GAZETA PRAWNA z 15 września 11 (nr 179).pdf
(
2349 KB
)
Pobierz
701748037 UNPDF
Jak pozyskać pieniądze na zatrudnienie pracownika
|
B8 – B9
Czwartek
15 września 2011 | nr 179 (3065)
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Spadki i dziedziczenie
| B15
Kiedy można podzielić spadek
umownie, a kiedy trzeba iść do sądu
Rozliczenia podatkowe
| B14
Kto i kiedy może odliczyć od dochodu
darowiznę na rzecz szkoły
Jutro
W jaki sposób można
zawiesić działalność
gospodarczą
DZIŚ W GP
Biurokracja zatrzyma
PODATKI
n
Notarialne poświadczenie
spadku nie zwalnia z rozliczenia
z fiskusem
| B2
n
Opłata za interpretację
będzie zwracana
| B3
n
Rozliczenie obrotu złomem
zależy od faktury
| B3
n
Gmina nie wystawia PIT-8C
od dotacji
| B3
n
Licencja na znak towarowy
podwyższa cło
| B4
n
Trzy sposoby księgowania
odszkodowania
| B5
nianie w szarej strefie
RYNEK PRACY
Rodzic, który legalnie zatrudni opiekunkę do dziecka, będzie musiał samodzielnie
wystawić jej druk ZUS RMUA. ZUS obiecuje pomoc, ale nie zwalnia rodziców z tego obowiązku
PRACA
n
Unia kwestionuje zasadność
finansowania wielu polskich
projektów badawczych
| B6
n
Będzie trudniej zdać maturę
z języka polskiego
| B7
n
Renciści socjalni będą mogli
więcej dorobić
| B7
n
Międzynarodowa firma ustali
zmiany z radą zakładową
| B7
Michalina Topolewska
michalina.topolewska@infor.pl
Od 1 października rodzi-
com, którzy legalnie zatrud-
nią nianię, ZUS opłaci skład-
ki na ubezpieczenia społecz-
ne i zdrowotne od wysokości
minimalnego wynagrodze-
nia za pracę (obecnie 1386 zł,
a od 1 stycznia 2012 r. – 1500
zł). Jak zapewniał rząd, dzię-
ki takiemu rozwiązaniu wię-
cej opiekunek ma wyjść
z szarej strefy i zyskać bez-
pieczniejsze warunki zatrud-
nienia, a w przyszłości pra-
wo do wyższej emerytury.
Może jednak do tego nie
dojść, bo dla rodziców legal-
ne zatrudnienie niani będzie
oznaczać dodatkowe proble-
my. To oni bowiem, podpi-
sując umowę z opiekunką,
będą musieli wystawiać jej
druk ZUS RMUA uprawnia-
jący do bezpłatnej opieki
zdrowotnej. Będą musieli to
robić, choć nie mają statusu
pracodawcy, a składki opłaca
ZUS.
Mirosława Boryczka, wice-
prezes ZUS, zapewnia, że
zakład pomoże każdemu
chętnemu prawidłowo wy-
pełnić formularz. Warto, by
rodzic udał się w tym celu do
oddziału, bo podanie niepra-
widłowych danych może go
dużo kosztować. Za błąd lub
odmowę złożenia wyjaśnień
grozi grzywna do 5 tys. zł.
– Rodzice mogą liczyć na
pomoc w wypełnianiu wszy-
stkich dokumentów potrzeb-
nych do zgłoszenia niani do
ubezpieczeń – deklaruje Mi-
rosława Boryczka.
Pomoc ZUS może się oka-
zać konieczna, bo ustawa
z 4 lutego 2011 r. o opiece nad
dziećmi w wieku do lat 3
(Dz.U. nr 45, poz. 235), któ-
ra umożliwia opłacanie skła-
Następnie rodzic będzie
musiał złożyć komplet pra-
widłowo wypełnionych do-
kumentów rozliczeniowych,
oznaczonych identyfikato-
rem 40. Musi on zawierać
deklarację rozliczeniową
ZUS DRA oraz raport imien-
ny ZUS RCA (z kodem ubez-
pieczenia 04 30). Jeżeli pen-
sja niani przekracza mini-
malną płacę, konieczne
będzie dołączenie drugiego
raportu ZUS RCA (z kodem
ubezpieczenia 04 31).
– Przechodzenie biurokra-
tycznej procedury może
zniechęcać do legalnego za-
trudniania opiekunek – prze-
strzega Jeremi Mordasewicz
z PKPP Lewiatan.
W efekcie może się okazać,
że ani więcej niań nie zyska
legalnego zatrudnienia, ani
więcej rodziców nie znajdzie
dobrej opieki dla dzieci.
n
RMUA na żądanie pracownika | B7
PRAWO
n
W przetargach nie stosuje się
preferencji dla zatrudniających
niepełnosprawnych
| B10
n
50 tys. zł pomocy dla firmy
poszkodowanej w powodzi
| B11
n
Abonent musi znać cenę
SMS-a
| B11
n
Administrator hipoteki nie
sprawdza się w praktyce
| B12
n
Armatorzy statków przekażą
dane o wypadkach
| B12
n
Gminy przygotują spisy
głosujących
| B13
n
Za samowolę budowlaną
grożą dwa lata więzienia
| B13
dek za nianie przez budżet,
nie wprowadziła uprosz-
czeń w procedurze zgłasza-
nia ich do ZUS. Rodzice bę-
dą mieli 7 dni od podpisa-
nia umowy z opiekunką na
zgłoszenie jej do ZUS.
W tym celu muszą złożyć
wypełniony druk ZUS ZUA.
Można to zrobić tylko w for-
mie papierowej, a nie za po-
średnictwem ePUAP.
ORZECZENIE WSA w Warszawie o działalności gospodarczej
Kontrola w firmie może trwać cały rok
W siedzibie średniej wielkości
firmy wszystkie kontrole mogą
trwać 24 dni w roku – mówią
przepisy. Limit ten dotyczy tyl-
ko jednego organu. Po nim kon-
trole mogą zacząć inne urzędy
– uznał WSA w Warszawie.
Limity czasu trwania kontro-
li dla różnych organów okre-
śla art. 83 ust. 1 ustawy o swo-
bodzie działalności gospo-
darczej (t.j. Dz.U. z 2010 r.
nr 220, poz. 1447 z późn.
zm.). W zależności od wiel-
kości firmy wszystkie kon-
trole u przedsiębiorcy mogą
trwać maksymalnie od 12 do
48 dni w roku.
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Warszawie orzekł
wczoraj, że przepis ten doty-
czy czasu trwania wszystkich
kontroli jednego organu, a nie
wszystkich możliwych orga-
nów. Na taką interpretację
przepisu wskazuje jego treść
– uzasadniał sąd. Przepis mó-
wi o wszystkich kontrolach or-
ganu kontroli, a nie o wszyst-
kich kontrolach organów
kontroli. Zdaniem sądu prze-
sądza to o możliwości spraw-
dzania przedsiębiorcy kolej-
no przez różne organy kontro-
li, nawet jeśli łącznie będą
one przekraczały 24 dni (limit
dla średniej firmy). Firmę mo-
że więc kontrolować np. naj-
pierw urząd skarbowy, a póź-
niej ZUS, izba celna, Pań-
stwowa Inspekcja Pracy itd.
Zbigniew Błaszczyk, do-
radca podatkowy z Tax-US,
podkreśla, że intencje przed-
siębiorców, którzy byli ini-
cjatorami ograniczenia cza-
su kontroli w firmach, były
inne, niż wynika to z literal-
nego brzmienia art. 83 ust.
1 ustawy o swobodzie dzia-
łalności gospodarczej.
– Chodziło o to, aby organy
kontrolne mogły sprawdzać
mikroprzedsiębiorców przez
12 dni w roku, firmy małe
przez 18 dni, a średnie przez
maksymalnie 24 dni. Tyle
dni miały zajmować w sumie
kontrole wszystkich urzę-
dów – wyjaśnia ekspert.
Niestety te intencje nie by-
ły zgodne z wolą ustawodaw-
cy. Jak przyznaje ekspert,
wykładnia literalna tego prze-
pisu prowadzi do takich
wniosków, jakie przyjął sąd.
W konsekwencji firma może
gościć różnych kontrolerów
nawet przez cały rok.
Wyrok jest nieprawomocny.
SYGN. AKT
III SA/Wa 247/11
lukasz.zalewski@infor.pl
NIERUCHOMOŚCI Ochrona praw nabywcy mieszkania lub domu
Deweloper nie będzie musiał
mieć gwarancji bankowych
POPRAWKI SENATU
Dla ochrony pieniędzy przy-
szłych właścicieli mieszkań
wystarczy, że deweloper zało-
ży w banku otwarty mieszka-
niowy rachunek powierniczy.
Większa ochrona pienię-
dzy, które przyszli nabyw-
cy mieszkań wpłacają na
konto dewelopera – taki
miał być cel ustawy o ochro-
nie praw nabywcy lokalu
mieszkalnego lub domu jed-
norodzinnego. Senatoro-
wie, którzy na ostatnim po-
siedzeniu wprowadzili do
niej aż 25 poprawek, posta-
nowili nieco zmniejszyć tę
ochronę.
W pierwotnej wersji pro-
jektu deweloper miał do
wyboru tylko trzy sposoby
zapewnienia ochrony swo-
im klientom. Mógł to zrobić
przez założenie w banku:
n
zamkniętego mieszkanio-
wego rachunku powier-
niczego,
n
otwartego rachunku po-
wierniczego i gwarancję
ubezpieczeniową,
n
otwartego rachunku po-
wierniczego i gwarancję
bankową.
Senatorowie postanowili
dodać jeszcze jeden, czwar-
ty środek ochrony nabyw-
ców przyszłych mieszkań.
Jeżeli senacka poprawka
znajdzie poparcie u po-
słów, efekt będzie taki, że
deweloperzy nie będą już
musieli mieć gwarancji ani
ubezpieczeniowej, ani ban-
kowej. Wystarczy, że zało-
żą otwarty rachunek po-
wierniczy, z którego będą
mogli wypłacać pieniądze
tylko na realizację budowy.
Problem w tym, że obo-
wiązek posiadania przez
dewelopera odpowiedniej
gwarancji bankowej miał
służyć ochronie jego klien-
tów. Dzięki temu w przy-
padku upadłości firmy bu-
dującej klient mógłby odzy-
skać wpłacone pieniądze.
Ustawa trafi teraz do Sej-
mu. Podejmie on decyzję,
które z poprawek senackich
przyjąć, a które odrzucić.
malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl
KALENDARIUM ROZLICZENIOWE
n
15 WRZEŚNIA
termin zapłaty składek na ubezpieczenia spo-
łeczne, ubezpieczenie zdrowotne i fundusze pozaubezpie-
czeniowe (Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych)
US
n
15 WRZEŚNIA
termin wpłaty
podatku od nieruchomości
i podatku leśnego oraz po-
datku rolnego
n
15 WRZEŚNIA
termin złożenia papierowej informacji podsu-
mowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych do-
stawach lub nabyciach towarów albo o wewnątrzwspól-
notowym świadczeniu usług
ZUS
B
2
PODATKI
GP
| 15 września 2011 |
nr 179 (3065)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Podatnik musi sam
Urzędnik odpowie za przetarg
Senat przyjął nowelizację
ustawy o odpowiedzialno-
ści za naruszenie dyscypli-
ny finansów publicznych,
która zakłada m.in. możli-
wość ukarania urzędników
odpowiedzialnych np. za
przygotowanie przetargów.
Obecnie odpowiedzialno-
ści podlegają niemal wy-
łącznie kierownicy jedno-
stek sektora finansów pu-
blicznych. Nowelizacja za-
kłada też zmiany, które ma-
ją skłonić komisje orzeka-
jące do nieodstępowania
od wymierzenia kar obwi-
nionym. Komisje mają
z kolei częściej nakładać
kary pieniężne. Ustawa
trafi teraz do podpisu pre-
zydenta.
zgłosić spadek
ŁZ
Będzie więcej uproszczeń celnych
n
Notarialne poświadczenie dziedziczenia nie zwalnia z rozliczenia z fiskusem
n
Rejent nie jest płatnikiem zobowiązanym do poboru podatku od spadku
n
Spadkobierca musi złożyć deklaracje podatkowe w urzędzie skarbowym
W 2004 roku warunki
i kryteria niezbędne do uzy-
skania pozwolenia na sto-
sowanie procedury uprosz-
czonej były o wiele mniej re-
strykcyjne niż w chwili
obecnej. Z tego też powodu
część towarów nie mogła
korzystać z uproszczeń cel-
nych. Obecnie nie ma pod-
staw do dalszego stosowa-
nia krajowych wyłączeń to-
warowych w procedurach
uproszczonych.
Zgodnie z projektem
z 3 sierpnia 2011 r. rozpo-
rządzenia ministra finan-
sów ma zostać uchylone
rozporządzenie z 27 kwiet-
nia 2004 r. w sprawie ro-
dzajów towarów, których
objęcie procedurą celną
z zastosowaniem procedu-
ry uproszczonej zależy od
spełnienia dodatkowych
warunków oraz towarów
wyłączonych spod tej pro-
cedury (Dz.U. nr 97, poz.
972 z późn. zm.). Zmiany
mają wejść w życie 1 stycz-
nia 2012 r.
PB
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
Spadkobiercy, którzy za-
miast sądowego stwierdze-
nia nabycia spadku wybiera-
ją notarialny akt poświad-
czenia dziedziczenia, często
są przekonani, że nie muszą
już samodzielnie załatwiać
w urzędzie skarbowym for-
malności związanych z roz-
liczeniem podatku od spad-
ku. Nic bardziej błędnego.
Notariusz nie pełni w tym
przypadku funkcji płatnika
podatku od spadku, o czym
podatnicy łatwo zapomina-
ją. Sugerują się tym, że przy
darowiźnie notarialnej wy-
łączony jest zarówno obo-
wiązek jej zgłoszenia (w
przypadku zwolnienia), jak
i złożenia deklaracji podatko-
wej (w przypadku opodatko-
wania). Niestety przy spad-
ku tak nie jest.
W sądzie lub u notariusza
Obowiązki podatkowe
związane z dziedziczeniem
uzależnione są od tego, kto
nabywa spadek. Najbliższa
rodzina zwolniona jest z ob-
ciążeń fiskalnych, o ile za-
wiadomi urząd skarbowy
o nabyciu spadku na urzę-
dowym formularzu (SD-Z2).
Ustawa o podatku od spad-
ków i darowizn (t.j. Dz.U.
z 2009 r. nr 93, poz. 768
z późn. zm.) daje na to 6 mie-
sięcy od dnia uprawomocnie-
nia się orzeczenia sądu
stwierdzającego nabycie
spadku. Spadkobiercy nie-
objęci zwolnieniem muszą
natomiast złożyć deklarację
podatkową na formularzu
SD-3 i rozliczyć podatek
w terminie miesięcznym,
który także liczony jest od
uprawomocnienia się orze-
czenia spadkowego.
Nabycie spadku można
jednak stwierdzić również
poza sądem, u notariusza,
którzy sporządza akty po-
świadczenia dziedziczenia.
– Zarejestrowany akt po-
świadczenia dziedziczenia
ma skutki prawomocnego
postanowienia o stwierdze-
niu nabycia spadku – tłuma-
czy Marcin Sikora, doradca
podatkowy w kancelarii Si-
kora i Wspólnicy.
Reguluje to wprost art. 95j
ustawy – Prawo o notariacie
(t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 189,
poz. 1158 z późn. zm.).
Z ustawy tej wynika ponad-
to, że ilekroć w przepisach
odrębnych jest mowa o po-
stanowieniu o stwierdzeniu
nabycia spadku, należy ro-
zumieć przez to również za-
rejestrowany akt poświad-
czenia dziedziczenia.
Działanie samodzielne
Jeżeli odrębna ustawa wy-
znacza początek lub koniec
WIĘCEJ
www.mf.gov.pl
Pożyczka od wspólnika bez podatku
WSA w Łodzi potwier-
dził, że pożyczka udzielo-
na skarżącej spółce przez
jej udziałowca nie podle-
gała podatkowi od czynno-
ści cywilnoprawnych. Sąd
wyjaśnił, że Polska, decy-
dując się w dniu przystąpie-
nia do UE na zwolnienie
z podatku pożyczki udzie-
lonej spółce przez wspólni-
ka, nie mogła ponownie
opodatkować tej czynno-
ści. Oznacza to, że przepi-
sy ustawy o podatku od
czynności cywilnopraw-
nych obowiązujące w 2007
i 2008 r., w zakresie opodat-
kowania takiej pożyczki,
były sprzeczne z prawem
wspólnotowym i nie moż-
na ich stosować. Wyrok jest
nieprawomocny (sygn. akt
I SA/Łd 336/11).
ŁZ
biegu terminu na dzień
uprawomocnienia się posta-
nowienia sądu o stwierdze-
niu nabycia spadku, należy
rozumieć przez to też dzień
zarejestrowania aktu po-
świadczenia dziedziczenia.
Powyższe regulacje prawa
o notariacie wywierają skut-
ki na gruncie prawa podat-
kowego, a konkretnie – po-
datku od spadku.
– Spadkobierca zwolnio-
ny z tego podatku powinien
zgłosić spadek w terminie
6 miesięcy od dnia zareje-
strowania aktu poświadcze-
nia dziedziczenia. Nato-
miast gdy zwolnieniem nie
jest objęty, złożyć deklara-
cję podatkową w terminie
miesiąca, licząc od dnia re-
jestracji aktu – mówi Mar-
cin Sobieszek, doradca po-
datkowy z kancelarii Chałas
i Wspólnicy.
Ekspert dodaje, że rejestra-
cja aktu poświadczenia dzie-
dziczenia dokonywana jest
przez notariusza niezwłocz-
nie po sporządzeniu tego ak-
tu. Akt ten opatrzony jest
przez notariusza stosowną
adnotacją potwierdzającą
zarejestrowanie.
W przypadku aktów po-
świadczenia dziedziczenia
nie mają zastosowania prze-
pisy o rozliczaniu podatku od
spadków i darowizn przez
płatnika.
– Nie mamy tu do czynie-
nia z umową notarialną,
lecz poświadczeniem, dla-
tego podatnik musi samo-
dzielnie złożyć zeznanie
podatkowe lub zgłosić
zwolnienie – podkreśla
Marcin Sikora.
Termin ostateczny
Istotne jest to, że obu ter-
minów, tj. półrocznego
i miesięcznego, nie można
przywrócić. Jak tłumaczy
Andrzej Ossowski, adwokat
z kancelarii A. Ossowski,
w przypadku przekroczenia
tego pierwszego wygasa pra-
wo do zwolnienia podatko-
wego dla najbliższej rodziny.
W jednym przypadku ter-
min może się jednak wydłu-
żyć.
Dotyczy to sytuacji, gdy na-
bywca dowiedział się o na-
byciu własności po upływie
półrocznego terminu. W ta-
kiej sytuacji zwolnienie sto-
suje się, gdy nabywca doko-
na zgłoszenia nie później niż
w terminie 6 miesięcy od
dnia, w którym dowiedział
się o nabyciu, oraz uprawdo-
podobni fakt późniejszego
powzięcia wiadomości.
– Z możliwości tej można
skorzystać zwłaszcza wtedy,
gdy nie jest jasne, czy lub
w jakim zakresie dana oso-
ba stała się spadkobiercą,
np. w przypadku wielości
testamentów i stwierdzenia
nieważności któregoś z nich
– wskazuje Andrzej Ossow-
ski.
Skutki niedopatrzenia
Łukasz Czekański, dorad-
ca podatkowy w kancelarii
WKB Wierciński, Kwieciń-
ski, Baehr wyjaśnia, że nie-
zgłoszenie spadku w termi-
nie półrocznym powoduje,
że nie można już korzystać
ze zwolnienia podatkowego
dla najbliższej rodziny. Spa-
dek będzie opodatkowany
według zasad przewidzia-
nych dla nabywców zali-
czonych do I grupy podat-
kowej.
Oznacza to konieczność
zapłaty podatku według ska-
li ze stawkami 3 proc.,
5 proc. i 7 proc. od majątku
o czystej wartości przekracza-
jącej 9637 zł (kwota wolna
od podatku).
– Jedynie gdy wartość ma-
jątku nabytego od spadko-
dawcy w okresie ostatnich
5 lat, włączając w to wartość
otrzymanego spadku, nie
przekracza kwoty wolnej,
spadkobierca nie płaci po-
datku – mówi Łukasz Cze-
kański.
Konsekwencje poniesie
także spadkobierca spoza
rodziny, który mimo ciążą-
cego na nim obowiązku nie
złoży w urzędzie skarbo-
wym w terminie miesięcz-
nym deklaracji w sprawie
podatku od spadku.
– Naruszenie tego termi-
nu naraża podatnika na
sankcje karne skarbowe,
gdyż jest to wykroczenie ka-
rane grzywną – ostrzega An-
drzej Ossowski.
Niezłożenie w terminie ze-
znania spowoduje też, że
urząd skarbowy nie będzie
mógł wydać decyzji ustalają-
cej wysokość podatku. Nie
oznacza to jednak, że podat-
nik może w ten sposób sku-
tecznie uniknąć jego zapłaty.
– Zobowiązanie podatko-
we powstanie dopiero z mo-
mentem doręczenia decyzji
organu podatkowego ustala-
jącej wysokość podatku, co
może nastąpić także w wy-
niku przeprowadzonej kon-
troli czy postępowania podat-
kowego – mówi Łukasz Cze-
kański.
Zasadą jest, że na wyda-
nie decyzji organ podatko-
wy ma trzy lata, licząc od
końca roku kalendarzowe-
go, w którym powstał obo-
wiązek podatkowy. Jeżeli
jednak podatnik nie złożył
deklaracji w wymaganym
przepisami terminie, ter-
min ten wydłuża się do lat
pięciu.
Kandydat na doradcę musi się spieszyć
Krajowa Rada Doradców
Podatkowych przyjęła sta-
nowisko zmieniające do-
tychczasowe wytyczne
w sprawie praktyk zawo-
dowych kandydatów na
doradców podatkowych.
Rada dostosowała wytycz-
ne do rozporządzenia mi-
nistra finansów z 17 listo-
pada 2010 r. w sprawie
praktyk. Zgodnie ze zmia-
nami wniosek o odbycie
praktyki u doradcy podat-
kowego (lub w spółce do-
radztwa podatkowego),
kandydat powinien złożyć
nie później niż w terminie
45 dni przed zakończe-
niem praktyki w urzędzie
kontroli skarbowej.
ŁZ
WIĘCEJ
www.kidp.pl
e-Poradnik
Dochody zagraniczne
Jak rozliczyć się z zarobków spoza Polski
Zamów za 14,90 zł
www.gazetaprawna.pl/e-poradnik
Celnicy organizują spotkanie
W Urzędzie Celnym
w Zamościu przy ul. Kiliń-
skiego 86 odbędzie się dziś
o godz. 10.00 spotkanie
z przedsiębiorcami. Na
spotkaniu zostaną omó-
wione propozycje tema-
tów, które zostały wcze-
śniej zgłoszone na adres
e-mail: uc.zamosc@bpd.
mofnet.gov.pl. Kolejne spo-
tkania odbędą się w każdy
trzeci czwartek miesiąca:
20.10, 17.11, 15.12.
PB
WIĘCEJ
www.bialapodlaska.
uc.gov.pl
Węgry i Wielka Brytania zawarły umowę
Wielka Brytania i Węgry
podpisały 7 września nową
umowę o unikaniu podwój-
nego opodatkowania, która
zastąpi istniejący traktat
z 1977 r.
Podpisana umowa zgod-
na jest z najnowszymi stan-
dardami międzynarodowy-
mi i stosuje standardy Mo-
delowej Konwencji OECD.
Nowa umowa utrzymuje
0-proc. stawkę podatku
u źródła nakładaną na od-
setek i należności licencyj-
ne, ale zmienia opodatko-
wanie dywidend. Obecnie
dywidendy są opodatkowa-
ne 5 proc. lub 15 proc., w za-
leżności od inwestycji
w spółce wypłacającej. Zo-
staną wprowadzone trzy
stawki na poziomie 0 proc.
(dywidendy funduszy inwe-
stycyjnych i emerytalnych),
10 proc. i 15 proc.
n
Czytaj też strona B 15
EM
PISALIŚMY O TYM | nr 171/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Zaświadczenie z urzędu skarbowego potrzebne jest do zbycia rzeczy
GP
| 15 września 2011 |
nr 179 (3065)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B
3
PROCEDURY Uprawnienia ministra finansów
Opłata za interpretacje
będzie zwracana
VAT
Ministerstwo Finansów wyjaśniło „DGP”
Rozliczenie w obrocie złomem zależy od faktury
Podatnik, który sprzedaje
złom, nie opodatkowuje dosta-
wy. Natomiast nabywca w od-
niesieniu do tej transakcji sta-
je się podatnikiem zobowią-
zanym do rozliczenia VAT.
Od 1 kwietnia 2011 r. zmie-
nił się system naliczania i od-
liczania podatku od towarów
i usług w obrocie surowca-
mi wtórnymi – złomem.
Jak podkreśla resort finan-
sów, osobami, które są zobo-
wiązane rozliczyć podatek od
towarów i usług z tytułu do-
stawy złomu, są podatnicy
nabywający złom, jeżeli do-
konującym jego dostawy jest
podatnik VAT niekorzystają-
cy ze zwolnienia podmioto-
wego, a dostawa nie jest obję-
ta zwolnieniem przedmioto-
wym dla towarów używanych.
Sprzedawca jest zobowią-
zany do wystawienia faktu-
ry VAT stwierdzającej do-
konanie dostawy złomu.
W fakturze tej sprzedawca
nie wykazuje danych doty-
czących stawki podatku,
kwoty podatku oraz kwoty
należności wraz z podat-
kiem. Zamiast tego faktura
taka powinna zawierać: ad-
notację, że podatek rozlicza
nabywca, lub wskazanie
właściwego przepisu usta-
wy lub dyrektywy wskazu-
jącego, że podatek rozlicza
nabywca, lub oznaczenie
„odwrotne obciążenie”.
W deklaracji miesięcznej
VAT-7 sprzedawca wykazuje
jedynie podstawę opodatkowa-
nia z tytułu dostawy złomu
w pozycji 41, natomiast nie wy-
kazuje kwoty podatku w po-
zycji 42. Podstawą opodatko-
wania w takim przypadku jest
kwota, którą nabywca jest zo-
bowiązany zapłacić.
W przypadku dostawy to-
warów, dla której podatni-
kiem jest ich nabywca (w
omawianym przypadku na-
bywca złomu), to on wysta-
wia fakturę wewnętrzną.
Faktura taka powinna zawie-
rać m.in. nazwę towaru, war-
tość towaru, stawkę i kwotę
podatku. Faktura ta może
fakturą, obowiązek podatko-
wy powstaje z chwilą wy-
stawienia faktury, nie później
niż w 7. dniu, licząc od dnia
wydania towaru.
A zatem u nabywcy obo-
wiązek podatkowy powsta-
je w dniu wystawienia fak-
tury VAT przez sprzedawcę,
nie później niż w 7. dniu, li-
cząc od dnia wydania przez
sprzedawcę złomu.
Natomiast sprzedawca uj-
muje tę dostawę w deklara-
cji VAT w okresie rozliczenio-
wym, w którym wystawił
fakturę VAT lub jeśli faktura
została wystawiona później
niż w 7. dniu, licząc od dnia
wydania złomu, w okresie
rozliczeniowym, w którym
przypada 7. dzień, licząc od
dnia wydania złomu.
not.
EM
PODSTAWA PRAWNA
Art. 17 ust. 1 pkt 7 i ust. 7 ustawy z 11
marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177,
poz. 1054).
POPRAWKI SENATU
Przedsiębiorcy skorzystają na
wydawaniu interpretacji ogól-
nych, gdyż zwiększą one pew-
ność stosowania przepisów
w prowadzonej działalności
gospodarczej.
Senatorowie doprecyzo-
wali kwestie podatkowe
w tzw. ustawie deregulacyj-
nej bis. Dotyczy to przede
wszystkim możliwości wy-
dawania podatkowych in-
terpretacji ogólnych na
wniosek podatnika oraz
zmian w zakresie zwolnień
z akcyzy węgla i koksu.
Senat poprawił pierwotny
przepis dotyczący interpre-
tacji ogólnych wydawanych
przez ministra finansów na
wniosek podatników. Zgod-
nie z poprawką Senatu in-
terpretacje ogólne nie będą
wydawane, tylko jeśli
w sprawach wskazanych
przez podatnika we wnio-
sku o wydanie interpretacji
ogólnej (decyzji, postano-
wień, interpretacji indywidu-
alnych) toczą się postępo-
wania podatkowe lub kon-
trolne organu kontroli
skarbowej albo na decyzję
lub postanowienie nie zo-
stało wniesione odwołanie
lub zażalenie.
Poprawka ta ma wyelimi-
nować pojawiające się
wcześniej wątpliwości, że
warunek braku prowadze-
nia postępowania podatko-
wego lub kontroli skarbo-
wej dotyczy spraw przed-
stawianych we wniosku
o wydanie interpretacji
ogólnej, a nie wszelkich po-
stępowań prowadzonych
przez wszystkie urzędy
w całej Polsce.
Według senackiej komisji
gospodarki narodowej, któ-
ra wniosła poprawki do tej
części, interpretacje ogólne
umożliwią organizacjom
pracodawców i związkom
zawodowym występowanie
do ministra finansów o do-
konanie ogólnej wykładni
przepisów, które są niejed-
nolicie stosowane przez or-
gany podatkowe.
W deklaracji
VAT-7 na-
bywca złomu wykazuje
podstawę opodatkowania
z tytułu dostawy złomu
w pozycji 41, podatek na-
leżny w pozycji 42
być wystawiona w jednym eg-
zemplarzu i może nie zawie-
rać numeru identyfikacji po-
datkowej kontrahenta.
Nabywca ma prawo do ob-
niżenia kwoty podatku na-
leżnego o kwotę podatku na-
liczonego. Obowiązek po-
datkowy z tytułu dostawy
złomu powstaje na zasadach
ogólnych. W związku z tym,
że omawiana dostawa po-
winna być potwierdzona
40 zł
wynosi opłata za wniosek
o wydanie interpretacji
podatkowej
Ponadto interpretacje ogól-
ne dostępne dla każdego
przedsiębiorcy mają zwięk-
szyć stabilność prawną firm
oraz stabilność związaną
z rodzajem wykonywanej
działalności gospodarczej
(danej branży).
Senat zdecydował, że wnio-
skującym o wydanie inter-
pretacji ogólnej nie może być
organ administracji publicz-
nej. Natomiast opłata za
wniosek o wydanie interpre-
tacji będzie zwracana, jeśli
będzie zasadny i interpreta-
cja zostanie wydana.
W części ustawy deregula-
cyjnej dotyczącej zmian
w podatku akcyzowym Se-
nat przyjął, że podatkiem
objęte będą również ubytki
wyrobów węglowych.
Poprawki Senatu do usta-
wy deregulacyjnej bis zo-
staną rozpatrzone przez
Sejm na jutrzejszym posie-
dzeniu.
INTERPELACJA Ministerstwo Finansów o dochodach zwolnionych z opodatkowania
Gmina nie wystawi informacji PIT-8C od dotacji
Dotacje otrzymane z budże-
tu jednostek samorządu te-
rytorialnego są zwolnione
z podatku dochodowego.
Ministerstwo Finansów
w odpowiedzi na interpelację
poselską (nr 23941/11) wyja-
śniło zasady opodatkowania
PIT dofinansowania wypła-
conego przez gminę ze środ-
ków pożyczonych z woje-
wódzkiego funduszu ochro-
ny środowiska i gospodarki
wodnej. Dofinansowanie to
zostało przeznaczone na za-
kup urządzeń ekologicznych.
W opinii resortu w takim
przypadku zastosowanie ma
zwolnienie z opodatkowania
regulowane w art. 21 ust. 1
pkt 129 ustawy o PIT (t.j.
Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz.
307 z późn. zm.). Zgodnie
z tym przepisem wolne od
podatku dochodowego są do-
tacje, w rozumieniu przepi-
sów o finansach publicz-
nych, otrzymane z budżetu
państwa lub budżetów jedno-
stek samorządu terytorialne-
go. W przypadku będącym
przedmiotem interpelacji
środki przekazywane były
z budżetu gminy, który był
w tym zakresie zasilany po-
życzkami ze wspomnianego
funduszu. W opinii MF na-
leży zatem przyjąć, że wnio-
skodawcy korzystający z pro-
gramu otrzymywali z budże-
tu gminy dotację w rozumie-
niu przepisów o finansach
publicznych. Stanu tego nie
zmienia to, że kwoty prze-
znaczone na dotacje udziela-
ne przez gminę pochodziły
z pożyczek funduszu, gdyż
środki przekazane w ramach
pożyczki gminie stają się po
ich przekazaniu dochodem
danej gminy.
Do kwot przekazywanych
podatnikom ma więc zasto-
sowanie zwolnienie od po-
datku, o którym mowa w art.
21 ust. 1 pkt 129 ustawy
o PIT. W takiej też sytuacji
urząd gminy nie miał obo-
wiązku wystawiania infor-
macji PIT-8C, gdyż w infor-
macji tej nie wykazuje się
przychodów (dochodów)
wolnych od podatku docho-
dowego oraz dochodów, od
których na podstawie przepi-
sów Ordynacji podatkowej
zaniechano poboru podatku.
Gdyby gmina jako płatnik
PIT odprowadziła ten poda-
tek nienależnie, podatniko-
wi przysługuje prawo do zło-
żenia wniosku o stwierdzenie
nadpłaty.
magdalena.majkowska@infor.pl
przemyslaw.molik@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 175/2011
WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 161/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Zakup sprzętu z dotacji nie jest dla firmy kosztem
Interpretacje ogólne będą poprawione
Organ skarbowy nie może dowolnie
przyjmować, co jest budowlą
Adam Hellwig
| doradca podatkowy w PwC
ORZECZENIE Naczelny Sąd Administracyjny o opodatkowaniu nabywcy końcowego
Sprzedaż energii podmiotowi
z koncesją bez podatku akcyzowego
Dystrybucja energii elek-
trycznej podmiotowi, który
posiada koncesję związaną
z obrotem energią, nie pod-
lega akcyzie.
Naczelny Sąd Administra-
cyjny potwierdził, że sprze-
daż energii elektrycznej in-
nemu przedsiębiorstwu,
które posiada jedną z kon-
cesji związaną z obrotem
energią, tj. na wytwarzanie,
obrót, dystrybucję lub prze-
sył energii nie jest obciążo-
na podatkiem akcyzowym.
Nie mają zatem racji orga-
ny podatkowe, które od
sprzedaży energii dla pod-
miotu posiadającego tylko
koncesję na wytwarzanie
energii nakazywały płacić
podatek.
Sprawa dotyczyła inter-
pretacji podatkowej spółki
energetycznej. W jej ocenie
przepisy ustawy o podatku
akcyzowym w brzmie-
niu obowiązującym w 2009
roku (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr
108, poz. 626 z późn. zm.)
wykluczały opodatkowa-
nie sprzedaży energii pod-
miotowi posiadającemu
jakąkolwiek koncesję, po-
Trybunał Konstytucyjny
orzekł (sygn. akt P
33/09), że urządzenia
znajdujące się w wyrobi-
skach górniczych mogą
być opodatkowane, ale
mają o tym decydować
organy podatkowe i sądy
administracyjne. Co to
oznacza dla podatników,
czyli kopalń?
Oznacza to, że nie są obję-
te podatkiem od nierucho-
mości wyrobiska górnicze
jako takie, lecz potencjal-
nie obiekty spełniające de-
finicję budowli. Ustalając,
co podlega opodatkowa-
niu, należy wziąć pod uwa-
gę definicję budowli i oce-
nić, czy te obiekty, które
znajdują się faktycznie
w wyrobiskach, mogą być
zakwalifikowane jako bu-
dowle.
Mam nadzieję, że ograni-
czy to zakres opodatko-
wania w kopalniach i nie
będą one musiały płacić
wysokich zaległości po-
datkowych, a w zakresie
postępowań, które zostały
już zakończone, otworzy
się możliwość ich wzno-
wienia.
Czy wyrok zmienia sy-
tuację podatników?
Skoro o opodatkowaniu
lub braku podatku mają
decydować organy po-
datkowe i sądy, to moż-
na się spodziewać kon-
tynuacji dotychczaso-
wej, niekorzystnej dla
kopalni linii orzeczni-
czej sądów administra-
cyjnych?
Wyrok Trybunału
Konstytucyjnego jest istot-
nym głosem w sporze po-
datników z fiskusem. Orga-
ny podatkowe miały do tej
pory różne pomysły na
możliwie szerokie rozsze-
rzenie opodatkowania po-
datkiem od nieruchomości,
wykorzystując niejasne
przepisy.
Trybunał stwierdził jedno-
znacznie, że w razie wąt-
pliwości organy podatko-
we nie mogą od tak sobie
rozszerzać definicji bu-
dowli, czyli interpretować
prawa na niekorzyść po-
datnika. Nie może być np.
tak, że organ podatkowy
wymyśla definicję budowli,
bazując na innych przepi-
sach, np. na definicji obiek-
tu budowlanego. W takiej
bowiem sytuacji opodat-
kowaniu może podlegać
wiele rzeczy, np. urządze-
nia techniczne, które przy
zdrowym rozsądku nie ma-
ją z „budowlanką” nic
wspólnego.
nieważ nie spełniał on
definicji nabywcy końco-
wego.
Z tym nie zgodził się mi-
nister finansów, uważając,
że sprzedawca ma zapłacić
akcyzę, jeśli kupującym
energię jest podmiot posia-
dający koncesję na wytwa-
rzanie energii i dokupujący
energię w celu jej zużycia na
własne potrzeby. Tym sa-
mym w zakresie, w jakim
podmiot zakupuje energię
na własne potrzeby, staje
się nabywcą końcowym.
W ocenie fiskusa uprzywi-
lejowanie wytwórcy ener-
gii byłoby wówczas naru-
szeniem zasady równości
wobec prawa.
Spółka złożyła skargę do
sądu, który przyznał jej ra-
cję. Sąd uznał, że jeśli z de-
finicji ustawowej nabywcy
końcowego wynika, że nie
może nim być podmiot na-
bywający energię elektrycz-
ną, jeżeli posiada on konce-
sję na wytwarzanie, przesy-
łanie, dystrybucję lub obrót
energią elektryczną, to
sprzedaż energii na rzecz
podmiotu posiadającego
koncesję nie stanowi czyn-
ności opodatkowanej akcy-
zą. Pogląd ten podtrzymał
Naczelny Sąd Administra-
cyjny.
Sędzia Marzenna Zielińska
podkreśliła, że w tym przy-
padku sama zasada po-
wszechności opodatkowa-
nia, na którą powołuje się
organ podatkowy, nie może
mieć prymatu nad obowią-
zującymi przepisami usta-
wy o akcyzie.
Od 1 września 2010 r. do-
precyzowane zostały prze-
pisy, zgodnie z którymi,
jeżeli nabywca energii
elektrycznej ma którąkol-
wiek z koncesji, nie jest
on uznany za nabywcę
końcowego.
Tym samym opodatkowa-
niu akcyzą nie podlega
sprzedaż energii elektrycznej
takiemu nabywcy. Akcyzą
objęte jest natomiast zużycie
tej energii przez nabywcę
posiadającego koncesję wy-
łącznie na wytwarzanie
energii elektrycznej. Wyrok
jest prawomocny.
SYGN. AKT
I GSK 526/10.
przemyslaw.molik@infor.pl
Jakie działania mogą te-
raz podjąć kopalnie?
Kopalnie muszą odpowie-
dzieć na pytanie, które ele-
menty majątku wchodzą
w zakres definicji budowli,
czyli muszą skupić się na
wnikliwej analizie, jak po-
winny być klasyfikowane
środki trwałe z budowlane-
go punktu widzenia. Spra-
wa dotyczy też innych
branż.
W postępowaniach i kon-
trolach, wszędzie tam,
gdzie fiskus próbował na-
rzucić podatek wykraczając
poza definicję budowli, po-
datnicy powinni powoływać
się na wyrok trybunału. Or-
gan podatkowy musi skupić
się na definicji budowli i nie
może od tak poza nią wy-
kraczać.
ROZMAWIAŁ
ŁUKASZ ZALEWSKI
Ważne!
B
4
PODATKI
GP
| 15 września 2011 |
nr 179 (3065)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Jak wykorzystać kryzys na giełdzie
papierów wartościowych
w optymalizacji podatkowej
mentów finansowych i z realizacji
praw z nich wynikających oraz
z odpłatnego zbycia udziałów
w spółkach mających osobowość
prawną oraz z tytułu objęcia udzia-
łów (akcji) w spółkach mających
osobowość prawną albo wkładów
w spółdzielniach w zamian za
wkład niepieniężny w postaci innej
niż przedsiębiorstwo lub jego zor-
ganizowana część, podatek docho-
dowy wynosi 19 proc.
Dochodów tych, generalnie, nie
wolno łączyć z dochodami z dzia-
łalności gospodarczej, chyba że od-
płatne zbycie papierów wartościo-
wych i pochodnych instrumentów
finansowych oraz realizacja praw
z nich wynikających następuje
w wykonywaniu tej działalności.
Zapis taki kreuje pewne możliwo-
ści optymalizacyjne w okresie moc-
nej przeceny akcji na giełdach. Przed-
siębiorca powinien rozważyć, czy
swojej działalności nie rozszerzyć
o obrót papierami wartościowymi.
Pozwoliłoby mu to łączyć dochody
z działalności ze stratami na zbyciu
akcji, a więc na efektywne obniżenie
ponoszonych strat, co najmniej o 19
lub nawet 32 proc. (stawka podatku
dochodowego od osób fizycznych).
W praktyce, w celu ograniczenia ry-
zyka osobistego wynikającego z pro-
wadzonej działalności inwestycyjnej,
działalność taką prowadzi się przez
spółkę komandytową, gdzie osoba fi-
zyczna ma status komandytariusza,
który pozwala na ograniczenie jej od-
powiedzialności do wysokości tzw.
sumy komandytowej wskazanej
w umowie spółki. Przychody i kosz-
ty (w tym w konsekwencji strata) uzy-
skiwane przez komandytariusza ze
spółki komandytowej z tytułu zbycia
papierów wartościowych stanowią je-
go przychody i koszty z tytułu prowa-
dzonej działalności gospodarczej.
Opisane konsekwencje potwierdza-
ją wprost organy podatkowe w inter-
pretacjach, np. interpretacja indywi-
dualna dyrektora Izby Skarbowej
w Poznaniu z 23 kwietnia 2010 r. (nr
ILPB2/415-265/10-3/JK).
Robert Pasternak
partner i radca prawny w Deloitte Legal,
Pasternak i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza
Piekarz z Legnicy
przegrał przed sądem
Przedsiębiorca, prowadzący działal-
ność gospodarczą, powinien rozwa-
żyć, czy swojej działalności nie rozsze-
rzyć o obrót papierami wartościowy-
mi. Czy taka dodatkowa działalność
może przynieść korzyści podatkowe?
Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy
o PIT od dochodów uzyskanych
z odpłatnego zbycia papierów war-
tościowych lub pochodnych instru-
not.
EM
PROCEDURY Koszty ponoszone przez importera wyrobów
Opłaty licencyjne za znak towarowy
podwyższają należności celne
Przedsiębiorca, który zapła-
cił osobno za towar i za korzy-
stanie ze znaku towarowego,
będzie musiał zwiększyć war-
tość celną o wysokość opłaty
licencyjnej.
Podstawą do obliczenia cła
jest wartość celna, którą
zwykle jest cena faktycznie
zapłacona powiększona lub
pomniejszona o niektóre do-
datkowe koszty, które po-
niósł importer, sprowadzając
towary na teren UE. Do ta-
kich kosztów należy między
innymi opłata za korzystanie
ze znaku towarowego.
– Opłata za licencje zwięk-
szy wartość celną, gdy cena
transakcyjna nie uwzględnia
kosztów licencji za znak to-
warowy, czyli gdy zapłacona
opłata nie została wliczona
w cenę, którą importer za-
płacił zagranicznemu kontra-
hentowi – tłumaczy Tomasz
Tochowicz, menedżer w De-
loitte.
Trzeba jednak pamiętać, że
przywóz towaru musi nastą-
pić w wyniku realizacji
transakcji sprzedaży. Jeśli
– Zatem producent walizek
opatrywanych znakiem to-
warowym znanej marki i po-
noszący z tego tytułu kosz-
ty nie będzie ich doliczał do
wartości celnej importowa-
nych drukarek biurowych,
ponieważ opłata licencyjna
nie ma z nimi nic wspólne-
go – wskazuje Tomasz To-
chowicz.
Dodatkowo koszty li-
cencji za znak towarowy
mogą być doliczone do war-
tości celnej także w przy-
padku importu komponen-
tów lub części, które posłu-
żą do wyprodukowania
gotowego produktu dopiero
na terenie Unii. Tak więc
wspomniany producent
walizek może być zobowią-
zany doliczyć do wartości
celnej koszt korzystania ze
znaku towarowego w przy-
padku importu części prze-
znaczonych do montażu go-
towych wyrobów.
paulina.bak@infor.pl
MICHAŁ KARCZMAREK
Sąd warunkowo umorzył na rok postępowanie
wobec Waldemara Gronowskiego, legnickiego piekarza. Jednocześnie
zobowiązał go do zapłaty ponad 115 tys. zł zaległości podatkowych
Na doliczenie
kosztów li-
cencji nie ma wpływu spo-
sób ich naliczania (np. mo-
że to być stały element
związany z importem albo
podział zysków ze sprze-
daży produktów oznaczo-
nych znakiem towarowym)
Sprawę piekarza z Legnicy
zna zapewne każdy w Pol-
sce. Media prezentowały
tego podatnika jako ofiarę
kontroli fiskusa – piekarz
rozdawał biednym chleb,
a urzędnicy skarbowi do-
szukiwali się drugiego dna.
Jak było w rzeczywistości?
Sprawa Waldemara Gronow-
skiego ma swoje źródło
w ustaleniach kontroli prowa-
dzonych w zakresie prawidło-
wości ewidencjonowania
transakcji sprzedaży w kasach
fiskalnych, kiedy to w jego fir-
mie w 2004 r. dwukrotnie
ujawniono przypadki popeł-
nienia wykroczeń skarbowych
polegających na sprzedaży
pieczywa z pominięciem kasy.
Urząd kontroli skarbowej ze-
brał informacje dotyczące
m.in. zaniżania przychodów ze
sprzedaży, co stworzyło uza-
sadnione podstawy do prze-
prowadzenia pełnej kontroli
skarbowej w jego firmie.
darowizn pieczywa Gronowski
uczynił oręż w medialnym na-
głośnieniu swojej sprawy, pod-
czas gdy jedynie ok. 6 proc.
określonych w efekcie kontroli
skarbowej zaległości podatko-
wych dotyczyło kwestii
uszczuplenia VAT od darowizn
pieczywa. Pozostała część za-
niżonych zobowiązań wynika-
ła z typowych dla zjawiska
szarej strefy działań polegają-
cych na zaniżaniu rzeczywi-
stych obrotów.
import nie wiąże się z prze-
niesieniem prawa własno-
ści, to nie może być mowy
o doliczaniu kosztów licen-
cji do wartości celnej. Taka
sytuacja może wystąpić np.
w przypadku czasowego
przywozu. Uiszczenie opła-
ty licencyjnej musi być też
warunkiem koniecznym do
tego, by towary mogły być
sprzedane.
Koszty korzystania z licen-
cji będą powiększać wartość
celną jedynie tych towarów,
do których się odnoszą.
I sprawa Gronowskiego tra-
fiła ostatecznie do sądu?
Tak. Słuszność ustaleń postę-
powania kontrolnego została
ostatecznie potwierdzona na
wszystkich etapach postępo-
wania odwoławczego, w tym
przed Wojewódzkim Sądem
Administracyjnym we Wrocła-
wiu oraz przed Naczelnym Są-
dem Administracyjnym
w Warszawie.
Materiał dowodowy zgroma-
dzony w toku prowadzonej
kontroli skarbowej uzasad-
niał podejrzenie popełnienia
przez kontrolowanego prze-
stępstw skarbowych. W grud-
niu 2010 r. wszczęte zostało
w tej sprawie postępowanie
karne skarbowe. Postępowa-
nie przygotowawcze w tej
sprawie prowadzone było
pod nadzorem Prokuratury
Rejonowej w Legnicy. Zostało
zakończone w czerwcu 2010
r. skierowaniem przeciwko
podejrzanemu aktu oskarże-
nia do Sądu Rejonowego
w Legnicy.
PISALIŚMY O TYM | nr 175/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Dodatkowe koszty importu wpływają na wysokość cła
Michał Karczmarek
z Urzędu Kontroli Skarbowej
we Wrocławiu
ORZECZENIE Wojewódzki Sąd Administracyny w Warszawie o ubezpieczeniach
Zagraniczny reasekurator nie płaci CIT
Jakie nieprawidłowości wy-
kryli kontrolujący?
Postępowanie kontrolne prze-
prowadzono od 3 marca 2005 r.
do 30 czerwca 2005 r. zakre-
sem objęło sprawdzenie rze-
telności deklarowanych pod-
staw opodatkowania oraz
prawidłowości rozliczeń na-
leżności budżetowych za
2003 rok. Oszacowano, że za
poszczególne miesiące 2003
r. pan Gronowski zaniżył rze-
czywistą wartość sprzedaży
o 260 636,76 zł (netto). Po-
nadto ujawniono nieprawi-
dłowości polegające na za-
niechaniu opodatkowania
w podatku od towarów
i usług czynności nieodpłat-
nego przekazania pieczywa.
Zaległości z tego tytułu zo-
stały przez kontrolujących
określone na 7930,64 zł.
To właśnie z kwestii opodatko-
wania w VAT dokonywanych
powanie na rok, jednocześnie
zobowiązując oskarżonego do
uregulowania w tym czasie
obciążających go zaległości
podatkowych w łącznej kwo-
cie 115 228 zł. Sąd stwierdził
przy tym, że wina oskarżone-
go nie budzi żadnych wątpli-
wości oraz że oskarżony bez-
spornie popełnił zarzucone
mu przestępstwa skarbowe
polegające na uszczupleniu
swoich zobowiązań podatko-
wych spowodowanych nieewi-
dencjonowaniem rzeczywi-
stych wielkości sprzedaży pie-
czywa. Podkreślił również
kolejny raz, że sprawa nie do-
tyczyła w ogóle prawnokarnej
oceny charytatywnej działal-
ności oskarżonego.
ROZMAWIAŁA
EWA MATYSZEWSKA
Wypłata podmiotowi zagra-
nicznemu pieniędzy za usłu-
gi reasekuracji nie jest przy-
chodem opodatkowanym
w Polsce.
Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Warszawie orzekł
na korzyść ubezpieczycieli,
którzy chcąc rozłożyć ryzyko
wypłaty odszkodowań dla
klientów, zawierają z pod-
miotami zagranicznymi umo-
wy reasekuracji. Sąd stwier-
dził, że płatności na rzecz re-
asekuratora nie powodują
powstania przychodu po stro-
nie polskiego ubezpieczycie-
la i nie jest on płatnikiem z te-
go tytułu.
Skarżącą była spółka prowa-
dząca w Polsce działalność
ubezpieczeniową w zakresie
ubezpieczeń na życie. W ra-
mach prowadzonej działalno-
ści zawierała umowy rease-
kuracji ubezpieczonych ry-
zyk u innych podmiotów,
najczęściej podmiotów za-
granicznych. Na mocy tych
umów reasekuratorzy (pod-
mioty zagraniczne) przejmu-
ją od spółki część ryzyka
wynikającego z zawartych
umów ubezpieczenia. W za-
mian reasekurator otrzymuje
udział w składce ubezpiecze-
niowej. Jeśli dojdzie do ko-
nieczności wypłaty odszko-
dowania, reasekurator ma
obowiązek pokrycia części
wypłaconych przez skarżącą
odszkodowań.
Spółka chciała wiedzieć,
czy płatności na rzecz rease-
kuratorów z tytułu ich
udziału w składce podlega-
ją w Polsce zryczałtowane-
mu CIT.
Sąd wyjaśnił, że umowa re-
asekuracji jest umową dwu-
stronną, zawartą między
skarżącą a podmiotem za-
granicznym. Ubezpieczony
w ogóle w niej nie uczestni-
czy.
Nie można więc zaliczyć
reasekuracji do katalogu
czynności opodatkowanych
podatkiem dochodowym od
osób prawnych, ponieważ
reasekuracja nie jest umową
podobną do umowy gwaran-
cji (tak twierdził minister fi-
nansów). Skarżąca nie ma
więc obowiązku zapłaty po-
datku w Polsce.
Wyrok jest nieprawomocny.
SYGN. AKT
III SA/Wa 473/11
lukasz.zalewski@infor.pl
Wyrok przed legnickim są-
dem zapadł 2 września. Co
z niego wynika?
Postępowanie przed sądem
I instancji zostało aktualnie
zakończone. Wyrokiem
z 2 września 2011 r. Sąd Rejo-
nowy w Legnicy warunkowo
umorzył prowadzone postę-
REKLAMA
Już 29 września
W dodatku
Obrót bezgotówkowy
Dodatek dofi nansowany przez
Płatności bezgotówkowe na świecie
Akademia podatkowa cz. 1306
Ważne!
GP
| 15 września 2011 |
nr 179 (3065)
|
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
PODATKI
B
5
PROCEDURY Uprawnienia urzędów kontroli skarbowej
Sąd nie rozpatrzy skargi
na wynik kontroli
Podatnik, który kwestionuje
zgodność z prawem wyniku
kontroli skarbowej, nie może
złożyć skargi do sądu admini-
stracyjnego.
Podatnik, który zaskarży
do sądu wynik kontroli prze-
prowadzonej przez organ
kontroli skarbowej, nie po-
winien oczekiwać, że jego
pismo zostanie uwzględnio-
ne. Podatnik może to zrobić,
ale skarga zostanie odrzuco-
na przez sąd.
Zaskarżeniu do sądu admi-
nistracyjnego podlegają tyl-
ko takie akty i czynności,
wobec których ustawa,
a w szczególności prawo
o postępowaniu przed sąda-
mi administracyjnymi
(Dz.U. z 2002 r. nr 153, poz.
1270 z późn. zm.), przewi-
działa taką możliwość.
Kontroli sądowej podlega-
ją więc decyzje administra-
cyjne, postanowienia wyda-
ne w postępowaniu admini-
stracyjnym, na które służy
zażalenie albo kończące po-
stępowanie, a także na posta-
nowienia rozstrzygające
sprawę co do istoty, postano-
wienia wydane w postępo-
waniu egzekucyjnym i za-
bezpieczającym, na które
służy zażalenie.
W ocenie adwokata An-
drzeja Ossowskiego z kance-
larii A. Ossowski, analiza
przepisów ustawy o kontro-
li skarbowej prowadzi do
wniosku, że nie ma możli-
wości kwestionowania po-
szczególnych czynności
kontroli skarbowej.
– Jedynie w przypadku
zakończenia postępowa-
nia kontrolnego w drodze
decyzji podatnik ma moż-
liwość kwestionowania
RACHUNKOWOŚĆ Rozliczenie przychodów otrzymanych z tytułu szkody komunikacyjnej
Odszkodowanie można księgować na trzy sposoby
Przyznane odszkodowanie
jest pozostałym przychodem
operacyjnym.
W praktyce księgowej pro-
blemy sprawia właściwe uję-
cie odszkodowań wypłaca-
nych przez ubezpieczycieli
w związku z wypadkami ko-
munikacyjnymi, w których
uczestniczą samochody fir-
mowe. Justyna Beata Za-
krzewska, biegły rewident,
ACCA Member, partner
w spółce Account, podpo-
wiada, że zgodnie z art. 3 ust.
1 pkt. 32 lit. g) ustawy z 29
września 1994 r. o rachun-
kowości (t.j. Dz.U. z 2009 r.
nr 152, poz. 1223 z późn. zm.)
wartość takiego odszkodo-
wania zalicza się do pozosta-
łych przychodów operacyj-
nych w momencie otrzyma-
nia decyzji ubezpieczyciela
o jego przyznaniu. Data otrzy-
mania decyzji decyduje
o sposobie ujęcia odszkodo-
wania. Możemy w związku
z tym wyróżnić co najmniej
trzy warianty księgowań.
Jeśli decyzję o przyznaniu
odszkodowania jednostka
uzyska przed zamknięciem
ksiąg za rok obrotowy, w któ-
rym poniesiono szkodę,
ale przed zatwierdzeniem
sprawozdania finansowego,
wartość odszkodowania
można zaliczyć do pozosta-
łych przychodów operacyj-
nych w korespondencji z po-
zostałymi rozrachunkami.
– Pozwoli to na zachowa-
nie współmierności przy-
chodów i kosztów związa-
nych z poniesioną stratą
w składnikach majątku –
mówi ekspert.
W tym przypadku saldo na
koncie „Pozostałe rozrachun-
ki” zostanie wykazane w bi-
lansie po stronie aktywów
w pozycji B.II.2 lit. c) jako in-
ne należności krótkotermi-
nowe.
Inaczej przebiegają księgo-
wania, gdy decyzja o odszko-
dowaniu wpłynie po za-
mknięciu ksiąg rachunko-
wych oraz po zatwierdzeniu
sprawozdania finansowego
za rok, w którym poniesio-
no szkodę. Wówczas rosz-
czenie o odszkodowanie
rozlicza się w księgach ra-
chunkowych za pośrednic-
twem konta „Rozliczenia
międzyokresowe przycho-
dów” w korespondencji z po-
zostałymi rozrachunkami
(art. 41 ust. 1 ustawy).
– W bilansie znajdą się dwa
salda związane z odszkodowa-
niem: saldo debetowe konta
„Pozostałe rozrachunki”,
w aktywach w pozycji B.II.2
lit. c) jako inne należności
krótkoterminowe oraz saldo
kredytowe konta po stronie
pasywów w pozycji B.IV.2 ja-
ko inne krótkoterminowe roz-
liczenia międzyokresowe –
mówi ekspert Account.
Możliwy jest również trze-
ci przypadek; ubezpieczy-
ciel przyznaje odszkodowa-
nie w roku wystąpienia szko-
dy, a jej naprawa następuje
w roku następnym.
– Zgodnie, z art. 35d ust.
1 pkt 1 i ust. 2 ustawy jed-
nostka utworzy rezerwę na
koszty związane z usuwa-
niem szkody, którą zaliczy
do pozostałych kosztów ope-
racyjnych roku wystąpienia
szkody – tłumaczy ekspert.
Otrzymanie odszkodowa-
nia wywiera też skutki
m.in. w podatku dochodo-
wym. Do kosztów podatko-
wych nie można zaliczyć
m.in. wydatków na remonty
powypadkowe tych samo-
chodów firmowych, które
nie były objęte ubezpiecze-
niem dobrowolnym AC (art.
23 ust. 1 pkt 48 ustawy
o PIT i art. 16 ust. 1 pkt 50
ustawy o CIT). Ta reguła wy-
wiera skutki w zakresie przy-
chodów podatkowych. Po-
datnik zaliczy do przycho-
dów odszkodowanie w ca-
PRZYKŁADY
ustaleń organów kontroli
skarbowej, a w tym także
prawidłowość poszczegól-
nych czynności składają-
cych się na tę kontrolę –
dodaje Andrzej Ossowski.
Kwestia możliwości za-
skarżenia do sądu czynno-
Odszkodowanie przyznane:
1. Przed zamknięciem ksiąg
Samochód jednostki objęty ubezpieczeniem AC uległ wy-
padkowi w grudniu 2010 r. Odszkodowanie przyznano w wy-
sokości ceny netto (księgowania VAT pominięto) w lutym
2011 r. Przed tą datą warsztat naprawił samochód. Sprawoz-
danie finansowe jednostki zatwierdzono w maju 2011 r.
W takim przypadku przyznane odszkodowanie ujmuje się
w księgach 2010 r. zapisem:
Wn konto „Pozostałe rozrachunki (z ubezpieczycielem)”,
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”.
Wynik kon-
troli skarbo-
wej wskazuje wyłącznie
określone uchybienia
oraz dokonuje ustaleń
faktycznych, a tym sa-
mym nie dotyczy przy-
znania, stwierdzenia al-
bo uznania uprawnienia
bądź obowiązku wyni-
kających z przepisów
prawa
2. Po zamknięciu ksiąg
Samochód jak w pkt 1. Odszkodowanie przyznano w wyso-
kości ceny netto (księgowania VAT pominięto) w sierpniu
2011 r. Przed tą datą warsztat naprawił samochód. Sprawoz-
danie finansowe jednostki zatwierdzono czerwcu w 2011 r.:
Księgi 2010 r.
1. Zaliczenie odszkodowania do rozliczeń międzyokreso-
wych przychodów (brak decyzji ubezpieczyciela o wypłacie
odszkodowania):
Wn konto „Pozostałe rozrachunki (z ubezpieczycielem)”,
Ma konto „ Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
Księgi 2011 r.
2. kwota przyznanego odszkodowania określona w decyzji:
Wn Konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”.
ści kontroli skarbowej zo-
stała rozstrzygnięta przez
Naczelny Sad Administra-
cyjny.
W postanowieniu z 19
sierpnia 2011 r. (sygn. akt II
FSK 1608/11, prawomocne)
sądu potwierdził, że czynno-
ści kontroli skarbowej podej-
mowane w ramach upraw-
nień określonych w ustawie
o kontroli skarbowej (t.j.
Dz.U. z 2004 r. nr 8, poz. 65
z późn. zm.) nie podlegają za-
skarżeniu do sądu admini-
stracyjnego.
Również w postanowieniu
z 23 września 2010 r. (sygn.
akt II FSK 1482/10, prawo-
mocne) Naczelny Sąd Ad-
ministracyjny stwierdził, że
nie jest możliwe skuteczne
zaskarżenie innych aktów
np. wyniku kontroli, a sama
skarga podlegałaby odrzuce-
niu.
3. W roku wystąpienia szkody
Samochód jak w pkt 1. W tym samym roku ubezpieczyciel
przyznał odszkodowanie w wysokości ceny netto (księgowa-
nia VAT pominięto). Warsztat naprawił samochód w sierpniu
2011 r. po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego jednostki:
Księgi 2010 r.
utworzenie rezerwy:
Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne”,
Ma konto „Rezerwy”,
2. kwota przyznanego odszkodowania określona w decyzji:
Wn konto „Pozostałe rozrachunki (z ubezpieczycielem)”,
Ma konto „Pozostałe przychody operacyjne”
Księgi 2011 r.
wykorzystanie rezerwy – otrzymanie faktury z warsztatu
za dokonaną naprawę
Wn konto „Rezerwy”,
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami”.
łości, jeżeli samochód był ob-
jęty ubezpieczeniem AC (art.
14 ust. 3 pkt 3a ustawy o PIT
i art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy
o CIT). Jeżeli tego ubezpiecze-
nia nie było, przychodem bę-
dzie nadwyżka odszkodowa-
nia nad poniesionymi kosz-
tami remontu powypadko-
wego.
anna.rymaszewska@infor.pl
przemyslaw.molik@infor.pl
PISALIŚMY O TYM | nr 177/2011 WIĘCEJ www.podatki.gazetaprawna.pl
Wszczęcie postępowania wydłuża czas kontroli
PROMOCJA
VAT Konsekwencje podatkowe związane z organizacją szkoleń
Poczęstunek nie jest odrębną usługą
Od poczęstunku dla pracow-
ników podczas firmowego
szkolenia nie trzeba rozliczać
podatku od towarów i usług.
Ważne tylko, aby taka usłu-
ga była związana z celami
przedsiębiorstwa.
Problem opodatkowania
poczęstunków podczas szko-
leń był przedmiotem licz-
nych kontrowersji i wielu wy-
roków sądowych. Konieczne
jest przede wszystkim odróż-
nienie szkoleń prowadzo-
nych przez firmy dla swoich
pracowników od działalności
firm szkoleniowych.
Andrzej Pośniak, doradca
podatkowy w kancelarii
CMS Cameron McKenna,
zwraca uwagę, że kwestię
szkoleń pracowników regu-
luje art. 7 ust. 2 ustawy
o VAT (t.j. Dz.U. z 2011 r.
nr 177, poz. 1054). Zgodnie
z nim za opodatkowaną do-
stawę towarów uważa się
nieodpłatne przekazanie
lub zużycie towarów nale-
żących do przedsiębiorstwa
na cele osobiste pracowni-
ków.
– Prowadzi to do wniosku,
że towary zużyte na cele
przedsiębiorstwa, a nie na
cele osobiste pracowników,
nie podlegają VAT – wyja-
śnia Andrzej Pośniak.
Według eksperta poczę-
stunek podczas szkolenia
może być uznany za zuży-
cie towarów na cele przed-
siębiorstwa, które nie pod-
lega podatkowi od towarów
i usług. Ta interpretacja spo-
tkała się z akceptacją urzę-
dów skarbowych.
– Jednak na gruncie art.
7 ust. 2 ustawy o VAT moż-
liwe są także inne interpre-
tacje – dodaje Andrzej Po-
śniak.
Z kolei problematyka szko-
leń prowadzonych przez
firmy szkoleniowe dla in-
nych podmiotów wiąże się
z kwestią tzw. usług kom-
pleksowych. Usługa kom-
pleksowa to usługa składa-
jąca się z kilku występują-
cych łącznie elementów.
W odniesieniu do szkoleń
takim elementem występu-
jącym obok pozostałych jest
poczęstunek. Korzystając
z usług firmy szkoleniowej,
nie zamawiamy przecież
samych poczęstunków.
Według Andrzeja Pośnia-
ka poczęstunek będący czę-
ścią usługi szkoleniowej nie
podlega odrębnie VAT. Opo-
datkowana może być jedy-
nie usługa szkoleniowa ja-
ko całość.
DGP
radzi
Wzrastają
i
odszkodowania
JUTRO
pracownik
ewa.matyszewska@infor.pl
■
O ile wzrośnie minimalne wynagrodzenie w 2012 roku
■
Jak w związku z tym podniesie się wartość
zasiłków z ZUS
■
O ile więcej pracownik zarobi za pracę w nocy
■
Jak wzrosną odszkodowania za dyskryminację
■
O ile wyższe będą kary dla podatników
za wykroczenia skarbowe
KOMUNIKAT
„SMYK” Spółka z o.o. z siedzibą w Warszawie
, ul. Marszałkowska 104/122
informuje, iż wprowadzona do obrotu zabawka: Instrument muzyczny – marakasy
MR1942/N, CODE 21481341, Indeks: 5063003, kod EAN 047663065038, nie spełnia
zasadniczych wymagań bezpieczeństwa określonych w rozporządzeniu Ministra
Gospodarki z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek
(Dz. U. z 2011 r. Nr 83, poz. 454), z uwagi na nieodpowiednią formę geometryczną
zabawki (kształt i rozmiar), co stwarza ryzyko uduszenia poprzez odcięcie dziecku
dopływu powietrza w wyniku wewnętrznego zatkania przez zabawkę dróg oddechowych.
Ogłoszenie publikuje się w związku z prowadzonym postępowaniem przed
Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ważne!
pensje, dodatki
Sprawdź, co zyska
Plik z chomika:
Mojaunicorn
Inne pliki z tego folderu:
DZIENNIK GAZETA PRAWNA z 15 września 11 (nr 179).pdf
(4977 KB)
GAZETA PRAWNA z 15 września 11 (nr 179).pdf
(2349 KB)
TYGODNIK KADROWY z 15 września 11 (nr 179).pdf
(1217 KB)
Inne foldery tego chomika:
DGP153.09.08.2011 (a1adjt)
DGP154.10.08.2011 (a1adjt)
DGP155.11.08.2011 (a1adjt)
DGP156.12.08.2011 (a1adjt)
DGP157.16.08.2011 (a1adjt)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin