GAZETA PRAWNA z 20 września 11 (nr 182).pdf
(
3021 KB
)
Pobierz
dgp040_k01_jedynka.qxd
W jaki sposób fiskus szuka ukrytych dochodów
|
B15
Wtorek
20 września 2011 | nr 182 (3068)
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Prawo cywilne
| B15
Kiedy i jak można skutecznie podzielić
wspólną własność domu lub działki
Podatki lokalne
| B5
Największe miasta podniosą podatek
za domy i mieszkania. Nawet o 4,2 proc.
Jutro
Co może zrobić
kredytobiorca, by bank
nie zabrał mu mieszkania
książka niezbędna
w każdej fi rmie
Nianię z Ukrainy
sprawdzą pogranicznicy
Prenumeratorzy DGP kupią
książkę w promocyjnej cenie
ZATRUDNIENIE
Osoba prywatna, która narusza prawo, nielegalnie zatrudniając
u siebie cudzoziemca, zapłaci co najmniej 3 tys. zł grzywny
Zamówienia
: 801 626 666, (22) 761 30 30,
bok@infor.pl, www.gazetaprawna.pl/ksiazka_swiadczenia
przez osobę zatrudniającą cu-
dzoziemca, wystąpią z wnio-
skiem do sądu rejonowego
o jej ukaranie.
Także Państwowa Inspekcja
Pracy (PIP) kontroluje pracę
cudzoziemców, ale nie na
rzecz osób fizycznych, które
nie mają własnego biznesu.
Osoby fizyczne, jak tłuma-
czy Jarosław Leśniewski, dy-
rektor departamentu legalno-
ści zatrudnienia Głównego
Inspektoratu Pracy, mogą być
kontrolowane przez inspekto-
rów PIP w zakresie legalno-
ści zatrudnienia (i bhp), tyl-
ko jeżeli są pracodawcami
(zatrudniają przynajmniej
jednego pracownika w ra-
mach stosunku pracy). Albo
jeśli są one przedsiębiorcami
(prowadzą działalność gospo-
darczą) i jednocześnie powie-
rzają pracę innym osobom fi-
zycznym, np. na podstawie
umów cywilnoprawnych.
n
Orzeczenie NSA o ulgach podatkowych
Samotnej matce fiskus
daruje zaległości
Paweł Jakubczak
pawel.jakubczak@infor.pl
Polak, który nie prowadzi
działalności gospodarczej
i zatrudnia cudzoziemca,
może w każdej chwili być
skontrolowany przez funk-
cjonariuszy Straży Granicz-
nej. Powinni o tym pamiętać
zwłaszcza ci, u których na
czarno pracują sprzątaczka,
opiekunka do dziecka czy ro-
botnicy budowlani z Ukrainy
lub Rosji.
Wystarczy, że funkcjonariu-
sze podejrzewają, że osoba ta-
ka łamie przepisy o zatrudnia-
niu cudzoziemców, na przy-
kład wtedy, gdy ma u siebie
obcokrajowca, który nielegal-
nie wjechał do Polski. Funk-
cjonariusze po okazaniu le-
gitymacji służbowych mogą
nawet wejść do mieszkania
prywatnego, jeśli wpuści ich
jego właściciel. Jeśli nie, to
Urzędnicy, zanim odmówią
umorzenia, muszą najpierw
sprawdzić, czy zapłata zale-
głych podatków nie zagra-
ża egzystencji podatnika.
Naczelny Sąd Admini-
stracyjny nie przyznał racji
organom podatkowym,
które automatycznie odmó-
wiły umorzenia zaległych
podatków matce, która sa-
motnie wychowuje pięcio-
ro dzieci w wieku szkol-
nym, a jej jedynym docho-
dem jest zasiłek rodzinny
z pomocy społecznej oraz
pomoc z fundacji. Zaległo-
ści te powstały z czasów,
kiedy prowadziła firmę.
Urzędnicy skarbowi uzna-
li, że sam fakt, że podatnicz-
ka mieszka u rodziców i nie
ma żadnych oszczędności,
nie jest wystarczający do
przyznania jej ulgi.
Sąd z korzyścią dla podat-
niczki rozstrzygnął, że
urzędnicy nie mogą auto-
matycznie odmawiać umo-
rzenia zaległych podatków
bez sprawdzenia, czy ich za-
płata nie zagroziłaby ważne-
mu interesowi podatnika,
a w szczególności jego egzy-
stencji. Mimo że decyzja
urzędników jest uznanio-
wa, to nie może być wyda-
na bez przeprowadzenia do-
kładnej analizy sytuacji fi-
nansowej wnioskodawcy.
Dlatego sąd wojewódzki
uchylił decyzję, co zostało
podtrzymane przez NSA.
Wyrok jest prawomocny.
SYGN. AKT
II FSK 659/10
przemysław.molik@infor.pl
wręczą mu wezwanie do sta-
wienia się lub dostarczenia
dokumentów o zatrudnieniu
cudzoziemca do jednostki or-
ganizacyjnej Straży Granicz-
nej. Osoba wezwana musi to
zrobić w ciągu 7 dni. Gdy się
spóźni albo w ogóle tego nie
zrobi, może spodziewać się
wezwania od prokuratora,
któremu sprawę przekaże
Straż Graniczna.
– Nielegalne powierzenie
wykonywania pracy cudzo-
ziemcowi przez polskiego
obywatela stanowi wykro-
czenie zagrożone karą
grzywny nie niższą niż
3 tys. zł – mówi mjr Justyna
Szmidt-Grzech ze Straży
Granicznej.
Jest ono określone w art. 120
ust. 1 ustawy o promocji za-
trudnienia i instytucjach ryn-
ku pracy (t.j. Dz.U. z 2008 r.
nr 69, poz. 69 z późn. zm.).
Jeśli funkcjonariusze stwier-
dzą naruszenie tego przepisu
PRZEDSIĘBIORCY Nowe procedury dotyczące wykorzystywania tłuszczu
Milion złotych kary za używanie starego oleju
PROJEKT
etapach. Pierwszy to prze-
prowadzenie szybkiego te-
stu. Jeśli okaże się, że za-
wartość substancji zanie-
czyszczających w tłuszczu
jest wyższa, niż przewidują
to normy zawarte w rozpo-
rządzeniu, próbka zostanie
przebadana po raz drugi.
Właściciel firmy, który bę-
dzie wykorzystywał mocno
zanieczyszczony tłuszcz,
w pierwszej kolejności zo-
stanie wezwany do zaprze-
stania łamania przepisów
rozporządzenia. Przedsię-
biorcy, którzy to zbagateli-
zują, zapłacą grzywnę.
– Wysokość kary będzie
ściśle uzależniona od wiel-
kości firmy – wyjaśnia Jan
Bodnar, rzecznik prasowy
Państwowej Inspekcji Sani-
tarnej.
W praktyce będzie to wy-
glądało tak, że na bary i ma-
łe restauracje zostanie na-
łożony mandat do 1000 zł.
Duże firmy zapłacą karę bę-
dącą trzydziestokrotnością
przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia.
– Tak wyliczona kara
w przypadku ogromnych
przedsiębiorstw może wy-
nieść 1 mln zł – wyjaśnia Jan
Bodnar.
Zgodnie z planami zapro-
ponowane rozporządzenie
ma wejść w życie 1 stycznia
2012 roku. Państwowa In-
spekcja Sanitarna uspokaja
jednak, że w pierwszych ty-
godniach obowiązywania
nowych przepisów nie bę-
dzie karać przedsiębiorców.
Da im czas na to, by zapo-
znali się w nowymi wymo-
gami i nauczyli postępować
zgodnie rozporządzeniem.
By zachęcić już teraz pro-
ducentów smażonych pro-
duktów, właścicieli lokali
gastronomicznych, cukier-
ni, piekarni do poprawy ja-
kości wykorzystywanych
tłuszczów, główny inspek-
tor sanitarny ogłosił specjal-
ny program „Odpowiedzial-
ne smażenie”.
Firmy, które zgłoszą swój
udział, będą musiały speł-
nić określone warunki, np.
będą mogły korzystać tylko
z tłuszczów pochodzenia ro-
ślinnego, bez cholesterolu.
Przedsiębiorcy ci będą tak-
że zobowiązani do zmniej-
szenia temperatury smażenia
swoich produktów poniżej
180 stopni.
DZIŚ W GP
PONADTO
n
Bez druku RMUA pacjent płaci
za poradę i leki
| B7
n
Ratownik medyczny będzie
musiał skończyć studia
| B7
n
Pierwszy rok działania nowej
firmy bez mandatu
| B7
n
Nauczyciele planują już
dodatkowe dni wolne
| B8
Sanepid pobierze próbki
i sprawdzi stopień zanieczysz-
czenia tłuszczu używanego do
smażenia frytek, pączków czy
chrupek.
Przewiduje to projekt roz-
porządzenia Ministerstwa
Zdrowia w sprawie określe-
nia maksymalnych pozio-
mów substancji zanieczysz-
czonych, które znajdują się
w tłuszczach stosowanych
do smażenia.
Według autorów nowych
propozycji takiej kontroli
przede wszystkim mogą
spodziewać się piekarnie,
ciastkarnie, wytwórnie wy-
robów cukierniczych, chru-
pek, chipsów i prażynek
oraz restauracje i bary.
System badania tłuszczu
będzie przebiegał w dwóch
PODATKI
e-Podatki nie zagrażają
urzędnikom skarbowym
MF: nie ma planów redukcji
zatrudnienia w administracji
podatkowej
| B2
PONADTO
n
Alimenty wypłacone dzieciom
nie są opodatkowane PIT
| B3
n
Prezent urodzinowy dla
pracownika to koszt firmy
| B3
n
Przedsiębiorcy zaoszczędzą
90 mln zł na zmianie ustawy
o składaniu sprawozdań
| B5
PRAWO
Kierowcy szybciej stracą
prawo jazdy
Rozszerzona lista wykroczeń
sprawi, że limit 24 punktów
wcześniej się wyczerpie
| B10
PONADTO
n
W internecie będzie dostępna
lista rankingowa aplikantów
| B11
n
Pomyłka w składzie sądu
unieważnia postępowanie
| B12
n
Immunitet powinien zostać,
gdyż nie jest nadużywany
| B13
PRACA
Budżet zbyt często płaci
za fikcyjną opiekę
Od 2010 r. o 93 tys. zwiększyła
się liczba osób pobierających
świadczenia pielęgnacyjne
| B6
iwona.loboda@infor.pl
KALENDARIUM ROZLICZENIOWE
n
20 WRZEŚNIA
Składka na Państwowy Fundusz
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
i złożenie deklaracji (DEK-I-O, DEK-I-a,
DEK-I-b, DEK-II, DEK-II-a, DEK-W) za sierpień
US
n
20 WRZEŚNIA
termin
wpłaty ryczałtu od
przychodów ewi-
dencjonowanych
n
20 WRZEŚNIA
termin wpłaty przez podmioty
prowadzące działalność gospodarczą mie-
sięcznych zaliczek na podatek dochodowy
od osób fizycznych i od osób prawnych
n
20 WRZEŚNIA
termin wpłaty zaliczek na
podatek dochodowy od pracowników
zatrudnionych na umowę o pracę oraz
z tytułu umów-zleceń i o dzieło
ZUS
B
2
PODATKI
GP
| 20 września 2011 |
nr 182 (3068)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
e-Podatki nie zagrażają
urzędnikom skarbowym
Polskie samorządy mają deficyt
Z analizy Forum Oby-
watelskiego Rozwoju wy-
nika, że deficyt sektora
samorządowego w Polsce
w relacji do PKB systema-
tycznie rośnie od 2008 ro-
ku. W zeszłym roku wy-
niósł 1,1 proc. PKB i był
najwyższy wśród krajów
Unii Europejskiej.
Nieco mniejszy deficyt
sektora samorządowego
odnotowały Węgry i Sło-
wacja. Jak podało forum,
dług sektora samorządo-
wego w Polsce jest powy-
żej średniej dla krajów re-
gionu Europy Środkowo-
-Wschodniej.
W Polsce wyniósł 3,9
proc. PKB, podczas gdy
średnia dla regionu to 3,1
proc. PKB. Średnia dla
tzw. starych krajów UE
wynosi jednak 4,7 proc.
PKB.
ŁZ
MACIEJ MŁODZIKOWSKI
Ministerstwo Finansów nie ma planów redukcji
zatrudnienia w administracji podatkowej po wprowadzeniu programu
e-Podatki. Na systemie skorzystają podatnicy i urzędnicy
W Olsztynie odbędzie się szkolenie
Administracja podatkowa
przechodzi z tradycyjnych
rozliczeń do rozliczeń elek-
tronicznych, głównie po-
przez program e-Podatki.
Czy podatnicy będą mieli
indywidualne e-konta po-
datkowe?
Główną ideą programu
e-Podatki jest zmiana sposo-
bu obsługi podatników,
a więc poprawa kontaktów
i podniesienie jakości obsłu-
gi. Myślę, że najważniejsza
jest chęć stworzenia nowo-
czesnej relacji, czyli możli-
wość wglądu podatnika w da-
ne które posiada administra-
cja podatkowa, tzw. konto
podatnika.
W dniach 23 oraz 26 –
28 września w godz.
9.00–15.00 w Izbie Celnej
w Olsztynie (ul. Dworco-
wa 1) odbędą się jedno-
dniowe spotkania infor-
macyjne oraz warsztaty
dla wcześniej zgłoszo-
nych podmiotów gospo-
darczych, dokonujących
przemieszczeń wyrobów
akcyzowych w procedu-
rze zawieszenia poboru
akcyzy.
Na spotkaniach zosta-
ną przedstawione funk-
cjonalności Systemu
EMCS, a uczestnicy spo-
tkań zapoznają się
z praktyczną obsługą ge-
neratora systemu prze-
mieszczania oraz nadzo-
ru wyrobów akcyzowych
EMCS PL.
EM
Minister pomaga zarządzać ryzykiem
Departament audytu
sektora finansów pu-
blicznych opublikował
na stronie internetowej
dokument Zarządzanie
ryzykiem – informacje
ogólne. Dokument za-
wiera podstawowe infor-
macje dotyczące syste-
mu zarządzania ryzy-
kiem.
Może być wykorzysty-
wany nie tylko przez oso-
by bezpośrednio zaanga-
żowane w proces wdraża-
nia systemu zarządzania
ryzykiem czy też w ocenę
tego systemu, ale również
przez wszystkich pracow-
ników jednostek sektora fi-
nansów publicznych.
EM
WIĘCEJ
www.mf.gov.pl
Jak rozumiem, będziemy
wchodzić na indywidualne
konto, jak w bankowości
elektronicznej?
Tak. Za pomocą portalu, na
którym będzie indywidualne
konto, podatnik będzie rów-
nież komunikował się z fisku-
sem. Nie będzie już zaskaki-
wany działaniami urzędu
skarbowego lub urzędu kon-
troli skarbowej. Po zalogowa-
niu się do konta będzie wi-
dział swoje deklaracje, stan
rozliczeń, płatności. Planuje-
my uruchomić konta podat-
kowe w latach 2014 – 2015.
Maciej Młodzikowski,
dyrektor departamentu administracji podatkowej w Ministerstwie Finansów
Znacznik skarbowy się nie zmieni
Zdajemy sobie sprawę z te-
go, że część obywateli nie ko-
rzysta i nie będzie korzystała
z internetu. Dlatego podatni-
cy będą mieli wybór: złożyć
zeznanie papierowe lub elek-
troniczne. Każdy pracownik
będzie mógł wejść na swoje
konto i zatwierdzić wstępnie
wypełnione zeznanie lub
uzupełnić je o ulgi czy zwol-
nienia.
ku dochodowego za ubiegły
rok.
wanie z polskiego budżetu
wynosi 15 proc.
Solvent yellow 124 pozo-
stanie znacznikiem skar-
bowym, stosowanym do
znakowania olejów napę-
dowych oznaczonych ko-
dami CN 2710 19 41, 2710
19 45 i 2710 19 49 oraz
nafty objętej kodem CN
2710 19 25. Przypomnij-
my, że obowiązkowi zna-
kowania i barwienia pod-
legają m.in. wspomniane
oleje napędowe, o ile prze-
znaczone są na cele opało-
we lub wykorzystywane
w żegludze.
Zgodnie z decyzją wyko-
nawczą komisji z 16 wrze-
śnia 2011 r. ustanawiającą
wspólny znacznik skarbo-
wy olejów napędowych
i nafty, opublikowaną
w Dz.Urz. UE L 241 z 17
września br. znacznik bę-
dzie stosowany do 31 grud-
nia 2016 r.
E-Podatki to również szyb-
sze rozliczenia?
Przy dobrym systemie czyn-
ności dotyczące zwrotu po-
datku mogą być dokonywane
automatycznie. Jeśli podatnik
nie ma zaległości, to szybkość
dokonania zwrotu podatku
znacznie się zwiększy.
Czy planowane są zwolnie-
nia urzędników?
Program e-Podatki nie jest za-
grożeniem dla urzędników.
Nie ma planów redukcji za-
trudnienia. Jest szansą przej-
ścia na nowoczesny system
funkcjonowania administracji.
Myślę, że jest już najwyższy
czas, aby urzędnicy mieli no-
woczesne i kompleksowe na-
rzędzia wsparcia ich pracy.
Oczywiście większe wykorzy-
stanie rozwiązań informatycz-
nych oznacza, że więcej za-
dań zrobi za człowieka kom-
puter. Zależy nam na tym, aby
pracownicy nie wprowadzali
ręcznie milionów deklaracji do
systemu, ale aby można je by-
ło pozyskać automatycznie.
W administracji jest nato-
miast zapotrzebowanie na
wykształconych, kompetent-
nych pracowników, którzy bę-
dą zajmowali się poprawą ja-
kości obsługi podatników
i analizą pozyskiwanych da-
nych. Ten program ma wpro-
wadzić takie zmiany.
Czy portal będzie przezna-
czony dla osób prywatnych
i przedsiębiorców?
Portal ma dotyczyć wszyst-
kich podatników. Oczywiście
zupełnie inny jest stopień
skomplikowania rozliczeń
elektronicznych przedsiębior-
ców, a inny osób fizycznych.
Obecnie intensywnie pracuje-
my nad określeniem zasobu
informacji, które będą dostęp-
ne po zalogowaniu do elektro-
nicznego konta podatnika.
AR
Co się stanie, jeśli podatnik
zatwierdzi e-zeznanie?
Administracja podatkowa roz-
liczy osobę, która złożyła
e-zeznanie.
Obecnie działają już dwa
systemy: e-Deklaracje oraz
ePUAP. Czy e-konta podat-
kowe, realizowane w pro-
jekcie e-Podatki, będą wy-
korzystywały te rozwiąza-
nia?
Obecnie toczą się intensywne
prace we wszystkich minister-
stwach, głównie w MSWiA,
nad dostępem do usług admi-
nistracji przez internet.
W efekcie mamy do czynienia
z wieloma przedsięwzięciami.
W Ministerstwie Finansów
staramy się wykorzystywać
rozwiązania już istniejące,
a nie tworzyć nowe. Planuje-
my wykorzystać platformę e-
PUAP do identyfikacji i auto-
ryzacji użytkowników naszych
usług.
e-Poradnik
Dochody zagraniczne
Jak rozliczyć się z zarobków spoza Polski
Zamów za 14,90 zł
www.gazetaprawna.pl/e-poradnik
Czy takie indywidualne
konta będą zakładane dla
wszystkich podatników?
Naszym założeniem jest
udostępnienie indywidual-
nych, elektronicznych kont
wszystkim zainteresowa-
nym. Oczywiście system bę-
dzie zabezpieczony przed
dostępem osób trzecich do
danych udostępnionych na
koncie.
Do jakiej grupy podatników
będzie skierowane rozwią-
zanie polegające na wypeł-
nianiu przez urząd skarbo-
wy formularzy PIT?
Wstępne wypełnianie PIT bę-
dzie skierowane do podatni-
ków zatrudnionych na umowę
o pracę, których rozlicza pra-
codawca.
Wyspa Man chce wprowadzić ulgę
Rząd wyspy Man propo-
nuje wprowadzenie ulg
podatkowych podobnych
do istniejących już
w Wielkiej Brytanii i Ir-
landii dla osób, które wy-
najmują pokój w swoim
domu.
Osoba będzie mogła
otrzymać kwoty wolne od
podatku dochodowego
w wysokości do 1,5 tys.
funtów rocznie z wynaj-
mu jednego lub więcej po-
koi w domu dla prywat-
nych najemców na cele
mieszkalne.
Podobnie małżeństwo
lub partnerzy cywilni bę-
dą mogli otrzymać wolne
kwoty od podatku docho-
dowego w wysokości do
3 tys. funtów rocznie. Aby
skorzystać z tych ulg, po-
datnik będzie musiał mieć
miejsce zamieszkania na
wyspie Man i własny
dom.
Czy podatnik będzie mógł
uzupełnić zeznanie wypeł-
nione przez urząd?
Tak. Takie rozwiązanie jest
możliwe, ponieważ już dziś
pracodawcy przesyłają infor-
macje o rozliczeniach pracow-
ników zarówno do urzędu
skarbowego, jak i podatników.
Idea jest taka, aby po pozy-
skaniu informacji od praco-
dawcy (PIT-11) urząd skarbo-
wy generował deklarację au-
tomatycznie.
Jakie sprawy załatwimy
jeszcze przez e-konto po-
datkowe?
Podatnicy będą mogli np. śle-
dzić stan sprawy czy też uzy-
skać elektroniczną informację
o dochodach. Przykładowo,
jeśli osoba złoży wniosek, to
na portalu będzie mogła
sprawdzić, na jakim jest on
etapie. Z drugiej strony podat-
nik będzie widział, czy ma
nadpłatę czy zaległość. Usłu-
ga będzie dostępna dla
wszystkich, ale osoby fizyczne
będą z niej korzystały w ogra-
niczonym zakresie, ponieważ
ich kontakt z administracją
podatkową sprowadza się
zwykle do złożenia zeznania
rocznego i rozliczenia podat-
A czy w związku z mniejszy-
mi potrzebami w zakresie
wprowadzania danych z de-
klaracji będą jakieś ruchy
kadrowe?
Szacujemy, że dzięki e-Poda-
tkom uda się uwolnić część
pracowników, którzy będą
mogli zostać skierowani do
bardziej efektywnej pracy, tj.
poprawy ściągalności podat-
ków. Powtarzam: nie będzie
drastycznych redukcji kadro-
wych. Zmiany w administracji
mają perspektywę kilkuletnią
i zostaną przeprowadzone
stopniowo.
EM
Jakie będą koszty moderni-
zacji?
Wyjaśnijmy, że trzy projekty,
a więc e-Podatki, e-Rejestr-
acja i e-Deklaracje 2, składają
się na Program e-Podatki.
E-rejestracja to centralna ba-
za podmiotów, która została
uruchomiona 1 września.
E-Deklaracje 2 to zewnętrzne
kontakty z administracją.
E-Podatki to sfera wewnętrz-
na działania administracji,
czyli egzekucja, rozliczenia,
kontrola. Na te trzy projekty
pozyskaliśmy 280 mln zł
środków unijnych, a finanso-
W Hiszpanii opodatkują bogatych
Hiszpańscy parlamenta-
rzyści chcą przywrócić
opodatkowanie najbogat-
szych, które zostało znie-
sione w 2008 roku. Zgod-
nie z planami nowy poda-
tek będzie nałożony na
każdy majątek, którego
wartość netto będzie prze-
kraczać 700 tys. euro.
Rząd szacuje, że taki po-
datek w 2012 roku zapła-
ci około 160 tys. osób
w Hiszpanii.
Czy podatnicy będą mieli
obowiązek korzystania
z elektronicznego systemu,
czy będą mogli złożyć rów-
nież papierowe zeznanie
PIT?
PB
ROZMAWIAŁ
ŁUKASZ ZALEWSKI
GP
| 20 września 2011 |
nr 182 (3068)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B
3
INTERPELACJA Ministerstwo Finansów o przychodach nieopodatkowanych
Alimenty wypłacone dzieciom bez PIT
CIT
Ministerstwo Finansów wyjaśniło „DGP”
Umowy z podmiotami powiązanymi
należy odpowiednio dokumentować
Rodzice nie zapłacą podatku
dochodowego, gdy przekażą
dzieciom pieniądze w formie
darowizny.
Wykonywanie przez rodzi-
ców ciążących na nich obo-
wiązków względem dzieci
w zakresie codziennego
utrzymania, w tym wyży-
wienia, zapewnienia odzie-
ży i środków na ochronę
zdrowia oraz kształcenia,
nie powoduje powstania
przychodu po stronie dziec-
ka. Takich wyjaśnień udzie-
liło Ministerstwo Finansów
w odpowiedzi na interpela-
cję poselską (nr 23817/11).
Jedynie w przypadku gdy
obowiązek utrzymania dziec-
ka realizowany jest w posta-
ci alimentów, tj. świadczenia
pieniężnego płatnego w wy-
sokości oznaczonej kwoto-
wo, to tego rodzaju świadcze-
nie stanowi przychód do
opodatkowania. Alimenty
wolne są jednak od podatku
dochodowego, jeżeli wypła-
cane są na rzecz dzieci, któ-
re nie ukończyły 25. roku
życia, oraz dzieci bez wzglę-
du na wiek, które zgodnie
z odrębnymi przepisami
otrzymują zasiłek (dodatek)
pielęgnacyjny lub rentę so-
cjalną.
Zgodnie z art. 133 par.
1 i 3 kodeksu rodzinnego
i opiekuńczego rodzice obo-
wiązani są do świadczeń ali-
mentacyjnych względem
dziecka, które nie jest jesz-
cze w stanie utrzymać się
samodzielnie, chyba że do-
chody z majątku dziecka
wystarczają na pokrycie
kosztów jego utrzymania
i wychowania.
Rodzice mogą uchylić się
od świadczeń alimentacyj-
nych względem dziecka peł-
noletniego, jeżeli są one po-
łączone z nadmiernym dla
nich uszczerbkiem lub jeżeli
dziecko nie dokłada starań
w celu uzyskania możności sa-
modzielnego utrzymania się.
Resort poinformował
również, że przepisy usta-
wy o PIT nie mają zasto-
sowania do przychodów
podlegających przepisom
ustawy o podatku od spad-
ków i darowizn. W sytu-
acji zatem, gdy rodzic prze-
kazuje dziecku środki pie-
niężne będące darowizną
w rozumieniu przepisów
kodeksu cywilnego, to nie
stanowią one przedmiotu
opodatkowania w podatku
dochodowym od osób fi-
zycznych.
magdalena.majkowska@infor.pl
Dla stwierdzenia, czy powstał
obowiązek sporządzenia doku-
mentacji podatkowej, koniecz-
ne jest prawidłowe wyodrębnie-
nie transakcji. Dokumentowa-
niu podlegają tylko te, które
przekroczyły określony limit
kwotowy.
Sporządzania dokumentacji
podatkowej wymagają trans-
akcje z podmiotami powiąza-
nymi oraz transakcje,
w związku z którymi zapłata
należności wynikająca z ta-
kich transakcji dokonywana
jest bezpośrednio lub pośred-
nio na rzecz podmiotu mają-
cego miejsce zamieszkania,
siedzibę lub zarząd na teryto-
rium lub w kraju stosującym
szkodliwą konkurencję podat-
kową – po przekroczeniu kwo-
towo określonych limitów.
Według resortu finansów
transakcją może być np. umo-
wa nabycia lub sprzedaży
jednego dobra, umowa sprze-
daży wielu dóbr lub wykona-
nia wielu usług, dla których
określono łączną cenę, wielo-
letnia umowa dostawy za
określoną cenę danego dobra
lub wielu dóbr bądź usług.
Transakcją jest również
przeniesienie własności rze-
czy i praw w związku z wnie-
sieniem wkładu niepieniężne-
go do spółki kapitałowej.
Transakcje obejmują bowiem
wszelkiego rodzaju czynności
prawne powodujące przenie-
sienie własności dóbr oraz
wykonywanie usług.
Wartość transakcji ustala
się w kwocie brutto, tj.
z uwzględnieniem podatku
od towarów i usług.
Obowiązek sporządzenia do-
kumentacji obejmuje transak-
cję lub transakcje, w których
łączna kwota (lub jej równowar-
tość) wynikająca z umowy lub
rzeczywiście zapłacona w ro-
PRZYKŁADY
Sporządzenie dokumentacji
Spółka z o.o. A jest powiązana ze spółką z o.o. B. Spółki do-
konały w 2010 r. wzajemnych transakcji. Spółka A na podsta-
wie umowy z 30 listopada 2010 r. sprzedała spółce B 300
skanerów w cenie 50 euro za sztukę (wartość transakcji wy-
niosła 15 tys. euro) oraz 200 monitorów w cenie 200 euro za
sztukę (wartość transakcji wyniosła 40 tys. euro). Spółka B
na podstawie umowy z 1 grudnia 2010 r. sprzedała spółce
A 1 tys. szt. palet w cenie 45 euro za sztukę (łączna wartości
transakcji wyniosła 45 tys. euro).
W przykładzie wystąpiły 3 transakcje:
1. transakcja sprzedaży/kupna skanerów o wartości 15 tys. euro,
2. transakcja sprzedaży/kupna monitorów o wartości 40 tys. euro,
3. transakcja sprzedaży/kupna palet o wartości 45 tys. euro.
Wartości transakcji nie przekroczyły limitu 50 tys. euro.
Spółki A i B nie mają obowiązku sporządzania dokumentacji.
Brak obowiązku dokumentacyjnego
PISALIŚMY O TYM | nr 127/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Dziecko zgłasza darowiznę auta
Spółka z o.o. A jest powiązana ze spółką z o.o. B. Spółki do-
konały w 2010 r. wzajemnych transakcji. Spółka A na podsta-
wie umowy z 30 listopada 2010 r. sprzedała spółce B 100
zestawów komputerowych w cenie 2 tys. euro za zestaw
(wartość transakcji wyniosła 200 tys. euro). Spółka B na
podstawie umowy z 15 grudnia 2010 r. sprzedała spółce
A 1 tys. szt. palet w cenie 40 euro za sztukę (łączna wartości
transakcji wyniosła 40 tys. euro).
W przykładzie wystąpiły 3 transakcje:
1. transakcja sprzedaży/kupna zestawów komputerowych
o wartości 200 tys. euro,
2. transakcja sprzedaży/kupna palet o wartości 40 tys. euro.
Wartość pierwszej transakcji przekroczyła limit 100 tys. euro,
co powoduje, że zarówno spółka A, jak i spółka B (bez względu
na wysokość kapitału zakładowego spółek) będą musiały dla
tej transakcji sporządzić dokumentację podatkową. Transakcja
druga nie przekroczyła limitu 50 tys. euro. Dla tej transakcji
spółki A i B nie mają obowiązku sporządzenia dokumentacji.
Przykłady opracowane przez MF
PIT Rozliczenie podatkowe świadczeń przekazywanych pracownikom
Prezenty nie stanowią reprezentacji
Podarunek urodzinowy dla pra-
cownika, który ma charakter
motywacyjny, można uwzględ-
nić w kosztach firmy.
Zasadą kwalifikowania da-
nego wydatku do kosztów po-
datkowych jest uzasadnienie
jego związku z osiąganiem
przychodów lub zabezpiecze-
niem czy zachowaniem ich
źródła, o ile dany wydatek nie
został ujęty przez ustawodaw-
cę w zamkniętym katalogu
wydatków nieuznawanych
za koszty.
– Podatkowe ujęcie wy-
datków na prezenty dla pra-
cowników zależy również
od sposobu ich finansowa-
nia – stwierdza Małgorzata
Dankowska, menedżer po-
datkowy w TPA Horwath.
Jednocześnie dodaje, że
prezenty finansowane ze
środków zakładowego fundu-
szu świadczeń socjalnych
(ZFŚS) nie stanowią kosz-
tów podatkowych w mo-
mencie dokonania wydatku
(kosztem jest odpis na
ZFŚS), natomiast te ze środ-
ków obrotowych firmy (co
z pewnością ma miejsce
w przypadku prezentów
urodzinowych) – tak, o ile
zostanie wykazany związek
z przychodem.
– Oczywiście żaden z prze-
pisów nie wyłącza wprost
wydatków na prezenty dla
pracowników z kosztów po-
datkowych, jednak warto
zwrócić uwagę na wyłącze-
nie dotyczące kosztów re-
prezentacji – sugeruje Mał-
gorzata Dankowska.
Jej zdaniem prezenty uro-
dzinowe dla pracowników
nie mogą stanowić kosz-
tów reprezentacji, jako że
reprezentacja jest zasadni-
czo skierowana do otocze-
nia zewnętrznego firmy,
nie do jej pracowników.
Kolejnym wyłączeniem są
koszty działalności socjal-
nej w rozumieniu przepi-
sów o ZFŚS.
Według Małgorzaty Dan-
kowskiej wręczanie prezen-
tów urodzinowych wszyst-
kim pracownikom nie
spełnia przesłanek działal-
ności socjalnej, w związku
z czym wydatki te mogą sta-
nowić koszty uzyskania
przychodów jako element
systemu motywacyjnego
zmierzający do integracji
zespołu, wyrażania uzna-
nia dla lojalności pracowni-
ków, tworzenia pozytywnej
atmosfery pracy, co pośred-
nio przekłada się na wzrost
przychodów w wyniku
wzrostu efektywności pra-
cowników.
ewa.matyszewska@infor.pl
ku podatkowym łączna kwo-
ta wymagalnych w roku po-
datkowym świadczeń przekra-
cza równowartość określo-
nych w ustawie kwotowych
limitów: 30 tys. euro, 50 tys. eu-
ro, lub 100 tys. euro, w za-
leżności od rodzaju transakcji
i kapitału zakładowego,
w przypadku podmiotów po-
wiązanych oraz 20 tys.,
w przypadku wypłat na rzecz
podmiotów z krajów stosują-
cych szkodliwą konkurencję
podatkową.
not.
EM
PODSTAWA PRAWNA
Art. 9a, 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o po-
datku dochodowym od osób prawnych (t.j.
Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 z późn. zm.).
PROMOCJA
UWAGA!
PISALIŚMY O TYM | nr 170/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Pracownik zapłaci PIT za podróż z szefem
książka niezbędna
w każdej fi rmie
PROCEDURY Propozycje uproszczonych rozliczeń
Każdy wydatek ma zmniejszać przychód
Podatnicy powinni mieć moż-
liwość obniżania przychodu
o wszystkie realnie poniesio-
ne i udokumentowane koszty
jego uzyskania, bez względu na
to, jaką działalność prowadzą.
Zgodnie z wcześniejszymi
zapowiedziami prezes PiS Ja-
rosław Kaczyński przedsta-
wił wczoraj dwa projekty
ustaw, które mają zreformo-
wać polskie prawo podatko-
we: jedną do rozliczenia po-
datku dochodowego, zarów-
no PIT, jak i CIT oraz drugą
w zakresie VAT. Trzeci pro-
jekt to przepisy wprowadza-
jące nową ustawę o podatku
dochodowym. PiS ma rów-
nież gotowe projekty rozpo-
rządzeń. Istotne jest to, że
wysokość obciążeń fiskal-
nych w projektach PiS nie
ulega zmianie. Partia chce
jednak w przyszłości obni-
żać podatki dla najmniej za-
rabiających.
Zgodnie z projektem usta-
wy o podatku dochodowym
objęciu tym podatkiem ma
podlegać dochód, który od-
powiada realnemu zwiększe-
niu majątku podatnika w da-
nym okresie. Sposób jego
ustalania ma polegać na ob-
niżeniu przychodu o wszyst-
kie realnie poniesione i udo-
kumentowane koszty jego
uzyskania, niezależnie od te-
go, jaką działalność prowadzi
podatnik. Na nowo ma zostać
określony katalog zwolnień.
Projekt zakłada także wyłą-
czenie z podstawy opodatko-
wania wszystkich wydatków
inwestowanych, dotyczą-
cych środków trwałych.
– Uregulowanie w jednej
ustawie zasad opodatkowa-
nia dochodów osiąganych za-
równo przez osoby fizyczne
jak i osoby prawne może sta-
nowić pierwszy krok w kie-
runku uproszczenia systemu
podatkowego w Polsce – oce-
nia Marcin Sobieszek, dorad-
ca podatkowy w kancelarii
Chałas i Wspólnicy.
Ekspert podkreśla jednak,
że podstawowa słabość pol-
skiego systemu opodatkowa-
nia nie wynika jednak z ob-
szerności ustaw, lecz z ich
skomplikowanej treści i licz-
nych odwołań do przepisów
wykonawczych.
Proste mają być też roczne
rozliczenia z fiskusem. Podat-
nicy składaliby jedną dekla-
rację do podatku dochodowe-
go PD-1, liczącą zaledwie
dwie strony. Projekt przewi-
duje, że tak jak obecnie będzie
się można rozliczyć wspólnie
z małżonkiem lub samotnie
wychowywanym dzieckiem.
Mają także zostać utrzymane
obecne stosowane ulgi podat-
kowe, tj. odliczane od pod-
stawy opodatkowania, np.
ulga rehabilitacyjna czy in-
ternetowa oraz pomniejsza-
jąca podatek tzw. ulga proro-
dzinna. Nowe rozwiązania
PiS chce wprowadzić od
2013 r. po wygranych wybo-
rach.
magdalena.majkowska@infor.pl
ponad
300
stron porad,
jak uniknąć błędów w rozliczeniach
bonusów z fi skusem i ZUS
❙
jakie bonusy może otrzymać pracownik
❙
jak są one opodatkowane
❙
jak rozliczać nagrody, imprezy integracyjne,
abonamenty medyczne, samochody itd.
❙
jak zabezpieczyć się na wypadek kontroli
fi skusa i ZUS
Zamówienia
:
tel. 801 626 666, (22) 761 30 30,
e-mail: bok@infor.pl
www.gazetaprawna.pl/ksiazka_swiadczenia
Promocyjna cena
dla prenumeratorów DGP 69 zł
*
+ koszt wysyłki 7,50 zł
*
Przysługuje obecnym prenumeratorom: Dziennika Gazety Prawnej,
e-wydania DGP lub Serwisu Kadrowego i Księgowego Gazety Prawnej
B
4
PODATKI
GP
| 20 września 2011 |
nr 182 (3068)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Czy najemca zachowuje
prawo do rozliczenia
niezamortyzowanej inwestycji
w wyroku z 26 maja 2011 r. (sygn.
akt II FSK 109/10) orzekł, że zasad-
niczym kryterium pozwalającym
uznać dany wydatek za koszt uzy-
skania przychodu jest związek je-
go poniesienia z przychodem.
Z treści przepisów art. 15 ust. 1, art.
16 ust. 1 pkt 5 i 6 oraz art. 16c pkt
5 ustawy o CIT wynika, że nie uwa-
ża się za koszty uzyskania przycho-
dów określonych strat i nie amorty-
zuje się określonych składników ma-
jątku trwałego wtedy, gdy utrata
przydatności lub niemożność uży-
wania środków trwałych następuje
w wyniku świadomego działania
podmiotu gospodarczego. Istotne jest
jednak rozstrzygnięcie, czy to świa-
dome działanie podatnika zmierza
do likwidacji działalności gospodar-
czej, czy też następuje wskutek in-
nych okoliczności, takich jak np.
zmiana siedziby firmy, co często spo-
wodowane jest wymogami rynku.
Tylko bowiem wówczas, gdy podat-
nik nie zaprzestaje prowadzenia
działalności gospodarczej, straty po-
wstałe wskutek rozwiązania umowy
najmu przed upływem okresu amor-
tyzacji mogą zostać zaliczone w po-
czet kosztów uzyskania przychodów.
Możliwość uznania strat w środ-
kach trwałych za koszty podatko-
we należy postrzegać jako rozwią-
zanie umożliwiające zrekompenso-
wanie negatywnych skutków
zachodzących w obrocie gospodar-
czym i konieczność dostosowania
się do wymogów rynku, na którym
działają podmioty prowadzące ta-
ką działalność. Nie daje natomiast
podstaw do powiększenia kosztów
podatkowych wystąpienie straty na
skutek likwidacji działalności go-
spodarczej przez podatnika.
W konsekwencji za uprawniony
uznać należy pogląd, że opuszcza-
jąc najmowaną nieruchomość, po-
datnik może zaliczyć do kosztów
uzyskania przychodu niezamorty-
zowaną wartość inwestycji w ob-
cym środku trwałym, pod warun-
kiem że nie zaprzestaje on prowa-
dzenia takiej działalności.
not.
MGM
dr Janusz Marciniuk
doradca podatkowy,
Marciniuk i Wspólnicy
Po ustaniu stosunku najmu wynaj-
mujący często zatrzymuje nieodpłat-
nie dokonane przez najemcę ulepsze-
nia przedmiotu najmu. Czy w takim
wypadku najemca ma prawo zaliczyć
do kosztów uzyskania przychodów
niezamortyzowaną wartość inwesty-
cji w obcym środku trwałym?
Podobny problem rozstrzygał
ostatnio NSA w Warszawie, który
PROCEDURY Warunki organizacji gier hazardowych
Mała loteria jest nieopodatkowana
ORZECZENIE WSA we Wrocławiu o darowiznach
Udziały dla rodzeństwa
korzystają ze zwolnienia
Urządzający małe loterie fan-
towe i gry bingo fantowe nie
płacą podatku od gier i nie
składają deklaracji podatko-
wych.
Małe loterie fantowe i gry
bingo fantowe mogą być
urządzane od połowy lip-
ca na zasadach uproszczo-
nych. Chodzi tu o gry,
w których wartość puli wy-
granych nie przekracza
3394,58 zł (kwota na 2011
rok). Mogą je organizować
osoby fizyczne, osoby
prawne lub jednostki orga-
nizacyjne niemające oso-
bowości prawnej, po doko-
naniu zgłoszenia w izbie
celnej (brak obowiązku
uzyskania zezwolenia).
Zgłoszenia dokonuje się
nie później niż 30 dni
przed dniem rozpoczęcia
gry. Do zgłoszenia należy
dołączyć m.in. oświadcze-
nie osoby nadzorującej
oraz osoby bezpośrednio
prowadzącej tę grę o zna-
jomości przepisów ustawy
w zakresie odpowiednio lo-
terii fantowych lub gry bin-
go fantowych.
Zgłoszenie małej loterii
fantowej lub gry bingo fan-
towej powinno zawierać też
regulamin gry. Regulamin
ten nie podlega zatwierdze-
niu przez organ Służby Cel-
nej, tak jak w przypadku
czania opłat, związanych
z uzyskiwaniem zezwoleń,
czy świadectw zawodo-
wych, które w tym przypad-
ku nie są wymagane.
– Ponadto urządzający
małe loterie fantowe i gry
bingo fantowe nie muszą
uiszczać podatku od gier
i składać deklaracji podat-
kowych – podkreśla Krzysz-
tof Biernacki.
Podmioty takie nie są bo-
wiem podatnikami w rozu-
mieniu art. 71 ust. 1 ustawy
z 19 listopada 2009 r. o grach
hazardowych (Dz.U. z 2009 r.
nr 201, poz. 1540 z późn. zm.).
Zgodnie z definicją ustawo-
wą podatnikiem podatku
od gier jest osoba fizyczna,
osoba prawna oraz jednost-
ka organizacyjna niemają-
ca osobowości prawnej,
która prowadzi działalność
w zakresie gier hazardo-
wych na podstawie udzie-
lonej koncesji lub zezwole-
nia, podmioty urządzające
gry objęte monopolem pań-
stwa oraz uczestnicy turnie-
ju gry pokera.
Pozostałe zasady, uprawnie-
nia, obowiązki i ograniczenia
bądź zakazy przewidziane
w ustawie o grach hazardo-
wych są w zasadzie analo-
giczne jak w przypadku urzą-
dzania dużych loterii fanto-
wych lub gry bingo fantowe.
Dotyczy to w szczególno-
ści obowiązku przeznacze-
nia dochodu z małych lote-
rii fantowych i gry bingo
fantowych na realizację
określonych w regulaminie
gry celów społecznie uży-
tecznych, w szczególności
dobroczynnych.
W związku z tym dodat-
kowe obowiązki dla zgła-
szającego wynikają z rozpo-
rządzenia ministra finan-
sów z 28 grudnia 2009 r.
(Dz.U. nr 226, poz. 1820).
Dotyczą one przede wszyst-
kim dokonania rozliczenia
wyników loterii fantowej
i gry bingo fantowych.
magdalena.majkowska@infor.pl
Otrzymanie od brata udziałów
w spółce, które pochodzą z ma-
jątku wspólnego małżonków, nie
wymaga składania dwóch zgło-
szeń do urzędu skarbowego.
WSA we Wrocławiu orzekł,
że członkowie najbliższej ro-
dziny korzystają ze zwolnie-
nia z podatku, gdy darczyń-
ca przekaże darowiznę z ma-
jątku wspólnego z żoną.
Obdarowany nie musi skła-
dać dwóch zawiadomień
o nabyciu własności rzeczy
i praw majątkowych.
W omawianej sprawie umo-
wa darowizny udziałów
w spółce została zawarta mię-
dzy braćmi. Obdarowany,
zgodnie z przepisami złożył
naczelnikowi urzędu skarbowe-
go, w terminie 6 miesięcy, zgło-
szenie o nabyciu własności rze-
czy i praw majątkowych.
Zdaniem naczelnika urzędu
skarbowego obdarowany miał
obowiązek złożenia drugiego
zgłoszenia. Twierdził on, że gdy
darczyńca ma wspólność ma-
jątkową z żoną i jedno z nich
daruje udziały w spółce (po-
chodzące z majątku wspólne-
go) członkowi najbliższej ro-
dziny, to mamy do czynienia
z sytuacją, jakby obydwoje mał-
żonkowie darowali te udziały.
Obdarowany powinien więc
złożyć dwa zgłoszenia
Sąd nie zgodził się z takim sta-
nowiskiem. Powołał się na wy-
roki SN (sygn. akt II CSK
446/08 oraz I CKN 1146/97).
Z orzecznictwa tego wynika,
że gdy czynność prawna zosta-
ła dokonana przez jednego
z małżonków we własnym
imieniu, to stroną tej czynno-
ści jest tylko ten małżonek.
W ocenie WSA z taką sytuacją
mamy do czynienia w oma-
wianej sprawie. W efekcie
fiskus nie mógł pozbawić pra-
wa do zwolnienia z podatku.
Wyrok jest nieprawomocny.
SYGN. AKT
I SA/Wr 935/11
lukasz.zalewski@infor.pl
wynosi stawka podatku
od gier dla loterii fanto-
wej i gry bingo fantowej
dużych loterii fantowych
i gry bingo fantowych.
– Urządzanie małej loterii
fantowej lub gry bingo bez
dokonania zgłoszenia pod-
lega karze pieniężnej w wy-
sokości 100 proc. przycho-
du uzyskanego z urządzanej
gry – ostrzega dr Krzysztof
Biernacki, doradca podat-
kowy.
Istotnym ułatwieniem do-
tyczącym organizacji ma-
łych loterii fantowych lub
gry bingo fantowe jest to, że
urządzanie takich gier wol-
ne jest od obowiązku uisz-
PISALIŚMY O TYM | nr 92/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Loterie fantowe o niskich pulach wystarczy zgłosić
PISALIŚMY O TYM | nr 135/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Jakie skutki podatkowe wywołuje darowizna firmy
PROCEDURY Uprawnienia jednostek samorządu terytorialnego
Ratalna spłata podatku od spadków
i darowizn zależy od gminy
Linie lotnicze mają problemy
z zastosowaniem 0-proc. stawki VAT
Tomasz Wagner
| ekspert w Ernst & Young
W ustawie o VAT nie zo-
stało sprecyzowane, jak
udokumentować kryteria
przewoźników wykonują-
cych przewozy w transpor-
cie międzynarodowym,
które przewidują warunki
dla zastosowania 0-proc.
stawki VAT. Co powinni
zrobić podatnicy?
Przewoźnikami lotniczymi
wykonującymi głównie prze-
wozy w transporcie między-
narodowym, są podmioty,
u których udział:
1) przychodów z działalności
w transporcie międzyna-
rodowym w przewozach
ogółem,
2) zrealizowanej liczby lotów
w transporcie międzyna-
rodowym w przewozach
ogółem,
3) liczby pasażerów lub ilo-
ści przewożonych towa-
rów, lub ilości przewożo-
nych przesyłek w trans-
porcie
międzynarodowym
w przewozach ogółem
– wynosił w każdej z tych
trzech kategorii w poprzed-
nim roku co najmniej 60
proc.
Dowodem oczekiwanym
przez organy podatkowe
jest z całą pewnością fakt
umieszczenia danego prze-
woźnika na liście ogłoszonej
przez prezesa Urzędu Lot-
nictwa Cywilnego. Lista spo-
rządzona jest na podstawie
otrzymanych zgłoszeń od
zainteresowanych linii.
Art. 83 ust. 1d ustawy o VAT
nie warunkuje jednak zasto-
sowania zerowej stawki wy-
łącznie od znalezienia się na
tej liście. Zawiera natomiast
obiektywne kryteria, któ-
rych spełnienie powinno
gwarantować możliwość
skorzystania ze stawki pre-
ferencyjnej.
skiemu sprzedawcy okazać
np. koncesję lub odpowiedni
akt właściwego organu pań-
stwa siedziby uprawniający
do wykonywania międzyna-
rodowych przewozów lotni-
czych.
Wójt, burmistrz lub prezydent
miasta wyraża zgodę na przy-
znanie ulgi w spłacie podatku
od spadków i darowizn.
Podatek od spadków i da-
rowizn należy zapłacić bez
względu na to, czy spadko-
bierca faktycznie włada na-
bytym przedmiotem czy też
kto inny nim dysponuje.
Problem pojawia się, gdy po-
datnik nie ma środków na
uiszczenie podatku i nie ma
pełni władztwa nad rzeczą
(np. mieszkaniem, które zaj-
muje lokator, którego eksmi-
sja zależy od przyznania lo-
kalu socjalnego).
– W takiej sytuacji warto
rozważyć możliwość złoże-
nia wniosku o ulgę w spła-
cie zobowiązań podatko-
wych – mówi Magdalena
Bednarek-Sieradzka, dorad-
ca podatkowy, MBSP.
Zgodnie z art. 67a ustawy
z 29 sierpnia 1997 r. – Ordy-
nacja podatkowa (t.j. Dz.U.
z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn.
zm.) organ podatkowy (na-
czelnik urzędu skarbowego)
w przypadkach uzasadnio-
nych m.in. ważnym intere-
sem podatnika może np. od-
roczyć termin płatności po-
datku, rozłożyć podatek na
Podatnik
może wno-
sić o odroczenia terminu
płatności podatku lub za-
ległości podatkowej wraz
z odsetkami za zwłokę;
rozłożenie na raty zapłaty
podatku lub zaległości
podatkowej wraz z odset-
kami za zwłokę, umorze-
nie w całości lub w części
zaległości podatkowej,
odsetek za zwłokę lub
opłaty prolongacyjnej
ści danej sprawy. Magdale-
na Bednarek-Sieradzka od-
wołuje się do wyroku NSA
(sygn. akt II FSK 425/10),
z którego wynika, że przy
ocenie bada się, czy zaległość
podatkowa powstała na sku-
tek zachowania podatnika
czy też od okoliczności od
niego niezależnych (np. siły
wyższej).
Należy pamiętać o specy-
ficznym trybie przyznawania
ulg w spłacie podatku od
spadków i darowizn, który
jest dochodem jednostek sa-
morządu terytorialnego.
Ekspert przypomina, że na-
czelnik urzędu skarbowego
może ulgę przyznać wyłącz-
nie za zgodą przewodniczą-
cego zarządu jednostki sa-
morządu terytorialnego (np.
wójta, burmistrza, prezy-
denta miasta) udzielanej
w formie postanowienia,
które nie jest zaskarżalne.
Niestety brak zgody gminy
jest wiążący dla urzędu skar-
bowego (zob. wyrok NSA
w sprawie sygn. akt II FSK
293/07).
Czy tego typu dokumenty
są przydatne w praktyce?
W praktyce, nie tylko niejed-
nokrotnie trudno jest taki do-
kument uzyskać od kontra-
henta, ale również zweryfiko-
wać – w szczególności, jeśli
wydany jest przez nieznany
polskiemu podatnikowi
urząd, a w dodatku sporzą-
dzony jest nieraz – w egzo-
tycznym – języku obcym.
Trudno w takiej sytuacji oce-
nić, czy podatnik powinien
podjąć we własnym zakresie
czynności zmierzające do
ustalenia treści takiego do-
kumentu, co może okazać
się kłopotliwe w świetle rela-
tywnie krótkich terminów
do wystawienia faktury.
W takiej sytuacji Ministerstwo
Finansów powinno zdecydowa-
nie podjąć kroki zmierzające do
liberalizacji praktyki, a przynaj-
mniej do ograniczenia nakłada-
nych na podatnika obowiąz-
ków administracyjnych.
ROZMAWIAŁA
EWA MATYSZEWSKA
Czy nie można stosować
innych dowodów?
Za możliwością zastosowa-
nia innych dowodów (np.
oświadczenia przewoźnika,
który dysponuje danymi po-
zwalającymi na zdetermino-
wanie swojego statusu) nie
opowiedziało się jak dotąd
Ministerstwo Finansów. W
wydanych wyjaśnieniach od-
niosło się natomiast do prze-
woźników niemających
w Polsce siedziby ani stałego
miejsca prowadzenia działal-
ności. Uznało, że jeżeli pod-
miot taki nie znajduje się na
analogicznej do polskiej za-
granicznej liście przewoźni-
ków opublikowanej przez od-
powiedni organ, to może pol-
raty, a nawet umorzyć poda-
tek w całości lub w części.
– Aby skorzystać z ulgi, na-
leży wykazać zaistnienie
przesłanki ważnego interesu
podatnika. Przepisy nie de-
finiują jej znaczenia. W wy-
rokach sądowych jako oko-
liczności uzasadniające
spełnienie tego warunku
wymienia się zagrożenie eg-
zystencji podatnika i jego ro-
dziny – mówi Magdalena
Bednarek-Sieradzka.
To, czy ulga zostanie przy-
znana, zależy od okoliczno-
anna.rymaszewska@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 158/2011
WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Fiskus decyduje o uldze dla płatnika
Akademia podatkowa cz. 1309
10 proc.
Ważne!
GP
| 20 września 2011 |
nr 182 (3068)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B
5
PROCEDURY Odzyskanie VAT po śmierci podatnika
Spadkobiercy dostaną
zwrot proporcjonalnie
VAT wykazany w deklaracji
złożonej przez podatnika,
który zmarł przed uzyska-
niem jego zwrotu, przysłu-
guje jego spadkobiercom.
Spadkobiercy przejmują
przewidziane w przepisach
prawa podatkowego majątko-
we prawa i obowiązki zmar-
łego podatnika. Uprawnienie
do zwrotu VAT ma charakter
majątkowy. Jeżeli na podsta-
wie przepisów prawa podat-
kowego spadkodawcy przy-
sługiwały prawa o charakte-
rze niemajątkowym, zwią-
zane z prowadzoną działal-
nością gospodarczą, upraw-
nienia te przechodzą na spad-
kobierców pod warunkiem
dalszego prowadzenia tej
działalności na ich rachunek.
Trzeba pamiętać, że zgod-
nie z art. 105 par. 1 ustawy
z 29 sierpnia 1997 r. – Ordy-
nacja podatkowa (t.j. Dz.U.
z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn.
zm.) oprocentowanie z tytu-
łu przypadających na rzecz
spadkodawcy nadpłat oraz
zwrotów podatków naliczane
jest do dnia otwarcia spadku.
Andrzej Nikończyk, do-
radca podatkowy, partner
w KNDP, zwraca uwagę, że
o ile w sprawie zwrotu toczy
się postępowanie lub kon-
trola podatkowa, w miejsce
podatnika, jako strona tego
postępowania, wstępują je-
go spadkobiercy.
Największe miasta podniosą
podatek za domy i mieszkania
Jeśli jednak postępowanie
nie zostało wszczęte, organ
musi zwrócić poszczegól-
nym spadkobiercom kwoty
zwrotu należne spadko-
dawcy, wraz z oprocento-
waniem z tego tytułu.
Zwrot na rzecz poszcze-
gólnych spadkobierców zo-
stanie dokonany w propor-
cji określonej przez nich
w zgodnym oświadczeniu
woli.
– Spadkobiercy powinni
złożyć w organie podatko-
wym prawomocne posta-
nowienie sądu o stwierdze-
niu nabycia spadku. Do
urzędu powinno też być
złożone zgodne oświadcze-
nie woli wszystkich spad-
kobierców o podziale kwo-
ty zwrotu VAT – tłumaczy
Andrzej Nikończyk.
Ekspert dodaje, że brak
zgody wśród wszystkich
spadkobierców odnośnie do
podziału kwoty zwrotu mo-
że opóźnić termin jej wypła-
ty. W przypadku niezłożenia
oświadczenia w terminie 30
dni od dnia złożenia posta-
nowienia sądu o stwierdze-
niu nabycia spadku kwota
zwrotu podatku, a także
oprocentowania zostanie
złożona do depozytu organu
podatkowego i pomniejszo-
na o koszty ich przechowy-
wania w tym depozycie.
ewa.matyszewska@infor.pl
PROCEDURY
Poznań, Warszawa, Gdańsk – to miasta stosujące najwyższe dopuszczalne
stawki podatku od nieruchomości. Właściciele domów i mieszkań w tych miejscowościach
mogą więc spodziewać się wzrostu opodatkowania w przyszłym roku
Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl
Minister finansów ogłosił,
że stawki podatków i opłat
lokalnych w przyszłym ro-
ku wzrosną o 4,2 proc.
O tym, jakie stawki będą
obowiązywały w poszcze-
gólnych gminach i mia-
stach, decydują jednak ra-
dy gmin i miast. Biorąc pod
uwagę politykę podatkową
samorządów, już dziś moż-
na powiedzieć, że o maksy-
malny wskaźnik wzrosną
podatki i opłaty lokalne
w Warszawie, Gdańsku
i Poznaniu. Niewykluczo-
ne jednak, że w innych
miastach podwyżki będą
wyższe niz dotychczas.
Stawka maksymalna
Trzy wymienione miasta
od lat zwiększają stawki
podatku od nieruchomości
do maksymalnych pozio-
mów, które co roku ustala
minister finansów w spe-
cjalnym obwieszczeniu.
Obciążenia podatkowe
właścicieli domów i miesz-
kań w tych miastach są
więc najwyższe w kraju
(wyższe być nie mogą ze
względu na limity).
Doktor Mariusz Popławski
z Katedry Prawa Podatkowe-
go Uniwersytetu w Białym-
stoku zwraca uwagę, że na
wysokość stawek podatku
od nieruchomości mogą
wpłynąć wybory parlamen-
malna dla budynków lub
ich części pozostałych (np.
garaży i miejsc postojo-
wych) wynosi w tym roku
7,06 zł, a w przyszłym ma
wynieść 7,36 zł. W Warsza-
wie, Gdańsku i Poznaniu
Krakowa zdecydują się na
radykalne posunięcie, będą
mogli uchwalić stawkę na
2012 r. w wysokości 0,70 zł,
a więc podwyżka wyniesie
0,14 zł za 1 mkw. po-
wierzchni użytkowej. Biorąc
jednak pod uwagę politykę
podatkową Krakowa i np.
Wrocławia, można się spo-
dziewać, że stawki w tych
miastach nie wzrosną do
poziomu maksymalnego.
Problemy budżetowe
Mimo wyborów, które mo-
gą powstrzymać niektórych
radnych przed podwyżka-
mi, włodarze miast będą na-
ciskali na podwyżki stawek.
Sytuacja budżetowa miast,
mimo wzrostu wpływów
w pierwszym kwartale tego
roku, nie będzie tak dobra
na koniec roku. Wskazują na
to zawirowania na rynku fi-
nansowym oraz gorsze niż
przewidywano perspektywy
wzrostu gospodarczego.
W efekcie wpływy pod ko-
niec roku mogą spaść, a gmi-
ny i miasta będą szukały do-
datkowych dochodów na
przyszły rok.
Stawki podatków i opłat lokalnych w przy-
szłym roku pójdą w górę o 4,2 proc. O wzro-
stach w poszczególnych gminach i miastach zdecydują
jednak rady gmin i miast
tarne. Niektóre rady gmin
i miast nie będą więc zain-
teresowane podwyższeniem
stawek. Ekspert przyznaje,
że trudno dziś przewidzieć,
które rady zdecydują się na
podwyżki.
Zmiany w miastach
Biorąc pod uwagę tenden-
cje z ubiegłych lat, może się
okazać, że największe pod-
wyżki stawek podatków
odczują mieszkańcy in-
nych miast niż Warszawa,
Gdańsk i Poznań. Jeśli
w mieście nie obowiązują
stawki maksymalne, to ra-
da gminy ma możliwość
uchwalenia na kolejny rok
stawek najwyższych. Przy-
kładowo, stawka maksy-
można się więc spodziewać
w 2012 roku stawek wyż-
szych o 30 gr. Jeśli jednak
w mieście obowiązują
w tym roku stawki np. na po-
ziomie 5 zł za 1 mkw. po-
wierzchni, to na przyszły
roku rada gminy będzie mo-
gła uchwalić stawkę wyż-
szą aż o 2,36 zł.
Identycznie może być z in-
nymi stawkami. W tym ro-
ku stawka dla budynków
mieszkalnych wynosi w Ło-
dzi 0,67 zł za 1 mkw. po-
wierzchni użytkowej (jest
to stawka maksymalna), ale
np. w Krakowie wynosi ona
jedynie 0,56 zł. Jeśli radni
n
PISALIŚMY O TYM | nr 166/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Jak prawidłowo wystawiać faktury VAT, w tym elektroniczne
PISALIŚMY O TYM | nr 118/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
6 sposobów na podatek od nowych domów
RACHUNKOWOŚĆ Obowiązek publikacji sprawozdań finansowych
Przedsiębiorcy mogą zaoszczędzić
90 mln zł na zmianie ustawy
Od 2013 roku przedsiębiorcy
nie będą składać sprawozdań
finansowych do Monitora Pol-
skiego B.
Ustawa o redukcji niektó-
rych obowiązków obywate-
li i przedsiębiorstw, która
czeka na podpis prezydenta,
zakłada korzystne dla podat-
ników zmiany w ustawie
o rachunkowości. Zniesio-
ny zostanie obowiązek ogła-
szania sprawozdań finanso-
wych w Monitorze Polski B
dla większości podmiotów.
Zmiana na wejść w życie
1 stycznia 2013 r.
Waldemar Pawlak, wicepre-
mier i minister gospodarki
wyjaśniał, że dzięki tej pro-
pozycji przedsiębiorcy zaosz-
czędzą ok. 90 mln zł rocznie.
Przełoży się to na ich kondy-
cję finansową i umożliwi
przeznaczenie większych
środków na bieżącą działal-
ność gospodarczą.
Obecnie koszt publikacji
jednej strony w Monitorze
Polskim B wynosi 770,70 zł.
To powoduje, że wielu przed-
siębiorców płaci nawet kil-
kanaście tysięcy złotych za
publikację sprawozdania fi-
nansowego. Waldemar Paw-
lak podkreśla, że jest to zbyt
wysoka kwota chociażby
w porównaniu z opłatami po-
bieranymi za ogłoszenie wpi-
su do KRS lub ogłoszenie
sprawozdania finansowego
w Monitorze Sądowym i Go-
spodarczym.
PROCEDURY Dokumentowanie transakcji w działalności gospodarczej
Nie tylko faktura jest dowodem
potwierdzającym zakup towaru
Piotr Waliński, dyrektor
w dziale Audytu Deloitte przy-
pomina, że obecnie podmioty,
których sprawozdania finanso-
we podlegają obowiązkowemu
badaniu przez biegłych rewi-
dentów, muszą publikować klu-
niżają koszty funkcjonowania
znacznej liczby podmiotów –
twierdzi Piotr Waliński.
Dodaje jednak, że podsta-
wowy cel, któremu ma słu-
żyć dostępność sprawozdań
finansowych podmiotów go-
spodarczych, a mianowicie
zwiększenie bezpieczeństwa
obrotu gospodarczego po-
przez transparentność dzia-
łalności podmiotów, w dal-
szym ciągu będzie w prakty-
ce trudny do osiągnięcia.
Wynika ona z ograniczonej
dostępności do rejestrów są-
dowych (wgląd w akta w sie-
dzibie sądu lub uzyskanie za
opłatą 50 zł kopii złożonych
dokumentów) oraz składanie
przez podmioty sprawozdań
finansowych do sądu w mak-
symalnych terminach lub co
często się zdarza po ustawo-
wych terminach.
Zdaniem Piotra Walińskie-
go, aby zapewnić jawność ob-
rotu gospodarczego, koniecz-
ne staje się udostępnienie
wszystkich akt w rejestrze
przedsiębiorców w systemie
online lub wprowadzenie
obowiązku publikacji spra-
wozdań finansowych na stro-
nach internetowych przed-
siębiorców (takie rozwiąza-
nie funkcjonuje w przypadku
spółek publicznych i spraw-
dzają się bardzo dobrze).
agnieszka.pokojska@infor.pl
Mając nierzetelną fakturę,
przedsiębiorca nie traci pra-
wa do zaliczenia wartości za-
kupów do kosztów, gdy
przedstawi inne dane dotyczą-
ce transakcji.
Sądy administracyjne da-
ją wskazówki przedsiębior-
com, którym organy podat-
kowe w toku kontroli uzna-
ły posiadane przez nich
faktury zakupowe za nie-
rzetelne. Co do zasady kwo-
ty wyszczególnione na ta-
kich fakturach nie mogą zo-
stać uznane za koszty
podatkowe. Jeśli jednak po-
datnik potwierdzi dokona-
nie takiej transakcji inny-
mi, niebudzącymi wątpli-
wości dowodami, to może
rozliczać ją w kosztach uzy-
skania przychodów. Po-
twierdził to Naczelny Sąd
Administracyjny w wyroku
z 21 lipca 2011 r. (sygn. akt
II FSK 1682/10, prawomoc-
ny). Trzeba pamiętać, że na
podstawie art. 193 ustawy
z 29 sierpnia 1997 r. – Or-
dynacja podatkowa (t.j.
Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60
z późn. zm.) księgi podatko-
we prowadzone rzetelnie
i w sposób niewadliwy sta-
nowią dowód tego, co wy-
nika z zawartych w nich za-
pisów. Księgi podatkowe
uważa się za rzetelne, jeże-
li dokonywane w nich za-
pisy odzwierciedlają stan
rzeczywisty. Za dokumen-
ty rzetelne uznaje się więc
dokumenty, które potwier-
dzają przeprowadzenie fak-
tycznych zdarzeń gospo-
darczych (wydanie towaru
w określonej ilości i zapła-
ta za niego).
– Wszystkie dane prawdzi-
we, które dotyczą podstawy
opodatkowania, muszą być
uznane za użyteczne w po-
stępowaniu i takich dowo-
nia sprawy, a nie jest
sprzeczne z prawem.
Dowodami w postępowa-
niu podatkowym mogą być
w szczególności księgi po-
datkowe, deklaracje złożo-
ne przez stronę, zeznania
świadków, opinie biegłych,
materiały i informacje ze-
brane w wyniku oględzin,
informacje podatkowe.
770,70 zł
to koszt publikacji jednej
strony sprawozdania
w Monitorze Polskim B
Wydatek uznawany jest za koszt uzyskania
przychodów, gdy obejmuje transakcje faktycz-
ne, dokonane między sprzedawcą i nabywcą podanymi na
fakturze albo umowie sprzedaży
czowe elementy tych sprawoz-
dań w Monitorze Polskim B lub
Monitorze Spółdzielczym.
Niestety zwolnienie z publi-
kacji sprawozdań zgodnie
z projektem nie będą doty-
czyć podmiotów nieskłada-
jących rocznych sprawoz-
dań finansowych w rejestrze
sądowym, a więc na przy-
kład osób fizycznych prowa-
dzących działalność gospo-
darczą czy spółek cywilnych
sporządzających sprawozda-
nia finansowe podlegające
obowiązkowemu badaniu.
Sprawozdania finansowe
tych osób będą podlegały
obowiązkowi ogłoszenia
w Monitorze Sądowym i Go-
spodarczym.
– Niewątpliwie zmiany idą
w dobrą stronę, ponieważ ob-
dów nie należy odrzucać
z powodu wadliwości zapi-
sów – mówi Katarzyna Ry-
szard, doradca podatkowy.
Podatnicy mogą dla pew-
ności oprócz odebrania fak-
tury sporządzić umowę
sprzedaży, na której wy-
szczególnione będą dane
sprzedawcy, adres zamiesz-
kania – sprawdzone, a tak-
że opis towaru. Mogą to być
również zeznania świad-
ków czy pracowników fir-
my, którzy przyjęli zakupio-
ny towar do magazynu
i wykorzystali go w działal-
ności gospodarczej.
Jako dowód należy dopu-
ścić wszystko, co może
przyczynić się do wyjaśnie-
Należy również pamię-
tać, że aby dany wydatek
mógł zostać uznany za
koszt podatkowy, niewy-
starczający potwierdzenie
go wiarygodnym dowo-
dem.
Konieczne jest przede
wszystkim powiązanie da-
nego wydatku z profilem
działalności podatnika
i uzyskiwanymi przez nie-
go przychodami z tej dzia-
łalności. A także spraw-
dzenie, czy dany wydatek
nie został umieszczony na
liście wydatków i odpi-
sów, które nie mogą zostać
zaliczone do kosztów uzy-
skania przychodów.
przemyslaw.molik@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 98/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Wicepremier Pawlak chce niższej opłaty
PISALIŚMY O TYM | nr 119/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Odliczenie także przy złej fakturze
Ważne!
Ważne!
Plik z chomika:
Mojaunicorn
Inne pliki z tego folderu:
TYGODNIK PRAWO W FIRMIE z 20 września 11 (nr 182).pdf
(1079 KB)
DZIENNIK GAZETA PRAWNA z 20 września 11 (nr 182).pdf
(4572 KB)
GAZETA PRAWNA z 20 września 11 (nr 182).pdf
(3021 KB)
NOWE PRAWO z 20 września 11 (nr 182).pdf
(507 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP153.09.08.2011 (a1adjt)
DGP154.10.08.2011 (a1adjt)
DGP155.11.08.2011 (a1adjt)
DGP156.12.08.2011 (a1adjt)
DGP157.16.08.2011 (a1adjt)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin