Strategiczna karta wyników.Robert S.doc

(711 KB) Pobierz
Robert S

Robert S. Kaplan, Dawid P. Norton

Strategiczna

karta wyników

Jak przełożyć strategię na działanie

Tytuł oryginału:

The Balanced Scorecard:

Translating Strategy into Action

Pierwsza wersja przekładu Przemysław Kabalski

Opracowanie wersji polskiej

Krzysztof Pniewski

Alicja Jaruga

Mariusz Polakowski

Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2001

Tytuł dotowany przez Fundację Edukacyjną Przedsiębiorczości

oraz przez firmę Arthur Andersen

=====================================================================

Cytuję wybrane fragmenty. Strona w budowie. Zastanawiałem się, czy tradycyjnie już dodawać własne uwagi w trakcie budowy strony, czy też zaczekać z nimi aż do pełnego zaprezentowania całej książki i pełniejszego rozwinięcia innych moich stron. Częściowo zdecydowałem się na to pierwsze. W niektórych miejscach tylko markuję tematy uwag lub jedynie zaznaczam "*" miejsca na uwagi. Z.U.

=====================================================================

Z okładki książki

............................................................................................................

Richard T. Quinn

Wiceprezes ds. Jakości Korporacji Sears, Roebuck and Company

"W Sears skutecznie wdrażamy zasady strategicznej karty wyników, nadając ostateczny kształt procesowi naszej transformacji. Gorąco popieram pomysły Kaplana i Nortona dotyczące przekazywania wizji i realizacji strategii. Wprowadzając je, nasze przedsiębiorstwo będzie mogło skutecznie wkroczyć na nową drogę rozwoju"

..............................................................................................................

R.J. McCool

Wiceprezes jednego z oddziałów Mobil Oil Corporation

"W Mobil strategiczna karta wyników stanowi niezastąpione forum dyskusji na temat strategii przedsiębiorstwa, jej silnych i słabych stron oraz efektywności. Patrząc w przyszłość, oczekujemy, że koncepcja ta doprowadzi naszą organizację do większej koncentracji na realizacji celów strategicznych".

..............................................................................................................

Chris Argyris

Honorowy Profesor Edukacji i Zachowań Organizacyjnych Harvard Business School

"Kaplan i Norton prezentują innowacyjną metodę zarządzania, którą można wykorzystać do przełożenia strategii rozwoju na język celów operacyjnych. Koncepcja ta reprezentuje nową, zaawansowaną i wykonywalną teorię kierowania".

..............................................................................................................

Gerald A. Ison

Prezes CIGNA Property & Casualty

"Korporacja CIGNA wykorzystuje strategiczną kartę wyników w zarządzaniu procesem przekształcenia organizacji z uniwersalnego ubezpieczyciela w czołowego specjalistę w konkretnych obszarach działalności ubezpieczeniowej. Struktura karty wyników pomogła nam wyjaśnić strategię oraz na zawsze skoncentrować organizację na wcieleniu wizji w czyn".

----------------------------------------------------------------------------------------

Spis treści

Przedmowa (prof. Alicja Jaruga) ............ 9

Wstęp do wydania polskiego (Krzysztof Pniewski, Mariusz Polakowski - Arthur Andersen) ......... 11

Wstęp ......... 17

1. Mierzenie efektywności i zarządzanie w wieku informacji ......... 21

1.1. Konkurencja w wieku informacji ......... 22

1.1.1. Nowe warunki funkcjonowania firm ........ 23

1.2. Tradycyjny model rachunkowości finansowej ......... 26

1.3. Strategiczna karta wyników ......... 27

1.3.1. Strategiczna karta wyników jako system zarządzania ......... 29

Podsumowanie ......... 36

2. Dlaczego firmie potrzebna jest strategiczna karta wyników? ......... 38

2.1. Mierzenie efektywności finansowej ......... 38

2.2. Strategiczna karta wyników ......... 41

2.2.1. Perspektywa finansowa ........ 42

2.2.2. Perspektywa klienta ......... 42

2.2.3. Perspektywa procesów wewnętrznych ......... 43

2.2.4. Perspektywa rozwoju ......... 44

2.3. Powiązanie wyników we wspólną strategię ......... 45

2.3.1. Związki przyczynowo-skutkowe ......... 45

2.3.2 Czynniki przyszłego sukcesu ......... 47

2.4. Czy należy odrzucić mierniki finansowe? ......... 47

2.5. Cztery perspektywy - czy to wystarczy? ......... 49

2.6. Jednostka organizacyjna - dla kogo budować kartę wyników? ......... 50

2.7. Pozycjonowanie strategiczne czy kluczowe kompetencje? ......... 52

Dodatek ......... 53

CZĘŚĆ I - JAK MIERZYĆ REALIZACJĘ STRATEGII ......... 55

3. Perspektywa finansowa ......... 58

3.1. Powiązanie celów finansowych ze strategią przedsiębiorstwa ......... 59

3.1.1. Zarządzanie ryzykiem ......... 61

3.1.2. Tezy strategiczne perspektywy finansowej ......... 61

3.1.3. Cele i mierniki zarządzania ryzykiem ......... 69

Podsumowanie ......... 70

4. Perspektywa klienta ......... 71

4.1. Segmentacja rynku ......... 72

4.1.1. Podstawowe mierniki w perspektywie klienta ......... 74

4.1.2. Pozostałe mierniki: pomiar wartości oferowanej klientowi ......... 79

4.2. Kenyon Stores: bezpośrednia sprzedaż na rynku masowym ......... 82

4.2.1. Atrybuty produktu ........ 83

4.2.2. Perspektywa klienta ......... 83

4.2.3. Marka i wizerunek ......... 84

4.3. Rockwater: bezpośrednia sprzedaż indywidualnym klientom ......... 85

4.4. Pioneer Petroleum: pośrednia sprzedaż na rynku masowym ......... 86

4.5. Czas, jakość i cena ......... 88

Podsumowanie ......... 89

Dodatek ......... 89

5. Perspektywa procesów wewnętrznych ......... 95

5.1. Łańcuch wartości wewnętrznych procesów gospodarczych ......... 99

5.1.1. Procesy innowacyjne ......... 100

5.1.2. Procesy operacyjne ......... 105

5.1.3. Obsługa posprzedażna ......... 107

5.2. Przykłady perspektywy procesów wewnętrznych ......... 108

5.2.1. Kenyon Stores ........ 108

5.2.2. Metro Bank ......... 111

5.2.3. Pioneer Petroleum ......... 112

Podsumowanie ......... 114

Dodatek ......... 115

6. Perspektywa rozwoju ......... 122

6.1. Potencjał kadrowy ......... 123

6.2. Podstawowe mierniki kadrowe ......... 124

6.2.1. Mierniki satysfakcji pracowników ........ 125

6.2.2. Mierzenie rotacji pracowników ......... 125

6.2.3. Mierzenie wydajności pracowników ......... 126

6.3. Mierniki specyficzne w perspektywie rozwoju ......... 127

6.4. Zmiana kwalifikacji pracowników ......... 127

6.5. Możliwości systemów informacyjnych ......... 129

6.6. Motywacja, decentralizacja i zbieżność celów ......... 130

6.6.1. Mierniki zgłoszonych i zrealizowanych inicjatyw ......... 130

6.6.2 Mierzenie usprawnień ......... 131

6.6.3. Mierzenie zbieżności celów indywidualnych z celami organizacji ......... 133

6.6.4. Mierzenie efektywności zespołów ......... 135

6.7. Brakujące mierniki ......... 136

6.8. Mierniki jako sygnalizatory ......... 137

Podsumowanie ......... 138

7. Powiązanie mierników ze strategią firmy ......... 139

7.1. Powiązanie mierników ze strategią firmy ......... 140

7.1.1. Zachowanie zależności przyczynowo-skutkowych ......... 140

7.1.2. Uwzględnienie czynników przyszłego sukcesu ......... 141

7.1.3. Podkreślenie związku z wynikami finansowymi ......... 141

7.2. Mierniki realizacji strategii a mierniki kontroli bieżącej: ile mierników powinna zawierać strategiczna karta wyników ......... 151

7.3. Co złego może się przytrafić dobrym miernikom, czyli jak mierniki diagnostyczne mogą uzupełnić mierniki strategiczne ......... 153

Podsumowanie ......... 155

8. Struktura i strategia ......... 156

8.1. Strategia przedsiębiorstwa a strategia korporacji ......... 156

8.2. Wartość i rola korporacji ......... 158

8.3. Joint ventures i alianse strategiczne ......... 161

8.4. Piony wsparcia ......... 163

8.5. Organizacje nienastawione na zysk oraz organizacje rządowe ......... 166

8.5.1. Obsługa mieszkańców: zapewnić doskonałą obsługę mieszkańcom Charlotte ......... 170

8.5.2. Odpowiedzialne gospodarowanie finansami: być dobrym powiernikiem pieniędzy mieszkańców miasta ......... 170

8.5.3. Skuteczność wewnętrznych działań: zwiększać efektywność świadczonych usług przy takim samym budżecie, dzięki poprawie wydajności procesów operacyjnych ......... 171

8.5.4. Innowacje i uczenie się: odkrywać nowe usługi i procesy, by usprawnić przyszłe działania ......... 171

Podsumowanie ......... 173

CZĘŚĆ II - ZARZĄDZANIE WDRAŻANIEM STRATEGII ......... 175

9. Osiągnięcie strategicznej zbieżności celów: od najwyższego do najniższego szczebla organizacji ......... 181

9.1. Programy informacyjne i edukacyjne ......... 183

9.2. Proces komunikacji z zarządem i akcjonariuszami akcji

......... 188

9.2.1. Skandia: czyli o tym, jak pewna korporacja prezentuje kartę wyników akcjonariuszom ........ 190

9.3. Powiązanie strategicznej karty wyników z celami indywidualnymi i zespołowymi ......... 191

9.4. Powiązanie z systemem wynagradzania ......... 196

Podsumowanie ......... 200

10. Cele szczegółowe, alokacja zasobów, inicjatywy i budżety ......... 201

10.1. Ustalanie ambitnych celów ......... 202

10.2. Identyfikacja inicjatyw strategicznych ......... 206

10.2.1. Program „Pominięte mierniki” ......... 207

10.2.2. Programy ciągłego doskonalenia powiązane ze wskaźnikami tempa zmian ......... 208

10.2.3. Inicjatywy strategiczne nakierowane na radykalne usprawnienia w kluczowych obszarach ......... 209

10.2.4. Identyfikacja najważniejszych inicjatyw wspólnych dla różnych obszarów działania oraz inicjatyw na poziomie korporacji ......... 215

10.2.5. Powiązanie strategii z alokacją zasobów i budżetowaniem ......... 221

Podsumowanie ......... 222

11. Monitorowanie realizacji strategii i uczenie się ......... 223

11.1. Od nakazów i kontroli do strategicznego uczenia się ......... 223

11.2. Elementy strategicznego uczenia się ......... 225

11.3. Wspólny system zarządzania strategicznego ......... 226

11.4. Kontrola realizacji strategii ......... 226

11.4.1. Analiza korelacji ......... 227

11.4.2. Analiza scenariuszy / Gry menedżerskie ......... 230

11.4.3. Raporty opisowe ......... 230

11.4.4. Przegląd inicjatyw ......... 231

11.4.5. Analizy porównawcze ........ 231

11.5. Zespołowe rozwiązywanie problemów ......... 233

11.5.1. Zespoły łączące specjalistów z wielu dziedzin ....... 233

11.5.2. Przegląd strategii ......... 233

11.5.3. Ciągły proces strategicznego uczenia się na zasadzie podwójnej pętli ......... 237

Podsumowanie ......... 239

12. Wdrażanie systemu zarządzania opartego na strategicznej karcie wyników ......... 241

12.1. Wdrażanie strategicznej karty wyników ......... 243

12.2. Aspekt dynamiczny: mobilizowanie organizacji ......... 244

12.3. Tworzenie zintegrowanego systemu zarządzania ......... 248

12.3.1. Formułowanie i aktualizacja strategii ......... 250

12.3.2. Powiązanie strategii z celami osobistymi i systemem wynagradzania ......... 251

12.3.3. Powiązanie z planowaniem, alokacją zasobów oraz budżetami ......... 251

12.3.4. Monitorowanie realizacji strategii i uczenie się ........ 251

12.4. Uwaga, to nie takie proste, jak się wydaje ......... 252

12.4.1. Błędy strukturalne ......... 252

12.4.2. Błędy organizacyjne ......... 253

12.5. Jak zarządzać w oparciu o strategiczną kartę wyników? ......... 254

12.5.1. Rola liderów w procesie zmian ....... 254

12.5.2. Jak sterować procesem zarządzania strategicznego? ......... 256

Podsumowanie - przełożenie strategii na konkretne działania ......... 257

Aneks ......... 260

A.1. Określenie celu wdrażania strategicznej karty wyników ......... 261

A.1.1. Wyjaśnianie i uzgadnianie strategii ......... 261

A.1.2. Koncentracja na realizacji celów ......... 262

A.1.3. Decentralizacja i kreowanie liderów ......... 262

A.1.4. Wpływ na kształtowanie strategii ......... 263

A.2. Liderzy wdrożeń ......... 264

A.3. Proces wdrażania strategicznej karty wyników ......... 265

A.3.1. Definiowanie architektury systemu mierzenia efektywności ......... 266

A.3.2. Uzgadnianie celów strategicznych ......... 268

A.3.3. Analiza i wybór mierników ......... 270

A.3.4. Opracowywanie planu wdrażania ......... 272

A.4. Ramy czasowe wdrażania karty wyników ......... 272

Podsumowanie ......... 274

O autorach ......... 275

---------------------------------------------------------------------------------------------

O autorach

 

Robert S. Kaplan jest profesorem rachunkowości w Harvard Business School. Poprzednio wykładał na Wydziale Zarządzania Przemysłe...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin