narażenie na drgania ogólne i miejscowe w transporcie.pdf

(210 KB) Pobierz
str_72_74.indd
eru • temat numeru •
temat numeru • temat numeru
temat numeru temat numeru •
temat numeru • temat numeru •
temat numeru • t t emat numeru • temat numeru • temat numeru • temat numeru • temat numeru
Narażenia na drgania ogólne
i miejscowe w transporcie
Oto przykładowe wartości narażeń na drgania, z jakimi można się spotkać, podróżując po drogach
publicznych samochodami osobowymi, odniesione do granic szkodliwości i uciążliwości.
Grzegorz Dahlke
Politechnika
Poznańska, Instytut
Inżynierii Zarządzania,
Zakład Ergonomii
i Inżynierii Jakości
go rodzaju środków transportu jesteśmy nara-
żeni na różnego rodzaju czynniki fizyczne. Należą
do nich między innymi hałas i drgania.
stosowanego do tej pory. W miejsce obliczanej
wartości sumy wektorowej wprowadzone zostało
tzw. dominujące ważone przyspieszenie drgań
– największa wartość ważonego przyspieszenia
drgań wybierana spośród trzech składowych kie-
runkowych przyspieszeń, a więc w rzeczywistości
jedna składowa kierunkowa (1).
Drgania mechaniczne są silnym stresem, któ-
ry wpływa równocześnie na wszystkie narządy
człowieka. Pobudzają mechanoreceptory skóry
i innych tkanek, powodując odruchowe reakcje
całego organizmu. Wywołują zaburzenia w ukła-
dach: kostno-stawowym, mięśniowym, krążenia
oraz nerwowym. Wpływają więc na dolegliwości
całego narządu ruchu, stanowiąc między innymi
jeden z ergonomicznych czynników ryzyka wy-
stąpienia dolegliwości mięśniowo-szkieletowych
(MSD’s).
W Dz.U. nr 212 z 28 października 2005 r.,
poz. 1769, podano wartości dopuszczalne dla
ekspozycji na drgania mechaniczne (tab. 1).
W Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy
z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa
i higieny pracy przy pracach związanych z naraże-
niem na hałas lub drgania mechaniczne podano,
w przypadku wibracji wartości progów działania,
tzn. wartości wielkości charakteryzujących hałas
i drgania mechaniczne w środowisku pracy (bez
uwzględniania skutków stosowania środków
K LASYFIKACJA DRGAŃ
ODDZIAŁUJĄCYCH NA CZŁOWIEKA
Według Rozporządzenia Ministra Gospodarki
i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie
bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach
związanych z narażeniem na hałas lub drgania
mechaniczne (Dz.U. nr 157 z dnia 19 sierpnia
2005 r., poz. 1318) drgania mechaniczne to
drgania lub wstrząsy przekazywane do organizmu
człowieka przez części ciała mające bezpośredni
kontakt z drgającym obiektem. Wyodrębnione jako
czynnik szkodliwy dla zdrowia w środowisku pracy
występują w postaci drgań miejscowych albo drgań
ogólnych. Dzielimy je na:
• drgania miejscowe – drgania mechaniczne
działające na organizm człowieka i przenoszone
bezpośrednio przez kończyny górne,
• drgania ogólne – drgania mechaniczne o ogól-
nym działaniu na organizm człowieka, przeka-
zywane do organizmu jako całości przez stopy
lub części tułowia, w szczególności miednicę lub
plecy.
Zgodnie z nowymi przepisami sposób oceny
drgań działających ogólnie znacznie różni się od
Rodzaj drgań
Wartość ekspozycji dziennej
nie może przekraczać
Wartość ekspozycji trwającej 30 minut
i krócej nie może przekraczać
Drgania działające na organizm
człowieka przez kończyny górne
2,8 m/s 2
11,2 m/s 2
Drgania o ogólnym działaniu
na organizm człowieka
0,8 m/s 2
3,2 m/s 2
Tab. 1. Wartości dopuszczalne dla ekspozycji na drgania mechaniczne (źródło: Dz.U. nr 212 z 28 października 2005 r., poz. 1769)
Dopu szczalne wartości amplitud przyspieszeń drgań pionowych [m/s 2 ]
Częstotliwości
środkowe
[Hz]
Czas oddziaływania w minutach
1
16
25
60
150
240
480
960
1440
od 4 do 8
2,8
2,12
1,8
1,18
0,71
0,53
0,315
0,212
0,14
Tab. 2. Dopuszczalne wartości amplitud przyspieszeń drgań pionowych (źródło: ISO 2631 – części od 1 do 5) (3)
72 Promotor 5/08
temat numeru •
P odczas przemieszczania się za pomocą różne-
23744131.006.png 23744131.007.png 23744131.008.png 23744131.009.png 23744131.001.png 23744131.002.png 23744131.003.png 23744131.004.png
eru • temat numeru •
temat numeru • temat numeru
temat numeru temat numeru •
temat numeru • temat numeru •
temat numeru • t t emat numeru • temat numeru • temat numeru • temat numeru • temat numeru
ochrony indywidualnej). W przypadku drgań me-
chanicznych, jeżeli występują w postaci drgań
miejscowych: dla ekspozycji dziennej wyrażonej
w postaci równoważnej energetycznie dla 8 godzin
działania sumy wektorowej skutecznych, ważonych
częstotliwościowo przyspieszeń drgań, wyznaczo-
nych dla trzech składowych kierunkowych (a hwx , a hwy ,
a hwz ) – wartość progu działania wynosi 2,5 m/s 2 .
Jeśli występują w postaci drgań ogólnych: dla
ekspozycji dziennej wyrażonej w postaci równoważ-
nego energetycznie dla 8 godzin działania skutecz-
nego, ważonego częstotliwościowo przyspieszenia
drgań, dominującego wśród przyspieszeń drgań,
wyznaczonych dla trzech składowych kierunkowych
z uwzględnieniem właściwych współczynników
(1,4a wx , 1,4a wy , a wz ) – wartość progu działania
wynosi 0,5 m/s 2 .
Podsumowując prezentowane wyniki, można
określić, że na wartości zmierzone wpływ miały tak-
że, poza jakością drogi, prędkość i stan techniczny
pojazdu.
Piśmiennictwo
1.KowalskiP.: Pomiar i ocena drgań mechanicznych
w środowisku pracy według nowych przepisów
prawnych . „Bezpieczeństwo pracy”, nr 9, 2006.
2.Czajka J.H.: Pomiary drgań i hałasu na stanowi-
skach pracy w transporcie . Oficyna Wydawnicza
Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000.
3.Engel Z.: Ochrona środowiska przed drganiami
i hałasem . PWN, Warszawa 2001.
4.Horst W.: Ryzyko zawodowe. Ergonomiczne czyn-
niki ryzyka . Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań
2004.
5.ISO2631-1:1997 Mechanical vibration and shock
– Evaluation of human exposure to whole-body
vibration – Part 1: General requirements.
6.ISO2631-2:2003 Mechanical vibration and shock
– Evaluation of human exposure to whole-body
vibration – Part 2: Vibration in buildings (1 Hz to
80 Hz).
7. ISO2631-4:2001 Mechanical vibration and shock
– Evaluation of human exposure to whole-body
vibration – Part 4: Guidelines for the evaluation
of the effects of vibration and rotational motion
on passenger and crew comfort in fixed-guideway
transport systems.
8. ISO2631-5:2004 Mechanical vibration and shock
– Evaluation of human exposure to whole-body vi-
bration – Part 5: Method for evaluation of vibration
containing multiple shocks.
9. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia
5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i hi-
gieny pracy przy pracach związanych z narażeniem
na hałas lub drgania mechaniczne (Dz.U. nr 157
z dnia 19 sierpnia 2005 r., poz. 1318).
10. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy
z dnia 10 października 2005 r. zmieniające roz-
porządzenie w sprawie najwyższych dopuszczal-
nych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla
zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. nr 212 z dnia
28 października 2005 r., poz. 1769).
11. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych
dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodli-
wych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. nr 217
z dnia 18 grudnia 2002 r., poz. 1833).
12. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 lipca 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu prac
wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrud-
niania przy niektórych z tych prac (Dz.U. nr 136 z dnia
25 lipca 2005 r., poz. 1145).
13. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 lipca
2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie
wykazu prac wzbronionych kobietom (Dz.U. nr 127
z dnia 10 sierpnia 2002 r., poz. 1092).
P RZYKŁAD PRAKTYCZNY NARAŻEŃ
NA DRGANIA W POJAZDACH
Badania narażeń na drgania ogólne i miejscowe
przeprowadzono w samochodzie osobowym oraz
autobusie miejskim. Uwzględniono następujące
warunki:
• badania w samochodzie osobowym:
– narażenie na drgania ogólne (trasa o długości
około 46 km; droga drugorzędna): prędkość:
do 90 km/h,
– narażenie na drgania miejscowe (trasa o dłu-
gości około 2 x 6 km; droga drugorzędna):
pomiar 1. – prędkość: 70 km/h; pomiar 2.
– prędkość: 90 km/h.
• badania w autobusie miejskim (trasa o długości
około 2 x 6 km; droga drugorzędna):
– narażenie na drgania ogólne – prędkość:
70 km/h,
– narażenie na drgania miejscowe – prędkość:
70 km/h.
Do pomiarów zastosowano czterokanałowy mier-
nik poziomu dźwięku i drgań SVAN 948.
W NIOSKI
Analizując wyniki badań, można zaobserwować, że
w badanych pojazdach nie zostały przekroczone
wartości dopuszczalne określające warunki szko-
dliwości drgań ogólnych i miejscowych. Porównując
jednak wyniki z wartościami w tab. 2 (str. 72),
można zauważyć, że przy narażeniu powyżej
4 godzin przekroczone zostaną zalecenia dotyczą-
ce uciążliwości dla drgań ogólnych dla autobusu.
W zestawieni wyników dla samochodów osobowych
widoczne są duże różnice dla drgań miejscowych
(przy prędkości 70 km/h i 90 km/h) w porów-
naniu z takim samym narażeniem w autobusie
(prędkość: 70 km/h). Spowodowane one zostały
złym stanem technicznym zawieszenia przedniego
samochodu osobowego.
74 Promotor 5/08
temat numeru •
23744131.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin