecny w twoim stylu- opisze w jaki sposób ujęte jest ich życie uczuciowe oraz  kim jest "nowy mężczyzna" . Na koniec skonfrontuje ze sobą oba modele mężczyzny i postaram się umieścić je na tle wcześniej przeze mnie wspomnianych teorii naukowych dotyczących zjawisk społecznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.CZYM JEST PRASA KOBIECA?

 

1.1.PRASA KOBIECA JAKO ZJAWISKO SPOŁECZNE

 

Zjawisko prasy kobiecej bardzo wyraźnie łączy się z przemianami ustrojowymi, jakie

dokonały się w Polsce po 1989 roku. Wtedy to na rynku prasowym pojawiło się wiele nowych tytułów o charakterze bardzo odbiegającym od znanych wcześniej czasopism typu „Przyjaciółka” czy „Kobieta i Życie”. W czym tkwiła odmienność tych gazet? Otóż zaczęto w nich propagować nowy styl życia i nowy model kobiecości. Zresztą różnice były zauważalne już w warstwie czysto wizualnej tych pism- lepszy papier, błyszczące twardsze okładki, kolorowe duże zdjęcia. Zaczęto podejmować tematy, które wcześniej były pomijane. Problem ten pojawia się w artykule pod znamiennym tytułem Seks, kłamstwa i pomadka gratis, będącym parafrazą tytułu filmu „Seks , kłamstwa i kasety video”. Autorka zauważa w nim, że „wszystkie tytuły koncentrują się na modzie, urodzie, kosmetykach, seksie, antykoncepcji, jedzeniu, odchudzaniu, zdrowiu i gimnastyce. Sporo miejsca poświęcają też relacjom damsko-męskim oraz psychice kobiet i ich przyziemnym ambicjom, przede wszystkim karierze zawodowej. Całości dopełniają marginalne artykuły o wystroju mieszkań, samochodach, podróżach, horoskopy, portrety medialnych gwiazd, tudzież - głównie w tygodnikach - tak zwane "historie z życia wzięte" (dwa ostatnie tematy znacznie poważniej traktowane są przez wiele pism plotkarskich, jak Gala, Viva czy Na żywo, również skierowanych do kobiet). Kulturę reprezentują zdawkowe notki o modnych filmach oraz książkowych romansach i poradnikach psychologicznychPOM. Obecnie powszechnym stało się dołączanie do pism przeróżnych prezentów, takich jak płyty CD, DVD, kosmetyki, torby, apaszki, klapki, książki, a nawet suszarki czy markowe zegarki. Prezent jednak nie jest do końca darmowy, ponieważ jego obecność wiąże się najczęściej ze wzrostem ceny pisma, czasami nawet kilkakrotnie. Dlatego zapobiegliwie wydaje się również wersje tańszą, bez dodatku. Niektóre czasopisma dla kobiet zaczynają wychodzić w mniejszych formatach, które zajmują mniej miejsca w torebce i są praktyczniejsze do czytania w autobusie(Glamour, Joy). Prasa kobieca ma ambicje wkraczania na różne sfery życia –organizowane są plebiscyty (Gala Najpiękniejsi, Doskonałość Roku Twój Styl, Srebrne Jabłka Pani), w których rozdanie nagród odbywa się na wielkich rautach, same wyróżnienia są prestiżowe. Tygodniki natomiast chętnie sygnują swym tytułem akcje charytatywne np. „Przyjaciółka” pomaga dzieciom z domów dziecka. Często spotyka się opinie, iż pisma takie jak Cosmopolitan czy Elle propagują feministyczny światopogląd. Jest to jednak niezgodne z prawda, gdyż feminizm może się „dobrze sprzedać” tylko wówczas, gdy zostanie pozbawiony- z woli producentów lub dystrybutorów- swojej cechy konstytutywnej. Cechą tą jest właśnie polityczność, czyli zainteresowanie mechanizmami władzy GEN35. wynika z tego, że w prasie kobiecej to, co pozostaje z feminizmu ,to entuzjazm dla kobiecej niezależności i ambicji, jednak znika związana z ruchem kobiecym nadzieja, że oporną wobec tych idei kulturę da się zmienić.GEN38. Agnieszka Graff przytacza tu wypowiedzi czytelniczek Twojego Stylu na temat feminizmu:

·         Feministką jestem od urodzenia

·         feminizm sprawia, że czujesz się człowiekiem,

·         feminizm to sposób myślenia dzięki którym kobiety dokonują własnych wyborów TWOJMAR

Same feministki odnoszą się do prasy kobiecej negatywnie, ponieważ utrwala się w niej szkodliwe stereotypy na temat płci, kreuje model kobiety, która żyje dla mężczyzny, jej samookreślenie możliwe jest tylko wtedy, gdy punktem odniesienia jest partner SŁO114. Ponadto ta kategoria czasopism propaguje archaiczne opisy kobiecości, definiowanej jako przymus atrakcyjności seksualnej i wypełniania przez kobietę ról narzuconych jej arbitralnie przez społeczeństwo SŁO104. Feministki są świadome potencjału wychowawczego drzemiącego w mediach, wyraźnie widocznego w prasie kobiecej, gdzie pisma(...) noszą żeńskie imiona, podają się za nasze przyjaciółki, proszą o listy, udzielają rad, rozdają prezenty GEN 36.


 

1.2.TYPOLOGIA PRASY KOBIECEJ

 

W obliczu mnogości tytułów przeznaczonych dla kobiet na współczesnym rynku prasowym można dokonać podziału prasy z uwzględnieniem rozmaitych kryteriów. Zacznę od typologii zaproponowanej przez Edytę Zierkiewicz w artykule Prasa kobieca versus pisma feministyczne. Między dobrowolnym „zniewoleniem a „wymuszoną” emancypacją?. Analizuje ona tytuły poszczególnych czasopism pod kątem obrazu wymarzonej czytelniczki jaki się z nich wyłania

 

Prasa skierowana do kobiet

·         Pisma feministyczne (Zadra, Biuletyn OŚKi, Forum Akademicko- Gospodarcze Kobieta i Biznes, KATEDRA, Furia Pierwsza. Literackie feministyczne pismo lesbijskie)

·         Pisma kobiece

v     Tradycyjne

§     O tytułach inspirowanych imionami kobiet (Tina, Claudia, Olivia)

§     O tytułach sugerujących pozycję społeczną czytelniczek (...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin