PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC MAJ W GRUPIE DZIECI PIĘCIOLETNICH
TEMATYKA ZAJĘĆ:
1. Poznajemy zawody – strażak.
2. Wiosna w sadzie i w ogrodzie.
3. Lubimy książeczki – poznajemy bohaterów bajek europejskich.
4. Moja mama – przygotowujemy niespodzianki na Dzień Mamy.
5. Poznajemy dzieci z różnych stron świata.
1. Kalendarz muzyczny w przedszkolu – U. Smoczyńska- Nachtman.
2. Wychowanie fizyczne w przedszkolu - K. Wlaźnik.
3. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela – wychowanie fizyczne w przedszkolu - K. Wlaźnik.
4. Gry i zabawy dydaktyczne – M. Bogdanowicz.
5. Zabawy rozwijające dla małych dzieci – M. Trawińska.
6. Najmłodsi w Europie, czyli podróże z Misiem Unisiem – K. E. Dębska
7. Razem ze słonkiem „Wiosna” – M. Kownacka
8. ABC – origami ,, Magiczne kółeczka czyli origami płaskie z koła ’’- D. Dziamska
9. Zbiór wierszy i inscenizacji dla mamy
10. „Jak Wojtek został strażakiem” – Cz. Janczarski
Cykl tematyczny
Obszar edukacji, w którym działa dziecko i nauczyciel
Rodzaj aktywności
Inne formy aktywności
Oczekiwane rezultaty
Uwagi
. 05. – 5. 05. 2006 POZNAJEMY ZAWODY - STRAŻAK
Cel ogólny: wyrabianie właściwej postawy wobec pracy strażaka. Uświadomienie dzieciom konieczności stosowania zakazów uczestnictwa w zabawach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu ludzi i środowisku. poznawanie warunków rozwoju i wzrostu roślin
II. „Sprzęt strażacki” – kolorowanie ilustracji przedstawiających podstawowy sprzęt strażacki.
„Jedzie straż pożarna” – zabawy rytmiczne. Reagowanie na zmiany tempa, wysokości dźwięku i pauzę w muzyce.
IV. „Poznajemy pracę strażaka” – odgadywanie zagadek, ćwiczenia oddechowe. Przypomnienie zasad bezpiecznej zabawy.
„Orkiestra strażacka” – gra na instrumentach perkusyjnych, instrumentacja poznanych piosenek.
V. „Praca strażaka” – malowanie akwarelami ilustracji związanych z pracą strażaków.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 17 ( K. Wlaźnik )
Plastyczna
Muzyczna
Językowa
Ruchowa
- zestaw ćwiczeń
porannych wg
K. Wlaźnik nr 33
- zabawy ruchowe:
„szukaj pary”
orientacyjno –
porządkowa
„podawanie wiader
z wodą do pożaru”
z elem. skłonu
- „Jak Wojtek został strażakiem” – słuchanie opowiadania, układanie historyjki obrazkowej
- zabawa taneczno – ruchowa „Czerwona straż pożarna”.
- zabawa integrująca grupę „Kto to jest” – rozpoznawanie kolegów przez dotyk.
- „Wóz strażacki” - ćwiczenia graficzne – rysowanie po śladzie.
- Wycieczka do remizy strażackiej w Sosnowcu lub muzeum pożarnictwa w Mysłowicach.
- potrafi nazwać sprzęt strażacki
- wie, do czego służy podstawowy sprzęt strażacki
- potrafi ułożyć historyjkę obrazkową we właściwej kolejności
- potrafi uzasadnić kolejność obrazków
- reaguje na zmiany tempa, wysokości dźwięku i pauzę w muzyce
- potrafi rozwiązać zagadkę słowną
- chętnie bawi się z rówieśnikami
- stara się skupić swoją uwagę
- wie, w jakich sytuacjach może grozić niebezpieczeństwo.
- rozpoznaje kolegów przez dotyk.
8. 05 – 12. 05. 2006 WIOSNA W SADZIE I W OGRODZIE
Cel ogólny: stwarzanie sytuacji sprzyjających obserwowaniu zmian zachodzących w przyrodzie i wiązaniu tych zmian z aktualna porą roku. Obserwowanie prac wiosennych w ogrodzie
I. „W sadzie i w ogrodzie” wycieczka do ogródków działkowych. Zapoznanie dzieci ze zmianami jakie zaszły w przyrodzie. Obserwowanie prac wiosennych, poznawanie narzędzi ogrodniczych.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
z wstążką ( K. Wlaźnik str. 120 )
Ćwiczenia graficzne – „Narzędzia ogrodnicze”- wyklejanie plasteliną
II. „Wiosna w sadzie” – wyklejanie z papieru kolorowego i bibuły
Zagadki słuchowe – utrwalenie poznanych piosenek, rozpoznawanie piosenek po usłyszeniu fragmentu melodii
III. ,,W ogrodzie” – dodawanie i odejmowanie w zakresie 7.
Umysłowa
- Zestaw ćw. porannych
nr 34 ( K. Wlaźnik )
- Zabawy ruchowe:
„Kwiaty” – z elem.
skłonu
„Lustra” – naśladowcza
„ Między grządkami”
z elem. równowagi
„ Celowanie do obręczy”
z elem. celowania
- rozwijanie umiejętności
wyrażania uczuć w czasie
zabawy „Wyrażanie
uczuć”
- elementy ćwiczeń wg
Dennisona - ruchy
naprzemienne, słoń
pompowanie piętą,
leniwe ósemki
- zabawy ruchowe na
terenie ogrodu
przedszkolnego
- zabawa dydaktyczna
„Co to za kwiat?”
- potrafi wypowiadać
się na temat pracy
ogrodnika
- odpowiada na zadawane pytania
- wie jak nazywają się
podstawowe narzędzia
którymi posługuje się
ogrodnik
- potrafi wyrażać swoje
uczucia w czasie
zabawy
- potrafi rozpoznać
poznaną piosenkę
- potrafi ćwiczyć z
wstążką
- potrafi samodzielnie
wykonać pracę
plastyczną
- potrafi dodawać
i odejmować
w zakresie 7
- potrafi bezpiecznie
bawić się w ogrodzie
przedszkolnym
Cel ogólny: ogólny: stwarzanie sytuacji sprzyjających obserwowaniu zmian zachodzących w przyrodzie i wiązaniu tych zmian z aktualna porą roku. Obserwowanie prac wiosennych w ogrodzie
IV. „ Czy Agata kocha się w kwiatach?” – teatrzyk sylwet w oparciu o utwór M. Kownackiej. Zachęcanie dzieci do ochrony przyrody.
„Kolory wszystko ma” – zapoznanie z melodią i słowami piosnki. Zabawy i ćwiczenia metryczne. Realizowanie rytmów podanych przez N. na instrumentach perkusyjnych.
V. „Bawimy się w projektantów”. Projektujemy ogrody – praca technika collage. Rozwijanie umiejętności wykorzystania w pracy różnego materiału plastycznego.
- ...
agnisia2410