1-3_m5__wstep.pdf

(118 KB) Pobierz
modul_5.qxd
MODUŁ V
Dorota Kozioł
w domu i szkole
Higiena pracy
33472968.051.png 33472968.062.png 33472968.073.png 33472968.076.png 33472968.001.png
HIGIENA PRACY W DOMU I W SZKOLE
MODUŁ V
TEMAT:
Higiena pracy w domu i szkole
PRZEZNACZONY DLA: uczniów klas I − III szkoły podstawowej
CZAS REALIZACJI:
na każdym poziomie percepcyjnym około 15 − 20 godzin
Temat dnia realizowany jest średnio w ciągu 3,6 h
CELE EDUKACYJNE:
– kształtowanie i promowanie zdrowego stylu życia,
– kształtowanie umiejętności rozpoznawania i zapobiegania
zagrożeniom w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
– propagowanie bezpiecznych zachowań, na co dzień.
ZAKRES TEMATYCZNY: – prawa i obowiązki ucznia,
– organizacja życia w szkole i w klasie,
– bezpieczne posługiwanie się urządzeniami technicznymi,
– ergonomia pracy,
– higiena pracy umysłowej,·
– wpływ hałasu na zdrowie człowieka,
– znaczenie zwierząt w życiu człowieka,
– postępowanie w kontaktach ze zwierzętami.
LITERATURA:
1. Byrd A., Pies w twoim domu, Wyd. MADA 1999.
2. Caprari M., Przesadnik kynologiczny, czyli jak wytrzymać z każdym psem, Wyd. IKON 2001.
3. Falappi R., Czworonożni przyjaciele, Wyd. BELLONA 2002.
4. Gulgowski M. red., Informatyka 2000, Wyd. CZARNY KRUK 1999.
5. Kowalczyk E., Siciarz R., Byrecki W., Z komputerem na ty, Wyd. JUKA 1999.
6. Kowerski A., Hałas i wibracje, pomiar i zapobieganie, Ośrodek Szkoleniowy PIP we Wrocławiu.
7. Kramer Eva−Maria, Psy − rasy, charakter i utrzymanie, Wyd. MULICO 1997.
8. Rojewska J. red.,Grupa bawi się i pracuje..., Wyd. UNUS 2000.
SPIS FOLIOGRAMÓW:
1. Poziomy natężenia dźwięku
2. Co oznacza zachowanie psa?
3. Pozycja żółwia
190
33472968.002.png 33472968.003.png 33472968.004.png 33472968.005.png 33472968.006.png 33472968.007.png 33472968.008.png 33472968.009.png 33472968.010.png 33472968.011.png 33472968.012.png 33472968.013.png 33472968.014.png 33472968.015.png 33472968.016.png 33472968.017.png 33472968.018.png 33472968.019.png 33472968.020.png 33472968.021.png 33472968.022.png 33472968.023.png 33472968.024.png 33472968.025.png 33472968.026.png 33472968.027.png 33472968.028.png 33472968.029.png 33472968.030.png 33472968.031.png 33472968.032.png 33472968.033.png 33472968.034.png 33472968.035.png 33472968.036.png 33472968.037.png 33472968.038.png 33472968.039.png 33472968.040.png 33472968.041.png 33472968.042.png 33472968.043.png 33472968.044.png 33472968.045.png 33472968.046.png 33472968.047.png 33472968.048.png 33472968.049.png 33472968.050.png 33472968.052.png 33472968.053.png 33472968.054.png 33472968.055.png
MODUŁ V
Oœrodek
Temat
Treœci
Cele
Metody
tematyczny
dnia
operacyjne
i formy pracy
UCZÊ SIÊ
I ODPOCZYWAM
1.
Obowi¹zki ucznia
– organizacja ¿ycia w szkole
i w klasie,
– prawa i obowi¹zki ucznia,
Uczeñ:
– potrafi dbaæ o porz¹dek
w miejscu pracy
i zabawy,
– „sejmik
uczniowski”,
– drama:
Bezpieczne
zabawy w czasie
przerwy,
– praktyczna
dzia³alnoœæ
ucznia,
– prawa i obowi¹zki
dy¿urnego,
– potrafi u³o¿yæ plan dnia,
– normy i zasady
obowi¹zuj¹ce w klasie,
– umie racjonalnie
wykorzystaæ czas wolny,
– bezpieczeñstwo w szkole,
– zachowanie siê
na lekcjach i przerwach,
– wie, jakie s¹ obowi¹zki
ucznia i dy¿urnego,
– potrafi
podporz¹dkowywaæ siê
regu³om ustalonym
w zespole,
– burza mózgów,
– zabawy
integracyjne,
– zabawy
orientacyjno-
-porz¹dkowe,
– potrafi postêpowaæ
zgodnie z ogólnie
przyjêtymi normami,
– pogadanka
– potrafi przestrzegaæ zasad
bezpieczeñstwa
na terenie szko³y.
2.
Komputer
w szkole
i w domu
– obs³uga urz¹dzeñ
technicznych,
– korzystanie z ró¿nych
Ÿróde³ informacji,
– potrafi okreœliæ
przydatnoϾ
ró¿norodnych urz¹dzeñ
technicznych,
– umie korzystaæ z ró¿nych
Ÿróde³ informacji,
– zwiedzanie
pracowni
komputerowej,
– pogadanka
ilustrowana,
– okreœlanie przydatnoœci
komputera, drukarki,
skanera
– praktyczne
æwiczenia
w pracowni
komputerowej
– zna zasadê bezpiecznego
w³¹czania i wy³¹czania
komputera,
– korzystanie z Internetu,
– potrafi kontrolowaæ czas
pracy przy komputerze,
– potrafi zachowaæ
w³aœciw¹ postawê cia³a
podczas pracy przy
komputerze,
– opanowa³ podstawy
pos³ugiwania siê
komputerem
i wykorzystuje go
w uczeniu siê,
– wie, jakie mog¹ byæ
skutki niekontrolowanego
korzystania z Internetu
191
33472968.056.png 33472968.057.png 33472968.058.png 33472968.059.png 33472968.060.png 33472968.061.png 33472968.063.png 33472968.064.png 33472968.065.png 33472968.066.png
HIGIENA PRACY W DOMU I W SZKOLE
Oœrodek
Temat
Treœci
Cele
Metody
tematyczny
dnia
operacyjne
i formy pracy
3.
Telewidz
czy telemaniak?
– podstawowe czynnoœci
zwi¹zane z prawid³ow¹
obs³ug¹ urz¹dzeñ
powszechnego u¿ytku
– literatura, programy
radiowe i telewizyjne.
Uczeñ:
– rozpoznaje urz¹dzenia
techniczne, okreœla ich
przydatnoϾ,
– potrafi dokonywaæ
w³aœciwego wyboru
audycji telewizyjnych,
– umie bezpiecznie
obs³ugiwaæ odbiornik
TV i video,
– umie kontrolowaæ czas
korzystania z TV i video,
– potrafi ze rozumieniem
odczytaæ instrukcjê
obs³ugi urz¹dzenia
– pogadanki,
– drama: Mój
ulubiony
bohater
telewizyjny,
– rozmowa
kierowana,
– psychozabawa
Czy jesteœ
telemaniakiem
HA£AS SZKODZI
ZDROWIU
1.
Dbaj o zdrowie
– walcz
z ha³asem!
– wp³yw ha³asu na zdrowie,
– skutki ha³asu,
– kultura wspó³¿ycia,
– kontakty miêdzyludzkie,
– alternatywne sposoby
spêdzania przerw,
– higiena pracy umys³owej,
– ochrona œrodowiska.
Uczeñ:
– umie odpowiednio cicho
s³uchaæ radia,
magnetofonu itp.,
– dba o swoje zdrowie
unikaj¹c Ÿróde³ ha³asu,
– rozumie szkodliwy wp³yw
ró¿nych
czynników (w tym ha³asu)
na zdrowie,
– umie kulturalnie
zachowywaæ siê
– w ró¿nych sytuacjach,
– wie, w jaki sposób
niwelowaæ nadmierny
ha³as.
– ilustracje,
zdjêcia,
– plakaty
wykonane przez
dzieci,
– dramy,
– pogadanka,
– pokaz,
– obserwacja,
– burza mózgów,
– praktyczna
dzia³alnoœæ
dzieci
MÓJ
CZWORONO¯NY
PRZYJACIEL
1.
Moje ulubione
zwierzê
– wywi¹zywanie siê z zadañ
zwi¹zanych z innymi
obowi¹zkami (tu: opieka
nad psem),
– warunki ¿ycia zwierz¹t
hodowanych w domu,
– niesienie pomocy chorym
zwierzêtom,
– stosunek do zwierz¹t,
– rola psa w ¿yciu cz³owieka,
– ostro¿noœæ w kontaktach
ze zwierzêtami,
– postêpowanie wobec
obcego psa
Uczeñ:
– ma pozytywny stosunek
do zwierz¹t,
– niesie pomoc chorym
zwierzêtom,
– umie zachowaæ
ostro¿noœæ wobec
zwierz¹t,
– potrafi przyjmowaæ
w³aœciw¹ postawê cia³a
w kontaktach
z nieznanym psem,
Рrozumie koniecznoϾ
dbania o higienê osobist¹
po kontakcie
ze zwierzêciem,
– rozpoznaje sygna³y agresji
u psa
– pogadanki,
– praktyczne
æwiczenia
przyjmowania
w³aœciwej
postawy cia³a
w obecnoœci
obcego psa,
– pokaz,
– rozmowa
kierowana,
192
33472968.067.png 33472968.068.png 33472968.069.png 33472968.070.png 33472968.071.png 33472968.072.png 33472968.074.png 33472968.075.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin