TEMAT: Z wizytą u lekarza – zabawa tematyczna
CEL GŁÓWNY: Tworzenie atrakcyjnych sytuacji kształtujących umiejętności współżycia w grupie, wzbogacanie dziecięcej wiedzy
o sytuacji życiowej, która jest odtwarzana w zabawie.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko – wykonuje polecenia, słuchając instrukcji nauczycielki,
- wie, jak nazwać zgromadzone przedmioty i wykorzystać je
w zabawie,
- potrafi działać i tworzyć w zespole,
- przestrzega reguł i zasad zabawy.
1. Powitanie – zabawa integracyjna, dzieci witają się różnymi częściami ciała,
na hasło: witają się palce, witają się ręce, witają się........
2. Wiersz „Chory kotek” – W. Grodzieńskiej, przedstawiony za pomącą sylwet.
Chory kotek
Wyszedł kotek na deszczyk,
dostał kaszlu i dreszczy.
Boli głowa i oczy,
nogi w błocie przemoczył.
Kładzie mama koteczka,
do dużego łóżeczka.
Bierze synka za rączkę:
„oj, masz, kotku, gorączkę”.
Przyszedł tatuś wieczorem,
z siwym panem doktorem.
„ratuj, panie doktorze,
bo synkowi wciąż gorzej!”
Doktor kotka opukał,
okularów poszukał.
I powiada: „Dam ziółka,
będzie zdrowy jak pszczółka.
Dam i proszki na dreszcze,
niech poleży dzień jeszcze,
ale lepsze niż proszki
są na dreszcze kaloszki”.
3. Rozmowa o przygodzie kotka, na temat przyczyn choroby:
- dlaczego kotek zachorował?,
- po czym poznajemy, że kotek był chory?,
- kto zaopiekował się chorym kotkiem?,
- co robić, żeby nie zachorować, gdy na dworze deszcz?,
- jak wy, się ubieracie, kiedy wychodzicie na dwór podczas deszczu?,
- co trzeba zrobić, żeby nie zmoknąć, gdy pada deszcz?.
4. Zabawa ruchowa „Koty przez błoto”
5. Epidemia grypy w przedszkolu –(w pudełku przygotowane: czepek pielęgniarki, aparat do mierzenia ciśnienia, słuchawki lekarskie, białe fartuchy, pojemniki po lekarstwach, kartki, długopis),
- nasze zabawki źle wyglądają, chyba mają grypę, słyszę jak kaszlą zajączki, zobaczę czy mają gorączkę, są takie blade, trzeba iść do lekarza- mówi n-ka, ( n-ka organizuje ośrodek zdrowia, zakłada fartuch, słuchawki, pomoc n–ki, ustawia pojemniki po lekarstwach, jest apteka),
- trzeba pomóc chorym, (n-ka rozdziela zabawki wśród dzieci), mówi – tutaj jest przychodnia zdrowia, ja jestem lekarzem, a tam apteka, tutaj poczekalnia, zaraz będę przyjmować chorych,
- dzieci z chorymi zabawkami siedzą cierpliwie w poczekalni,
- kolejno wchodzą do gabinetu i rozmawiają z lekarzem o tym, co trzeba zrobić, aby pluszowa zabawka wyzdrowiała,
- mierzą maskotce temperaturę, przykrywają kocykiem, podają wykupione lekarstwo, noszą na rękach, śpiewają kołysanki,
- leczenie jest bardzo skuteczne, zabawki wyzdrowiały i są zadowolone.
-
6. Relaksacja – „Zmęczony pajac”.
7. Ewaluacja –pokazanie przez dzieci za pomocą mimiki twarzy, czy podobało się zajęcie.
8. W dalszej części zajęcia, nauczycielka rozdziela role wśród dzieci, przypominając o zasadach zabawy. Obserwuje dzieci, służy radą i pomocą.
agnisia2410