Celem nawiązania efektywnej współpracy z rodzicami oraz określenia ich oczekiwań względem placówki, przeprowadzony został sondaż diagnostyczny w formie anonimowej ankiety skierowanej do rodziców dzieci nowoprzyjętych do przedszkola.
Ankieta była w pełni anonimowa, składała się z 7 pytań: 5 pytań zamkniętych, w których rodzic mógł dokonać wyboru spośród podanych odpowiedzi, oraz z 2 pytań otwartych, dających możliwość swobodnej, nieograniczonej wypowiedzi. W sumie przebadano 25 rodziców. Poniżej przedstawiono analizę wyników ankiety.
1. Dlaczego zdecydował się Pan(i) wysłać dziecko do tego przedszkola?
a) bliskość miejsca zamieszkania
b) dobra opinia o przedszkolu w środowisku
c) inne ...................................................
Jak wynika z wykresu głównym argumentem przemawiającym za tym, aby dziecko zostało zapisane do naszej placówki była przede wszystkim dobra opinia o przedszkolu w środowisku (68%), jak również bliskość miejsca zamieszkania (55 %). Rodzice nie podali innych czynników warunkujących ich wybór.
2. Jakiego przedszkola przede wszystkim oczekuje Pan(i) dla swojego dziecka?
a) przyjaznego, akceptującego go takim, jakie jest
b) z domową atmosferą
c) współpracującego z rodzicami
d) współpracującego z poradniami (psycholog, logopeda)
e) bezpiecznego
f) estetycznego
g) dobrze wyposażonego w zabawki i pomoce naukowe
h) z wykwalifikowaną kadrą
Rodzice oczekują dla swoich dzieci przede wszystkim przedszkola bezpiecznego (72 %), współpracującego z rodzicami (60 %) i poradniami (psycholog, logopeda) - (52 %). Chcieliby również, aby miało domową atmosferę (48 %), było estetyczne (44 %) i przyjazne dla dziecka (36 %). Najmniejszą wagę przykładają do wyposażenia placówki w zabawki i pomoce dydaktyczne, jak również do kwalifikacji zatrudnionych w niej nauczycieli (10 %).
3. Czego oczekuje Pan(i) od nauczycieli?
To pytanie było pytaniem otwartym, dającym rodzicom możliwość swobodnej, nieograniczonej wypowiedzi co do tego, jaki powinien być nauczyciel pracujący na co dzień z ich dzieckiem.
Jak wynika z ich wypowiedzi, oczekują oni od nauczycieli przede wszystkim cierpliwości w ich codziennej pracy z dziećmi (32 %), wyrozumiałości i fachowej opieki (16 %), odpowiedniego podejścia do dzieci (12 %), jak również tolerancji, życzliwości, troski, miłości do dzieci oraz odpowiedniego poziomu nauczania (4%).
4. Czego oczekuje Pan(i) od przedszkola?
a) nauczania
b) wychowania
c) opieki
d) rozwijania zainteresowań
e) doskonalenia umiejętności
f) pomocy specjalistycznej
g) inne (jakie?)
Rodzice oczekują od przedszkola przede wszystkim wychowania i opieki (23 %), równie ważne jest dla nich nauczanie (20 %). Natomiast zdecydowanie mniej istotne jest dla nich rozwijanie zainteresowań (15 %), doskonalenie umiejętności (9 %) i dostęp do specjalistycznej pomocy w formie logopedy czy też psychologa (7 %). Rodzice nie podali innych oczekiwań względem placówki.
5. O czym rodzice powinni współdecydować w przedszkolu?
a) zajęciach dodatkowych
b) programie i metodach wychowawczych przedszkola
c) wycieczkach
d) środkach finansowych gromadzonych przez rodziców
e) innych sprawach (jakich?)
Jak wynika z ankiet, rodzice chcieliby decydować o rodzaju zajęć dodatkowych, które miałyby być prowadzone na placówce (80 %), o gromadzonych przez nich środkach finansowych i ich przeznaczeniu (76 %), jak również o wycieczkach organizowanych w poszczególnych grupach (68%). Natomiast tylko 32 % ankietowanych rodziców wyraża chęć podejmowania decyzji w sprawach wyboru programów i metod wychowawczych przedszkola.
6. Jaką formę współpracy (kontaktu) z przedszkolem Pan(i) preferuje?
a) zebrania ogólne
b) zebrania grupowe
c) rozmowy indywidualne z nauczycielem
d) udział w uroczystościach i imprezach przedszkolnych
e) udział w wycieczkach przedszkolnych
f) udział w zajęciach otwartych
g) pisemna opinia o postępach dziecka
h) kontakt telefoniczny
i) inne (jakie?)
Zdecydowanie najbardziej preferowaną przez rodziców formą współpracy (kontaktu) z przedszkolem są zebrania grupowe oraz udział w uroczystościach i imprezach przedszkolnych (88%). Równie wysoce rodzice cenią sobie indywidualne rozmowy z nauczycielem (84%), gdyż zapewne właśnie ta forma kontaktu dostarcza im najwięcej wiadomości o dziecku. Wyraźnie mniejszym zainteresowaniem rodziców cieszą się zebrania ogólne (48%), udział w wycieczkach przedszkolnych (40 %), udział w zajęciach otwartych (32 %) oraz pisemne informacje o postępach dziecka (28%). Tylko 8% ankietowanych jako formę kontaktu z przedszkolem oraz nauczycielem dopuszcza kontakt telefoniczny.
7. Jeśli miałby Pan(i) wpływ na zmiany w przedszkolu, czego by one dotyczyły?
To pytanie również było pytaniem otwartym. Miałyśmy nadzieję, że da ono rodzicom możliwość swobodnego wypowiedzenia się na temat jakości pracy placówki i ewentualnych zmian, które chcieliby wprowadzić. Jak wynika z ankiet rodzice nie mają zastrzeżeń, co do funkcjonowania przedszkola – są zdania, iż placówka funkcjonuje na bardzo wysokim poziomie.
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 4 IM. JANA BRZECHWY W BĘDZINIE
OCZEKIWANIA RODZICÓW WOBEC PRZEDSZKOLA
ANALIZA ANKIET PRZEPROWADZONYCH
WŚRÓD RODZICÓW DZIECI
W ROKU SZKOLNYM 2008/2009
OPRACOWAŁA:
Sylwia Świerczek
aga.gabryla