skrot.odt

(28 KB) Pobierz

1.Sztuka pierwszych cywilizacji – Egipt, Mezopotamia (kanony i problem trwania w sztuce egipskiej, egipska sztuka sepulkralna, sumeryjskie zikkuraty, rzeźba sumeryjska i akkadyjska, asyryjskie reliefy)

 

*Egipt – kanony

każdy elementam pokazany z charakterystycznej strony

postacie wyżej w hierahii – większe (np. król)

wierne oddawanie szczegółów

silne poczucie ładu

*problem trwania w sz. Egipskiej

w architekturze, malarstwie i rzeźbie ważna była trwałość, bo od zachowania się wytworów tych sztuk zależała ich przydatność rytualna (np. piramidy – warunek życia po śmierci)

*egipska sztuka sepulkralna/grobowa

piramidy; dzieła sztuki wewnątrz nie były tworzone z myślą o ich podziwianiu ale miały pomagać zmarłemu

*zikkuraty

świątynie na wielostopniowej podstawie wpisane w okręg kultowy; z wypalanej cegły

*rzeźba

sumerowie – odlewy z brązu o cechach portretowych, asyryjczycy to kontynuowali

mezopotamscy królowie zamawiali pomniki swoich wojennych zwycięstw

*asyryjskie reliefy/płaskorzeźby

obrazowe, prowadzące narrację kroniki kampanii królewskich, prezentują się realistycznie i przekonująco, są szczegółowe, nie przedstawiają Asyryjczyków rannych lub zabitych


2.Architektura starożytnej Grecji – geneza, periodyzacja, ogólne założenia, porządki, najważniejsze przykłady

 

*geneza architektury

surowe i prymitywne budowle ludów zalewających półwysep grecki (odbicie kultury minojskiej i mykeńskiej) prostota ich układów przeniknęła do porządku doryckiego greków

*założenia

świątynie – plan podłużny

ważniejszy wygląd świątyni na zewnątrz bo tam odbywały się obrządki

estetyka łączyła się z utylitaryzmem a zdobienia z architekturą

idealne proporcje, klarowna forma, prostota, harmonia

*porządki

-dorycki – najmniej ozdobny, pochodzi z budownictwa drewnianego

masywne proporcje, surowa forma

kolumny wsparte bezpośrednio na styloblacie

lekko poszerzone w środku, zwężają się ku górze

u góry fryz

-joński

miękkie, smukłe proporcje, porządek dekoracyjny

kolumny wsparte na bazie, ujednolicony fryz

-koryncki

popularna w okresie hellenistycznym odmiana porządku jońskiego o zmienionej i jeszcze bogatszej ornamentyce

świątynie o podwójnej kolumnadzie

*przykłady

paestum, świątynia hery – dorycki

świątynia nike apteros – joński

wielki ołtarz zeusa z pergamonu - koryncki


3.Rzeźba starożytnej Grecji – techniki, periodyzacja, czołowi twórcy

 

*okres archaiczny

początkowo wzorowali się na egipcjanach (posąg stojącego człowieka z rękami opuszczonymi wzdłuż tłowia i jedna noga do przodu) / typ męski-kuros,żeński-kura

grecy zaczęli eksperymentować i odchodzić od sztywnych reguł

monumentalna rzeźba grecka: 2 teorie powstania:

-małe rzeźby w brązie powiększane do monumentalnych

-monumentalne rzeźby wykonywane z trwalszych surowców

*okres klasyczny

rozwój rzeźby- rzeźby kultowe

releify opowiadają historie

twarze nie wyrażały uczuć i nie były konkretnymi osobami

skrót perspektywiczny

kanon, kontrapost (swobodna sylwetka, oparta na jednej nodze)

*o późnoklasyczny

kanon polikleta (smukejsze postaci)

bóstwa w swobodniejszej pozie

wrażenie żywego ciała, ale symetrycznego

idea portretu

*o hellenistyczny

rezygnacja z harmonii i wyrafinowania na rzecz gwałtowności i dynamiki o wielkim ładunku emocjonalnym

*czołowi twórcy:

Fidiasz, Myron, Poliklet,Lizyp


4.Innowacje i tradycja w architekturze starożytnego Rzymu (nowe rozwiązania konstrukcyjne i stosunek do tradycji greckiej)

 

*najwięcej czerpali z tradycji greckiej i etruskiej

zapożyczyli porządki greckie

kolumny, belkowanie

*wymyślili łuk, sklepnienie oraz cement

sklepienia: kolebkowe, kolebkowo-krzyżowe, sferyczne (kopuła)

dzięki łukowi wznosili trwałe mosty i akwedukty

akcenty dekoracyjne przeniesione do wnętrza świątyni

kopuła w kształcie idealnej połowy kuli z okrągłym otworem na szczycie – oświetlenie

rozluźnienie stosunku estetyczność-utylitaryzm

budynki użyteczności publicznej (amfiteatry, teatry, cyrki, termy, bazyliki)


5.Sztuka starożytnego Rzymu w służbie cesarstwa

 

*wiele osiągnięć architektury (mosty, akwedukty)

-amfiteatr (odkryty, plan elipsy, arena na środku, schodkowa widownia, wewnętrzne kuluary)

dzięki sklepieniom kolebkowym powstały korytaże pod widownią

-teatr – podobne rozwiązania jak w amfiteatrze ale na planie półkola

-cyrk – do wyścigów wozów; widownia, arena, plan wydłużonego prostokąta

-termy – łaźnie, sale do gorących i zimnych kąpieli, do masaży, sale wypoczynkowe, sportowe, bufety, biblioteki

-kuria – budek zgromadzeń senatu, brak oryginalnych rozwiązań

-bazylika – hala na zebrania kupców, posiedzenia sądowe i inne zebrania publiczne

zazwyczaj przy forach, plan podłużny, wnętrze: 3 nawy

*w centrum większych miast znajdowało się forum (publiczny plac)


6.Portret w rzeźbie rzymskiej (typy portretu i dwa nurty w rzeźbie portretowej)

 

*realistyczne przedstawienie portretów rzymia

*zgeometryzowanie kształtów, drobiazgowe oddanie włosów, wyrazistość rysów – efekt: ekspresja

*później pojawiają się rzeźbione w kamieniu portrety nagrobne, reliefowe, pełne przedstawiające popiersia osób prywatnych

typy:

-portrety maski starszych mężczyzn, pokazujące cechy ich podeszłego wieku, przerysowane zmarszczki, wyżłobienia, ostry nos, głęboko osadzone oczy, pochodzą pewnie z woskowych masek pośmiertnych

-portrety polityków: nie są tak realistyczne i troche wyidealizowane

-portrety kobiet: jeszcze większe łagodzenie i idealizowanie rysów, wynika to z braku pośmiertnych portretów kobiet ; charakterystyczna fryzura: gniazdo os


7.Malarstwo rzymskie

 

*rozumiane głównie jako dekoracja wnętrz domów, budynków publicznych

*obrazy nie przyjęły się i kopie mistrzów greckich malowano na ścianach

*martwe natury z ptactwem, owocami i rybami

*grupy amorków, portrety, sceny komediowe

*technika mozaiki

*portrecista musiał nie tylko odwzorować wizerunek osoby portretowanej ale i pozytywnie scharakteryzować jej zainteresowania


8.Świątynia wczesnochrześcijańska – forma i geneza

 

*najpierw chrześcijanie gromadzili się w domach-kościołach (w największym powieszczeniu od południa odprawiano msze; w domu był też basen do chrzeczenia)

*stoły i siedzenia: pierwsze msze przypominały paschę: kolację

*kiedy chrześcijaństwo stało się religią całego cesarstwa wzrosła liczebność jego wyznawców stąd przebudowa świątyń: pierwsze bazyliki wielonawowe


9.Architektura bizantyńska i jej stosunek do budownictwa antycznego

 

*bazyliki (krótsze nawy, rozbudowana absyda i transept)

zmiana prporcji i przykrycie nawy środkowej kopułą

forma kościoła na panie krzyża greckiego z kopułą nad przecięciem się ramion krzyża (kościół krzyżowo-kopułowy)

*kopuła bizantyńska: ściany podpierające pierścień pod kopułą zastąpione zostają 4 pendetywami przenoszącymi ciężar kopuły na 4 filary ustawione w narożnikach kwadratu

*cegły

*dekoracje z kolorowych płyt kamiennych


10.Malarstwo wczesnochrześcijańskie i bizantyńskie

 

*malowidła w katakumbach (część pomieszczeń grobowyc była zdobiona malarsko: mogli sobie na to pozwolić tylko najbogatsi) Rzym (bazowały na ówczesnym malarstwie rzymskim o charkaterze pogańskim); styl linearny: tło, siatka z linii i pojedyncze przedstawienia

ich wymowa to zwykle ratunek, uwolnienie od grzechów, obietnica zbawienia

sceny biblijne: historia Noego, Jonasza, ofiara Abrahama

motywy mitologiczne: Orfeusz grający na lirze

elementy bukoliczne: amorki, pory roku, zwierzęta, kwiaty

później nastąpiły zmiany:pojawiały się pierwsze sceny z życia, ornaci otrzymali rysy osób zmarłych

obok stylu linearnego pojawiły się podziały architektoniczne: u dołu sciany malowano cokół a wyżej fryz z dekoracją figuralną


11.Renesanse karoliński i ottoński (założenia ideowe, przykłady z zakresu architektury, malarstwa książkowego i rzeźby)

 

*renesans karoliński:

-architektura karolińska nawiązywała do dorobku wczesnochrześcijańskiego

popularne typy kościołów: bazylikowy i centralny

kościoły budowane na planie trójnawowej bazyliki z dwoma absydami

nawa poprzeczna tworzyła z zachodnią fasadą westwerk (miejsce dla monarchy przypominające osobom obecnym o obecności cesarza, nawet jeśli nie ma go in persona)

kościoły zyskały plan dwubiegunowy

wnętrza zdobiono freskami i mozaikami

kościół w Centuli 790-799

-malarstwo

przetrwało do dziś głównie w postaci imuminowanych rękopisów

ścienne zachowało się w nielicznych przykładach (w krypcie kościoła Saint-Germain)

malarstwo miniaturowe: ozdabiano nim manuskrypty, głównie księgi liturgiczne

karta ewangeliarza karola wielkiego 800

-rzeźba

kamienną cechował niski poziom

rozwinęła się z kości słoniowej i sztuka złotnicza

z kości słoniowej zachowały się plakietki zdobiące oprawy cennych rękopisów

oprawa ewangeliarza Codex Aureux

*renesans ottoński

-kościoły centralne oraz na planie podłużnym

niemal wyłączniebazyliki, na ogół bez sklepienia, z transeptem, prostokątym prezbiterium

zwyczaj wydzielania kwadratu tworzącego się na skrzyżowaniu naw z transeptem który stawał się modułem na którym opierano rzut pionowy budowli

-malarstwo

głównie ścienne i książkowe

malowidła z kościoła św Jerzego w Reichenau

-rzeźba i rzemiosło

kamienna rzadka, dominowało złotnictwo i płaskorzeźby z kości słoniowej


12.Architektura romańska (geneza, charakterystyka, przykłady)

 

*geneza

doświadczenie sztuki antycznej rzymu

programowe odrodzenie dziedzictwa antycznego

zręby dogmatyczne chrześcijaństwa

*charakterysyka

wznoszenie sklepień, rytmizacja przestrzeni, inspiracja antykiem

budowle z kamienia, przysadziste i wieloczłonowe, jakby złożone z wielu figur geometrycznych

we wnętrzu półmrok: małe, wąskie okna-u góry półkolisty łuk

w bardziej reprezentacyjnych kościołach: okna podwójne, potrójne

wejście ozdobione portalem

w środku: rzeźby, płaskorzeźby, malowidła ścienne

ozdoby nawiązywały do biblii

kościół benedyktynów w Murbach/Alzacja

kościół klasztorny w Ripoll


13.Średniowieczna rzeźba monumentalna – od romanizmu do późnego gotyku (ewolucja, stosunek do architektury)

 

miejsce rzeźby ściśle związane z architekturą (portale, głowice kolumn, filary)

imlustrowałą sytuacje biblijne

wyrazistość formy

-rzeźba romańska: najczęściej z kamienia, rzedziej drewna, brązu

nierozerwalny stosunek z architekturą: wciskano ją zagłębienia przez co proporcje są nierealistyczne

ukazanie boskiego triumfu nad złem

złotnictwo, odlewnictwo

fasada notre-dame-la-grande

-rzeźba gotycka

początkowo sztywne i podłużne, potem widać wpływantyku i są bardziej ekspresyjne

zdobienia: głównie motywy roślinne

rzeźba drewniana polichromowana

tematyka religijna, wizerunki osób świeckich

pojedyncze figury ale i tłumy postaci

realizm postaci

figury miały dużo miejsca

pieta, środkowa nadrenia


14.Architektura gotycka – konstrukcja i podłoże ideowe

 

boska natura, dominują kierunki pionowe, ku niebu

wielkie witrażowe okna strzeliste

linie wertykalne

forma nośnikiem treści

sklepienie krzyżowo-żebrowe

łuki przyporowe

lekkość budynków

kamień

kościoły zwykle na planie wydłużonym


15.Protorenesans i tendencje realistyczne w sztuce średniowiecza – Giotto, Nicola i Giovanni Pisano, Peter Parler, Claus Sluter

 

*Giotto - malarstwo

język sztuki bizantyńskiej z maniera greca na maniera latina

złote tło zamienił na architekturę

postaci zyskały monumentalną cielesność

anatomiczne ukazanie ciała, wykres perspektywy linearnej

realistyczna trójwymiarowość

kolor uwolniony od funkcji symbolicznych

ważna rola człowieka

*Sluter - rzeźba

gotycki realizm

realistyczna charakterystyka postaci

bez dworskiej wyidealizowanej maniery

*Piscano – rzeźba

antyk w nowym kontekście

kontrasty między światłem a cieniem


16.Styl ok. 1400 – Piękne Madonny, Godzinki księcia du Berry

 

*piękna madonna- młoda i piękna, wysmukłe proporcje, nieduża głowa, dzieciątko na ręku

szata drapowana, daleko idąca sublimacja, liryzm, idealizacja

madonna z czeskiego krumlowa ok 1400

*godzinki ksiącia du Berry- bogato iuminowany rękopis, zamówiony przez berry w 1410

gotyk między narodowy; jest w muzeum kondeuszy

206 kart, ponad 100 iluminacji, inicjały; wykonanie praci Limbourg

z przodku kalendarz na 12miesiecy

godzinki- prywatny modlitewnik

sceny typowe dla miesiaca; miniatury


17.Malarstwo niderlandzkie XV w. (bracia van Eyck, Rogier van der Weyden, zagadnienie devotio moderna)

 

*Jan van Eyck – brat Huberta

Xvwieczny realizm niderlandzki

razem: ołtarz baranka mistycznego z katedry sw Bawona w Gandawie

jako jeden z pierwszych stosował technikę olejną

nie mieszał farb: nakładał laserunki

efekt świetlistości: farby przezroczyste, niekryjące

perspektywa powietrzna

*van der Weyden

w 1435 został malarzem miejski Brukseli

tematyka religijna i portretowa

kontynuował naturalizm van Eycków

*devotiio moderna – nurt pobożności zamożnych mieszczan wykształconych

XIV i XV wiek Niderlandy i Nadrenia

ideał ubóstwa i miłosierdzia

twórca: Gerard Groote; dzieło „devotio moderna”

bracia wspólnego życia

żyli w ubóstwie bez ślubowania

obronili się przed zarzutem herezji


18.Architekci wczesnego renesansu – Brunelleschi i Alberti

 

*Brunelleschi – florencki rzeźbiarz, architekt, inżynier

najwcześniejszy etap architektury renesansowej, dlatego elementy jeszcse ze średniowiecza

pionier i ojciec archi. Renesansowej

motywy antyczne

wygrał konkurs na budowę kopuły kościoła santa maria del fiore: kopuła żebrowa

nowatorska skromność; kościół san lorenzo we florencji,

kaplica rodu pazzich

*Alberti – malarz, poeta, filozof, uczony

I dzieło: tempio malatestiano

przebudowa kościoła franciszkanów na świątynię grobową; nie ukończono z powodu kłopotów finansowych księcia Rimini

zaprojektował pałac Rucellai we Florencji (podział na trzy kondyknacje za pomocą pilastrów)


23.Manieryzm – charakterystyka kierunku

 

dążenie do doskonałości formalnej oraz wysubtelnienie, wyrafinowaie

pojawił się we Wloszech i rozprzestrzenił się

*malarstwo

brak realistycznego naśladowania natury

wydłużone proporcje ludzkiego ciała

rezygnacja z perspektywy zbierznej lub jej ekstremalne wykorzystanie

często duże nagromadzenie postaci

alegoryczna wymowa i dużo symboliki

koloryt często arealny

Brnzino, Parmigianino (madonna z długą szyją) El Greco (malowanie światłem, kontur znika)

*rzeźba

analogiczne zabiegi jak w malarstwie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin