GAZETA PRAWNA z 15 września 11 (nr 179).pdf

(2349 KB) Pobierz
701748037 UNPDF
Jak pozyskać pieniądze na zatrudnienie pracownika | B8 – B9
Czwartek 15 września 2011 | nr 179 (3065)
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Spadki i dziedziczenie | B15
Kiedy można podzielić spadek
umownie, a kiedy trzeba iść do sądu
Rozliczenia podatkowe | B14
Kto i kiedy może odliczyć od dochodu
darowiznę na rzecz szkoły
Jutro
W jaki sposób można
zawiesić działalność
gospodarczą
DZIŚ W GP
Biurokracja zatrzyma
PODATKI
n Notarialne poświadczenie
spadku nie zwalnia z rozliczenia
z fiskusem | B2
n Opłata za interpretację
będzie zwracana | B3
n Rozliczenie obrotu złomem
zależy od faktury | B3
n Gmina nie wystawia PIT-8C
od dotacji | B3
n Licencja na znak towarowy
podwyższa cło | B4
n Trzy sposoby księgowania
odszkodowania | B5
nianie w szarej strefie
RYNEK PRACY Rodzic, który legalnie zatrudni opiekunkę do dziecka, będzie musiał samodzielnie
wystawić jej druk ZUS RMUA. ZUS obiecuje pomoc, ale nie zwalnia rodziców z tego obowiązku
PRACA
n Unia kwestionuje zasadność
finansowania wielu polskich
projektów badawczych | B6
n Będzie trudniej zdać maturę
z języka polskiego | B7
n Renciści socjalni będą mogli
więcej dorobić | B7
n Międzynarodowa firma ustali
zmiany z radą zakładową | B7
Michalina Topolewska
michalina.topolewska@infor.pl
Od 1 października rodzi-
com, którzy legalnie zatrud-
nią nianię, ZUS opłaci skład-
ki na ubezpieczenia społecz-
ne i zdrowotne od wysokości
minimalnego wynagrodze-
nia za pracę (obecnie 1386 zł,
a od 1 stycznia 2012 r. – 1500
zł). Jak zapewniał rząd, dzię-
ki takiemu rozwiązaniu wię-
cej opiekunek ma wyjść
z szarej strefy i zyskać bez-
pieczniejsze warunki zatrud-
nienia, a w przyszłości pra-
wo do wyższej emerytury.
Może jednak do tego nie
dojść, bo dla rodziców legal-
ne zatrudnienie niani będzie
oznaczać dodatkowe proble-
my. To oni bowiem, podpi-
sując umowę z opiekunką,
będą musieli wystawiać jej
druk ZUS RMUA uprawnia-
jący do bezpłatnej opieki
zdrowotnej. Będą musieli to
robić, choć nie mają statusu
pracodawcy, a składki opłaca
ZUS.
Mirosława Boryczka, wice-
prezes ZUS, zapewnia, że
zakład pomoże każdemu
chętnemu prawidłowo wy-
pełnić formularz. Warto, by
rodzic udał się w tym celu do
oddziału, bo podanie niepra-
widłowych danych może go
dużo kosztować. Za błąd lub
odmowę złożenia wyjaśnień
grozi grzywna do 5 tys. zł.
– Rodzice mogą liczyć na
pomoc w wypełnianiu wszy-
stkich dokumentów potrzeb-
nych do zgłoszenia niani do
ubezpieczeń – deklaruje Mi-
rosława Boryczka.
Pomoc ZUS może się oka-
zać konieczna, bo ustawa
z 4 lutego 2011 r. o opiece nad
dziećmi w wieku do lat 3
(Dz.U. nr 45, poz. 235), któ-
ra umożliwia opłacanie skła-
Następnie rodzic będzie
musiał złożyć komplet pra-
widłowo wypełnionych do-
kumentów rozliczeniowych,
oznaczonych identyfikato-
rem 40. Musi on zawierać
deklarację rozliczeniową
ZUS DRA oraz raport imien-
ny ZUS RCA (z kodem ubez-
pieczenia 04 30). Jeżeli pen-
sja niani przekracza mini-
malną płacę, konieczne
będzie dołączenie drugiego
raportu ZUS RCA (z kodem
ubezpieczenia 04 31).
– Przechodzenie biurokra-
tycznej procedury może
zniechęcać do legalnego za-
trudniania opiekunek – prze-
strzega Jeremi Mordasewicz
z PKPP Lewiatan.
W efekcie może się okazać,
że ani więcej niań nie zyska
legalnego zatrudnienia, ani
więcej rodziców nie znajdzie
dobrej opieki dla dzieci. n
RMUA na żądanie pracownika | B7
PRAWO
n W przetargach nie stosuje się
preferencji dla zatrudniających
niepełnosprawnych | B10
n 50 tys. zł pomocy dla firmy
poszkodowanej w powodzi | B11
n Abonent musi znać cenę
SMS-a | B11
n Administrator hipoteki nie
sprawdza się w praktyce | B12
n Armatorzy statków przekażą
dane o wypadkach | B12
n Gminy przygotują spisy
głosujących | B13
n Za samowolę budowlaną
grożą dwa lata więzienia | B13
dek za nianie przez budżet,
nie wprowadziła uprosz-
czeń w procedurze zgłasza-
nia ich do ZUS. Rodzice bę-
dą mieli 7 dni od podpisa-
nia umowy z opiekunką na
zgłoszenie jej do ZUS.
W tym celu muszą złożyć
wypełniony druk ZUS ZUA.
Można to zrobić tylko w for-
mie papierowej, a nie za po-
średnictwem ePUAP.
ORZECZENIE WSA w Warszawie o działalności gospodarczej
Kontrola w firmie może trwać cały rok
W siedzibie średniej wielkości
firmy wszystkie kontrole mogą
trwać 24 dni w roku – mówią
przepisy. Limit ten dotyczy tyl-
ko jednego organu. Po nim kon-
trole mogą zacząć inne urzędy
– uznał WSA w Warszawie.
Limity czasu trwania kontro-
li dla różnych organów okre-
śla art. 83 ust. 1 ustawy o swo-
bodzie działalności gospo-
darczej (t.j. Dz.U. z 2010 r.
nr 220, poz. 1447 z późn.
zm.). W zależności od wiel-
kości firmy wszystkie kon-
trole u przedsiębiorcy mogą
trwać maksymalnie od 12 do
48 dni w roku.
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Warszawie orzekł
wczoraj, że przepis ten doty-
czy czasu trwania wszystkich
kontroli jednego organu, a nie
wszystkich możliwych orga-
nów. Na taką interpretację
przepisu wskazuje jego treść
– uzasadniał sąd. Przepis mó-
wi o wszystkich kontrolach or-
ganu kontroli, a nie o wszyst-
kich kontrolach organów
kontroli. Zdaniem sądu prze-
sądza to o możliwości spraw-
dzania przedsiębiorcy kolej-
no przez różne organy kontro-
li, nawet jeśli łącznie będą
one przekraczały 24 dni (limit
dla średniej firmy). Firmę mo-
że więc kontrolować np. naj-
pierw urząd skarbowy, a póź-
niej ZUS, izba celna, Pań-
stwowa Inspekcja Pracy itd.
Zbigniew Błaszczyk, do-
radca podatkowy z Tax-US,
podkreśla, że intencje przed-
siębiorców, którzy byli ini-
cjatorami ograniczenia cza-
su kontroli w firmach, były
inne, niż wynika to z literal-
nego brzmienia art. 83 ust.
1 ustawy o swobodzie dzia-
łalności gospodarczej.
– Chodziło o to, aby organy
kontrolne mogły sprawdzać
mikroprzedsiębiorców przez
12 dni w roku, firmy małe
przez 18 dni, a średnie przez
maksymalnie 24 dni. Tyle
dni miały zajmować w sumie
kontrole wszystkich urzę-
dów – wyjaśnia ekspert.
Niestety te intencje nie by-
ły zgodne z wolą ustawodaw-
cy. Jak przyznaje ekspert,
wykładnia literalna tego prze-
pisu prowadzi do takich
wniosków, jakie przyjął sąd.
W konsekwencji firma może
gościć różnych kontrolerów
nawet przez cały rok.
Wyrok jest nieprawomocny.
SYGN. AKT III SA/Wa 247/11
lukasz.zalewski@infor.pl
NIERUCHOMOŚCI Ochrona praw nabywcy mieszkania lub domu
Deweloper nie będzie musiał
mieć gwarancji bankowych
POPRAWKI SENATU
Dla ochrony pieniędzy przy-
szłych właścicieli mieszkań
wystarczy, że deweloper zało-
ży w banku otwarty mieszka-
niowy rachunek powierniczy.
Większa ochrona pienię-
dzy, które przyszli nabyw-
cy mieszkań wpłacają na
konto dewelopera – taki
miał być cel ustawy o ochro-
nie praw nabywcy lokalu
mieszkalnego lub domu jed-
norodzinnego. Senatoro-
wie, którzy na ostatnim po-
siedzeniu wprowadzili do
niej aż 25 poprawek, posta-
nowili nieco zmniejszyć tę
ochronę.
W pierwotnej wersji pro-
jektu deweloper miał do
wyboru tylko trzy sposoby
zapewnienia ochrony swo-
im klientom. Mógł to zrobić
przez założenie w banku:
n zamkniętego mieszkanio-
wego rachunku powier-
niczego,
n otwartego rachunku po-
wierniczego i gwarancję
ubezpieczeniową,
n otwartego rachunku po-
wierniczego i gwarancję
bankową.
Senatorowie postanowili
dodać jeszcze jeden, czwar-
ty środek ochrony nabyw-
ców przyszłych mieszkań.
Jeżeli senacka poprawka
znajdzie poparcie u po-
słów, efekt będzie taki, że
deweloperzy nie będą już
musieli mieć gwarancji ani
ubezpieczeniowej, ani ban-
kowej. Wystarczy, że zało-
żą otwarty rachunek po-
wierniczy, z którego będą
mogli wypłacać pieniądze
tylko na realizację budowy.
Problem w tym, że obo-
wiązek posiadania przez
dewelopera odpowiedniej
gwarancji bankowej miał
służyć ochronie jego klien-
tów. Dzięki temu w przy-
padku upadłości firmy bu-
dującej klient mógłby odzy-
skać wpłacone pieniądze.
Ustawa trafi teraz do Sej-
mu. Podejmie on decyzję,
które z poprawek senackich
przyjąć, a które odrzucić.
malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl
KALENDARIUM ROZLICZENIOWE
n 15 WRZEŚNIA termin zapłaty składek na ubezpieczenia spo-
łeczne, ubezpieczenie zdrowotne i fundusze pozaubezpie-
czeniowe (Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych)
US
n 15 WRZEŚNIA termin wpłaty
podatku od nieruchomości
i podatku leśnego oraz po-
datku rolnego
n 15 WRZEŚNIA termin złożenia papierowej informacji podsu-
mowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych do-
stawach lub nabyciach towarów albo o wewnątrzwspól-
notowym świadczeniu usług
ZUS
701748037.098.png 701748037.109.png 701748037.120.png 701748037.131.png 701748037.001.png 701748037.012.png 701748037.023.png 701748037.034.png 701748037.045.png 701748037.053.png 701748037.054.png 701748037.055.png 701748037.056.png 701748037.057.png 701748037.058.png 701748037.059.png 701748037.060.png 701748037.061.png 701748037.062.png 701748037.063.png 701748037.064.png
B 2
PODATKI
GP | 15 września 2011 | nr 179 (3065) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Podatnik musi sam
Urzędnik odpowie za przetarg
Senat przyjął nowelizację
ustawy o odpowiedzialno-
ści za naruszenie dyscypli-
ny finansów publicznych,
która zakłada m.in. możli-
wość ukarania urzędników
odpowiedzialnych np. za
przygotowanie przetargów.
Obecnie odpowiedzialno-
ści podlegają niemal wy-
łącznie kierownicy jedno-
stek sektora finansów pu-
blicznych. Nowelizacja za-
kłada też zmiany, które ma-
ją skłonić komisje orzeka-
jące do nieodstępowania
od wymierzenia kar obwi-
nionym. Komisje mają
z kolei częściej nakładać
kary pieniężne. Ustawa
trafi teraz do podpisu pre-
zydenta.
zgłosić spadek
ŁZ
Będzie więcej uproszczeń celnych
n Notarialne poświadczenie dziedziczenia nie zwalnia z rozliczenia z fiskusem
n Rejent nie jest płatnikiem zobowiązanym do poboru podatku od spadku
n Spadkobierca musi złożyć deklaracje podatkowe w urzędzie skarbowym
W 2004 roku warunki
i kryteria niezbędne do uzy-
skania pozwolenia na sto-
sowanie procedury uprosz-
czonej były o wiele mniej re-
strykcyjne niż w chwili
obecnej. Z tego też powodu
część towarów nie mogła
korzystać z uproszczeń cel-
nych. Obecnie nie ma pod-
staw do dalszego stosowa-
nia krajowych wyłączeń to-
warowych w procedurach
uproszczonych.
Zgodnie z projektem
z 3 sierpnia 2011 r. rozpo-
rządzenia ministra finan-
sów ma zostać uchylone
rozporządzenie z 27 kwiet-
nia 2004 r. w sprawie ro-
dzajów towarów, których
objęcie procedurą celną
z zastosowaniem procedu-
ry uproszczonej zależy od
spełnienia dodatkowych
warunków oraz towarów
wyłączonych spod tej pro-
cedury (Dz.U. nr 97, poz.
972 z późn. zm.). Zmiany
mają wejść w życie 1 stycz-
nia 2012 r.
PB
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
Spadkobiercy, którzy za-
miast sądowego stwierdze-
nia nabycia spadku wybiera-
ją notarialny akt poświad-
czenia dziedziczenia, często
są przekonani, że nie muszą
już samodzielnie załatwiać
w urzędzie skarbowym for-
malności związanych z roz-
liczeniem podatku od spad-
ku. Nic bardziej błędnego.
Notariusz nie pełni w tym
przypadku funkcji płatnika
podatku od spadku, o czym
podatnicy łatwo zapomina-
ją. Sugerują się tym, że przy
darowiźnie notarialnej wy-
łączony jest zarówno obo-
wiązek jej zgłoszenia (w
przypadku zwolnienia), jak
i złożenia deklaracji podatko-
wej (w przypadku opodatko-
wania). Niestety przy spad-
ku tak nie jest.
W sądzie lub u notariusza
Obowiązki podatkowe
związane z dziedziczeniem
uzależnione są od tego, kto
nabywa spadek. Najbliższa
rodzina zwolniona jest z ob-
ciążeń fiskalnych, o ile za-
wiadomi urząd skarbowy
o nabyciu spadku na urzę-
dowym formularzu (SD-Z2).
Ustawa o podatku od spad-
ków i darowizn (t.j. Dz.U.
z 2009 r. nr 93, poz. 768
z późn. zm.) daje na to 6 mie-
sięcy od dnia uprawomocnie-
nia się orzeczenia sądu
stwierdzającego nabycie
spadku. Spadkobiercy nie-
objęci zwolnieniem muszą
natomiast złożyć deklarację
podatkową na formularzu
SD-3 i rozliczyć podatek
w terminie miesięcznym,
który także liczony jest od
uprawomocnienia się orze-
czenia spadkowego.
Nabycie spadku można
jednak stwierdzić również
poza sądem, u notariusza,
którzy sporządza akty po-
świadczenia dziedziczenia.
– Zarejestrowany akt po-
świadczenia dziedziczenia
ma skutki prawomocnego
postanowienia o stwierdze-
niu nabycia spadku – tłuma-
czy Marcin Sikora, doradca
podatkowy w kancelarii Si-
kora i Wspólnicy.
Reguluje to wprost art. 95j
ustawy – Prawo o notariacie
(t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 189,
poz. 1158 z późn. zm.).
Z ustawy tej wynika ponad-
to, że ilekroć w przepisach
odrębnych jest mowa o po-
stanowieniu o stwierdzeniu
nabycia spadku, należy ro-
zumieć przez to również za-
rejestrowany akt poświad-
czenia dziedziczenia.
Działanie samodzielne
Jeżeli odrębna ustawa wy-
znacza początek lub koniec
WIĘCEJ
www.mf.gov.pl
Pożyczka od wspólnika bez podatku
WSA w Łodzi potwier-
dził, że pożyczka udzielo-
na skarżącej spółce przez
jej udziałowca nie podle-
gała podatkowi od czynno-
ści cywilnoprawnych. Sąd
wyjaśnił, że Polska, decy-
dując się w dniu przystąpie-
nia do UE na zwolnienie
z podatku pożyczki udzie-
lonej spółce przez wspólni-
ka, nie mogła ponownie
opodatkować tej czynno-
ści. Oznacza to, że przepi-
sy ustawy o podatku od
czynności cywilnopraw-
nych obowiązujące w 2007
i 2008 r., w zakresie opodat-
kowania takiej pożyczki,
były sprzeczne z prawem
wspólnotowym i nie moż-
na ich stosować. Wyrok jest
nieprawomocny (sygn. akt
I SA/Łd 336/11).
ŁZ
biegu terminu na dzień
uprawomocnienia się posta-
nowienia sądu o stwierdze-
niu nabycia spadku, należy
rozumieć przez to też dzień
zarejestrowania aktu po-
świadczenia dziedziczenia.
Powyższe regulacje prawa
o notariacie wywierają skut-
ki na gruncie prawa podat-
kowego, a konkretnie – po-
datku od spadku.
– Spadkobierca zwolnio-
ny z tego podatku powinien
zgłosić spadek w terminie
6 miesięcy od dnia zareje-
strowania aktu poświadcze-
nia dziedziczenia. Nato-
miast gdy zwolnieniem nie
jest objęty, złożyć deklara-
cję podatkową w terminie
miesiąca, licząc od dnia re-
jestracji aktu – mówi Mar-
cin Sobieszek, doradca po-
datkowy z kancelarii Chałas
i Wspólnicy.
Ekspert dodaje, że rejestra-
cja aktu poświadczenia dzie-
dziczenia dokonywana jest
przez notariusza niezwłocz-
nie po sporządzeniu tego ak-
tu. Akt ten opatrzony jest
przez notariusza stosowną
adnotacją potwierdzającą
zarejestrowanie.
W przypadku aktów po-
świadczenia dziedziczenia
nie mają zastosowania prze-
pisy o rozliczaniu podatku od
spadków i darowizn przez
płatnika.
– Nie mamy tu do czynie-
nia z umową notarialną,
lecz poświadczeniem, dla-
tego podatnik musi samo-
dzielnie złożyć zeznanie
podatkowe lub zgłosić
zwolnienie – podkreśla
Marcin Sikora.
Termin ostateczny
Istotne jest to, że obu ter-
minów, tj. półrocznego
i miesięcznego, nie można
przywrócić. Jak tłumaczy
Andrzej Ossowski, adwokat
z kancelarii A. Ossowski,
w przypadku przekroczenia
tego pierwszego wygasa pra-
wo do zwolnienia podatko-
wego dla najbliższej rodziny.
W jednym przypadku ter-
min może się jednak wydłu-
żyć.
Dotyczy to sytuacji, gdy na-
bywca dowiedział się o na-
byciu własności po upływie
półrocznego terminu. W ta-
kiej sytuacji zwolnienie sto-
suje się, gdy nabywca doko-
na zgłoszenia nie później niż
w terminie 6 miesięcy od
dnia, w którym dowiedział
się o nabyciu, oraz uprawdo-
podobni fakt późniejszego
powzięcia wiadomości.
– Z możliwości tej można
skorzystać zwłaszcza wtedy,
gdy nie jest jasne, czy lub
w jakim zakresie dana oso-
ba stała się spadkobiercą,
np. w przypadku wielości
testamentów i stwierdzenia
nieważności któregoś z nich
– wskazuje Andrzej Ossow-
ski.
Skutki niedopatrzenia
Łukasz Czekański, dorad-
ca podatkowy w kancelarii
WKB Wierciński, Kwieciń-
ski, Baehr wyjaśnia, że nie-
zgłoszenie spadku w termi-
nie półrocznym powoduje,
że nie można już korzystać
ze zwolnienia podatkowego
dla najbliższej rodziny. Spa-
dek będzie opodatkowany
według zasad przewidzia-
nych dla nabywców zali-
czonych do I grupy podat-
kowej.
Oznacza to konieczność
zapłaty podatku według ska-
li ze stawkami 3 proc.,
5 proc. i 7 proc. od majątku
o czystej wartości przekracza-
jącej 9637 zł (kwota wolna
od podatku).
– Jedynie gdy wartość ma-
jątku nabytego od spadko-
dawcy w okresie ostatnich
5 lat, włączając w to wartość
otrzymanego spadku, nie
przekracza kwoty wolnej,
spadkobierca nie płaci po-
datku – mówi Łukasz Cze-
kański.
Konsekwencje poniesie
także spadkobierca spoza
rodziny, który mimo ciążą-
cego na nim obowiązku nie
złoży w urzędzie skarbo-
wym w terminie miesięcz-
nym deklaracji w sprawie
podatku od spadku.
– Naruszenie tego termi-
nu naraża podatnika na
sankcje karne skarbowe,
gdyż jest to wykroczenie ka-
rane grzywną – ostrzega An-
drzej Ossowski.
Niezłożenie w terminie ze-
znania spowoduje też, że
urząd skarbowy nie będzie
mógł wydać decyzji ustalają-
cej wysokość podatku. Nie
oznacza to jednak, że podat-
nik może w ten sposób sku-
tecznie uniknąć jego zapłaty.
– Zobowiązanie podatko-
we powstanie dopiero z mo-
mentem doręczenia decyzji
organu podatkowego ustala-
jącej wysokość podatku, co
może nastąpić także w wy-
niku przeprowadzonej kon-
troli czy postępowania podat-
kowego – mówi Łukasz Cze-
kański.
Zasadą jest, że na wyda-
nie decyzji organ podatko-
wy ma trzy lata, licząc od
końca roku kalendarzowe-
go, w którym powstał obo-
wiązek podatkowy. Jeżeli
jednak podatnik nie złożył
deklaracji w wymaganym
przepisami terminie, ter-
min ten wydłuża się do lat
pięciu.
Kandydat na doradcę musi się spieszyć
Krajowa Rada Doradców
Podatkowych przyjęła sta-
nowisko zmieniające do-
tychczasowe wytyczne
w sprawie praktyk zawo-
dowych kandydatów na
doradców podatkowych.
Rada dostosowała wytycz-
ne do rozporządzenia mi-
nistra finansów z 17 listo-
pada 2010 r. w sprawie
praktyk. Zgodnie ze zmia-
nami wniosek o odbycie
praktyki u doradcy podat-
kowego (lub w spółce do-
radztwa podatkowego),
kandydat powinien złożyć
nie później niż w terminie
45 dni przed zakończe-
niem praktyki w urzędzie
kontroli skarbowej.
ŁZ
WIĘCEJ
www.kidp.pl
e-Poradnik
Dochody zagraniczne
Jak rozliczyć się z zarobków spoza Polski
Zamów za 14,90 zł
www.gazetaprawna.pl/e-poradnik
Celnicy organizują spotkanie
W Urzędzie Celnym
w Zamościu przy ul. Kiliń-
skiego 86 odbędzie się dziś
o godz. 10.00 spotkanie
z przedsiębiorcami. Na
spotkaniu zostaną omó-
wione propozycje tema-
tów, które zostały wcze-
śniej zgłoszone na adres
e-mail: uc.zamosc@bpd.
mofnet.gov.pl. Kolejne spo-
tkania odbędą się w każdy
trzeci czwartek miesiąca:
20.10, 17.11, 15.12.
PB
WIĘCEJ
www.bialapodlaska.
uc.gov.pl
Węgry i Wielka Brytania zawarły umowę
Wielka Brytania i Węgry
podpisały 7 września nową
umowę o unikaniu podwój-
nego opodatkowania, która
zastąpi istniejący traktat
z 1977 r.
Podpisana umowa zgod-
na jest z najnowszymi stan-
dardami międzynarodowy-
mi i stosuje standardy Mo-
delowej Konwencji OECD.
Nowa umowa utrzymuje
0-proc. stawkę podatku
u źródła nakładaną na od-
setek i należności licencyj-
ne, ale zmienia opodatko-
wanie dywidend. Obecnie
dywidendy są opodatkowa-
ne 5 proc. lub 15 proc., w za-
leżności od inwestycji
w spółce wypłacającej. Zo-
staną wprowadzone trzy
stawki na poziomie 0 proc.
(dywidendy funduszy inwe-
stycyjnych i emerytalnych),
10 proc. i 15 proc.
n
Czytaj też strona B 15
EM
PISALIŚMY O TYM | nr 171/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Zaświadczenie z urzędu skarbowego potrzebne jest do zbycia rzeczy
701748037.065.png 701748037.066.png 701748037.067.png 701748037.068.png 701748037.069.png 701748037.070.png 701748037.071.png 701748037.072.png 701748037.073.png 701748037.074.png 701748037.075.png 701748037.076.png 701748037.077.png 701748037.078.png 701748037.079.png 701748037.080.png 701748037.081.png 701748037.082.png 701748037.083.png 701748037.084.png 701748037.085.png 701748037.086.png 701748037.087.png 701748037.088.png 701748037.089.png 701748037.090.png 701748037.091.png 701748037.092.png 701748037.093.png 701748037.094.png 701748037.095.png 701748037.096.png 701748037.097.png 701748037.099.png 701748037.100.png 701748037.101.png 701748037.102.png 701748037.103.png 701748037.104.png 701748037.105.png 701748037.106.png 701748037.107.png 701748037.108.png 701748037.110.png 701748037.111.png 701748037.112.png 701748037.113.png 701748037.114.png 701748037.115.png 701748037.116.png 701748037.117.png 701748037.118.png 701748037.119.png 701748037.121.png 701748037.122.png 701748037.123.png 701748037.124.png 701748037.125.png 701748037.126.png 701748037.127.png 701748037.128.png 701748037.129.png 701748037.130.png 701748037.132.png 701748037.133.png 701748037.134.png 701748037.135.png 701748037.136.png 701748037.137.png 701748037.138.png 701748037.139.png 701748037.140.png 701748037.141.png 701748037.002.png 701748037.003.png 701748037.004.png 701748037.005.png 701748037.006.png 701748037.007.png 701748037.008.png 701748037.009.png 701748037.010.png 701748037.011.png 701748037.013.png 701748037.014.png 701748037.015.png 701748037.016.png 701748037.017.png 701748037.018.png 701748037.019.png 701748037.020.png 701748037.021.png 701748037.022.png 701748037.024.png 701748037.025.png 701748037.026.png 701748037.027.png
GP | 15 września 2011 | nr 179 (3065) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B 3
PROCEDURY Uprawnienia ministra finansów
Opłata za interpretacje
będzie zwracana
VAT Ministerstwo Finansów wyjaśniło „DGP”
Rozliczenie w obrocie złomem zależy od faktury
Podatnik, który sprzedaje
złom, nie opodatkowuje dosta-
wy. Natomiast nabywca w od-
niesieniu do tej transakcji sta-
je się podatnikiem zobowią-
zanym do rozliczenia VAT.
Od 1 kwietnia 2011 r. zmie-
nił się system naliczania i od-
liczania podatku od towarów
i usług w obrocie surowca-
mi wtórnymi – złomem.
Jak podkreśla resort finan-
sów, osobami, które są zobo-
wiązane rozliczyć podatek od
towarów i usług z tytułu do-
stawy złomu, są podatnicy
nabywający złom, jeżeli do-
konującym jego dostawy jest
podatnik VAT niekorzystają-
cy ze zwolnienia podmioto-
wego, a dostawa nie jest obję-
ta zwolnieniem przedmioto-
wym dla towarów używanych.
Sprzedawca jest zobowią-
zany do wystawienia faktu-
ry VAT stwierdzającej do-
konanie dostawy złomu.
W fakturze tej sprzedawca
nie wykazuje danych doty-
czących stawki podatku,
kwoty podatku oraz kwoty
należności wraz z podat-
kiem. Zamiast tego faktura
taka powinna zawierać: ad-
notację, że podatek rozlicza
nabywca, lub wskazanie
właściwego przepisu usta-
wy lub dyrektywy wskazu-
jącego, że podatek rozlicza
nabywca, lub oznaczenie
„odwrotne obciążenie”.
W deklaracji miesięcznej
VAT-7 sprzedawca wykazuje
jedynie podstawę opodatkowa-
nia z tytułu dostawy złomu
w pozycji 41, natomiast nie wy-
kazuje kwoty podatku w po-
zycji 42. Podstawą opodatko-
wania w takim przypadku jest
kwota, którą nabywca jest zo-
bowiązany zapłacić.
W przypadku dostawy to-
warów, dla której podatni-
kiem jest ich nabywca (w
omawianym przypadku na-
bywca złomu), to on wysta-
wia fakturę wewnętrzną.
Faktura taka powinna zawie-
rać m.in. nazwę towaru, war-
tość towaru, stawkę i kwotę
podatku. Faktura ta może
fakturą, obowiązek podatko-
wy powstaje z chwilą wy-
stawienia faktury, nie później
niż w 7. dniu, licząc od dnia
wydania towaru.
A zatem u nabywcy obo-
wiązek podatkowy powsta-
je w dniu wystawienia fak-
tury VAT przez sprzedawcę,
nie później niż w 7. dniu, li-
cząc od dnia wydania przez
sprzedawcę złomu.
Natomiast sprzedawca uj-
muje tę dostawę w deklara-
cji VAT w okresie rozliczenio-
wym, w którym wystawił
fakturę VAT lub jeśli faktura
została wystawiona później
niż w 7. dniu, licząc od dnia
wydania złomu, w okresie
rozliczeniowym, w którym
przypada 7. dzień, licząc od
dnia wydania złomu. not. EM
PODSTAWA PRAWNA
Art. 17 ust. 1 pkt 7 i ust. 7 ustawy z 11
marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177,
poz. 1054).
POPRAWKI SENATU
Przedsiębiorcy skorzystają na
wydawaniu interpretacji ogól-
nych, gdyż zwiększą one pew-
ność stosowania przepisów
w prowadzonej działalności
gospodarczej.
Senatorowie doprecyzo-
wali kwestie podatkowe
w tzw. ustawie deregulacyj-
nej bis. Dotyczy to przede
wszystkim możliwości wy-
dawania podatkowych in-
terpretacji ogólnych na
wniosek podatnika oraz
zmian w zakresie zwolnień
z akcyzy węgla i koksu.
Senat poprawił pierwotny
przepis dotyczący interpre-
tacji ogólnych wydawanych
przez ministra finansów na
wniosek podatników. Zgod-
nie z poprawką Senatu in-
terpretacje ogólne nie będą
wydawane, tylko jeśli
w sprawach wskazanych
przez podatnika we wnio-
sku o wydanie interpretacji
ogólnej (decyzji, postano-
wień, interpretacji indywidu-
alnych) toczą się postępo-
wania podatkowe lub kon-
trolne organu kontroli
skarbowej albo na decyzję
lub postanowienie nie zo-
stało wniesione odwołanie
lub zażalenie.
Poprawka ta ma wyelimi-
nować pojawiające się
wcześniej wątpliwości, że
warunek braku prowadze-
nia postępowania podatko-
wego lub kontroli skarbo-
wej dotyczy spraw przed-
stawianych we wniosku
o wydanie interpretacji
ogólnej, a nie wszelkich po-
stępowań prowadzonych
przez wszystkie urzędy
w całej Polsce.
Według senackiej komisji
gospodarki narodowej, któ-
ra wniosła poprawki do tej
części, interpretacje ogólne
umożliwią organizacjom
pracodawców i związkom
zawodowym występowanie
do ministra finansów o do-
konanie ogólnej wykładni
przepisów, które są niejed-
nolicie stosowane przez or-
gany podatkowe.
W deklaracji
VAT-7 na-
bywca złomu wykazuje
podstawę opodatkowania
z tytułu dostawy złomu
w pozycji 41, podatek na-
leżny w pozycji 42
być wystawiona w jednym eg-
zemplarzu i może nie zawie-
rać numeru identyfikacji po-
datkowej kontrahenta.
Nabywca ma prawo do ob-
niżenia kwoty podatku na-
leżnego o kwotę podatku na-
liczonego. Obowiązek po-
datkowy z tytułu dostawy
złomu powstaje na zasadach
ogólnych. W związku z tym,
że omawiana dostawa po-
winna być potwierdzona
40 zł
wynosi opłata za wniosek
o wydanie interpretacji
podatkowej
Ponadto interpretacje ogól-
ne dostępne dla każdego
przedsiębiorcy mają zwięk-
szyć stabilność prawną firm
oraz stabilność związaną
z rodzajem wykonywanej
działalności gospodarczej
(danej branży).
Senat zdecydował, że wnio-
skującym o wydanie inter-
pretacji ogólnej nie może być
organ administracji publicz-
nej. Natomiast opłata za
wniosek o wydanie interpre-
tacji będzie zwracana, jeśli
będzie zasadny i interpreta-
cja zostanie wydana.
W części ustawy deregula-
cyjnej dotyczącej zmian
w podatku akcyzowym Se-
nat przyjął, że podatkiem
objęte będą również ubytki
wyrobów węglowych.
Poprawki Senatu do usta-
wy deregulacyjnej bis zo-
staną rozpatrzone przez
Sejm na jutrzejszym posie-
dzeniu.
INTERPELACJA Ministerstwo Finansów o dochodach zwolnionych z opodatkowania
Gmina nie wystawi informacji PIT-8C od dotacji
Dotacje otrzymane z budże-
tu jednostek samorządu te-
rytorialnego są zwolnione
z podatku dochodowego.
Ministerstwo Finansów
w odpowiedzi na interpelację
poselską (nr 23941/11) wyja-
śniło zasady opodatkowania
PIT dofinansowania wypła-
conego przez gminę ze środ-
ków pożyczonych z woje-
wódzkiego funduszu ochro-
ny środowiska i gospodarki
wodnej. Dofinansowanie to
zostało przeznaczone na za-
kup urządzeń ekologicznych.
W opinii resortu w takim
przypadku zastosowanie ma
zwolnienie z opodatkowania
regulowane w art. 21 ust. 1
pkt 129 ustawy o PIT (t.j.
Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz.
307 z późn. zm.). Zgodnie
z tym przepisem wolne od
podatku dochodowego są do-
tacje, w rozumieniu przepi-
sów o finansach publicz-
nych, otrzymane z budżetu
państwa lub budżetów jedno-
stek samorządu terytorialne-
go. W przypadku będącym
przedmiotem interpelacji
środki przekazywane były
z budżetu gminy, który był
w tym zakresie zasilany po-
życzkami ze wspomnianego
funduszu. W opinii MF na-
leży zatem przyjąć, że wnio-
skodawcy korzystający z pro-
gramu otrzymywali z budże-
tu gminy dotację w rozumie-
niu przepisów o finansach
publicznych. Stanu tego nie
zmienia to, że kwoty prze-
znaczone na dotacje udziela-
ne przez gminę pochodziły
z pożyczek funduszu, gdyż
środki przekazane w ramach
pożyczki gminie stają się po
ich przekazaniu dochodem
danej gminy.
Do kwot przekazywanych
podatnikom ma więc zasto-
sowanie zwolnienie od po-
datku, o którym mowa w art.
21 ust. 1 pkt 129 ustawy
o PIT. W takiej też sytuacji
urząd gminy nie miał obo-
wiązku wystawiania infor-
macji PIT-8C, gdyż w infor-
macji tej nie wykazuje się
przychodów (dochodów)
wolnych od podatku docho-
dowego oraz dochodów, od
których na podstawie przepi-
sów Ordynacji podatkowej
zaniechano poboru podatku.
Gdyby gmina jako płatnik
PIT odprowadziła ten poda-
tek nienależnie, podatniko-
wi przysługuje prawo do zło-
żenia wniosku o stwierdzenie
nadpłaty.
magdalena.majkowska@infor.pl
przemyslaw.molik@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 175/2011
WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 161/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Zakup sprzętu z dotacji nie jest dla firmy kosztem
Interpretacje ogólne będą poprawione
Organ skarbowy nie może dowolnie
przyjmować, co jest budowlą
Adam Hellwig | doradca podatkowy w PwC
ORZECZENIE Naczelny Sąd Administracyjny o opodatkowaniu nabywcy końcowego
Sprzedaż energii podmiotowi
z koncesją bez podatku akcyzowego
Dystrybucja energii elek-
trycznej podmiotowi, który
posiada koncesję związaną
z obrotem energią, nie pod-
lega akcyzie.
Naczelny Sąd Administra-
cyjny potwierdził, że sprze-
daż energii elektrycznej in-
nemu przedsiębiorstwu,
które posiada jedną z kon-
cesji związaną z obrotem
energią, tj. na wytwarzanie,
obrót, dystrybucję lub prze-
sył energii nie jest obciążo-
na podatkiem akcyzowym.
Nie mają zatem racji orga-
ny podatkowe, które od
sprzedaży energii dla pod-
miotu posiadającego tylko
koncesję na wytwarzanie
energii nakazywały płacić
podatek.
Sprawa dotyczyła inter-
pretacji podatkowej spółki
energetycznej. W jej ocenie
przepisy ustawy o podatku
akcyzowym w brzmie-
niu obowiązującym w 2009
roku (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr
108, poz. 626 z późn. zm.)
wykluczały opodatkowa-
nie sprzedaży energii pod-
miotowi posiadającemu
jakąkolwiek koncesję, po-
Trybunał Konstytucyjny
orzekł (sygn. akt P
33/09), że urządzenia
znajdujące się w wyrobi-
skach górniczych mogą
być opodatkowane, ale
mają o tym decydować
organy podatkowe i sądy
administracyjne. Co to
oznacza dla podatników,
czyli kopalń?
Oznacza to, że nie są obję-
te podatkiem od nierucho-
mości wyrobiska górnicze
jako takie, lecz potencjal-
nie obiekty spełniające de-
finicję budowli. Ustalając,
co podlega opodatkowa-
niu, należy wziąć pod uwa-
gę definicję budowli i oce-
nić, czy te obiekty, które
znajdują się faktycznie
w wyrobiskach, mogą być
zakwalifikowane jako bu-
dowle.
Mam nadzieję, że ograni-
czy to zakres opodatko-
wania w kopalniach i nie
będą one musiały płacić
wysokich zaległości po-
datkowych, a w zakresie
postępowań, które zostały
już zakończone, otworzy
się możliwość ich wzno-
wienia.
Czy wyrok zmienia sy-
tuację podatników?
Skoro o opodatkowaniu
lub braku podatku mają
decydować organy po-
datkowe i sądy, to moż-
na się spodziewać kon-
tynuacji dotychczaso-
wej, niekorzystnej dla
kopalni linii orzeczni-
czej sądów administra-
cyjnych?
Wyrok Trybunału
Konstytucyjnego jest istot-
nym głosem w sporze po-
datników z fiskusem. Orga-
ny podatkowe miały do tej
pory różne pomysły na
możliwie szerokie rozsze-
rzenie opodatkowania po-
datkiem od nieruchomości,
wykorzystując niejasne
przepisy.
Trybunał stwierdził jedno-
znacznie, że w razie wąt-
pliwości organy podatko-
we nie mogą od tak sobie
rozszerzać definicji bu-
dowli, czyli interpretować
prawa na niekorzyść po-
datnika. Nie może być np.
tak, że organ podatkowy
wymyśla definicję budowli,
bazując na innych przepi-
sach, np. na definicji obiek-
tu budowlanego. W takiej
bowiem sytuacji opodat-
kowaniu może podlegać
wiele rzeczy, np. urządze-
nia techniczne, które przy
zdrowym rozsądku nie ma-
ją z „budowlanką” nic
wspólnego.
nieważ nie spełniał on
definicji nabywcy końco-
wego.
Z tym nie zgodził się mi-
nister finansów, uważając,
że sprzedawca ma zapłacić
akcyzę, jeśli kupującym
energię jest podmiot posia-
dający koncesję na wytwa-
rzanie energii i dokupujący
energię w celu jej zużycia na
własne potrzeby. Tym sa-
mym w zakresie, w jakim
podmiot zakupuje energię
na własne potrzeby, staje
się nabywcą końcowym.
W ocenie fiskusa uprzywi-
lejowanie wytwórcy ener-
gii byłoby wówczas naru-
szeniem zasady równości
wobec prawa.
Spółka złożyła skargę do
sądu, który przyznał jej ra-
cję. Sąd uznał, że jeśli z de-
finicji ustawowej nabywcy
końcowego wynika, że nie
może nim być podmiot na-
bywający energię elektrycz-
ną, jeżeli posiada on konce-
sję na wytwarzanie, przesy-
łanie, dystrybucję lub obrót
energią elektryczną, to
sprzedaż energii na rzecz
podmiotu posiadającego
koncesję nie stanowi czyn-
ności opodatkowanej akcy-
zą. Pogląd ten podtrzymał
Naczelny Sąd Administra-
cyjny.
Sędzia Marzenna Zielińska
podkreśliła, że w tym przy-
padku sama zasada po-
wszechności opodatkowa-
nia, na którą powołuje się
organ podatkowy, nie może
mieć prymatu nad obowią-
zującymi przepisami usta-
wy o akcyzie.
Od 1 września 2010 r. do-
precyzowane zostały prze-
pisy, zgodnie z którymi,
jeżeli nabywca energii
elektrycznej ma którąkol-
wiek z koncesji, nie jest
on uznany za nabywcę
końcowego.
Tym samym opodatkowa-
niu akcyzą nie podlega
sprzedaż energii elektrycznej
takiemu nabywcy. Akcyzą
objęte jest natomiast zużycie
tej energii przez nabywcę
posiadającego koncesję wy-
łącznie na wytwarzanie
energii elektrycznej. Wyrok
jest prawomocny.
SYGN. AKT I GSK 526/10.
przemyslaw.molik@infor.pl
Jakie działania mogą te-
raz podjąć kopalnie?
Kopalnie muszą odpowie-
dzieć na pytanie, które ele-
menty majątku wchodzą
w zakres definicji budowli,
czyli muszą skupić się na
wnikliwej analizie, jak po-
winny być klasyfikowane
środki trwałe z budowlane-
go punktu widzenia. Spra-
wa dotyczy też innych
branż.
W postępowaniach i kon-
trolach, wszędzie tam,
gdzie fiskus próbował na-
rzucić podatek wykraczając
poza definicję budowli, po-
datnicy powinni powoływać
się na wyrok trybunału. Or-
gan podatkowy musi skupić
się na definicji budowli i nie
może od tak poza nią wy-
kraczać.
ROZMAWIAŁ
ŁUKASZ ZALEWSKI
Ważne!
701748037.028.png 701748037.029.png 701748037.030.png 701748037.031.png 701748037.032.png 701748037.033.png
B 4
PODATKI
GP | 15 września 2011 | nr 179 (3065) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Jak wykorzystać kryzys na giełdzie
papierów wartościowych
w optymalizacji podatkowej
mentów finansowych i z realizacji
praw z nich wynikających oraz
z odpłatnego zbycia udziałów
w spółkach mających osobowość
prawną oraz z tytułu objęcia udzia-
łów (akcji) w spółkach mających
osobowość prawną albo wkładów
w spółdzielniach w zamian za
wkład niepieniężny w postaci innej
niż przedsiębiorstwo lub jego zor-
ganizowana część, podatek docho-
dowy wynosi 19 proc.
Dochodów tych, generalnie, nie
wolno łączyć z dochodami z dzia-
łalności gospodarczej, chyba że od-
płatne zbycie papierów wartościo-
wych i pochodnych instrumentów
finansowych oraz realizacja praw
z nich wynikających następuje
w wykonywaniu tej działalności.
Zapis taki kreuje pewne możliwo-
ści optymalizacyjne w okresie moc-
nej przeceny akcji na giełdach. Przed-
siębiorca powinien rozważyć, czy
swojej działalności nie rozszerzyć
o obrót papierami wartościowymi.
Pozwoliłoby mu to łączyć dochody
z działalności ze stratami na zbyciu
akcji, a więc na efektywne obniżenie
ponoszonych strat, co najmniej o 19
lub nawet 32 proc. (stawka podatku
dochodowego od osób fizycznych).
W praktyce, w celu ograniczenia ry-
zyka osobistego wynikającego z pro-
wadzonej działalności inwestycyjnej,
działalność taką prowadzi się przez
spółkę komandytową, gdzie osoba fi-
zyczna ma status komandytariusza,
który pozwala na ograniczenie jej od-
powiedzialności do wysokości tzw.
sumy komandytowej wskazanej
w umowie spółki. Przychody i kosz-
ty (w tym w konsekwencji strata) uzy-
skiwane przez komandytariusza ze
spółki komandytowej z tytułu zbycia
papierów wartościowych stanowią je-
go przychody i koszty z tytułu prowa-
dzonej działalności gospodarczej.
Opisane konsekwencje potwierdza-
ją wprost organy podatkowe w inter-
pretacjach, np. interpretacja indywi-
dualna dyrektora Izby Skarbowej
w Poznaniu z 23 kwietnia 2010 r. (nr
ILPB2/415-265/10-3/JK).
Robert Pasternak
partner i radca prawny w Deloitte Legal,
Pasternak i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza
Piekarz z Legnicy
przegrał przed sądem
Przedsiębiorca, prowadzący działal-
ność gospodarczą, powinien rozwa-
żyć, czy swojej działalności nie rozsze-
rzyć o obrót papierami wartościowy-
mi. Czy taka dodatkowa działalność
może przynieść korzyści podatkowe?
Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy
o PIT od dochodów uzyskanych
z odpłatnego zbycia papierów war-
tościowych lub pochodnych instru-
not. EM
PROCEDURY Koszty ponoszone przez importera wyrobów
Opłaty licencyjne za znak towarowy
podwyższają należności celne
Przedsiębiorca, który zapła-
cił osobno za towar i za korzy-
stanie ze znaku towarowego,
będzie musiał zwiększyć war-
tość celną o wysokość opłaty
licencyjnej.
Podstawą do obliczenia cła
jest wartość celna, którą
zwykle jest cena faktycznie
zapłacona powiększona lub
pomniejszona o niektóre do-
datkowe koszty, które po-
niósł importer, sprowadzając
towary na teren UE. Do ta-
kich kosztów należy między
innymi opłata za korzystanie
ze znaku towarowego.
– Opłata za licencje zwięk-
szy wartość celną, gdy cena
transakcyjna nie uwzględnia
kosztów licencji za znak to-
warowy, czyli gdy zapłacona
opłata nie została wliczona
w cenę, którą importer za-
płacił zagranicznemu kontra-
hentowi – tłumaczy Tomasz
Tochowicz, menedżer w De-
loitte.
Trzeba jednak pamiętać, że
przywóz towaru musi nastą-
pić w wyniku realizacji
transakcji sprzedaży. Jeśli
– Zatem producent walizek
opatrywanych znakiem to-
warowym znanej marki i po-
noszący z tego tytułu kosz-
ty nie będzie ich doliczał do
wartości celnej importowa-
nych drukarek biurowych,
ponieważ opłata licencyjna
nie ma z nimi nic wspólne-
go – wskazuje Tomasz To-
chowicz.
Dodatkowo koszty li-
cencji za znak towarowy
mogą być doliczone do war-
tości celnej także w przy-
padku importu komponen-
tów lub części, które posłu-
żą do wyprodukowania
gotowego produktu dopiero
na terenie Unii. Tak więc
wspomniany producent
walizek może być zobowią-
zany doliczyć do wartości
celnej koszt korzystania ze
znaku towarowego w przy-
padku importu części prze-
znaczonych do montażu go-
towych wyrobów.
paulina.bak@infor.pl
MICHAŁ KARCZMAREK Sąd warunkowo umorzył na rok postępowanie
wobec Waldemara Gronowskiego, legnickiego piekarza. Jednocześnie
zobowiązał go do zapłaty ponad 115 tys. zł zaległości podatkowych
Na doliczenie
kosztów li-
cencji nie ma wpływu spo-
sób ich naliczania (np. mo-
że to być stały element
związany z importem albo
podział zysków ze sprze-
daży produktów oznaczo-
nych znakiem towarowym)
Sprawę piekarza z Legnicy
zna zapewne każdy w Pol-
sce. Media prezentowały
tego podatnika jako ofiarę
kontroli fiskusa – piekarz
rozdawał biednym chleb,
a urzędnicy skarbowi do-
szukiwali się drugiego dna.
Jak było w rzeczywistości?
Sprawa Waldemara Gronow-
skiego ma swoje źródło
w ustaleniach kontroli prowa-
dzonych w zakresie prawidło-
wości ewidencjonowania
transakcji sprzedaży w kasach
fiskalnych, kiedy to w jego fir-
mie w 2004 r. dwukrotnie
ujawniono przypadki popeł-
nienia wykroczeń skarbowych
polegających na sprzedaży
pieczywa z pominięciem kasy.
Urząd kontroli skarbowej ze-
brał informacje dotyczące
m.in. zaniżania przychodów ze
sprzedaży, co stworzyło uza-
sadnione podstawy do prze-
prowadzenia pełnej kontroli
skarbowej w jego firmie.
darowizn pieczywa Gronowski
uczynił oręż w medialnym na-
głośnieniu swojej sprawy, pod-
czas gdy jedynie ok. 6 proc.
określonych w efekcie kontroli
skarbowej zaległości podatko-
wych dotyczyło kwestii
uszczuplenia VAT od darowizn
pieczywa. Pozostała część za-
niżonych zobowiązań wynika-
ła z typowych dla zjawiska
szarej strefy działań polegają-
cych na zaniżaniu rzeczywi-
stych obrotów.
import nie wiąże się z prze-
niesieniem prawa własno-
ści, to nie może być mowy
o doliczaniu kosztów licen-
cji do wartości celnej. Taka
sytuacja może wystąpić np.
w przypadku czasowego
przywozu. Uiszczenie opła-
ty licencyjnej musi być też
warunkiem koniecznym do
tego, by towary mogły być
sprzedane.
Koszty korzystania z licen-
cji będą powiększać wartość
celną jedynie tych towarów,
do których się odnoszą.
I sprawa Gronowskiego tra-
fiła ostatecznie do sądu?
Tak. Słuszność ustaleń postę-
powania kontrolnego została
ostatecznie potwierdzona na
wszystkich etapach postępo-
wania odwoławczego, w tym
przed Wojewódzkim Sądem
Administracyjnym we Wrocła-
wiu oraz przed Naczelnym Są-
dem Administracyjnym
w Warszawie.
Materiał dowodowy zgroma-
dzony w toku prowadzonej
kontroli skarbowej uzasad-
niał podejrzenie popełnienia
przez kontrolowanego prze-
stępstw skarbowych. W grud-
niu 2010 r. wszczęte zostało
w tej sprawie postępowanie
karne skarbowe. Postępowa-
nie przygotowawcze w tej
sprawie prowadzone było
pod nadzorem Prokuratury
Rejonowej w Legnicy. Zostało
zakończone w czerwcu 2010
r. skierowaniem przeciwko
podejrzanemu aktu oskarże-
nia do Sądu Rejonowego
w Legnicy.
PISALIŚMY O TYM | nr 175/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Dodatkowe koszty importu wpływają na wysokość cła
Michał Karczmarek
z Urzędu Kontroli Skarbowej
we Wrocławiu
ORZECZENIE Wojewódzki Sąd Administracyny w Warszawie o ubezpieczeniach
Zagraniczny reasekurator nie płaci CIT
Jakie nieprawidłowości wy-
kryli kontrolujący?
Postępowanie kontrolne prze-
prowadzono od 3 marca 2005 r.
do 30 czerwca 2005 r. zakre-
sem objęło sprawdzenie rze-
telności deklarowanych pod-
staw opodatkowania oraz
prawidłowości rozliczeń na-
leżności budżetowych za
2003 rok. Oszacowano, że za
poszczególne miesiące 2003
r. pan Gronowski zaniżył rze-
czywistą wartość sprzedaży
o 260 636,76 zł (netto). Po-
nadto ujawniono nieprawi-
dłowości polegające na za-
niechaniu opodatkowania
w podatku od towarów
i usług czynności nieodpłat-
nego przekazania pieczywa.
Zaległości z tego tytułu zo-
stały przez kontrolujących
określone na 7930,64 zł.
To właśnie z kwestii opodatko-
wania w VAT dokonywanych
powanie na rok, jednocześnie
zobowiązując oskarżonego do
uregulowania w tym czasie
obciążających go zaległości
podatkowych w łącznej kwo-
cie 115 228 zł. Sąd stwierdził
przy tym, że wina oskarżone-
go nie budzi żadnych wątpli-
wości oraz że oskarżony bez-
spornie popełnił zarzucone
mu przestępstwa skarbowe
polegające na uszczupleniu
swoich zobowiązań podatko-
wych spowodowanych nieewi-
dencjonowaniem rzeczywi-
stych wielkości sprzedaży pie-
czywa. Podkreślił również
kolejny raz, że sprawa nie do-
tyczyła w ogóle prawnokarnej
oceny charytatywnej działal-
ności oskarżonego.
ROZMAWIAŁA
EWA MATYSZEWSKA
Wypłata podmiotowi zagra-
nicznemu pieniędzy za usłu-
gi reasekuracji nie jest przy-
chodem opodatkowanym
w Polsce.
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Warszawie orzekł
na korzyść ubezpieczycieli,
którzy chcąc rozłożyć ryzyko
wypłaty odszkodowań dla
klientów, zawierają z pod-
miotami zagranicznymi umo-
wy reasekuracji. Sąd stwier-
dził, że płatności na rzecz re-
asekuratora nie powodują
powstania przychodu po stro-
nie polskiego ubezpieczycie-
la i nie jest on płatnikiem z te-
go tytułu.
Skarżącą była spółka prowa-
dząca w Polsce działalność
ubezpieczeniową w zakresie
ubezpieczeń na życie. W ra-
mach prowadzonej działalno-
ści zawierała umowy rease-
kuracji ubezpieczonych ry-
zyk u innych podmiotów,
najczęściej podmiotów za-
granicznych. Na mocy tych
umów reasekuratorzy (pod-
mioty zagraniczne) przejmu-
ją od spółki część ryzyka
wynikającego z zawartych
umów ubezpieczenia. W za-
mian reasekurator otrzymuje
udział w składce ubezpiecze-
niowej. Jeśli dojdzie do ko-
nieczności wypłaty odszko-
dowania, reasekurator ma
obowiązek pokrycia części
wypłaconych przez skarżącą
odszkodowań.
Spółka chciała wiedzieć,
czy płatności na rzecz rease-
kuratorów z tytułu ich
udziału w składce podlega-
ją w Polsce zryczałtowane-
mu CIT.
Sąd wyjaśnił, że umowa re-
asekuracji jest umową dwu-
stronną, zawartą między
skarżącą a podmiotem za-
granicznym. Ubezpieczony
w ogóle w niej nie uczestni-
czy.
Nie można więc zaliczyć
reasekuracji do katalogu
czynności opodatkowanych
podatkiem dochodowym od
osób prawnych, ponieważ
reasekuracja nie jest umową
podobną do umowy gwaran-
cji (tak twierdził minister fi-
nansów). Skarżąca nie ma
więc obowiązku zapłaty po-
datku w Polsce.
Wyrok jest nieprawomocny.
SYGN. AKT III SA/Wa 473/11
lukasz.zalewski@infor.pl
Wyrok przed legnickim są-
dem zapadł 2 września. Co
z niego wynika?
Postępowanie przed sądem
I instancji zostało aktualnie
zakończone. Wyrokiem
z 2 września 2011 r. Sąd Rejo-
nowy w Legnicy warunkowo
umorzył prowadzone postę-
REKLAMA
Już 29 września
W dodatku Obrót bezgotówkowy
Dodatek dofi nansowany przez
Płatności bezgotówkowe na świecie
Akademia podatkowa cz. 1306
Ważne!
701748037.035.png 701748037.036.png 701748037.037.png 701748037.038.png 701748037.039.png 701748037.040.png 701748037.041.png 701748037.042.png 701748037.043.png
GP | 15 września 2011 | nr 179 (3065) | WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B 5
PROCEDURY Uprawnienia urzędów kontroli skarbowej
Sąd nie rozpatrzy skargi
na wynik kontroli
Podatnik, który kwestionuje
zgodność z prawem wyniku
kontroli skarbowej, nie może
złożyć skargi do sądu admini-
stracyjnego.
Podatnik, który zaskarży
do sądu wynik kontroli prze-
prowadzonej przez organ
kontroli skarbowej, nie po-
winien oczekiwać, że jego
pismo zostanie uwzględnio-
ne. Podatnik może to zrobić,
ale skarga zostanie odrzuco-
na przez sąd.
Zaskarżeniu do sądu admi-
nistracyjnego podlegają tyl-
ko takie akty i czynności,
wobec których ustawa,
a w szczególności prawo
o postępowaniu przed sąda-
mi administracyjnymi
(Dz.U. z 2002 r. nr 153, poz.
1270 z późn. zm.), przewi-
działa taką możliwość.
Kontroli sądowej podlega-
ją więc decyzje administra-
cyjne, postanowienia wyda-
ne w postępowaniu admini-
stracyjnym, na które służy
zażalenie albo kończące po-
stępowanie, a także na posta-
nowienia rozstrzygające
sprawę co do istoty, postano-
wienia wydane w postępo-
waniu egzekucyjnym i za-
bezpieczającym, na które
służy zażalenie.
W ocenie adwokata An-
drzeja Ossowskiego z kance-
larii A. Ossowski, analiza
przepisów ustawy o kontro-
li skarbowej prowadzi do
wniosku, że nie ma możli-
wości kwestionowania po-
szczególnych czynności
kontroli skarbowej.
– Jedynie w przypadku
zakończenia postępowa-
nia kontrolnego w drodze
decyzji podatnik ma moż-
liwość kwestionowania
RACHUNKOWOŚĆ Rozliczenie przychodów otrzymanych z tytułu szkody komunikacyjnej
Odszkodowanie można księgować na trzy sposoby
Przyznane odszkodowanie
jest pozostałym przychodem
operacyjnym.
W praktyce księgowej pro-
blemy sprawia właściwe uję-
cie odszkodowań wypłaca-
nych przez ubezpieczycieli
w związku z wypadkami ko-
munikacyjnymi, w których
uczestniczą samochody fir-
mowe. Justyna Beata Za-
krzewska, biegły rewident,
ACCA Member, partner
w spółce Account, podpo-
wiada, że zgodnie z art. 3 ust.
1 pkt. 32 lit. g) ustawy z 29
września 1994 r. o rachun-
kowości (t.j. Dz.U. z 2009 r.
nr 152, poz. 1223 z późn. zm.)
wartość takiego odszkodo-
wania zalicza się do pozosta-
łych przychodów operacyj-
nych w momencie otrzyma-
nia decyzji ubezpieczyciela
o jego przyznaniu. Data otrzy-
mania decyzji decyduje
o sposobie ujęcia odszkodo-
wania. Możemy w związku
z tym wyróżnić co najmniej
trzy warianty księgowań.
Jeśli decyzję o przyznaniu
odszkodowania jednostka
uzyska przed zamknięciem
ksiąg za rok obrotowy, w któ-
rym poniesiono szkodę,
ale przed zatwierdzeniem
sprawozdania finansowego,
wartość odszkodowania
można zaliczyć do pozosta-
łych przychodów operacyj-
nych w korespondencji z po-
zostałymi rozrachunkami.
– Pozwoli to na zachowa-
nie współmierności przy-
chodów i kosztów związa-
nych z poniesioną stratą
w składnikach majątku –
mówi ekspert.
W tym przypadku saldo na
koncie „Pozostałe rozrachun-
ki” zostanie wykazane w bi-
lansie po stronie aktywów
w pozycji B.II.2 lit. c) jako in-
ne należności krótkotermi-
nowe.
Inaczej przebiegają księgo-
wania, gdy decyzja o odszko-
dowaniu wpłynie po za-
mknięciu ksiąg rachunko-
wych oraz po zatwierdzeniu
sprawozdania finansowego
za rok, w którym poniesio-
no szkodę. Wówczas rosz-
czenie o odszkodowanie
rozlicza się w księgach ra-
chunkowych za pośrednic-
twem konta „Rozliczenia
międzyokresowe przycho-
dów” w korespondencji z po-
zostałymi rozrachunkami
(art. 41 ust. 1 ustawy).
– W bilansie znajdą się dwa
salda związane z odszkodowa-
niem: saldo debetowe konta
„Pozostałe rozrachunki”,
w aktywach w pozycji B.II.2
lit. c) jako inne należności
krótkoterminowe oraz saldo
kredytowe konta po stronie
pasywów w pozycji B.IV.2 ja-
ko inne krótkoterminowe roz-
liczenia międzyokresowe –
mówi ekspert Account.
Możliwy jest również trze-
ci przypadek; ubezpieczy-
ciel przyznaje odszkodowa-
nie w roku wystąpienia szko-
dy, a jej naprawa następuje
w roku następnym.
– Zgodnie, z art. 35d ust.
1 pkt 1 i ust. 2 ustawy jed-
nostka utworzy rezerwę na
koszty związane z usuwa-
niem szkody, którą zaliczy
do pozostałych kosztów ope-
racyjnych roku wystąpienia
szkody – tłumaczy ekspert.
Otrzymanie odszkodowa-
nia wywiera też skutki
m.in. w podatku dochodo-
wym. Do kosztów podatko-
wych nie można zaliczyć
m.in. wydatków na remonty
powypadkowe tych samo-
chodów firmowych, które
nie były objęte ubezpiecze-
niem dobrowolnym AC (art.
23 ust. 1 pkt 48 ustawy
o PIT i art. 16 ust. 1 pkt 50
ustawy o CIT). Ta reguła wy-
wiera skutki w zakresie przy-
chodów podatkowych. Po-
datnik zaliczy do przycho-
dów odszkodowanie w ca-
PRZYKŁADY
ustaleń organów kontroli
skarbowej, a w tym także
prawidłowość poszczegól-
nych czynności składają-
cych się na tę kontrolę –
dodaje Andrzej Ossowski.
Kwestia możliwości za-
skarżenia do sądu czynno-
Odszkodowanie przyznane:
1. Przed zamknięciem ksiąg
Samochód jednostki objęty ubezpieczeniem AC uległ wy-
padkowi w grudniu 2010 r. Odszkodowanie przyznano w wy-
sokości ceny netto (księgowania VAT pominięto) w lutym
2011 r. Przed tą datą warsztat naprawił samochód. Sprawoz-
danie finansowe jednostki zatwierdzono w maju 2011 r.
W takim przypadku przyznane odszkodowanie ujmuje się
w księgach 2010 r. zapisem:
Wn konto „Pozostałe rozrachunki (z ubezpieczycielem)”,
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”.
Wynik kon-
troli skarbo-
wej wskazuje wyłącznie
określone uchybienia
oraz dokonuje ustaleń
faktycznych, a tym sa-
mym nie dotyczy przy-
znania, stwierdzenia al-
bo uznania uprawnienia
bądź obowiązku wyni-
kających z przepisów
prawa
2. Po zamknięciu ksiąg
Samochód jak w pkt 1. Odszkodowanie przyznano w wyso-
kości ceny netto (księgowania VAT pominięto) w sierpniu
2011 r. Przed tą datą warsztat naprawił samochód. Sprawoz-
danie finansowe jednostki zatwierdzono czerwcu w 2011 r.:
Księgi 2010 r.
1. Zaliczenie odszkodowania do rozliczeń międzyokreso-
wych przychodów (brak decyzji ubezpieczyciela o wypłacie
odszkodowania):
Wn konto „Pozostałe rozrachunki (z ubezpieczycielem)”,
Ma konto „ Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
Księgi 2011 r.
2. kwota przyznanego odszkodowania określona w decyzji:
Wn Konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”.
ści kontroli skarbowej zo-
stała rozstrzygnięta przez
Naczelny Sad Administra-
cyjny.
W postanowieniu z 19
sierpnia 2011 r. (sygn. akt II
FSK 1608/11, prawomocne)
sądu potwierdził, że czynno-
ści kontroli skarbowej podej-
mowane w ramach upraw-
nień określonych w ustawie
o kontroli skarbowej (t.j.
Dz.U. z 2004 r. nr 8, poz. 65
z późn. zm.) nie podlegają za-
skarżeniu do sądu admini-
stracyjnego.
Również w postanowieniu
z 23 września 2010 r. (sygn.
akt II FSK 1482/10, prawo-
mocne) Naczelny Sąd Ad-
ministracyjny stwierdził, że
nie jest możliwe skuteczne
zaskarżenie innych aktów
np. wyniku kontroli, a sama
skarga podlegałaby odrzuce-
niu.
3. W roku wystąpienia szkody
Samochód jak w pkt 1. W tym samym roku ubezpieczyciel
przyznał odszkodowanie w wysokości ceny netto (księgowa-
nia VAT pominięto). Warsztat naprawił samochód w sierpniu
2011 r. po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego jednostki:
Księgi 2010 r.
utworzenie rezerwy:
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne”,
Ma konto „Rezerwy”,
2. kwota przyznanego odszkodowania określona w decyzji:
Wn konto „Pozostałe rozrachunki (z ubezpieczycielem)”,
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”
Księgi 2011 r.
wykorzystanie rezerwy – otrzymanie faktury z warsztatu
za dokonaną naprawę
Wn konto „Rezerwy”,
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami”.
łości, jeżeli samochód był ob-
jęty ubezpieczeniem AC (art.
14 ust. 3 pkt 3a ustawy o PIT
i art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy
o CIT). Jeżeli tego ubezpiecze-
nia nie było, przychodem bę-
dzie nadwyżka odszkodowa-
nia nad poniesionymi kosz-
tami remontu powypadko-
wego. anna.rymaszewska@infor.pl
przemyslaw.molik@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 177/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Wszczęcie postępowania wydłuża czas kontroli
PROMOCJA
VAT Konsekwencje podatkowe związane z organizacją szkoleń
Poczęstunek nie jest odrębną usługą
Od poczęstunku dla pracow-
ników podczas firmowego
szkolenia nie trzeba rozliczać
podatku od towarów i usług.
Ważne tylko, aby taka usłu-
ga była związana z celami
przedsiębiorstwa.
Problem opodatkowania
poczęstunków podczas szko-
leń był przedmiotem licz-
nych kontrowersji i wielu wy-
roków sądowych. Konieczne
jest przede wszystkim odróż-
nienie szkoleń prowadzo-
nych przez firmy dla swoich
pracowników od działalności
firm szkoleniowych.
Andrzej Pośniak, doradca
podatkowy w kancelarii
CMS Cameron McKenna,
zwraca uwagę, że kwestię
szkoleń pracowników regu-
luje art. 7 ust. 2 ustawy
o VAT (t.j. Dz.U. z 2011 r.
nr 177, poz. 1054). Zgodnie
z nim za opodatkowaną do-
stawę towarów uważa się
nieodpłatne przekazanie
lub zużycie towarów nale-
żących do przedsiębiorstwa
na cele osobiste pracowni-
ków.
– Prowadzi to do wniosku,
że towary zużyte na cele
przedsiębiorstwa, a nie na
cele osobiste pracowników,
nie podlegają VAT – wyja-
śnia Andrzej Pośniak.
Według eksperta poczę-
stunek podczas szkolenia
może być uznany za zuży-
cie towarów na cele przed-
siębiorstwa, które nie pod-
lega podatkowi od towarów
i usług. Ta interpretacja spo-
tkała się z akceptacją urzę-
dów skarbowych.
– Jednak na gruncie art.
7 ust. 2 ustawy o VAT moż-
liwe są także inne interpre-
tacje – dodaje Andrzej Po-
śniak.
Z kolei problematyka szko-
leń prowadzonych przez
firmy szkoleniowe dla in-
nych podmiotów wiąże się
z kwestią tzw. usług kom-
pleksowych. Usługa kom-
pleksowa to usługa składa-
jąca się z kilku występują-
cych łącznie elementów.
W odniesieniu do szkoleń
takim elementem występu-
jącym obok pozostałych jest
poczęstunek. Korzystając
z usług firmy szkoleniowej,
nie zamawiamy przecież
samych poczęstunków.
Według Andrzeja Pośnia-
ka poczęstunek będący czę-
ścią usługi szkoleniowej nie
podlega odrębnie VAT. Opo-
datkowana może być jedy-
nie usługa szkoleniowa ja-
ko całość.
DGP radzi
Wzrastają
i odszkodowania
JUTRO
pracownik
ewa.matyszewska@infor.pl
O ile wzrośnie minimalne wynagrodzenie w 2012 roku
Jak w związku z tym podniesie się wartość
zasiłków z ZUS
O ile więcej pracownik zarobi za pracę w nocy
Jak wzrosną odszkodowania za dyskryminację
O ile wyższe będą kary dla podatników
za wykroczenia skarbowe
KOMUNIKAT
„SMYK” Spółka z o.o. z siedzibą w Warszawie , ul. Marszałkowska 104/122
informuje, iż wprowadzona do obrotu zabawka: Instrument muzyczny – marakasy
MR1942/N, CODE 21481341, Indeks: 5063003, kod EAN 047663065038, nie spełnia
zasadniczych wymagań bezpieczeństwa określonych w rozporządzeniu Ministra
Gospodarki z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek
(Dz. U. z 2011 r. Nr 83, poz. 454), z uwagi na nieodpowiednią formę geometryczną
zabawki (kształt i rozmiar), co stwarza ryzyko uduszenia poprzez odcięcie dziecku
dopływu powietrza w wyniku wewnętrznego zatkania przez zabawkę dróg oddechowych.
Ogłoszenie publikuje się w związku z prowadzonym postępowaniem przed
Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ważne!
pensje, dodatki
Sprawdź, co zyska
701748037.044.png 701748037.046.png 701748037.047.png 701748037.048.png 701748037.049.png 701748037.050.png 701748037.051.png 701748037.052.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin