polityka pieniezna.doc

(44 KB) Pobierz

Polityka monetarna

(pieniądz i NBP)

Wyjaśnij następujące pojęcia:

1. pieniądz -

2. funkcje pieniądza -

3. gospodarka barterowa -

4. pieniądz towarowy / pieniądz symboliczny -

5. baza monetarna –

6. podaż pieniądza -

7. funkcje banku centralnego -

8. stopa rezerw obowiązkowych -

9. operacje otwartego rynku -

10. ilościowa teoria pieniądza -

11. polityka monetarna w warunkach recesji i inflacji -

12. mnożnik kreacji pieniądza -

13. Rada Polityki Pieniężnej i cel inflacyjny -

14. kryteria konwergencji (kryteria z Maastricht) -

 

Zadanie 1. 

Określ do jakiej kategorii - prawnego środka płatniczego, pieniądza

symbolicznego, pieniądza towarowego, pieniądza bezgotówkowego, czy też może

kategorii nie będącej pieniądzem - należy zaliczyć poniższe pozycje.

a) złoto

b) monetę o nominale 5 zł

c) papierosy

d) czek na sumę 500 zł

e) benzynę

f) używany samochód przyjęty w rozliczeniu przy zakupie nowego

g) wkład jako oszczędności w kasie budowlanej

h) karta kredytowa

i) karta debetowa

 

Zadanie 2.

Oceń stopień płynności i prawdopodobną zyskowność każdego z poniższych aktywów

finansowych:

a) gotówka

b akcje

c) obligacje

d) weksle

e) obligacje wieczyste

 

Zadanie 3.

Minimalne rezerwy gotówkowe utrzymywane przez banki = 12,5%. Oblicz skalę

kreacji pieniądza w momencie otrzymania prze banki dodatkowej gotówki (150 j.p)

 

Zadanie 4.

Banki komercyjne utrzymują rezerwy gotówkowe w wysokości 10% stanu zgromadzonych

wkładów. Klienci banków trzymają w gotówce zasoby pieniężne równe 1/5 ich

wkładów w bankach. Zasób pieniądza wielkiej mocy w gospodarce wynosi 25

a. Oblicz mnożnik kreacji pieniądza

b. Ile wynosi podaż pieniądza, jeżeli zarówno klienci, jak i banki utrzymują

zasoby gotówki na zamierzonym poziomie?

c. Załóżmy, że banki dochodzą do wniosku, że mogą utrzymać rezerwy gotówkowe na

poziomie 5% wkładów. Oblicz nową wartość mnożnika kreacji pieniądza

d. Ile wynosi obecnie wielkość podaży pieniądza odpowiadająca warunkom

równowagi?

e. Przyjmijmy, że banki nadal utrzymują stopę rezerw gotówkowych na poziomie 10%

wkładów, ale klienci zwiększą swe zasoby gotówkowe do poziomu 30% wkładów w

bankach

f. Jaka ilość pieniądza zapewni teraz równowagę?

 

Zadanie 5.

Test

5.1 Przy stopie rezerw obowiązkowych = 25% nowy 100 j.p depozyt umożliwia

pojedynczemu bankowi udzielenie nowych pożyczek lub dokonania inwestycji w

wysokości:

a. 25

b. 100

c. 75

d. 250

5.2 Banki mają największe możliwości kreacji pieniądza, kiedy ich rezerwy

nadwyżkowe:

a. mają wartość ujemną

b. są większe niż rezerwy obowiązkowe

c. równają się rezerwom obowiązkowym

d. równają się 0

5.3 Jeżeli podaż pieniądza (M) wzrośnie z 100 do 200 j.p, a prędkość obiegu

pieniądza (V) i produkcja (Q) pozostaną bez zmian, to prawdopodobnie:

a. ceny obniżą się

b. zwiększy się wartość pieniądza

c. ceny wzrosną

d. ceny, tak jak V i Q, pozostaną bez zmian.

5.4 Zwiększenie podaży pieniądza spowoduje, że krzywa AD:

a. przesunie się w prawo

b. przesunie się w lewo

c. pozostanie w tym samym miejscu

d. przesunięcie w lewo lub w prawo w zależności od poziomu GNP

 

Zadanie 6.

Tak/Nie

a. Wymiana w gospodarce barterowej jest kosztowna

b. Im więcej gotówki pragnie utrzymać sektor pozabankowy tym większa jest podaż

pieniądza

c. Baza monetarna to suma banknotów i bilonu w obiegu w sektorze pozabankowym.

d. Bank centralny może zmniejszyć podaż pieniądza ograniczając ilość gotówki

jaką banki komercyjne muszą trzymać w postaci rezerw obowiązkowych

e. Bank centralny odnosi większe sukcesy przy kontroli inflacji pchanej przez

koszty niż przy kontroli inflacji pchanej przez popyt

f. Polityka monetarna jest to manipulowanie wpływami i wydatkami państwa

g. Zwiększenie podaży pieniądza powoduje wzrost popytu zagregowanego

 

 

 

 

Funkcje banku centralnego:

 

• manipulacja podażą pieniądza (MS)

• prowadzi politykę kształtowania kursu waluty krajowej czyli ochrona siły

nabywczej waluty krajowej

• obsługa bankowa rządu (m.in. obsługa długu publicznego)

• klarowanie czeków

• emisja pieniądza

• gwarantowanie depozytów (wkładów bankowych)

• bank banków (nadzór, kontrola)

• utrzymuje i zarządza rezerwami dewizowymi kraju (dewizami mogą być:

krótkoterminowe należności; dokumenty stwierdzające istnienie zagranicznych

należności u zagranicznych kontrahentów - weksle, czeki, przekazy)

 

 

Instrumenty (narzędzia) polityki monetarnej:

• stopa rezerw obowiązkowych

• stopa redyskontowa – jest to stopa% banku centralnego przy udzielaniu pożyczek

bankom komercyjnym

• operacje otwartego rynku – kupno lub sprzedaż papierów wartościowych przez

bank centralny na otwartym rynku, zmieniając tym samym wielkość bazy monetarnej

• pułapy kredytowe czyli transakcje kredytowo-depozytowe na koniec dnia

• bony pieniężne – emitowane przez Ministerstwo Finansów (finansowanie deficytu

lub regulacja płynności systemu bankowego)

• stopa procentowa

• kurs walutowy

 

Rada Polityki Pieniężnej jest organem NBP. Ukształtowała się 17 lutego 1998 r. W

skład Rady wchodzą: przewodniczący Rady, którym jest Prezes NBP oraz 9 członków,

powołanych w równej liczbie przez Prezydenta RP, Sejm i Senat. Członkowie Rady

Polityki Pieniężnej powoływani są na 6 lat.

 

Rada Polityki Pieniężnej:

• ustala corocznie założenia polityki pieniężnej i przedkłada je do wiadomości

Sejmowi równocześnie z przedłożeniem przez Radę Ministrów projektu ustawy

budżetowej, czyli sporządzanie bilansu płatniczego

 

• składa Sejmowi sprawozdanie z wykonania założeń polityki pieniężnej w ciągu 5

miesięcy od zakończenia roku budżetowego

 

• ustala wysokość stóp procentowych NBP

 

• ustala zasady i stopy rezerwy obowiązkowej banków

 

• prowadzenie działalności dewizowej

 

• określa górne granice zobowiązań wynikających z zaciągania przez NBP pożyczek

i kredytów w zagranicznych instytucjach bankowych i finansowych

 

• zatwierdza plan finansowy NBP oraz sprawozdanie z działalności NBP

 

• przyjmuje roczne sprawozdanie finansowe NBP

 

• ustala zasady operacji otwartego rynku, oraz nadzoruje owe operacje.

 

Rada Polityki Pieniężnej dokonuje oceny działalności Zarządu NBP w zakresie

realizacji założeń polityki pieniężnej i uchwala zasady rachunkowości NBP,

przedłożone przez Prezesa NBP.

 

 

Sprawozdanie z działalności NBP

________________________________________

 

Roczne sprawozdanie z działalności NBP uchwala Zarząd a zatwierdza Rada Polityki

Pieniężnej. W ciągu 5 miesięcy od zakończenia roku budżetowego Prezes NBP

przedstawia sprawozdanie Sejmowi. Zawiera ono informacje na temat:

 

• funkcjonowania organów NBP,

• polityki pieniężnej w analizowanym roku,

• działalności emisyjnej,

• obsługi budżetu państwa,

• gospodarki rezerwami dewizowymi,

• działań w zakresie zadań dewizowych,

• współpracy międzynarodowej NBP,

• realizacji zadań na rzecz systemu bankowego,

• nadzoru nad działalnością bankową,

• działalności własnej,

• bilansu NBP i rachunku wyników.

 

Komisja Nadzoru Bankowego (KNB) - instytucja sprawująca nadzór nad działalnością

polskich banków. Powstała w 1997 r. Organem wykonawczym Komisji jest Generalny

Inspektorat Nadzoru Bankowego - działający w strukturze Narodowego Banku

Polskiego.

 

Od 1 stycznia 2008 kompetencje Komisji Nadzoru Bankowego przejmie Komisja

Nadzoru Finansowego!!!

 

Zadania Komisji Nadzoru Bankowego:

• Określanie zasad działania banków zapewniających bezpieczeństwo środków

pieniężnych zgromadzonych przez klientów w bankach

• Nadzorowanie banków w zakresie przestrzegania ustaw, statutu i innych

przepisów prawa oraz obowiązujących je norm finansowych

• Dokonywanie okresowych ocen stanu ekonomicznego banków i przedstawianie ich

Radzie Polityki Pieniężnej oraz wpływu polityki pieniężnej, podatkowej i

nadzorczej na ich rozwój

• Opiniowanie zasad organizacji nadzoru bankowego i ustalanie trybu jego

wykonywania

 

Rodzaje polityki pieniężnej stosowanej przez Bank Centralny :

 

EKSPANSYWNA – miękka polityka pieniężna-zwana polityką taniego pieniądza –

polega na zwiększaniu podaży pieniądza poprzez obniżenie stopy redyskontowej ,

zakup wyemitowanych przez rząd papierów wartościowych na otwartym rynku

obniżenie wskaźnika rezerw obowiązkowych

RESTRYKCYJNA – twarda –zwana polityką drogiego pieniądza - polega na

zmniejszeniu podaży pieniądza przez podwyższenie stopy redyskontowej , sprzedaż

publicznych papierów wartościowych i podwyższeniu rezerw wskaźnika obowiązkowych

 

 

Przykład ekspansywny w Polsce :

 

W okresie recesji charakteryzującej się spadkiem tempa wzrostu gospodarczego i

wzrostem bezrobocia zalecana jest ekspansywna polityka pieniężna. Działania w

celu zwiększenia podaży pieniądza powodują obniżenie w przynajmniej krótkim

okresie stopy %. Wzrost podaży pieniądza i obniżenie podaży pieniądza zwiększają

popyt globalny w konsekwencji inwestycje , zatrudnienie oraz poziom działalności

gospodarczej.

 

 

Przykład restrykcyjny w Polsce :

 

Innego rodzaju działania podejmuje Bank Centralny gdy inflacja osiąga wysoki

poziom. Uznając że jest ona spowodowana nadmierną kreację pieniądza Bank

Centralny w celu jej opanowania zmniejsza stopę wzrostu podaży pieniądza

stosując restrykcyjną politykę pieniężną. Jej konsekwencją jest obniżenie także

rozmiarów inwestycji i produkcji oraz zatrudnienia .

 

 

Kryteria konwergencji nominalnej (kryteria zbieżności, kryteria z Maastricht) -

są to ustalone w Traktacie o Unii Europejskiej wskaźniki ekonomiczne i zasady,

jakie powinna spełniać polityka gospodarcza danego państwa, które aspiruje do

członkostwa w Unii Gospodarczo-Walutowej (UGW) i tym samym do strefy euro. Aby

móc uczestniczyć w trzeciej fazie UGW i tym samym wprowadzić w swojej narodowej

gospodarce euro jako powszechny środek pieniężny, dane państwo musi spełnić 5

warunków ustalonych w protokole do traktatu z Maastricht:

• Kryteria pieniężne:

o średnią stopę inflacji w ciągu roku poprzedzającego akcesję do UGW nie wyższą

niż 1,5 punktu procentowego od pułapu wyznaczonego przez średni poziom inflacji

obliczony dla trzech państw o najniższej inflacji w Unii Europejskiej,

o średnią nominalną długoterminową stopę procentową nie wyższą niż 2 punkty

procentowe od poziomu wyznaczonego przez średni poziom odpowiednich stóp

procentowych w trzech krajach o najniższej stopie inflacji w Unii Europejskiej,

o stabilny kurs walutowy w ciągu dwóch lat poprzedzających akcesję kraju do UGW

- oznacza to udział w mechanizmie kursowym Europejskiego Systemu Walutowego;

dokładniej, dany kraj powinien przestrzegać normalnego przedziału wahań (+/-

15%) swojej waluty w ramach ogólnounijnego systemu ERM II, nie może również w

tym czasie dokonać samodzielnej dewaluacji własnej waluty wobec waluty innego

kraju Unii Europejskiej. Może natomiast dokonać jej rewaluacji.

• Kryteria fiskalne:

o deficyt budżetowy mierzony w roku poprzedzającym ocenę w cenach rynkowych

nieprzekraczający 3% PKB danego kraju,

o dług publiczny w roku poprzedzającym ocenę nieprzekraczający 60% PKB danego

kraju.

• Kryterium jakościowe: (dodatkowe)

o Warunkiem udziału w UGW jest również niezależność banku centralnego

(funkcjonalna, finansowa, osobista).

Aktywa banku

 

I. Kasa, środki w Banku Centralnym

1. A vista

2. Rezerwa obowiązkowa

3. Inne środki

II. Dłużne papiery wartościowe uprawnione do redyskontowania w Banku Centralnym

III. Należności od innych instytucji finansowych

1. A vista

2. Terminowe

IV. Należności od klientów i sektora budżetowego

V. Dłużne papiery wartościowe

1. Emitentów państwowych

2. Innych emitentów (w tym odkupione, własne)

VI. Akcje, udziały i inne papiery wartościowe o zmiennej kwocie dochodu

VII. Akcje i udziały w jednostkach zależnych

1. W instytucjach finansowych

2. W pozostałych jednostkach

VIII. Akcje i udziały w jednostkach stowarzyszonych

1. W instytucjach finansowych

2. W pozostałych jednostkach

IX. Akcje i udziały w innych jednostkach o stałej kwocie dochodu

1. W instytucjach finansowych

2. W pozostałych jednostkach

X. Wartości niematerialne i prawne

1. Koszty organizacji poniesione przy założeniu lub późniejszym rozszerzeniu

spółki akcyjnej

2. Wartość firmy

3. Inne wartości niematerialne i prawne

4. Zaliczki na poczet wartości niematerialnych i prawnych

XI. Rzeczowy majątek trwały

1. Nieruchomości

2. Pozostałe środki trwałe

3. Inwestycje rozpoczęte

4. Zaliczki na poczet inwestycji

XII. Akcje własne i udziały do zbycia

XIII. Inne aktywa

1. Przyjęte aktywa – do zbycia

2. Pozostałe

XIV. Rozliczenia międzyokresowe

 

 

Pasywa banku

 

I. Zobowiązania wobec Banku Centralnego

II. Zobowiązania wobec instytucji finansowych

1. A vista

2. Terminowe

III. Zobowiązania wobec klientów i sektora budżetowego

1. Lokaty oszczędnościowe:

a) a vista

b) terminowe

2. Pozostałe:

a) a vista

b) terminowe

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin